reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon X800GTO: ATi-bomba v mainstreamu

29.9.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Radeon X800GTO: ATi-bomba v mainstreamu
Po vypuštění Radeonu X800GT se ATi podařilo vrátit zpět do mainstreamu, a to rovnou do oblasti nejlukrativnější - trh kolem 5000Kč. Ovšem nový Radeon X800GTO jde ještě dál a za cenu jen o tisíc vyšší představuje velmi výkonné řešení s 12 pipelines, kterým asi střední proud ovládne kompletně.

Testovací sestava



K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Vzhledem k ceně Opteronu 144 (dostupnost je věc druhá) je tak možné, že se mnoho z vás může výkonem velmi přiblížit výsledkům v této recenzi.

Testovací sestava
Základní deska
MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI)
Procesor
Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2)
Paměti
2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5)
Grafická karta
HIS Radeon X700Pro (8x1, 425/432, 128-bit, 128MB)
Sapphire Radeon X800GT (8x1, 475/490, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X800GTO Ultimate (12x1, 400/490, 256-bit, 256MB)
MSI Radeon X800 (12x1, 400/350, 256-bit, 256MB)
MSI Radeon X800XL (16x1, 400/490, 256-bit, 256MB)
Club3D GeForce 6600GT (8x1, 500/500, 128-bit, 128MB)
Galaxy GeForce 6800 (12x1, 325/350, 256-bit, 256MB)
MSI GeForce 6800GT (16x1, 350/500, 256-bit, 256MB)
Pevný disk
Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min)
Zdroj
Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W)
Operační systém
Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
Ovladače
nVidia ForceWare 78.01 WHQL (oficiální)
ATi Catalyst 5.9 s Catalyst Control Center (oficiální)


Karty použité ke srovnání jsem vybíral z podobné cenové relace, a tak se v něm nacházejí Radeony nové série X800 a mainstreamové GeForce. Cena Radeonu X800GTO se pohybuje kolem 6500-7000Kč, takže míří na horní hranu mainstreamu. Po přetaktování se ovšem můžete dočkat mnohem zajímavějších výsledků.

Byly použity poslední ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.

ATi Catalyst 5.9
  • Catalyst A.I.: Standard*
  • Mipmap Detail Level: Quality
  • Wait for Vertical Refresh: Always Off
  • Smartshader Effects: None

* zásadní problém u Catalystů byl v tom, že v některých hrách nedovolily použít FSAA u 1024x768 při standardním nastavení. Proto bylo nutné u těchto her vypnout A.I. - jedná se o Far Cry, UT2004, Serious Sam SE, Painkiller BOOH a Need For Speed Underground 2.

nVidia ForceWare 78.01
  • Výkonnost systému: Kvalita
  • Vertikální synchronizace: Vyp.
  • Nutit mipmapy: žádná
  • Konformní uchycení textury: Zap.
  • Trilineární optimalizace: Zap.
  • Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
  • Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
  • Trojité vyrovnávaní: Vyp.
  • Negativní odklon LOD: Povolit

Syntetické a herní testy



Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:

Použité testy
- syntetické
3DMark03 (patch 3.6.0)
3DMark05 (patch 1.2.0)
AquaMark3
Final Fantasy XI Official Benchmark 3
- DirectX
Half-Life 2 (mapa ixbt01)
Far Cry (patch 1.32, Research)
Battlefield 2 (Gulf of Oman)
Painkiller: Battle Out of Hell (Looney)
Unreal Tournament 2004 (#3355, DM-Forbidden)
Counter-Strike: Source (Stress Test)
Tomb Raider: Angel of Darkness (v49, Paris5_4)
Splinter Cell (patch 1.2b, 1_1_1Tbilisi)
Need For Speed Underground 2 (patch 1.2, Baywatch Bridge)
Serious Sam: The Second Encounter (The Grand Cathedral)
- OpenGL
Doom 3 (patch 1.3, default demo)
The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (panoptical02)


Co se týče testů jako takových, tak většina z nich probíhala přes utilitu Bench'emAll (Half-Life 2, Far Cry, Doom 3, UT2004, TRAOD, Splinter Cell, The Chronicles of Riddick), a to vždy s maximálním nastavením. U ostatních her byly použity buď zabudované benchmarky (CS: Source, Painkiller: BOOH, Serious Sam SE) nebo externí utility (Battlefield 2 Benchmarking z Guru3D a FRAPS pro Need For Speed Underground 2).

Pokud to bylo možné FSAA bylo zapínáno přímo v hrách, v ostatních případech pomohly ovladače. Naopak anizotropní filtrování jsem raději nutil přes drivery. Vždy byla vypnuta vertikální synchronizace obrazu.

V některých hrách ale docházelo k problémům. Kromě již zmíněného antialiasingu v 1024x768 u Radeonů to byl hlavně Battlefield 2. U toho je nutné nastavit FSAA pro nVidia v ovladačích, zatímco pro ATi vždy ve hře a v ovladačích naopak vypnout. Navíc benchmark se spouští hned po načtení mapy, kdy aplikace čeká na kliknutí na Join Game. Proto je pro objektivní výsledek nutné okamžitě vstoupit do hry.

Za poskytnutí map k testům děkuji Dušanu Šimonovičovi (Battlefield 2), serveru iXBT Labs (Half-Life 2) a Tech Report (UT2004).
reklama