Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Need For Speed: jak šel čas

18.3.2013, Pavel Kovač, recenze
Need For Speed: jak šel čas
Jednou z nejdelších sérií počítačových her je bezesporu Need For Speed. Tato závodní hra prošla několika fázemi, některými lepšími, některými horšími. My se však na tuto sérii podíváme z grafického a designového hlediska.

Need For Speed: Underground


Největší změna v historii celé série NFS se odehrála právě s tímto dílem, kdy se vývojáři rozhodli změnit celé pojetí hry. Celá hra se odehrávala v noci a šlo o ilegální závody. Nově se také objevila lesklá silnice, kterou spousta hráčů doslova nenáviděla. Šlo hlavně o to, že ztvárnění odlesků neodpovídalo realitě, resp. odpovídalo pouze v případě, že by se na vozovce nacházela několikamilimetrová souvislá vrstva vody. To samozřejmě je možné, ale jen v případě, že opravdu hustě prší, a to ve hře rozhodně nebylo. Také dohledová vzdálenost by byla "trochu" menší. Bohužel toto ztvárnění se vývojářům, resp. možná marketingovému oddělení, líbilo natolik, že jej používali i v několika následujících dílech. Dokonce by se dalo říci, že kvůli NFS: Underground pro spoustu lidí celá tato série skončila a doba před a po Undergroundu znamenala dvě odlišné hry.

Ale nejde jen o samotnou silnici. Nově se u aut objevily docela slušné odlesky, které sice z dnešního pohledu vypadají opět docela amatérsky, ale na tehdejší dobu znamenaly opravdu převrat. Navíc detailnost aut byla oproti předchozímu dílu zcela na jiné úrovni. Zpracování okolí bylo ovšem relativně laciné. Jen opravdu sporadicky se objevila nějaká ta zeleň, a ta navíc často vypadala nepřirozeně. Některé stromy byly stále ve formě 2D desky + textura. Navíc díky velkému kontrastu (noční závody) v osvětlení se schovala spousta neostrých textur a za lens flare efekty se také dokázalo schovat hodně.

Díky příklonu k noční verzi se navíc vývojáři zcela zbavili komplikovaných stínů od budov, stromů atd. Zkrátka okolí vůbec nemuselo vrhat stín a přesto vypadalo relativně kvalitně. Bohužel jen relativně.




Pokud se podíváme na jeden ukázkový screenshot přímo ze hry a zakomponujeme si do něj i histogram, uvidíme, že většina obrazu je v tmavých tónech. To je sice logické, protože hra se odehrává ve tmě, ale co tato tma zakryje?





Prostým přeexponováním celého screenshotu zjistíme, že stromy postrádají detaily a i na tu dobu vypadají opravdu prehistoricky. V době, kdy vyšel NFS: Underground, se už tušilo, jak bude vypadat takový Doom 3 či Half-Life a od jejich vydání nás dělilo jen pár měsíců. Navíc pokud narazíte na nějaký ten provoz a kouknete se na auta, zjistíte, že v protisměru jezdí hlavně krabice s malinkou texturou.





Pokud se podíváme na detailnost okolních aut, je opravdu dost tristní. Navíc i samotné okolí nepůsobí zrovna dvakrát přesvědčivě. Opět si obraz trochu přeexponujeme.





Zde si můžete všimnout zcela nereálných stínů, ve své podstatě byl graficky NFS: Underground daleko horší než předchozí díl. Jen to zdatně schovával ve tmě.


Need For Speed: Underground 2


Důkazem, že NFS: Underground byl pro marketingové oddělení úspěch, bylo vydání druhého dílu. Ten však přinesl i velkou grafickou změnu. Tedy hlavně v případě použití různých efektů a okolního prostředí. To totiž konečně bylo opravdu 3D, a to včetně stromů. Detailnost 3D stromů sice nebyla vysoká, ale vzhledem k rychlosti, jakou kolem nich projedete, to vůbec nevadilo.

Na silnici sice byl stále použit efekt lesku a odrazů, ale ty se ve větší míře projevovaly až v okamžiku, kdy začalo pršet. Navíc je zde nově použit i PixelShader efekt kapek na skle kamery. Ty se sice chovají tak, jako by na ně působila pouze gravitace a proud vzduchu jako by vůbec neexistoval, ale bylo to první nasazení tohoto efektu, a tak se není třeba rozčilovat.




Pokud si probereme opět jednu scénu ze hry, uvidíme v ní daleko propracovanější prostředí, hlavně co se stromů týče. Vývojáři si asi sáhli do svědomí a dost na tom zapracovali.





I pokud screenshot přeexponujeme, neuvidíme žádné fatální selhání. Největší selhání je stále v rukou stínů, které jsou takové nijaké. Navíc pouliční lampy stín vůbec nevrhají a jen lehce osvětlují zem.

Výrobce také zapracoval na detailnosti aut, která už nejsou tak hranatá a poprvé křivá plocha opravdu připomíná křivou plochu a ne nalámaný papírový model. Okolní doprava však zůstala téměř beze změn a auta jsou stále velmi hranatá. Naštěstí jim už nechybí detaily typu zrcátko a průhledná okna.



Okolní auta stále velmi hranatá a stíny nereálné


Celkové grafické pojetí hry je oproti jedničce zkrátka o poznání lepší. Tím, že se vývojáři tolik nesoustředili na samotnou změnu pojetí hry, měli daleko více času na tvorbu stromů, textur atd. Vyplatilo se. Je jen škoda, že předchozí díl byl tak graficky tragický. Následovník mohl totiž vypadat ještě o poznání lépe.