Megatest webkamer pro USB - část druhá
22.12.2005, Martin Kuchař, recenze
Zatímco první část byla věnována technickému a teoretickému popisu všech modelů, dnes se podíváme praktickou stránku věci. V několika testech si ukážeme, kde mají jednotlivé modely klady a zápory, přičemž si nakonec určíme vítěze a samozřejmě i poražené. U každé kamery budou zaznamenané obrazce samozřejmě zobrazeny a tudíž si každý čtenář bude moci vytvořit svůj vlastní názor.
Kapitoly článku:
- Megatest webkamer pro USB - část druhá
- Creative WebCam Live! Pro
- Creative WebCam Live!
- Creative WebCam Notebook
- Genius VideoCAM Look
- Genius VideoCAM Messenger
- Logitech QuickCam Fusion
- Logitech QuickCam Messenger
- Logitech QuickCam Notebook Deluxe
- Logitech QuickCam Communicate STX
- Logitech QuickCam Chat
- Logitech QuickCam Pro 4000
- Logitech QuickCam Messenger Plus
- Logitech QuickCam Messenger2
- Vyhodnocení a závěr
První díl naleznete zde
Testovací sestava
Pro testování všech kamer byla použita sestava, která svým výkon nemůže žádným způsobem limitovat přenosové kapacity kamery při nahrávání videa a jeho kompresi.
Testovací metodika
Jak jsem se již zmínil výše, tak testy probíhaly především na základě pořizování snímků testovacích obrazců postupně všemi kamerami. Nakonec každé kapitoly nechybí ani video, aby si mohl čtenář osobně posoudit kvality záznamu.
Jako testovací obrazce byly použity obrázky primárně sloužící pro naše testy LCD monitorů - pro naše potřeby se ale skvěle hodily a velmi objektivně ukázaly, jak si která kamera dokáže se záznamem různých scén poradit. Tyto obrazce ale nebyly zobrazovány na monitoru, ale byly vytištěny na laserové tiskárně v co nejlepší kvalitě a následně připevněny na rýsovací prkno, které sloužilo jako nosič těchto snímků. Světelné podmínky byly v průběhu celého testování naprosto identické - fotografování proběhlo pouze za denního světla, které do místnosti proudilo jedním oknem. Všechny obrazce byly foceny na rozlišení 640 x 480, které je pro všechny kamery tím výchozím, a pokud bylo třeba, byl snímek vyfocen i ve větším interpolovaném rozlišení.
Pro testování byly všechny kamery ponechány v továrním nastavení s většinou parametrů nastavených na "auto", aby se jasně ukázalo, jak si kamera dokáže sama poradit s různými situacemi bez potřeby zásahu uživatele.
Prvním obrazcem je barevný přechod, díky kterému se věrně ukázalo, jak si kamery dokáží poradit s jemnými barevnými přechody a jak dokáží zobrazit celé barevné spektrum. Výsledky jsou hodně odlišné a je vidět, že údaje, které výrobce poskytuje, neodpovídají vždy realitě.
Obrazec sloužící pro zobrazení kvality barevného přechodu. (Pro zvětšení klikněte)
Jako druhý obrazec posloužila standardní testovací scéna, kterou také jistě znáte z našich testů LCD monitorů. Tento obrazec odhalí především problémy s počtem barev a s jejich přechody.
Sada fotografií vytváří komplexní otestování. (Pro zvětšení klikněte)
Dalším obrázek ukazuje, jak si kamera poradí s tenkými linkami a jak zpracuje kontrastní obrazce jako je tento. Velmi dobře tedy ukáže, jak se kamera dokáže vyrovnat s detailním textem nebo tenkými linkami.
Testovací obrazec ukazující jak kamera zvládá úzké linky a vysoký kontrast. (Pro zvětšení klikněte)
Mnoho kamer trpí problémem zvaným soudkovitost - jedná se o zaoblení okrajových částí obrazu dovnitř nebo ven. Ve výsledku pak okraje nejsou rovné, ale celý obrazec pak vypadá prohnutě nebo vydutě. Ve vysoké míře dokáže tento jev zcela zkazit dojem z výsledného záznamu.
Testovací obrazec na zjištění soudkovitosti. (Pro zvětšení klikněte)
Nakonec jsem každou kamerou nahrál video o délce 2 minut a 45 sekund pro získání objektivního názoru na kvality kamery. Testováno bylo pomocí notebooku, na kterém byla promítána bonusová scéna z filmu IceAge (Doba Ledová) - v této scéně si veverka Scratt nosí oříšky a následně s nimi letí vzduchem - nebudu zde ale popisovat celý velmi provázaný děj. Výběr padnul na tento snímek z několika důvodů - video je velmi barevné a barvy jsou opravdu výrazné, scéna je dost dynamická a tudíž se lépe projeví počet snímků za vteřinu a nakonec kreslené filmy nemívají tolik příliš tmavých scén. Video bylo nahráváno bez jakékoliv komprese a následně programem VirtualDub komprimováno pomocí kodeku DivX 5.1.1, aby bylo v rozumné velikosti přijatelné pro stažení.
