Philips 272C4QPJKAB: nadějná sedmadvacítka
27.8.2013, Pavel Kovač, recenze
Pokud hledáte pracovní monitor, tak v dnešní době nejspíš zakotvíte u 27" a 2560×1440. Tyto monitory totiž poskytují dostatečně velkou plochu a rozlišení pro běžnou práci. Právě takový je dnešní Philips za více než lidovou cenu.
Kapitoly článku:
Odezva
V menu lze řídit technologii OverDrive. V podání Philipsu se jmenuje SmartResponse. Nejlepších výsledků dosáhnete při nastavení na Faster, kdy sice drobný překmit lze zaznamenat, ale pouze do cca 5-7%. Tedy pro oko téměř neviditelný. Vyšší hodnota již znamená překmit od 10-18%, a to je již velmi nepříjemné.
Průměrná hodnota odezvy rise se při tomto nastavení pohybuje na 9,9 ms. Odezva zhasínání pixelu, tedy fall, je na 9,4 ms. Sice těsně, ale přece jen je pod pomyslnou hranicí 10 ms, a to je jistě příznivá zpráva.
Pokud se podíváme na odezvu v grafu, tak zjistíme, že zde nejsou žádné výrazný výkyvy. To je jedině dobře a monitor tak má našlápnuto do herního segmentu, ale nepředbíhejme.
Na následujících obrázcích pořízených přímo z osciloskopu můžete vidět jednotlivé průběhy odezvy. V prvním případě 0-1750-0 (tedy z černé do světle šedé a zpět). Na druhém obrázku pak z 50-200-50 (tedy z tmavě šedé, do světle šedé a zpět).
0-175-0 (20 ms na dílek)
Obě změny mají prakticky ideální průběh. Rychlý nástup, dostatečně včasné vypnutí přepětí a lehce pomalejší klesání (vypínání pixelu). Je vidět, že Philips pro odezvu udělal opravdu maximum.
50-200-50 (20 ms na dílek)
Inputlag
Pokud jste se chystali pořídit si monitor vysloveně na hraní her, tak vás musím zklamat. Monitor má bohužel docela velký inputlag. Hodnota 36 ms je více jak dvojnásobná oproti průměrné hodnotě inputlagů, co se v našich testovaných monitorech nachází. Je to škoda.
Inputlag (20 ms na dílek)
Sledování videa
Ačkoli jde o 16:9 monitor, tak na sledování videa si jej primárně pořídí asi jen málokdo. Jde vysloveně o pracovní monitor s velkou plochou a malým bodem/roztečí. Tudíž filmy doslova plýtvají rozlišením samotného monitoru. Tím samozřejmě nechci říci, že by byl film podán špatně. Pokud si mezi prací nějaký ten film pustíte, tak budete odměněni velkou plochou a slušným podsvícením. Tedy do doby, než se na obraze objeví první tmavá scéna. Monitor totiž trpí jedním větším průsvitem v levém dolním rohu.
Jinak si však monitor s filmy poradil dobře. Odezva je dostatečně rychlá a barevné podání slušné. Bohužel jsem si zde všiml jedné drobné vady u modré barvy. Ta je až nečekaně saturovaná a celkově zkrátka trošku mimo gamut sRGB/REC. 709. Zatím to je jen domněnka, která se potvrdí až přiložíme sondu v kapitole o barvách.
Fotografie podsvícení
Nyní přichází důkaz toho, že monitor má problém s průsvitem v dolním levém rohu. Jak si můžete všimnout, tak hodnota je při maximálním jasu téměř 1 cd/m2. Je to opravdu škoda, protože jinak je podsvícení slušné.
Hraní her
Hraní her je otázka dvou základních vlastností. Odezva a inputlag. Odezvu má monitor slušnou a pro hraní by jistě dostačovala. Bohužel inputlag až tak dobrý není a vycvičenější ruka to zkrátka pozná. Obraz zkrátka za rukou trošku plave a nic příjemného to není. Pozná to však hlavně zkušenější hráč. Pokud patříte mezi ty jedince, co hrají jednou za týden, tak se nemusíte ničeho bát. Hru si užijete. Ovšem pozor na vyšší rozlišení panelu a s tím spojené vyšší nároky na grafickou kartu. Starší grafika tak nemusí vůbec zvládat hry. Na druhou stranu můžete využít rozlišení 1920×1080 a obraz interpolovat. Ostatně existují monitory s tímto rozlišením a úhlopříčkou také 27".
Celkově se hry na monitoru hrají pouze průměrně. Jak už bylo řečeno, tak inputlag celý pocit z her sráží a je to škoda. Jinak by byl totiž monitor na hry slušný.