Megatest 18 USB kamer - vyhodnocení 1. část
2.10.2006, Jan Vítek, recenze
Minulý týden jsme nakousli téma porovnání 18 různých výrobků od celkem šesti výrobců. Dnešní článek srovná výkony prvních devíti kamer v praxi. Podíváme se, jak jsou kamerky schopny zachytávat obraz za nepříznivých světelných podmínek, jak zachytí přechody barev, nebo i jak si poradí s venkovní scénou osvětlenou sluncem. Zítra přijdou na řadu zbylé kamerky od firem Logitech a MSi, stejně jako vyhodnocení celkového testu.
Kapitoly článku:
- Megatest 18 USB kamer - vyhodnocení 1. část
- Creative Live! Vista IM
- Creative Live! Motion
- Creative Live! Ultra
- Creative Live! Ultra for Notebooks
- Genius Slim 321C
- Genius Videocam GE111
- Hercules Classic Webcam a Deluxe Webcam
- Labtec Notebook Webcam
Předchozí články Megatest 18 USB kamer - 1. část, 2. část
Vyhodnocování kamerek a jejich obrazu probíhalo na mém počítači, jehož operační systém mimochodem nápor nových ovladačů, softwaru a nezbytných utilitek (například program od Creative Get Yahoo! Messenger) nakonec nevydržel a já měl možnost shlédnout několikeré zastavení systému za doprovodu modré obrazovky, pády aplikací a zdánlivě nevysvětlitelné 100% zatížení CPU, čemuž pomohla až pečlivá čistka. To ale jen na okraj a je trochu i pochopitelné, že 18 kamerek a jejich doprovodné ovladače a aplikace se nějak negativně projeví. Sestava je následující:
Testovací metodika
Rozhodl jsem se obraz snímat ve fyzickém rozlišení snímacích čipů, protože interpolace je už jen dodatečnou úpravou těchto obrázků. V převážné většině to tedy bylo rozlišení VGA – 640 x 480, poté 1280 x 960 a na druhé straně low-endových 352 x 288. S nastavením obrazu jsem si pokud možno nijak nehrál a vše nechal na uvážení kamery a jejích ovladačů, což by mělo také ukázat kvality výrobku jako takového.
Stejně jako v předchozím testu USB webkamer jsme použili testovací obrazce primárně určené pro naše testy LCD monitorů, z nichž jsem vybral celkem čtyři. Ty jsem si nechal na fotopapír vytisknout kvalitní inkoustovou tiskárnou, každý na papír formátu A5.
Jednak je to koláž fotografií a přechodů, kde se ukáže schopnost zachycovat celkový obraz s množstvím různých barev, barevných přechodů a jemné kontrastní rozdíly. Další obrazce už byly specifické.
Zaprvé to je duhový přechod s celým spektrem viditelných barev, kde by se měla jednoduše ukázat kvalita barevných přechodů i schopnost ukázat jednotlivé barvy. Tento obrazec jsem se rozhodl použít i ve špatných světelných podmínkách, kdy jej kamery měly za úkol zachytit v pokoji nepřímo osvětleném pouze jednou 60W reflektorovou žárovkou (pro zvědavé – značky Tesla). V tu chvíli drtivá většina kamer dokázala přepnout na tzv. low-light mód, což ovšem v podstatě není nic jiného, něž 1/5s expozice, a tedy i hlemýždí rychlost obnovy obrazu. Díky tomu ale obraz opět něco získal na barevnosti.
Další obrazec je něco podobného, ale ukazuje přechody mezi barvami daleko jemněji. Skládá se z celkem šesti barevných pruhů, které na sebe navazují tak, jako když čtete knihu.
Poslední obrazec z testů LCD je prostý černo-bílý přechod. Zde však tiskárna zpracovala malou část přechodu mírně dohněda, tudíž to není chyba kamer. Ovšem černá a bílá barva na tiskovině odpovídají.
