reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
25.8.2008, Pavel Kovač, recenze
Firma Vekobs se zabývá dotykovými panely. Dnes se však podíváme na komplexní řešení v podobě zabudovaného počítače v monitoru ála Apple. Jeho nasazení však míří jinam - objednávkové pulty, registrační poklady apod. Pojďme se na toto All-In-One řešení podívat.
Pitrsssss | 4.9.200814:30
V nasich zemepisnych sirkach se teplota rozptyleneho denniho svetla pohybuje kolem 5100 K. Z toho plyne, ze v odborne praxi se bezne pouziva iluminant D50, ktery je nasemu dennimu svetlu nejblizsi.

Proc v testech pouzivate D65?
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 5.9.200813:31
Ano v tom mate pravdu, že barva v našich končinách je kolem 5000 K. Každopádně pokud si nastavíte 5000 K na monitoru tak se vám zpočátku bude zdát hodně nažloutlý a takový ­"zašlý­". Navíc většina CCFL má teplotu kolem 6000 K a tak snižování teploty má za následek snížení gamutu. Navíc pokud chcete porovnávat tištěné obrazy s těmi na monitoru, tak je výhodnější 6500 K. Shoduje se na tom spousta odborníků na správu barev a i většina sotfwarů pro kalibraci doporučuje 6500 K. 5000 K ­(D50­) se vyplatí pokud máte opravdu místnost osvětlenou umělým světlem o D50, ale jinak je výhodnější D65.
Odpovědět0  0
Pitrss | 12.9.200815:00
Diky za reakci. Ona nazloutlost a zaslost je jen otazkou momentalni zmeny a setrvacnosti lidskeho mozku. Stejne tak by se mohlo rici, ze clovek zvykly na 5000K bude obraz po prepnuti na 6500K povazovat za neprirozene namodraly a ­'kovovy­'.

Pochopitelne, ze pro kancelarskou praci nebo hrani her si kazdy muze nastavit teplotu chromaticnosti jakou chce ;­).

Pokud se ale bavime o pouziti pro graficke prace s durazem na barevnou vernost, CMYK predtiskovou pripravu s pozadavkem vernosti zobrazeni na monitoru a na vytisku, jsou naroky odlisne.

Pokud byste upravoval napr. fotografii na monitoru s D65, kontroloval shodu pod D65 osvetlenim a vysledek pak klientovi ukazal pri beznem ­(dennim­) svetle, nepochvalil by vas ;­), barvy by byly jine.

K tomu gamutu ­- uzivatel si musi ujasnit, jestli pro nej ma vetsi praktickou hodnotu absolutni maximalni mozna sire gamutu nebo spise vernost zobrazeni barev jako celku.

Spojitost zmeny D65 na D50 s omezenim gamutu monitoru existuje, ale pohybuje se v radech, ktere jsou v denni praxi s klidnym svedomim zanedbatelne ­- hovorim pochopitelne o graficky orientovanych monitorech. A napr. spickove modely radu CG od Eizo jsou dokonce z vyroby optimalizovany pro D50.

Starsi, ale principialne stale platny a aktualni clanek o problematice D50 vs D65 lze najit napr. zde: http:­/­/www.dtpstudio.cz­/obchod­/dtpprod­/LightBox­/84­-86_vn.pdf
Odpovědět0  0
nepamatuji si | 1.9.200822:53
Hmm, Kristin miluju!
Odpovědět0  0
Michal72 | 29.8.200816:35
Docela by me zajimalo vice informaci o tom PC a o dotykovce jako takove. Myslim, ze pro tyto aplikace neni LCD to nejzasadnejsi. Aniz bych chtel snizovat tuto zajimavou snahu, dovolim si upozornit, ze uz leta dodavaji obdobne produkty Umax, Friendlyway, Elo a dalsi.
Odpovědět0  0
Martin154 | 26.8.200822:04
Na doma je to asi k ničemu, ale do infokoutku nebo do obchodního centra naprosto skvělé. Je vidět, že když se chce, tak to jde a to i včetně COM portů.
Odpovědět0  0
sysel123 | 25.8.200822:03
pokud patrite mezi ruzne kutily a bastliře tak si sezente knihu elektronika s podporou PC od nakladetlstvi HEL. pomoci nekolika soucastek se daji realizovat ruzne veci. fakt doporucuju
Odpovědět0  0
Tomcat2 (631) | 25.8.200811:20
podlesni dobou mam pocit, ze jsou parametry displayu hodnoceny velice subjektivne bez ohledu na drivejsi jiz testovane modely...pak se stava to, ze parametry, ktere byly mizerne u jednoho displaye jsou u jineho vlastne v poradku nebo dokonce i vynikajici...uz me to zacinalo bit do oci, tak na to chci upozornit...krasnym prikladem budiz hodnoceni podsviceni tohoto dosplaye:

