Na ostří nože: Radeon X1800GTO vs. GeForce 7900GT
4.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze
Přestože nejsme první, kdo nabízí recenzi nového Radeonu X1800GTO, rozhodli jsme se na něj podívat z trochu jiného úhlu. Zatímco tato karta je díky své ceně soupeřem GeForce 7600GT, my jsme se rozhodli do srovnání přidat ještě GeForce 7900GT, která je sice přibližně o 2000 Kč dražší, ale zato nabízí velmi slušný výkon.
Kapitoly článku:
- Na ostří nože: Radeon X1800GTO vs. GeForce 7900GT
- Sapphire Radeon X1800GTO
- ASUS GeForce 7900GT TOP
- Přetaktování, teploty a hluk
- Testovací sestava a metodika
- Testy - syntetické benchmarky
- Testy - Far Cry, Battlefield 2
- Testy - Call of Duty 2, Serious Sam 2
- Testy - F.E.A.R., NFS Most Wanted
- Testy - The Elder Scrolls IV: Oblivion
- Testy - Quake 4, Chronicles of Riddick
- Srovnání: 7600GT vs. X1800GTO vs. 7900GT
- Závěr
Protože se jedná o nový test v našich recenzích, trochu zde Oblivion popíši. Hra The Elder Scrolls IV: Oblivion je RPG 3D akce z pohledu první osoby (lze přepnout i do pohledu třetí osoby), která využívá asi nejpokročilejší grafické techniky ze všech her. Hlavně HDR je zde implementováno opravdu úchvatně, ale se standardním nastavením ho není možné kombinovat ani na kartách ATi s anti-aliasingem (existuje ale tzv. Chuck patch, který dovoluje FSAA na Radeonech vynutit i se zapnutým HDR).
Testoval jsem pomocí programu Fraps přibližně třicetisekundové sekvence a výsledek jsem zprůměroval ze tří měření. Nastavení bylo "vysoké", tj. ne všechny ukazatele byly na maximu, ale většina ano (omezena byla např. vzdálenost vykreslování trávy, externí stíny apod.). První dva grafy ukazují výkon ve vnitřních prostorách (poměrně náročná část podzemí), druhé dva pak znázorňují výkon při procházce lesem. Více komentářů pod grafy.
Výsledky v podzemí jsou velkým debaklem pro ATi. Schválně jsem si ještě hrál s různými nastaveními hry a ovladačů, ale zdá se, že to prostě Radeonu X1800GTO nesedlo. Je možné, že jiná scéna by tak velké rozdíly nezapříčinila, ovšem po naměření všech výsledků jsem se rozhodl vše nechat tak, jak je. Po zapnutí FSAA trpí výkon Radeonu ještě o něco více.
Výsledky "z lesa" jsou již mnohem příjemnější. Radeon X1800GTO zde má naopak na GeForce 7600GT slušný náskok a po přetaktování se blíží GeForce 7900GT na defaultní frekvenci. Ještě je zajímavé podotknout že náročnost nastavení HDR+1xAA a Bloom+4xAA je prakticky stejná. Metodiku testování Oblivionu možná do budoucna trochu modifikujeme, konkrétní návrhy v diskusi uvítám.
Testoval jsem pomocí programu Fraps přibližně třicetisekundové sekvence a výsledek jsem zprůměroval ze tří měření. Nastavení bylo "vysoké", tj. ne všechny ukazatele byly na maximu, ale většina ano (omezena byla např. vzdálenost vykreslování trávy, externí stíny apod.). První dva grafy ukazují výkon ve vnitřních prostorách (poměrně náročná část podzemí), druhé dva pak znázorňují výkon při procházce lesem. Více komentářů pod grafy.
Výsledky v podzemí jsou velkým debaklem pro ATi. Schválně jsem si ještě hrál s různými nastaveními hry a ovladačů, ale zdá se, že to prostě Radeonu X1800GTO nesedlo. Je možné, že jiná scéna by tak velké rozdíly nezapříčinila, ovšem po naměření všech výsledků jsem se rozhodl vše nechat tak, jak je. Po zapnutí FSAA trpí výkon Radeonu ještě o něco více.
Výsledky "z lesa" jsou již mnohem příjemnější. Radeon X1800GTO zde má naopak na GeForce 7600GT slušný náskok a po přetaktování se blíží GeForce 7900GT na defaultní frekvenci. Ještě je zajímavé podotknout že náročnost nastavení HDR+1xAA a Bloom+4xAA je prakticky stejná. Metodiku testování Oblivionu možná do budoucna trochu modifikujeme, konkrétní návrhy v diskusi uvítám.