Pro účely zaznamenání soudkovitosti a schopnosti zachycovat jemné čáry jsem zakoupil milimetrový papír. Ten jistě dal svými jemnými čarami, které jsou k všemu nepříliš kontrastní, pěkně zabrat. A poslední je záběr na sluncem osvětlenou ulici, kde se projeví chromatická aberace, schopnost zaostřit a vůbec zachytit reálný obraz za dobrých světelných podmínek.
Vyhodnocování kamerek a jejich obrazu probíhalo na mém počítači, jehož operační systém mimochodem nápor nových ovladačů, softwaru a nezbytných utilitek (například program od Creative Get Yahoo! Messenger) nakonec nevydržel a já měl možnost shlédnout několikeré zastavení systému za doprovodu modré obrazovky, pády aplikací a zdánlivě nevysvětlitelné 100% zatížení CPU, čemuž pomohla až pečlivá čistka. To ale jen na okraj a je trochu i pochopitelné, že 18 kamerek a jejich doprovodné ovladače a aplikace se nějak negativně projeví. Sestava je následující:
Procesor | AMD Opteron 144 |
Základní deska | GA-K8NSC-939 nForce3 250 |
Paměť RAM | Corsair 2x 512MB DDR400 |
Grafická karta | Sapphire Radeon 9800 Pro |
Operační systém | Windows XP SP2 |
Testovací metodika
Rozhodl jsem se obraz snímat ve fyzickém rozlišení snímacích čipů, protože interpolace je už jen dodatečnou úpravou těchto obrázků. V převážné většině to tedy bylo rozlišení VGA – 640 x 480, poté 1280 x 960 a na druhé straně low-endových 352 x 288. S nastavením obrazu jsem si pokud možno nijak nehrál a vše nechal na uvážení kamery a jejích ovladačů, což by mělo také ukázat kvality výrobku jako takového.
Stejně jako v předchozím testu USB webkamer jsme použili testovací obrazce primárně určené pro naše testy LCD monitorů, z nichž jsem vybral celkem čtyři. Ty jsem si nechal na fotopapír vytisknout kvalitní inkoustovou tiskárnou, každý na papír formátu A5.
Jednak je to koláž fotografií a přechodů, kde se ukáže schopnost zachycovat celkový obraz s množstvím různých barev, barevných přechodů a jemné kontrastní rozdíly. Další obrazce už byly specifické.
Zaprvé to je duhový přechod s celým spektrem viditelných barev, kde by se měla jednoduše ukázat kvalita barevných přechodů i schopnost ukázat jednotlivé barvy. Tento obrazec jsem se rozhodl použít i ve špatných světelných podmínkách, kdy jej kamery měly za úkol zachytit v pokoji nepřímo osvětleném pouze jednou 60W reflektorovou žárovkou (pro zvědavé – značky Tesla). V tu chvíli drtivá většina kamer dokázala přepnout na tzv. low-light mód, což ovšem v podstatě není nic jiného, něž 1/5s expozice, a tedy i hlemýždí rychlost obnovy obrazu. Díky tomu ale obraz opět něco získal na barevnosti.
Další obrazec je něco podobného, ale ukazuje přechody mezi barvami daleko jemněji. Skládá se z celkem šesti barevných pruhů, které na sebe navazují tak, jako když čtete knihu.
Poslední obrazec z testů LCD je prostý černo-bílý přechod. Zde však tiskárna zpracovala malou část přechodu mírně dohněda, tudíž to není chyba kamer. Ovšem černá a bílá barva na tiskovině odpovídají.
Pro účely zaznamenání soudkovitosti a schopnosti zachycovat jemné čáry jsem zakoupil milimetrový papír. Ten jistě dal svými jemnými čarami, které jsou k všemu nepříliš kontrastní, pěkně zabrat. A poslední je záběr na sluncem osvětlenou ulici, kde se projeví chromatická aberace, schopnost zaostřit a vůbec zachytit reálný obraz za dobrých světelných podmínek.