"Zpočátku jsem byl velmi mile překvapen podsvícením, monitor jej má totiž naoko velmi dobré, ale zdání klame. Po přiložení sondy a stínítka na okraj aby nebyla sonda ovlivněna okolním světlem se toho hodně změnilo. Kraje dost výrazně ztmavly a monitor se vrátil k průměru. Ostatně více můžete posoudit z následujících grafů.­"...toto je spise negativni hodnoceni displaye, kteremu klesa podsviceni u kraju maximalne na 75%...

v porovnani s hodnocenim minule testovaneho BenQ T261W:

"Jedním slovem paráda. Na takto velký monitor je podsvícení více než prvotřídní. Lepší by bylo snad jen při použití LED podsvícení, ale to je trochu jiná cenová relace. Okraje jsou samozřejmě lehce tmavší, ale jas klesá postupně, a tak si toho oko nevšimne. Nejsou zde žádné výrazné ­"špičky­" nebo ­"prohlubně­", a tak si podsvícení zasluhuje velkou pochvalu.­"...toto je hodnoceni displaye, kde podsviceni klesa u kraju az na 65%, sice je rovnomernejsi, ale v porovnani s jinymi drive testovanymi display neni vic nez prumerne...

stejneho jsem si v minulosti vsimnul i u ostatnich parametru a to ve stejnych tridach displayu...chtelo by to s tim neco udelat a sjednotit ta hodnoceni...

PS: take bych se primlouval za testy nejakych S­-PVA displayu v cenove kategorii 10­-15k, nekdo tu volal po Dell UltraSharp 2408WFP, ktery by me take zajimal...nebo S­-IPS LG W2600HP­-BF...
Odpovědět0  0
meeee (38) | 25.8.200811:09
Překlep nebo má opravdu nativní rozlišení 1440×800? Pak by nebyl při poměru stran 16:10 pixel čtvercový..
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 25.8.200811:20
Děkuji za upozornění, samozřejmě 1440x900 tedy WXGA+.
Odpovědět0  0
Mem_ (46) | 25.8.20089:35
"Inputlagem naštěští panel netrpí. U tohoto typu ­"monitoru­" je to však stejně asi jedno­"

Tak to bych zrovna řekl, že u tohoto monitoru to jedno není, pokud má dotykovou vrstvu a je žádoucí, aby kurzor sledoval pohyb prstu v reálném čase. Z té dotykové vrstvy jste nevnímal nějaké spoždění?
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 25.8.20089:57
Určité zpoždění tam jistě bylo, ale nebyl jsem schopen jej změřit, protože prst zakrývá kurzor. Tento inputlag lag je pzůsoben dotykovou vrstvou a nedokáži si představit jak by se dal měřit. Inputlag který je změřen v recenzi se vztahuje na elektroniku panelu.
Inputlag jako takový je hodně pozorovatelný u tabletů, kde například Genius tablety jsou na tom dost tragicky a pro nějaké profi práce jsou zcela nevhodné. Naopak Wacom jej prakticky nemají.
Toto All­-In­-One zařízení však jistě nebude sloužit jako grafická stanice pro Photoshop a při posouvání okna není inputlag nic co by uživatel nepřežil.
Odpovědět0  0
Mem_ (46) | 25.8.200810:25
Děkuji, právě to, že u některých tabletů je to spoždění znatelné jsem četl, a velký inputlag by to potom ještě zhoršil. A člověk to vidí i u některých dalších dotykových displejů ­(třeba v PDA, iPhone, MS Surface je ta latence na videích znatelná a kazí dojem z ovládání v reálném čase. A vlastně nemusíme chodit daleko, před pár dny jsem u vás na SH četl recenzi touchpadu s displejem Genius G­-Pen kde to bylo také zmíněno­). Jinak souhlasím, že pro předpokládané využití tohoto panelu to nebude asi představovat problém, zvlášť když v tomhle případě inputlag není
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.