Quake II RTX: ray tracingová laboratoř

Quake II RTX: ray tracingová laboratoř
, , recenze
Dnes se podíváme i z praktického hlediska na téma ray tracingu ve hře Quake II. Ta má svou éru již dávno za sebou, ovšem právě kvůli její celkové nenáročnosti se mohli vývojáři slušně rozšoupnout s implementací ray tracingu.
K oblíbeným
reklama
NVIDIA nejprve představením karet GeForce RTX 2000 vyvolala nadšení, které ale brzy vystřídalo střízlivé uvažování o tom, co nám ray tracing vůbec může nabídnout. Pokud někdo čekal stejnou revoluci, jaká nastala v době, kdy společnost 3Dfx vtrhla do světa PC, pak se dá objektivně říci, že nic takového nepřišlo. 
 

Descent na 3Dfx
 
Karty VooDoo 1 od 3Dfx ve své době dokázaly především dvě věci, a sice poskytnout dostatečný výkon na to, aby si hráči mohli zapnout rozlišení 640×480 namísto 320×240, aniž by měli pocit, že si prohlíží diapozitivy, což už bylo samo o sobě slušné, ale navíc začaly být standardně vyhlazovány textury. Takže i když nám to dnešním pohledem už možná nepřijde, tehdy hráčům při pohledu na akcelerovanou hru ve vysokém rozlišení padaly sanice a společnost 3Dfx zaznamenala velký úspěch, i když podporovaných her zpočátku také nebylo mnoho. 
 
 Descent bez akcelerace
 
V případě ray tracingu má NVIDIA problém s tím, že i bez něj už hry vypadají velice dobře a vše se točí především kolem realistického ztvárnění stínů, odrazů a celkového nasvícení, než aby šlo o nesrovnatelně kvalitnější grafiku. Pak se ovšem nelze divit tomu, že mnozí o ray tracing nejeví zájem, zejména když pak vidí, jak jim jeho aktivace užírá výkon. 
 
Zvláště pak lze mluvit o skupině uživatelů, kteří jsou vyzbrojeni kartami RTX 2060, jichž je dle Steam Survey nejvíce. A i bez tohoto průzkumu bychom mohli říci, že majitelů těchto karet bude nejvíce ze všech, kteří mají některou z rodiny RTX, neboť dražší karty si tolik zákazníků pochopitelně nenajdou. A pokud RTX 2060 sotva stačí na rozhýbání titulu s ray tracingem, a to ne nutně na vysoké kvalitě, zatímco uživatel bude mít potíže vůbec rozeznat, zda má ray tracing zapnutý, nebo ne, máme tu problém. 
 
Hry jako Minecraft nebo právě Quake II se pak mohou velice hodit pro svou celkovou nenáročnost, která umožňuje nabídnout o to kvalitnější ray tracing. NVIDIA pak může říci, že právě tato technologie dokázala velice slušně oživit grafickou stránku stařičké hry, aby poukázala na to, co ray tracing může nabídnout. Soudný člověk by to ale měl brát spíše jako demo či ukázku toho, jak by mohl být ray tracing využíván v budoucích hrách, které se nebudou omezovat jen na něco z jeho nabídky. 
 
Quake II RTX totiž nabídne realistické ztvárnění globálního osvětlení, odrazů i lomů světla a také stínů, zatímco v případě prvních her pro RTX se toto všechno nikdy nesešlo. Battlefield V nabízí odrazy, Shadow of the Tomb Raider zase stíny a Metro Exodus pak globální osvětlení. 
 
My se dnes zaměříme právě na Quake II RTX, který je založen na otevřeném enginu Q2VKPT, jejž vytvořil Christoph Schied z Technologického institutu v Karlsruhe. Q2VKPT staví na Q2PRO, což je zase modernizovaná verze původního enginu, která nabízí dynamické osvícení scén i pohybujících se objektů, podporu SLI nebo deathmatch či kooperaci v režimu pro více hráčů, takže jde o vylepšení po mnoha stránkách.
 
Testování probíhalo na grafické kartě Gigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC 8G (GV-N208SGAMING OC-8GC).
 
reklama
Nejnovější články
Perseverance si přivezl portrét celé své rodiny a odvysílal první panorama Perseverance si přivezl portrét celé své rodiny a odvysílal první panorama
Rover Perseverance se zatím na Marsu nehnul ani o kousek, neboť NASA jej po přistání ještě testuje a také zkoumá jeho okolí. Můžeme se ale podívat na to, jaký portrét své rodinky si rover přivezl s sebou a co se nachází v jeho okolí. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek3 komentáře
Deep Nostalgia Tool rozhýbe i lidi z prastarých fotografií Deep Nostalgia Tool rozhýbe i lidi z prastarých fotografií
Své výsledky předvádí nový systém založený na umělé inteligenci, a sice Deep Nostalgia Tool. Vyvinut byl společností D-ID zvláště k tomu, aby byl schopen rozhýbat lidi zachycené na starých snímcích. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Na Mindfactory se prodalo už na 120 nových Core i7-11700K Na Mindfactory se prodalo už na 120 nových Core i7-11700K
Intel možná odsunul nástup procesorů Rocket Lake-S až na konec března, kdy se mají objevit také recenze, ovšem to už bude zřejmě naprosto nezajímavé datum. Tyto procesory se už dostaly na trh.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Stadia dle reportáže nesplnila svůj cíl o stovky tisíc uživatel Stadia dle reportáže nesplnila svůj cíl o stovky tisíc uživatel
V současné době bychom se skutečně vůbec nedivili, kdyby Google už počítal se zrušením služby Stadia a zvláště pak poté, co si přečteme zprávu o tom, jak Stadii oproti plánům chybí stovky tisíc uživatelů. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Ethereum 2.0 přichází, blíží se i konec jeho klasické těžby Ethereum 2.0 přichází, blíží se i konec jeho klasické těžby
Ethereum 2.0, čili Ethereum Improvement Proposal #1559 (nebo zkráceně EIP-1559) je katastrofa řítící se na těžaře této kryptoměny, kteří by ji přirozeně chtěli zcela zablokovat, což se ovšem asi nestane. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek4 komentáře