Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Need For Speed: jak šel čas

18.3.2013, Pavel Kovač, recenze
Need For Speed: jak šel čas
Jednou z nejdelších sérií počítačových her je bezesporu Need For Speed. Tato závodní hra prošla několika fázemi, některými lepšími, některými horšími. My se však na tuto sérii podíváme z grafického a designového hlediska.

Need for Speed: The Run


Zatím předposlední díl vsadil na engine Frostbite 2, který je známý hlavně díky FPS hře Battlefield. Na první pohled se může zdát nasazení takového enginu docela nelogické, ale je třeba si uvědomit, že engine je jen prostředek, a to, jak hra bude vypadat, je hlavně v rukou samotných vývojářů.

Díky tomuto enginu se ve hře vyskytuje opravdu velké množství vegetace, a to na dobré úrovni. Pokud vyjedete mimo město, narazíte na vzrostlou trávu a hlavně na stromy, co vypadají reálně.





Bohužel kvalita okolní trávy není až tak perfektní. Sice je jí hodně, ale je plochá a nevrhá na sebe stíny. To by bylo samozřejmě pekelně náročné a těžko by to u závodní hry někdo ocenil.





Také se na silnici poprvé objevuje relativně reálný odlesk jen v místě, kde je záplata, nebo malinká kaluž. Zkrátka už se neleskne celá silnice. Vypadá to opravdu reálně.





Nesmíme zapomenout ani na odlesky. Ty jsou zde bohužel trochu horší. Je vidět, že engine na takto náročné odlesky nebyl připraven. Naopak odrazy jsou díky němu prakticky perfektní.





Pokud se podíváme na histogram, je prostředí mimo město a za dne docela slušné. Bohužel je zde hodně tmavých tónů, a díky tomu je obraz hodně kontrastní. Stíny jsou možná až moc tmavé.





Také motion blur patří mezi ty lepší. Rozmazává to, co má, a není přestřelený. Dokonce nevznikají kolize na statických objektech a na pohybujících se, což je občas problém. Je vidět, že Frostbite 2 tyto efekty prostě umí.





Celkové pojetí NFS The Run je více než dobré. Recenze sice tento díl moc nevychvalují, ale po grafické stránce je slušný. Navíc se poprvé objevují scény i mimo auto, což je docela pěkné zpestření. Bohužel nejdou přeskočit, ale to už zabíháme do zcela jiných končin. Nebýt oné trochu horší trávy (kdyby se alespoň u země trochu ztmavila), jedná se o perfektní grafiku.




Na spodním obrázku je originální tráva a na horním lehce upravená - hned lépe "sedí" na zemi




Need for Speed: Most Wanted


U tohoto dílu se musíme oprostit od jeho negativních recenzí. Podíváme se striktně na jeho grafickou stránku. Ta by totiž logicky měla patřit k těm nejlepším. Tento díl je nejnovější, a tak by měl využívat nejnovější technologie. Pokud se podíváte na histogram ihned z úvodní scény, uvidíte téměř ideální průběh. Je vidět, že se v tomto ohledu vývojáři již perfektně poučili a doufejme, že nepřijdou s nějakou razantní "inovací", co by barevné schéma zhoršila.





I přestože je v tomto díle opět nasazena mokrá silnice i když vlastně neprší, je její ztvárnění asi nejlepší.





Je to dáno hlavně tím, že je textura silnice konečně (snad za celou sérii NFS) dostatečně velká a detailní. Současně s ní je také použit dobře bump mapping a specular mapping.





Ještě jednou se podíváme na silnici. Tento výřez 1:1 odhaluje hlavně právě ono velké rozlišení textury a v pravém dolním rohu i rozlišení bump mappingu. Co víc si přát? Asi nic. Při jízdě stejně víc detailů nemáte šanci rozpoznat, navíc se aplikuje motion blur.





A právě motion blur je tentokrát použit opravdu dobře. Celkově je z nejnovějšího dílu cítit fakt, že se vývojáři konečně naučili využívat všechny efekty dostatečně dobře a nepřehánět je. Současně s vysokým výkonem grafických karet již také nemusejí používat tolik zkratek (umělý motion blur, co rozmaže i mraky) a obraz je prostě přirozenější.





Dobře jsou zpracovány i objekty v dálce. Nejen, že zde zapůsobila mlha, ale také drobné rozmazání, které dodává na realističnosti. Není totiž přehnané. Bohužel se při jízdě občas ztrácejí detaily a rozmazání vypadá daleko lépe na statických obrázcích než při pohybu. Výrobce také nezapomněl ani na světla v dálce, která skrz mlhu zkrátka svítí.





Také lak na autě působí docela dobře. Přesto si myslím, že na NFS: Shift působil ještě lépe. Nově přibyl měkký odraz, který se v autě samozřejmě vyskytuje a dodává realističnost. Bohužel BRDF bylo u SHIFT trochu lepší.

Celkově nový díl doslova umlátil diváka detaily. Obrubník vypadá jako obrubník, silnice má perfektní texturu a lesky v ní vypadají reálně. Pokud vyjde nový díl v grafice Most Wanted a dá hratelnost některého z předchozích dílů, máme se na co těšit.