Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Need For Speed: jak šel čas

18.3.2013, Pavel Kovač, recenze
Need For Speed: jak šel čas
Jednou z nejdelších sérií počítačových her je bezesporu Need For Speed. Tato závodní hra prošla několika fázemi, některými lepšími, některými horšími. My se však na tuto sérii podíváme z grafického a designového hlediska.

Need For Speed: Shift


Vývojáři dostali po předchozím díle pořádně přes prsty, a tak si řekli: "Hmmm, Pro Street byl slušný. Udělejme jeho klon." Navíc přidali dlouho žádaný kokpit a opět se vrátili k realističtějšímu pojetí jízdního modelu. V zatáčkách musíte opravdu brzdit, jinak následuje kolize. Celkově vzato jde asi o nejvydařenější díl z celé série. Ano, je tu pořád ještě Porsche Unleashed, ale to je už z dnešního pohledu tak trochu za zenitem.





Stromy jsou ovšem opět pouze jako textura. Přesto je jejich ztvárnění docela slušné. Ve výsledku totiž působí velmi dobře, což je dáno hlavně tím, že mají dobrou barevnost a z okolí nikterak nevystupují.





Nově také přibyla detailní tráva za okrajem silnice. Už to není jednoduchá textura, která by se při blízkém pohledu proměnila v louku s květinami, ale je zkrátka pěkná. Navíc je barevnost stáhnuta více do šedohnědé, což daleko více odpovídá trávě vyskytující se na závodních tratích.





Naprosto perfektně jsou ztvárněny odrazy a odlesky na laku aut. Při kolmém pohledu na plochu auta jsou odlesky prakticky eliminovány a naopak při téměř rovnoběžném pohledu jsou odlesky extrémní. BRDF je tu zkrátka nasazeno velmi dobře.

Také kokpit samotného auta je proveden na jedničku. Kůže na volantu vypadá jako kůže a přístrojová deska je dostatečně detailní. Zkrátka prozatím je z grafického hlediska tento díl naprosto nejlepší. Ale není všem dnům konec.


Need For Speed: Nitro


Krátký a výstižný název Shift se přetransformoval v opět krátký a výstižný Nitro. Tentokrát jde však o NFS pro Nintendo DS a Wii. Proto si ukážeme jen screenshot a dále si jej rozebírat nebudeme.





Need For Speed: World Online


Jediný díl z celé série, který je dostupný zdarma. Přesto poskytuje docela slušnou grafiku. Okolní město je sice málo detailní, ale jeho pojetí je dobré. Nikde nejsou výrazné neony, budovy mají klasickou omítku, zkrátka takové normální velkoměsto s extrémně širokými silnicemi, kde nežije jediný člověk. To je sice trochu divné, ale pro závodní hru adekvátní.

Ale pojďme na grafickou stránku. Je zde samozřejmě použit efekt motion blur, ale už není tak přehnaný jako v dílech Underground či dokonce Carbon. Rozhodně se nerozmazávají mraky, což je velké plus.





Také zpracování laku na autech je velmi dobré. Je velmi podobné tomu z Shift, jen se auta trochu méně lesknou při rovnoběžném pohledu na lak. BRDF bylo tedy trochu upraveno.





Celkově jsou však textury upraveny pro online hraní. Jsou zkrátka menší a silnice vypadá hodně neostře. Také chodníky kolem nemají až tak velký detail a například na obrubník zcela zapomeňte.

Co se týče stromů, těch se ve městě moc nevyskytuje, ale pokud na nějaký narazíte, má dostatek detailů vzhledem k okolnímu prostředí. Dokonce zde vypadají stromy lépe než např. ve verzi Shift.





Nesmíte však narazit na palmy či vzdálenější keře. Ty jsou doslova odporné. Navíc keře mají občas špatně udělanou masku a na okrajích prosvítá modrá, resp. šedá barva.





Vzhledem k tomu, že se jedná o titul zdarma a pro online hraní, je jeho grafická podoba velmi dobrá. Daleko realističtější než u Carbon.