Tuto postavičku jistě není třeba představovat.
Nakonec samozřejmě nebude chybět shrnutí celého testu, porovnání výsledků naměřených v jednotlivých testech a také vyhlášení produktu "The Best of the Test".
Testovací sestava
Pro testování všech kamer byla použita sestava, která svým výkon nemůže žádným způsobem limitovat přenosové kapacity kamery při nahrávání videa a jeho kompresi.
Procesor | Athlon 64 4000+ (San Diego, 2,4GHz, 1MB L2cache) |
Základní deska | MSI K8N NEO4 FI, nForce4 Ultra |
Operační paměť | 2 x 512 MB DDR 500MHz A-DATA Vitesta |
Grafická karta | ASUS GeForce 6600GT, PCIe 16x |
Testovací metodika
Jak jsem se již zmínil výše, tak testy probíhaly především na základě pořizování snímků testovacích obrazců postupně všemi kamerami. Nakonec každé kapitoly nechybí ani video, aby si mohl čtenář osobně posoudit kvality záznamu.
Jako testovací obrazce byly použity obrázky primárně sloužící pro naše testy LCD monitorů - pro naše potřeby se ale skvěle hodily a velmi objektivně ukázaly, jak si která kamera dokáže se záznamem různých scén poradit. Tyto obrazce ale nebyly zobrazovány na monitoru, ale byly vytištěny na laserové tiskárně v co nejlepší kvalitě a následně připevněny na rýsovací prkno, které sloužilo jako nosič těchto snímků. Světelné podmínky byly v průběhu celého testování naprosto identické - fotografování proběhlo pouze za denního světla, které do místnosti proudilo jedním oknem. Všechny obrazce byly foceny na rozlišení 640 x 480, které je pro všechny kamery tím výchozím, a pokud bylo třeba, byl snímek vyfocen i ve větším interpolovaném rozlišení.
Pro testování byly všechny kamery ponechány v továrním nastavení s většinou parametrů nastavených na "auto", aby se jasně ukázalo, jak si kamera dokáže sama poradit s různými situacemi bez potřeby zásahu uživatele.
Prvním obrazcem je barevný přechod, díky kterému se věrně ukázalo, jak si kamery dokáží poradit s jemnými barevnými přechody a jak dokáží zobrazit celé barevné spektrum. Výsledky jsou hodně odlišné a je vidět, že údaje, které výrobce poskytuje, neodpovídají vždy realitě.
Obrazec sloužící pro zobrazení kvality barevného přechodu. (Pro zvětšení klikněte)
Jako druhý obrazec posloužila standardní testovací scéna, kterou také jistě znáte z našich testů LCD monitorů. Tento obrazec odhalí především problémy s počtem barev a s jejich přechody.
Sada fotografií vytváří komplexní otestování. (Pro zvětšení klikněte)
Dalším obrázek ukazuje, jak si kamera poradí s tenkými linkami a jak zpracuje kontrastní obrazce jako je tento. Velmi dobře tedy ukáže, jak se kamera dokáže vyrovnat s detailním textem nebo tenkými linkami.
Testovací obrazec ukazující jak kamera zvládá úzké linky a vysoký kontrast. (Pro zvětšení klikněte)
Mnoho kamer trpí problémem zvaným soudkovitost - jedná se o zaoblení okrajových částí obrazu dovnitř nebo ven. Ve výsledku pak okraje nejsou rovné, ale celý obrazec pak vypadá prohnutě nebo vydutě. Ve vysoké míře dokáže tento jev zcela zkazit dojem z výsledného záznamu.
Testovací obrazec na zjištění soudkovitosti. (Pro zvětšení klikněte)
Nakonec jsem každou kamerou nahrál video o délce 2 minut a 45 sekund pro získání objektivního názoru na kvality kamery. Testováno bylo pomocí notebooku, na kterém byla promítána bonusová scéna z filmu IceAge (Doba Ledová) - v této scéně si veverka Scratt nosí oříšky a následně s nimi letí vzduchem - nebudu zde ale popisovat celý velmi provázaný děj. Výběr padnul na tento snímek z několika důvodů - video je velmi barevné a barvy jsou opravdu výrazné, scéna je dost dynamická a tudíž se lépe projeví počet snímků za vteřinu a nakonec kreslené filmy nemívají tolik příliš tmavých scén. Video bylo nahráváno bez jakékoliv komprese a následně programem VirtualDub komprimováno pomocí kodeku DivX 5.1.1, aby bylo v rozumné velikosti přijatelné pro stažení.
Tuto postavičku jistě není třeba představovat.
Nakonec samozřejmě nebude chybět shrnutí celého testu, porovnání výsledků naměřených v jednotlivých testech a také vyhlášení produktu "The Best of the Test".