reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Ovislink ePhone-2000S - nejen pro manažery

5.10.2006, Rostislav Hučka, recenze
Ovislink ePhone-2000S - nejen pro manažery
Dnes se podíváme na IP telefon od firmy Ovislink - ePhone-2000S. Jedná se o telefon manažerského typu, jenž vyniká svými funkcemi, velikostí a možnostmi nastavení. V dnešní době rozmachu VoIP telefonie tak jde o velice aktuální výrobek, který si zaslouží pozornost.
Kapitoly článku:
  1. Ovislink ePhone-2000S - nejen pro manažery
  2. Instalace, provoz a závěr
Instalace

Po zapojení do lokální sítě a zapnutí napájení telefon relativně dlouho bootuje. Při dokončení bootu se zobrazí hláška o nastavení data a času, která však velmi rychle mizí. Nyní se telefon přihlásí na předdefinované (SIP peer to peer) účty a čeká. Velmi nepříjemné ovšem je, že telefon je potřeba poprvé nastavit, aby získal adresu z DHCP. Je to sice popsáno v návodu, nicméně telefon nijak neohlásí, že má adresu, ani jakou získal. Pokud nemáte DHCP, nebo chcete telefon konfigurovat staticky, tak je opravdu nezbytné celou konfiguraci vložit do telefonu pomocí klávesnice. Poté co se provede restart, telefon má už správnou IP a je možno jej konfigurovat přes web či telnet.



Webové rozhraní je vizuálně velmi přehledné, nicméně klíčové položky pro konfiguraci SIP účtů jsou popsány svérázně, což běžného uživatele, který má jen údaje od providera a minimální zkušenosti s konfigurací SIP, dokáže velmi slušně potrápit. Specialitou je zde email-like address, kde se opravdu musí napsat SIP_login@sip.server přestože tuto možnost zdaleka ne každý poskytovatel VoIP služeb uvádí.



Po překonání tohoto prvního zádrhelu chystá ePhone-2000S na uživatele další. Ve standardním nastavení totiž vůbec nefunguje hovorové spojení přes RTP protokol. U všech VoIP zařízení, co jsem měl kdy v ruce, s tímto nebyl problém. Naproti tomu u ePhone-2000S je potřeba provést autodetekci NATu přes webové rozhraní. Poté co se toto provede a uloží se nastavení, tak je telefon schopen pracovat.



Aby však nebylo problémů s konfigurací dost, tak má tento telefon nějak zvláštně implementovaný protokol NTP pro synchronizaci času. S většinou NTP serverů telefon nespolupracoval, nakonec se mi ale povedlo najít jeden kompatibilní – ntp.vol.cz




Používání

Pokud proceduru nastavování úspěšně projdete, anebo se k vám dostane telefon již přednastavený, tak je jeho následné používání velmi příjemné a snadné. Stěžejní vlastností je podpora 3 nezávislých SIP účtů a dvou nezávislých linek. Standardně je první SIP účet přiřazen na linku A a druhý SIP účet na linku B. Pro odchozí hovory se standardně používá linka A, linku B lze zvolit tlačítkem Line B. Třetí účet lze vybrat pro libovolnou linku jen pomocí tlačítka Service realm. Lze tedy velmi snadno vést dva hovory, přepínat mezi nimi nebo dokonce realizovat konferenční hovor. Všechny funkce jsou dobře přístupné z řady tlačítek nad číselnicí.



Příjemné je i to, že všechny funkce jsou indikovány dvoubarevnou LED, takže hned vidíme, jestli se akce zdařila (zelená LED) nebo ne (červená LED). Funkce kláves rychlých voleb jsou snadno nastavitelné přes webové rozhraní. Škoda že se v přiloženém návodu autoři nezmínili, že pod klávesou 7 je aktuální nastavení sítě, při instalaci by to určitě pomohlo. Hezky vypadá i světelná indikace příchozího hovoru ve formě červeného proužku vedle displeje. Naopak za nepochopitelné považuji to, že displej není podsvícený. Rovněž logika ovládání mnohdy trochu skřípe, takže i pro běžné úkony je nutno přečíst si manuál. Například při vytáčení čísla se volba dá ukončit # (nebo samozřejmě automaticky po 4 s od poslední číslice), ale vytáčení z telefonního seznamu se potvrzuje klávesou Redial, ač pro to není žádný rozumný důvod.



Na velmi slušné úrovni je kvalita zvuku, která je při použití kodeku G711a téměř shodná s klasickou pevnou linkou. Za pozornost stojí i velmi dobrá kvalita hlasitého odposlechu, který je zřetelný a je velmi dobře potlačeno echo. Nedá se bohužel nastavit citlivost vestavěného mikrofonu, která je subjektivně dost nízká. Možnosti nastavení přídavných funkcí přes webové rozhraní jsou nadstandardní až luxusní. Vestavěný telefonní seznam má až 3 čísla na jeden záznam a čísla přímo z něj je možno přidávat do rychlých voleb. Všechny seznamy hovorů jsou přehledné a je dokonce možno i přímo přidávat čísla z těchto seznamů do telefonního seznamu.



Pokud IP telefonie nefunguje dobře, tak se určitě budou hodit i statistiky posledních 10 uskutečněných hovorů, kde lze přímo zjistit latenci a ztrátovost paketů pro každý hovor. Za zmínku také stojí propracované možnosti exportu konfigurace, kdy lze zálohovat pouze určité položky konfigurace.




Závěr

Přes množství výhrad je Ovislink ePhone-2000S pořád docela dobrý IP telefon, který mohu doporučit. Designem i funkcemi je to manažerský telefon, nicméně určitě najde uplatnění i u pokročilejších domácích uživatelů, kteří jej mohou používat pro volání přes více VoIP operátorů podle jejich sazeb. ePhone-2000S by se dal rovněž použít tak, že se jeden účet použije jako SIP peer to peer pro volání přes internet třeba na interní VoIP bránu ve firmě a další účet pro volání do veřejné sítě.



2 nezávislé linky a 3 nezávislé SIP účty
Komplikovaná a zmatená konfigurace
Množství přídavných funkcí
Nelogické ovládání
Kvalita hovoru
Absence podsvícení displeje
Ikona Odkaz na databázi
Absence napájení po ethernetu
Orientační cena 3100,- Kč s DPH


Za zapůjčení IP telefonu Ovislink ePhone-2000S děkujeme firmě Ovislink


reklama