www.svethardware.cz
>
>

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách
, , recenze
Už jste někdy slyšeli o poruchách plynulosti pohybu v počítačových hrách? Víte, co jsou to latence, frame times, jak je měřit a vyhodnocovat? Pokud ne, tento článek by Vám neměl uniknout, jelikož je určený právě pro Vás.
K oblíbeným
reklama
Náš dnešní článek bude věnován poruchám, které při hraní počítačových her někdy vůbec nezpozorujete, ale někdy jsou zase natolik nepříjemné a do očí bijící, že vám dokáží vaši oblíbenou počítačovou hru pěkně znechutit. Řeč bude o poruchách plynulosti pohybu, resp. o plynulosti renderování snímků grafickou kartou v počítačových hrách, jejich příčinách a samozřejmě jejich odhalení a měření.

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách můžeme rozdělit do několika skupin:
  • Variabilita snímkové frekvence
  • Stuttering
  • Micro-stuttering

Nejdříve by ale bylo dobré si osvětlit pár pojmů z teorie, které s touto problematikou úzce souvisejí a bez jejichž vysvětlení bychom se daleko nedostali.

Latence snímku
Latence je doba, kterou grafická karta potřebuje na vykreslení jednoho snímku scény počítačové hry do frame bufferu. Pokud je scéna nějak komplexnější (více objektů ve scéně, náročnější efekty atd.), je jisté, že grafická karta potřebuje k jejímu vykreslení více času (latence je vyšší), než když je scéna méně náročná (latence je nižší). Latence je tedy doba, po kterou grafická karta vykresluje jeden snímek a její jednotka je uváděna v milisekundách (ms).

Frame time
Frame time je podobně jako latence také dobou, tentokráte ale dobou mezi zobrazením dvou snímků. Někdy je tato doba označována také jako frame interval.


Latence vs Frame time


Ačkoliv to někomu může ve výsledku připadat tak, že vlastně není žádný rozdíl mezi definicí latence a frame time, věřte, že tomu tak není a rozdíl je někdy zásadní a obrovský. Pro vysvětlení a pochopení rozdílu mezi latencí a frame time raději uvedu jeden příklad.

Hrajete počítačovou hru se zapnutým VSync na 60Hz monitoru. Grafická karta vyrenderuje snímek za 10 ms, ale musí čekat se Swap (tedy přehození adresy front/back bufferu) dalších 6,67 ms do doby vertikální synchronizace obrazu (60 Hz = 16.67 ms). V tomto případě je latence rovna 10 ms, avšak frame time je 16,67 ms. Samozřejmě pokud bychom měli v této hře VSync vypnuto, pak by si latence i frame time byly rovny a jejich hodnota by byla shodných 10 ms.

V dnešním článku už budeme dále pracovat pouze s Frame time, protože doba (interval) mezi zobrazováním snímků je právě to, co nás bude nejvíce zajímat.

Při měření výkonu grafických karet v počítačových hrách jsou nejčastěji grafické karty mezi sebou porovnávány za pomoci dosažených hodnot průměrné snímkové frekvence. Na tom není nic špatného a dělalo se to tak od samého počátku, problémem ale je, že samotná hodnota průměrné snímkové frekvence v sobě nezohledňuje různé poruchy při renderování. A tak se vám může snadno stát, že si s grafickou kartou, která dosahuje nižší snímkovou frekvenci, častokrát zahrajete hru mnohem kvalitněji a lépe, než s grafickou kartou, která dosahuje vyšší snímkové frekvence. Pojďme se tedy na tyto poruchy plynulosti pohybu podívat podrobněji.
reklama
Nejnovější články
Mozilla chce rozlousknout tajemství AI v YouTube, můžete také pomoci Mozilla chce rozlousknout tajemství AI v YouTube, můžete také pomoci
Algoritmy umělé inteligence na serveru YouTube byly vždycky záhadné. Společnost Mozilla jim chce přijít na klub a zjistit, proč někdy doporučují podivná videa. Připojit se můžete i vy pomocí doplňku prohlížeče.
18.9.2020, aktualita, Milan Šurkala7 komentářů
Netgear uvádí herní router Nighthawk Pro Gaming XR1000 Netgear uvádí herní router Nighthawk Pro Gaming XR1000
Netgear přináší pro hráče nový herní router Nighthawk Pro Gaming XR1000 WiFi6 AX5400. Ten má zvládat vysoké přenosové rychlosti, snižovat odezvy a lokalizovat ty nejrychlejší herní servery pro lepší hráčské zážitky.
18.9.2020, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Crysis Remastered byl vypuštěn, Watch Dogs 2 jsou zdarma Crysis Remastered byl vypuštěn, Watch Dogs 2 jsou zdarma
Společnost Crytek nejdříve u fanoušků narazila a rozhodla se odložit nástup hry Crysis Remastered a ještě zapracovat na její kvalitě, respektive vylepšeních. Právě dnes už tento titul přichází na trh. 
18.9.2020, aktualita, Jan Vítek5 komentářů
Ransomwarem napadená nemocnice nemohla přijmout ženu, ta zemřela Ransomwarem napadená nemocnice nemohla přijmout ženu, ta zemřela
V Německu hackeři vyděračským softwarem omylem napadli nemocnici, což vyústilo v nemalé problémy např. při přijímání pacientů. Nyní se vyšetřuje, zda právě to nestojí za úmrtím jedné z pacientek.
18.9.2020, aktualita, Milan Šurkala16 komentářů
Gigabyte potvrzuje chystané 3060 8GB, RTX 3070 16GB a RTX 3080 20GB Gigabyte potvrzuje chystané 3060 8GB, RTX 3070 16GB a RTX 3080 20GB
Už to dávno viselo ve vzduchu a včera jsme se podívali i na to, že NVIDIA ve svých vlastních materiálech ukazuje, že 10GB karta RTX 3080 nebude jediná. Nyní se můžeme podívat na materiály firmy Gigabyte. 
18.9.2020, aktualita, Jan Vítek1 komentář