MSI R9 285 Gaming 2G: Tonga v testech
18.5.2015, Pavel Šantrůček, recenze
GeForce GTX 960 může vypadat jako dnešní mainstreamový král grafických karet. O tom, že tomu tak není a GTX 960 má přeci jen zdatnou konkurenci, bude dnešní článek, v kterém se podíváme na zoubek kartě AMD Radeon R9 285 alias Tonga.
Kapitoly článku:
Jak budeme testovat
Dnešním vyzyvatelem MSI R9 285 Gaming 2G bude grafická karta Gigabyte GeForce GTX 960 N960WF2OC-2GD, která je osazena stejnou velikostí paměti, tedy 2 GB VRAM.
Frekvence GTX 960 je samozřejmě daleko vyšší než to, co nabízí grafická karta MSI R9 285 Gaming, ta si však tuto nevýhodu kompenzuje dvojnásobným počtem stream procesorů. Stejně tak nižší frekvence grafické paměti je u Tonga kompenzována širší sběrnicí VRAM.
MSI R9 285 Gaming 2G
|
Gigabyte GTX 960 N960WF2OC-2GD
|
|
Počet SP |
1792
|
1024
|
Počet TMU |
112
|
64
|
Počet ROPs |
32
|
32
|
Frekvence GPU |
954 MHz
|
1380 MHz (reálná)
|
Frekvence VRAM |
5500 MHz
|
7012 MHz
|
Šířka paměťové sběrnice |
256 bit
|
128 bit
|
Velikost VRAM |
2 GB
|
2 GB
|
Typical Board Power |
190 W
|
120 W
|
Protože budeme testovat dvě rozdílné architektury od dvou výrobců, nebudou dnes chybět ani syntetické testy, které sice nemají zásadní vliv na zjištění výkonu grafických karet v počítačových hrách, avšak dobře nám ukazují rozdíly a hlavně teoretické možnosti mikro-architektury toho kterého grafického čipu.
My se soustředíme především na testy, které ukazují výkon jednotlivých částí grafické karty, zejména pak propustnost pamětí (memory bandwidth), výkon při vykreslování pixelů (pixel fill rate), výkon texturovacích jednotek (texel fill rate) a samozřejmě samotný aritmetický výkon výpočetních jednotek. K tomuto účelu použijeme nástroje 3DMark Vantage a AIDA64.
Jelikož netestujeme multi-gpu zapojení grafických karet, micro-stutteringu se samozřejmě bát nemusíme, nicméně trhavý obraz (stuttering) se může vyskytnout i na grafické kartě jediné. V herních testech tedy budeme sledovat nejen dosaženou snímkovou frekvenci, ale také plynulost pohybu, resp. plynulost renderování snímků grafickou kartou. K tomuto účelu použijeme, jako vždy, nástroj FRAPS, jehož výsledkem bude dobře známý průběh frame times a vyhodnocení necháme na nástroji FLA Calculator a jeho analýzu křivek.
Posledními použitými grafy v našich dnešních testech pak budou grafy vytížení grafických karet, které jsou důležité zejména z toho důvodu, abychom viděli, jestli je grafická karta dostatečně plněna daty a není-li náhodou brzda (bottleneck) na straně procesoru a ovladačů.
Všechny hry budeme testovat v nastaveních pro „mainstream“, tedy v těch nastaveních, kam tyto grafické karty spadají a samozřejmě s vypnutou vertikální synchronizací obrazu. Testovací sestava je pak následující:
Testovací sestava
|
|
Procesor | Intel Core I7-4790k 4400 MHz |
Základní deska | Asus Maximus VII RANGER, Intel Z97 |
RAM | Kingston HyperX Fury, 16GB (2x8GB) DDR3 1866 |
SSD | Kingston SSDNow V300 - 120GB |
Operační systém | Windows 8.1 (64-bit) |
Grafický ovladač AMD | 14.12 |
Grafický ovladač Nvidia | 347.88 |