reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Megatest 19" LCD: SONY SDM-HS95PR

22.8.2006, Pavel Kovač, recenze
Megatest 19" LCD: SONY SDM-HS95PR
Dvanáctým v pořadí je monitor Sony SDM-HS95PR s technologií TN, u něhož výrobce udává tyto parametry: odezva: 8 ms, kontrast 580:1, jas 420 cd/m^2 a pozorovací úhly 160 stupňů v obou směrech. Jeho orientační cena je 9 400 Kč s DPH.

Pozorovací úhly



Všichni to známe, pozorovací úhly jsou prakticky jen a jen v rukou výrobní technologie. Lesklá obrazovka je sice může lehce vylepšit, ale obvykle to není nikterak výrazně znatelné.


Čelní pohled na testovací obrazec (Pro zvětšení klikněte)


Pohled pod úhlem 45° (Pro zvětšení klikněte)

Stejně jako u ostatních panelů s technologií TN je pohled pod úhlem 45° ještě velice dobrý. Lesklá obrazovka sice může něco odrážet, ale s tím se prostě musíme smířit. Barevné přechody jsou stále velice dobré.


Pohled z levé strany (Pro zvětšení klikněte)

Smrtelný je až takovýto úhel, kde se odráží už prakticky vše. Je to dáno tím, že jas i kontrast rapidně klesá a díky tomu jsou odrazy daleko více znatelné. Bílá barva se mění ve žlutou a barevné přechody se zaostřují, což je ovšem dáno samotnou technologií.



Pohled pod úhlem 45° zespod (Pro zvětšení klikněte)

Při pohledu pod 45° zespod jsou přechody značně degradovány. Horní přechod je prakticky celý červený. Obraz je navíc výrazně tmavší.



Pohled zespod (Pro zvětšení klikněte)

K inverzi v barvách sice dochází, ale v menší míře než u většiny TN panelů. Bohužel stále je to TN a na VA či IPS obrazovky to rozhodně nemá.


Barevné podání



Bílo-černý přechod je pro monitor celkem problém. Je zde velice dobře znatelné proužkování a dithering bez FRC. Velikost vzorku se mi však nepovedlo určit. Dithering byl ve vertikálním směru u bílo-černého přechodu celkem nepravidelný. To bych očekával u analogového signálu, ale u digitálního je to zvláštní. Ne zrovna špatné, ale zvláštní. V proužcích je znatelné střídání modrého a žlutého nádechu, což je nejspíše důsledek toho, že se SONY snažilo uzpůsobit barvy, ale elektronika je pouze 6-bit. To má za následek snížení gammutu (rozsah barev). Teoreticky by bylo lepší, kdyby výrobce neupravil barvy a nechal vše na uživateli, což je ale v této cenové kategorii celkem nepraktické, protože většina zákazníku zkrátka monitor koupí a maximálně seřídí jas. Tím pro ně veškerá nastavování končí, a tak je vlastně z tohoto úhlu pohledu i lepší, když SONY uzpůsobí barvy.


Bílo-černý přechod (ilustrační foto)

Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (3,3MB), malý výřez (0,7MB).

I u duhového přechodu je dobře znatelné proužkování. Barvy jsou pěkně živé, bohužel jsou i celkem nereálné. Nejvíce problematická byla žlutá barva. naopak překvapením byla červená barva, která bývá u většiny levných LCD celkem problém.


Duhový přechod (ilustrační foto)


Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (3,8MB), malý výřez (0,5MB).

U praktického testu se potvrdilo to, že jsou barvy slušně upraveny. Růže byla zobrazena na jedničku, naopak je trochu problém u žlutých okvětních lístků. Celkově jsou barvy tedy lehce nadprůměrné. U TN panelů toto nebývá zvykem.


Zobrazení fotografie (ilustrační foto)

Nezmenšená fotografie je k dispozici zde (4,2MB).


Zobrazení šedé na černé a šedé na bílé



Čísla 253/255 a 1/0 mluví za vše. Jde vidět, že si monitor poradí s rozlišením jemných odstínů velmi dobře. To je u technologie TN nevídané, je to nejspíše způsobeno lesklou obrazovkou, která propouští lépe světlo.


Podsvícení



Podsvícení je sice na první pohled celkem dobré, ale brzy zjistíte, že jsou zde místa, která jsou výrazněji tmavší než střed obrazu. To může být pro náročné uživatele trochu problém, navíc plocha s intenzitou 0-65% zabírá téměř 5%, a tak je nutné "věnovat" postih 15% ze skóre 57,1%.



Je zde také 2D pohled pro lepší orientaci.


reklama