NEC P242W: sen webového grafika?
8.8.2013, Pavel Kovač, recenze
Dnešní trend 16:9 či dokonce 21:9 naštěstí míjí grafické monitory. NEC si samozřejmě uvědomuje, že na práci je daleko lepší 16:10, a tak si pro nás přichystal sRGB monitor s úhlopříčkou 24". Navíc si přichystal simulaci Rec. 709 pro filmový průmysl.
Kapitoly článku:
- Design a konstrukce
- Identifikace panelu, OSD menu a ovládání
- Odezva, inputlag, hry a video
- Pozorovací úhly, jas, kontrast a podsvícení
- Struktura displeje a testy barev
- Interpolace, regulace podsvícení a spotřeba
- Celkové hodnocení a závěr
Pozorovací úhly
Kvalita pozorovacích úhlů je dnes odvozena od technologie a povrchové úpravy. Dnešní IPS s polomatnou povrchovou úpravou patří k těm lepším. Sice se při extrémním pohledu již objeví odrazy okolí, ale stále to není nic tragického. Efekt IPS glow je zde hodně potlačen a je vidět, že NEC o tomto jevu ví a snaží se jej potlačit nasazením lepšího panelu.
Rozložení kontrastu
Kontrast grafických monitorů je obvykle o něco nižší než u běžných komerčních. Je to často dáno tím, že jsou nasazeny razantní barevné úpravy a hlavně kompenzace podsvícení pro vylepšení homogenity jasu a barev po ploše monitoru. Dnešní NEC ovšem lehce vybočuje z řady. Sice nemá kontrast až na úrovni 1200:1 jak tomu bývá u levných e-IPS panelů, ale ani 1100:1 není problém. Můžete si všimnout levého horního rohu, kde je kontrast o něco nižší. Potvrzuje to tedy fakt, že v tomto rohu je drobný průsvit.
Průměrný kontrast je 1001:1 při jasu 120 cd/m2 a 1017:1 při jasu maximálním. Tedy prakticky neměnný a lze to považovat za odchylku měření. Stabilita kontrastu je tentokrát trošku, no řekněme nezvyklá. Ovšem je třeba si uvědomit, že monitor reguluje jas trošku odlišným způsobem než valná většina monitorů. Krajní hodnoty (označeny oranžově) mají tu vlastnost, že se deaktivuje technologie kompenzace podsvícení či jiné barevné korekce. Zkrátka NEC již v těchto hodnotách jasu nezaručuje 100% funkčnost monitoru. Je to ovšem zcela standardní chování grafických monitorů. Menu vás upozorní, že překračujete krajní mez a je jen na vás, zda chcete pokračovat.
Průběh jasu
Stejně jako stabilita kontrastu, se chová i průběh jasu. Regulace je velmi slušná od 23 do 350 cd/m2. To je ovšem pouze teoretická hodnota a v praxi doporučuji využít regulace pouze v rozsahu cca 60-300 cd/m2.
Podsvícení
A nyní přichází zlatý hřeb večera. Tedy možná pro někoho rána. Podsvícení. To je jedním slovem perfektní. Nyní bych klidně mohl přestat psát a vy byste si již odvodili z grafů, ale bylo by to trošku nefér vůči ostatním monitorům. Z grafů je patrné, že si monitor poradil i s velmi problematickými kraji, a to i s těmi nejzazšími. Při pohledu na plochu monitoru zkrátka nikde nevidíte žádnou změnu v jasu. To je i na grafický monitor více než dobrý výsledek, a pokud to porovnám například s podstatně dražším EIZO CX240, tak je podsvícení o trošičku lepší. Sice opravdu jen o trošičku, ale je to znatelné.
Pokud si grafy převedeme do gamy 2,2, tak aby odpovídaly lépe lidskému zraku, tak jde už o téměř rovinu. Takže opravdu je podsvícení prakticky dokonalé.