reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.2.2020, Jan Vítek, recenze
Dnes se podíváme i z praktického hlediska na téma ray tracingu ve hře Quake II. Ta má svou éru již dávno za sebou, ovšem právě kvůli její celkové nenáročnosti se mohli vývojáři slušně rozšoupnout s implementací ray tracingu.
drk22 (775) | 18.2.202011:29
Hele co se vlastně stalo s tím projektem intelu, kdy svého času tvrdili že 3d grafiky nebudou potřeba a 3d zvládne s pomocí raytracingu celé procesor? Taky to tenkrát předváděli na nějakém quakovi ne?
Odpovědět2  0
pavel_p (62) | 21.2.20208:40
Původně to mělo název larabee, pak Xeon Phi a jestli to někdo používá na umělou inteligenci nebo rendering netuším https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Xeon_Phi
Odpovědět0  0
Choakinek (1548) | 15.2.202015:52
Kdyby dnes byly adventure hry IN jako dříve, jejich autoři by dnes museli skákat blahem. I když RT ani dnes nelze aplikovat v reálném čase ve složitých scénách, tak ale dost se to reálnému času blíží ­(viz to video s kavárnou­).

To vytváří nesrovnatelně lepší podmínky, než které měli autoři adventur k dispozici dříve, pokud se rozhodli pro špičkovou grafiku renderovaných scén z 3D software.
Odpovědět2  0
komplikator (640) | 17.2.202012:34
RT samozřejmě běží ok i ve složitých scénách a to velice dobře, příklad je https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=VfDGa2XzK3s a to ještě není zapnuté DLSS, které ve verzi 2.0 podává porovnatelný výsledek jako nativní rozlišení ale zvyšuje výkon o 10­-40% podle rozlišení
Odpovědět0  3
Choakinek (1548) | 17.2.202021:28
Jsi si jistý, že jde o 100% RT a nejen o prvky RT v jinak rasterizované grafice?
Odpovědět1  1
komplikator (640) | 18.2.20200:16
Samozrejme ze na cisge RT realtime si jeste dlouho pockame. Nicmene tak, jak je to zamyslene to funguje a to zcela bez problemu s vykonem. Co by za takovy vykon dali konzoliste..
Odpovědět1  0
honza1616 (3625) | 7.2.202013:02
Podle me nvidia udelala chybu ze to dala i do low­-end grafik ­(rtx2060­) protoze zde prameni vsechny ty negativni ohlasy,
Kolik lidi vlastnící RTX2080ti si stěžuje, nikdo.....
Odpovědět4  2
batmaster (699) | 7.2.202018:30
No nezdá se mi, že by nVidia zrovna s RT a DLSS bodovala.
Odpovědět7  4
honza1616 (3625) | 8.2.202016:56
a co jsi čekal od první generace ?
AMD když vypustilo první Ryzeny tak to taky nebyla žádná sláva, z nadšení mít 8 jádro za levné peníze jsem si to koupil a i muj starší Intel i7­-6700k ­(4­-jádro­) si na něm smlsnul i v mluti­-vláknové aplikaci, o jedno­-vláknové práci ani nemluvím
i druhá generace byla dost na vážkách, když jsem porovnával R.2700X proti i9­-9900K

Z první generace RTX karet dostala Nvidie slušnou zpětnou odezvu, tak mají teď z čeho vycházet když vidí že RTX to zatím moc nedává, a aby zabodovali budou muset nasadit odpovídající násobně vyšší výkon než při skoku z Pascalu na Turing

.....z druhé strany kolik lidí už hraje ve 4K a kolik lidí z tohoto počtu hraje hry podporující RT, je to jen minimum z celého spektra herní komunity...

vývoj her trvá roky, Nvidia tak má naštěstí času dost na vylepšení RT aby grafika dokázala vypočítat osvětlení na celé scéně, současné hry s RT využívají jen některé prvky RT jako stíny, nebo jen volumetrické osvětlení, nebo jen odrazy, předpokládám tak, že v další generaci stoupne výkon tak že při zachování stejného nastavení nám o dost vyskočí FPS, nebo se bude dát ve hrách používat více prvku počítaných pomocí RT se zachováním současných nízkých FPS
a až teprve další generace za 2­-3 roky bude možná umět renderovat celou scénu,

