reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách

30.10.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Poruchy plynulosti pohybu v počítačových hrách
Už jste někdy slyšeli o poruchách plynulosti pohybu v počítačových hrách? Víte, co jsou to latence, frame times, jak je měřit a vyhodnocovat? Pokud ne, tento článek by Vám neměl uniknout, jelikož je určený právě pro Vás.

Příklad


Není nad to, když se nějaká problematičtější tématika dá demonstrovat na vzorovém příkladu. I my se tedy pokusíme vše ukázat na reálném příkladu ze života, konkrétně na testech dvou MSI GTX 960 Gaming 4G zapojených v SLI proti Gigabyte GTX 980 4GD ve hře Alien: Isolation. Výsledky našich měření byly následující.


Snímková frekvence min a max


Podle dosažené průměrné snímkové frekvence se v této hře stala vítězem dvojice MSI GTX 960 zapojená v SLI. Nižší hodnota minimální snímkové frekvence u SLI řešení však naznačuje, že tady nebude zřejmě něco úplně v pořádku. Pomocí FLA Calculatoru provedeme tedy výpočet směrodatných odchylek.


Variabilita a stuttering


Výpočet směrodatných odchylek variability snímkové frekvence a stutteringu ukazují, že zde mají GTX 960 zapojené ve SLI problém. Více jak dvojnásobná odchylka variability proti GTX 980 naznačuje, že snímková frekvence SLI řešení v průběhu testu byla mnohem více rozkolísaná a zřejmě tak trpěla i mnohem většími propady než v případě GTX 980. Stejně tak odchylka stutteringu naznačuje, že SLI řešení dvou GTX 960 trpí na stuttering mnohem více než grafická karta GTX 980. Abychom tato tvrzení nějak prokázali, zobrazíme si průběhy snímkové frekvence a frame times.





Při pohledu na graf průběhu snímkové frekvence je patrné, že ačkoliv je průměrná snímková frekvence u GTX 960 zapojených v SLI vyšší, toto řešení trpí vyšší variabilitou a také většími propady snímkové frekvence než v případě grafické karty GTX 980.


Frame times


Podobně, jako tomu bylo u snímkové frekvence, tak i z grafu frame times je patrná vyšší míra stutteringu u dvojice GTX 960 než u GTX 980. Výsledky výpočtů směrodatných odchylek byly tedy relevantní.


Porovnatelná snímková frekvence

Pokud bychom si chtěli vyzkoušet také účinnost veličiny Comparable frame rate, kterou nám ve svých výsledcích nabízí FLA Calculator, dopadlo by vše následovně.


Snímková frekvence výsledek


Toto je standardní graf výsledků snímkové frekvence bez minim a maxim, který se v recenzích grafických karet využívá až nezdravě často. Celkem jasně zde vítězí dvojice GTX 960 zapojených v SLI.


Comparable frame rate


Pokud však použijeme jednotku Comparable frame rate, která v sobě nese také informace o variabilitě snímkové frekvence a stutteringu, situace se rázem obrací a s poměrně značnou převahou zde vítězí GTX 980.
reklama