Quake II RTX: ray tracingová laboratoř

Quake II RTX: ray tracingová laboratoř
, , recenze
Dnes se podíváme i z praktického hlediska na téma ray tracingu ve hře Quake II. Ta má svou éru již dávno za sebou, ovšem právě kvůli její celkové nenáročnosti se mohli vývojáři slušně rozšoupnout s implementací ray tracingu.
K oblíbeným
reklama
NVIDIA nejprve představením karet GeForce RTX 2000 vyvolala nadšení, které ale brzy vystřídalo střízlivé uvažování o tom, co nám ray tracing vůbec může nabídnout. Pokud někdo čekal stejnou revoluci, jaká nastala v době, kdy společnost 3Dfx vtrhla do světa PC, pak se dá objektivně říci, že nic takového nepřišlo. 
 

Descent na 3Dfx
 
Karty VooDoo 1 od 3Dfx ve své době dokázaly především dvě věci, a sice poskytnout dostatečný výkon na to, aby si hráči mohli zapnout rozlišení 640×480 namísto 320×240, aniž by měli pocit, že si prohlíží diapozitivy, což už bylo samo o sobě slušné, ale navíc začaly být standardně vyhlazovány textury. Takže i když nám to dnešním pohledem už možná nepřijde, tehdy hráčům při pohledu na akcelerovanou hru ve vysokém rozlišení padaly sanice a společnost 3Dfx zaznamenala velký úspěch, i když podporovaných her zpočátku také nebylo mnoho. 
 
 Descent bez akcelerace
 
V případě ray tracingu má NVIDIA problém s tím, že i bez něj už hry vypadají velice dobře a vše se točí především kolem realistického ztvárnění stínů, odrazů a celkového nasvícení, než aby šlo o nesrovnatelně kvalitnější grafiku. Pak se ovšem nelze divit tomu, že mnozí o ray tracing nejeví zájem, zejména když pak vidí, jak jim jeho aktivace užírá výkon. 
 
Zvláště pak lze mluvit o skupině uživatelů, kteří jsou vyzbrojeni kartami RTX 2060, jichž je dle Steam Survey nejvíce. A i bez tohoto průzkumu bychom mohli říci, že majitelů těchto karet bude nejvíce ze všech, kteří mají některou z rodiny RTX, neboť dražší karty si tolik zákazníků pochopitelně nenajdou. A pokud RTX 2060 sotva stačí na rozhýbání titulu s ray tracingem, a to ne nutně na vysoké kvalitě, zatímco uživatel bude mít potíže vůbec rozeznat, zda má ray tracing zapnutý, nebo ne, máme tu problém. 
 
Hry jako Minecraft nebo právě Quake II se pak mohou velice hodit pro svou celkovou nenáročnost, která umožňuje nabídnout o to kvalitnější ray tracing. NVIDIA pak může říci, že právě tato technologie dokázala velice slušně oživit grafickou stránku stařičké hry, aby poukázala na to, co ray tracing může nabídnout. Soudný člověk by to ale měl brát spíše jako demo či ukázku toho, jak by mohl být ray tracing využíván v budoucích hrách, které se nebudou omezovat jen na něco z jeho nabídky. 
 
Quake II RTX totiž nabídne realistické ztvárnění globálního osvětlení, odrazů i lomů světla a také stínů, zatímco v případě prvních her pro RTX se toto všechno nikdy nesešlo. Battlefield V nabízí odrazy, Shadow of the Tomb Raider zase stíny a Metro Exodus pak globální osvětlení. 
 
My se dnes zaměříme právě na Quake II RTX, který je založen na otevřeném enginu Q2VKPT, jejž vytvořil Christoph Schied z Technologického institutu v Karlsruhe. Q2VKPT staví na Q2PRO, což je zase modernizovaná verze původního enginu, která nabízí dynamické osvícení scén i pohybujících se objektů, podporu SLI nebo deathmatch či kooperaci v režimu pro více hráčů, takže jde o vylepšení po mnoha stránkách.
 
Testování probíhalo na grafické kartě Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC 8G (GV-N208SGAMING OC-8GC).
 
reklama
Nejnovější články
Acer XV272XU: dobře vybavené LCD s 240Hz QHD panelem Acer XV272XU: dobře vybavené LCD s 240Hz QHD panelem
Acer se pochlubil novým herním monitorem, který dostal označení XV272XU a ve svém štíhlém těle nabízí panel od AU Optronics. Ten má nativní rozlišení QHD a dosahuje obnovovací frekvence až 240 Hz.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Teledyne e2v uvádí první odolné DDR4 pro nasazení v kosmu Teledyne e2v uvádí první odolné DDR4 pro nasazení v kosmu
Požadavky na elektroniku, která je určena pro zařízení pohybující se ve vesmírném prostoru jsou pochopitelně výrazně odlišné od toho, co potřebujeme od běžné spotřební elektroniky. My se nyní můžeme podívat na to, jak vypadají takové vesmírné paměti DDR4.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Core i9-10900K zbaven heatspreaderu, teplotně si můžeme značně pomoci Core i9-10900K zbaven heatspreaderu, teplotně si můžeme značně pomoci
Kdo jiný než der8auer by nám měl ukázat, jak to vypadá pod heatspreaderem nových procesorů Intel? Dozvíme se díky tomu přesnou velikost čipu nového Core i9-10900K, zda je připájen a zda je možné chlazení zlepšit.
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
Linus Torvalds po 15 letech přešel z Intelu na AMD Linus Torvalds po 15 letech přešel z Intelu na AMD
Otec zakladatel linuxových systémů Linus Torvalds se rozhodl, že po dlouhých 15 letech je čas na to se rozloučit s platformou firmy Intel a přejít ke společnosti AMD. Torvalds tuto skutečnost oznámil včera společně s Linux Kernel 5.7 RC7.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Samsung staví svou druhou jihokorejskou továrnu pro 5nm čipy Samsung staví svou druhou jihokorejskou továrnu pro 5nm čipy
Společnost Samsung stále hraje druhé housle, pokud jde o výrobu počítačových čipů na zakázku, nicméně vedle vedoucí TSMC dokáže také využívat vlastní čipy ve vlastních produktech. A ty bude vyrábět i v nové 5nm továrně.
Dnes, aktualita, Jan Vítek