a tomu by odpovídala i délka vývoje her, HW který zvládne RT v reálném čase přišel před 1,5 rokem takže tou dobou mohli vývojáři začít přemýšlet nad koncepty a scénáři dalších novinek, předpokládám že teď jejich vývoj někde v tichosti v pozadí vývojářských studií probíhá a další 2­-3 roky si počkáme na další generaci GPU a současně než ty hry dokončí....
Odpovědět1  9
hitmancz (5) | 12.2.202019:02
Honzo, muj herni pocitac porad jede na i7­-6700k protoze intel dle me zatim neudelal nic, co by stalo za tak velkou investici ­/ upgrade. Presel jsi uz na neco lepsiho? hraju ve 4k, 2080ti bylo zklamanim, tak jsem se ji zbavil a mam 2070 super. v RT neni pouzitelna jeste ani jedna.
Odpovědět0  0
DarkRichelieu (1230) | 28.3.202012:06
Cože? takže jste se zbavil výkonnější 2080ti za slabší 2070 super ?
Odpovědět0  2
drk22 (775) | 28.3.202012:14
A co je na tom divného zjistil že za ty prachy nestojí tak ji vrátil a vzal levnější co mu stačí ne...
Odpovědět1  0
hitmancz (5) | 29.3.202010:26
ano pri vydani stala 2080ti 35 000, vykon nedostatecny, nasteni umrela, tak jsem ji refundnul. Pak vysla 2070 super s COD za cca 11­-12, ve 4k jedu jeste jako s 2080ti na low detaily kvuli fps a svete div se, staci a usetril jsem mraky penez...takze tesim se na dalsi generace, zatim ve 4k nepouzitelne
Odpovědět1  0
komplikator (640) | 17.2.202012:45
Tohle byl přesně důvod proč jsem RTX kartu kupoval a je více takových, kteří touží po realističnosti.

RT je otázka priorit, jsou lidi co si dopřejí lepší vizuál a o výkon jim nejde. Pro mě hry s RT i bez běží stejně rychle protože lockuju na 60FPS, zapnutí RT pro mě nemá výkonový dopad.

A třeba takový Control je krásná ukázka co vše RT umí a rozhodně neběhá špatně, když se využije společně s DLSS které je v té hře velice dobré ­- https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=9ZzsKMfn7lU

DLSS sice nebylo příliš kvalitní ze začátku, v Controlu ale už fungovalo zajímavě, ale paradoxně mimo Tensor jádra, tahle verze DLSS ale funguje dobře jen v Controlu. Aktuálně tu je ale opět nová verze DLSS, 2.0. Která je teď použitá v Wolfensteinovi Youngblood a tam je už kvalita DLSS obrazu v podstatě srovnatelná s nativním rozlišením, záleží na cílovém rozlišení FHD a 1440p jsou v de facto zcela identické, u 4k se dají sledovat miniritní rozdíly ­- https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=ScAQ5Of1LfE o verzi 2.0 mluví víc ve dvou třetinách.

V téhle verzi, která navíc nepottřebuje takovou součinnost vývojáře je to v zásadě tlačíko ­"výkon navíc­" kdy v 4k se bavíme o cca 40% výkonu
Odpovědět1  2
komplikator (640) | 17.2.202012:37
A proč by pramenily negativní ohlasy? Však to běží fajn ­- https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=kos39urucOM
Odpovědět1  0
Georgeos (7) | 6.2.202014:19
Líbí se mi oba odkazované staré články. Docela mě překvapil závěr toho o Raytracingu:

"Ray tracing rozdělil hlavní výrobce na dva tábory, jeden ­(Nvidia­) hlásá, že tato metoda renderování není vhodná pro nasazení v herním průmyslu a druhý naopak prohlašuje, že ray tracing je budoucností. Intel se snaží proniknout do herního průmyslu a nejen do něj svými projekty jako je Larrabee nebo prototypy 80­-jádrových procesorů ­(Polaris­).­"

Z dnešního pohledu úsměvné.
Odpovědět3  2
komplikator (640) | 17.2.202012:52
Tak NV má jasnou pozici, RT je budoucnost, Intel se také k RT jasně vyjádřil., HW akceleraci RT dostane XBOX i PS, i AMD ho slíbila na nových Navi.

