Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

MSI R9 285 Gaming 2G: Tonga v testech

18.5.2015, Pavel Šantrůček, recenze
MSI R9 285 Gaming 2G: Tonga v testech
GeForce GTX 960 může vypadat jako dnešní mainstreamový král grafických karet. O tom, že tomu tak není a GTX 960 má přeci jen zdatnou konkurenci, bude dnešní článek, v kterém se podíváme na zoubek kartě AMD Radeon R9 285 alias Tonga.

Jak budeme testovat


Dnešním vyzyvatelem MSI R9 285 Gaming 2G bude grafická karta Gigabyte GeForce GTX 960 N960WF2OC-2GD, která je osazena stejnou velikostí paměti, tedy 2 GB VRAM.


Gigabyte GeForce GTX 960 N960WF2OC-2GD

 
Gigabyte GeForce GTX 960 N960WF2OC-2GD boost
 
Frekvence GTX 960 je samozřejmě daleko vyšší než to, co nabízí grafická karta MSI R9 285 Gaming, ta si však tuto nevýhodu kompenzuje dvojnásobným počtem stream procesorů. Stejně tak nižší frekvence grafické paměti je u Tonga kompenzována širší sběrnicí VRAM.


Ikona Odkaz na databázi
MSI R9 285 Gaming 2G
Gigabyte GTX 960 N960WF2OC-2GD
Počet SP
1792
1024
Počet TMU
112
64
Počet ROPs
32
32
Frekvence GPU
954 MHz
1380 MHz (reálná)
Frekvence VRAM
5500 MHz
7012 MHz
Šířka paměťové sběrnice
256 bit
128 bit
Velikost VRAM
2 GB
2 GB
Typical Board Power
190 W
120 W


Protože budeme testovat dvě rozdílné architektury od dvou výrobců, nebudou dnes chybět ani syntetické testy, které sice nemají zásadní vliv na zjištění výkonu grafických karet v počítačových hrách, avšak dobře nám ukazují rozdíly a hlavně teoretické možnosti mikro-architektury toho kterého grafického čipu.


3DMark a Aida64


My se soustředíme především na testy, které ukazují výkon jednotlivých částí grafické karty, zejména pak propustnost pamětí (memory bandwidth), výkon při vykreslování pixelů (pixel fill rate), výkon texturovacích jednotek (texel fill rate) a samozřejmě samotný aritmetický výkon výpočetních jednotek. K tomuto účelu použijeme nástroje 3DMark Vantage a AIDA64.


Snímková frekvence


Jelikož netestujeme multi-gpu zapojení grafických karet, micro-stutteringu se samozřejmě bát nemusíme, nicméně trhavý obraz (stuttering) se může vyskytnout i na grafické kartě jediné. V herních testech tedy budeme sledovat nejen dosaženou snímkovou frekvenci, ale také plynulost pohybu, resp. plynulost renderování snímků grafickou kartou. K tomuto účelu použijeme, jako vždy, nástroj FRAPS, jehož výsledkem bude dobře známý průběh frame times a vyhodnocení necháme na nástroji FLA Calculator a jeho analýzu křivek.


Plynulost pohybu


Posledními použitými grafy v našich dnešních testech pak budou grafy vytížení grafických karet, které jsou důležité zejména z toho důvodu, abychom viděli, jestli je grafická karta dostatečně plněna daty a není-li náhodou brzda (bottleneck) na straně procesoru a ovladačů.


Využití gpu


Všechny hry budeme testovat v nastaveních pro „mainstream“, tedy v těch nastaveních, kam tyto grafické karty spadají a samozřejmě s vypnutou vertikální synchronizací obrazu. Testovací sestava je pak následující:


Testovací sestava
Procesor Intel Core I7-4790k 4400 MHz
Základní deska Asus Maximus VII RANGER, Intel Z97
RAM Kingston HyperX Fury, 16GB (2x8GB) DDR3 1866
SSD Kingston SSDNow V300 - 120GB
Operační systém Windows 8.1 (64-bit)
Grafický ovladač AMD 14.12
Grafický ovladač Nvidia 347.88