NV rozjela jasný trend. V letošním roce nás čeká asi nejočekávanější major release ­- Cyberpunk, který samozřejmě RT používá a hodně oficiálních videí byla právě s RT. Když navíc přidají DLSS 2.0, tak se člkověk ani nemusí bát o výkon.
Odpovědět1  0
honza1616 (3625) | 17.2.202021:37
za ten názor jak NV rozjela trend RT tě tady mistní omezenci a odpůrci RT sežerou i s botama
jen by mě zajímalo co ti lidé budou kupovat za HW až RT bude podporovat i AMD s Intelem, asi zůstanou na integrovaných :D :D
Odpovědět1  0
DarkRichelieu (1230) | 28.3.202012:13
RT podporují všichni už dlouho, akorát Nvidia přišla se specializovaným hardwarem, který dokáže něco málo dělat i v reálném čase a samozřejmě rozjela masivní kampaň. Za tu spíš můžeme děkovat že se o RT mluví více v použití i ve hrách.
Odpovědět2  0
Choakinek (1548) | 5.2.20202:22
Vypadá to velmi dobře. Původní Quake 2 jsem tehdy nějak minul, docela bych si ho teď zahrál, ale současnou grafiku od NVIDIE bohužel nevlastním.

"... tehdy hráčům při pohledu na akcelerovanou hru ve vysokém rozlišení padaly sanice...­"

Já jsem poprvé zažil akcelerovanou grafiku u původní demoverze Half­-Life 1. Předtím jsem to hrál v ­"software­" módu a je to tak, z akcelerované grafiky mi tehdy skutečně padala brada :­-­).
Odpovědět2  2
batmaster (699) | 5.2.20207:59
Tak samo mi padla čelist, když jsem na veletrhu poprvé viděl VOODOO 1 grafickou kartu a na ní TUROK. Byla to prostě bomba. ­(I přes ­"rozmazané textury­".­)

Ale když si tak vzpomínám, tak jsem těch ­"WOW­" momentů od dob ZX Spectra a PMD 85 a Amigy zažil mnoho.

Přechod ze ZX na Amigu byl jedním z nich. Tehdejší hry a Dema na A500­/A1200 v klidu strčili do kapsy i 386­/486­-ky.
Pak přišel Doom a změnil celý herní průmysl. A pro mě to byl tenkrát signál pro změnu platformy. ­(Amigu i ZX má ale dodnes pořád doma. ;­) )
Odpovědět5  0
sajgoon (25) | 7.2.202013:29
To jsme možná stejné ročníky ­(80­), nepamatuju si už přesně rok jestli 97, nebo 98, ale na jednom Invexu v Brně to samé, Turok na 3Dfx, později taky třeba Unreal na SLI v 1024, no jo tahle parádní doba už je pryč.
Odpovědět1  1
batmaster (699) | 11.2.202014:51
Jsem ještě o pár let starší. :­) ;)
Odpovědět0  0
wendak (449) | 11.2.202016:34
Ano, 70 léta jsou nejlepší :o­) a 75 nejvíc
Takže jsem si hrál se stejnýma hračkama. Na průmce i s IQ151 a PMD80
Odpovědět0  0
batmaster (699) | 11.2.202023:05
Já se seznámil poprvé s IQ 151 a PMD 85­-1 na základce v osmé třídě.

Jinak první počítač, na který jsem si sáhl byl SAPI 1 ­(http:­/­/www.sapi.cz­/sapi­/sapi.php­) v pokrokovém kroužku při SVAZARMU už v roce 1986. To taky částečně předurčilo ­(po malých odbočkách­) můj profesní život a záliby. :­) ;­)
Vlastní ZX Spectrum ­"Gumák­" mi otec sehnal v Plzni na jaře 1989. A pak jsem dostal v roce 92 Amigu 500. ­(Stála myslím cca 4 tehdejší výplaty.­)

(Bože to to letí. :D­)
Odpovědět3  0
pavel_p (62) | 21.2.20209:24
Těch wow momentů bylo dost, protože v té době měly počítače velmi daleko k dokonalosti a velmi rychle se v devádesátých letech zlepšovaly. Kvalitativní skoky mezi ZX spektrem, Sharpem a 8086 s CGA grafikou z hlediska her nebyly nic moc. Pak 286 s EGA a 386 s VGA grafikou co přišla během pár let byly obrovská změna. Z jednoduchých her na pár desítek kB, které nebyly zvlášť zajímavé proti hrám na Spectru ­(s pár výjimkami jako F­-15 nebo SimCity­) byly během asi pěti let hry jako Lemmings, Railroad Tycoon, Civilizace, Monkey Island, Wolfenstein3D, DuneII, Doom a podobně. V druhé polovině devadesátých let byl pak obrovský nárust výkonu zhruba ze 486 přes Pentium k PentiuIII, začaly se objevovat grafické akcelátory ­(což mě bohužel minulo­) a hry se zase kvalitativně velmi posunuly přes Quaka k něčemu jako Unreal Tournament a Quake III Arena.
Možná je to věkem, že mě dnes moc věcí už tak nenadchne, ale mám nějaký pocit, že tak od nástupu Athlonů už v počítačích pokrok nějak ustal. Dřív znamenalo 5­-6 let upgrade z Pentia 120MHz s 16MB RAM a 120MB diskem na Athlona XP 1700+ s 256MB RAM a 40GB diskem. Dnes mám 5 let staré i5­-4590, které mělo původně 8GB RAM a 2TB disk a i když bych mohl upgradovat na 3x rychlejšího Ryzena, tak jaksi není důvod a mimo střih videa, co dělám výjimečně se mi nějak nezdá, že by počítač byl zastaralá plečka na vyhození. Na vyhození začíná být jen monitor s rozlišením 1920x1200 z konce roku 2006 a tam upgrade na něco jako 2560x1440 nebo 4K s úhlopříčkou 32­" není zas taková pecka
Odpovědět1  0
honza1616 (3625) | 21.2.202019:43
Tak to mi mluvíš z duše,
Ja mam 3 počítače, no vlastne 2 jeden rozprodavam, ale mam je na pocitani distribuovanych výpočtu, tam vlastne žádný strop neni, uzivis jakykoliv HW v jakekoliv kombinaci, klidne pokud by to teoreticky bylo možné tak Pentium a na desce 7 RTX Titanů, nebo nejakou vypocetni farmu zapojenou do cloud computingu.
Jen diky tomu kazdy rok az rok a pul musim kvuli efektivite menit HW na výkonnější
ale jinak co se ted zbavuji toho jednoho PC tak je to Intel i7­-6700k to většině lidi bude stačit ještě aspoň na 2 roky hraní, a na nejakou kancelarskou práci to bude stačit i dalších 5 let
Odpovědět1  0
danhar1 (16) | 25.2.202020:19
já mám tez stale doma amigu 1200 s hd cdrom a turbokartou blizzard 40­/40 ;­-­)
nejlepsi dema relic, rise pulse a mnoho dalsich
Odpovědět0  0
ElectricKota (29) | 5.2.202011:46
jo Half Life a pak Unreal Tournament, z obou dvou jsem byl graficky i herne unesen, ostatne mohou za to ze hraju dodnes :­)
Jinak RTX je supr technologie, a jsem z ní nadseny, nekde ovsem iplementace byla horsi­(BFV­) nekde ne tak patrna­(Metro­) a nekde suprova­(Control­). Prakticky na to ze to ma za sebou prvni rok, se uchytila dobre, a tesim se na dalsi tituly.
Odpovědět6  3
honza1616 (3625) | 7.2.202010:33
Tak to jseš asi prvni na tomto webu kdo to rika, ze se RTX uspesne uchytilo
a těšíš se na dalsi hry,
Ja osobne jsem zkoušel akorat tři RT dema a mohu tedy jen říct ze to ma potencial
Odpovědět3  1
wendak (449) | 11.2.202016:41
Tak on nikdo netvrdí, že RT je úplně na hov.. ­- špatně píšete RTX
Jak píšeš sám, ­(kupodivu rozumně­) kdyby to dali na 2080 a 2080Ti, tak nikdo nebude remcat, ale 2060 je výsměch a 2070 je dost na hraně.
Nicméně osobně počítám, že pár let RT pouštět nebudu, protože to prostě výkon ovlivňuje a raději to oželím ku prospěchu FPS
AMD to říká jasně ­(a myslím správně­), dokud RT nepojede i na low endu, tak se to jen tak nerozšíří a nebude používané
Odpovědět0  1
komplikator (640) | 17.2.202012:56
2070 je na FHD naprosto ok, dá se i 2060. Je třeba počítat s tím že k tomu RT člověk zapne DLSS. I když u Wolfensteina to není třeba, sviští to s 2070S 100+ FPS s RT, U Controlu, který je výstavní skříň RT už to vyžaduje DLSS aby to běželo 60+ ale zase DLSS je v Controlu naprosto OK a v tom Youngbloodu je ještě lepší a už je porovnatelné s nativním, ve FHD je to asi 10% výkonu navíc, v 4k je to cca 40% navíc.

Nový DLSS, pokud ho budou nové hry implementova ­(mělo by to být snazší než dříve­), tak se můžeme těšit na tlačítko ­"TURBO­" jako u starých 286 :)
Odpovědět1  0
honza1616 (3625) | 17.2.202021:44
přesně, na FHD i s RT stačí i RTX2060, ale asi jak komu... :D
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
a nechávat vypnuté DLSS by mohl jen blázen, zbytečně přicházet o xx dalšího boostu na FPS
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.