reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
7.10.2008, Petr Štefek, recenze
V dnešním článku se podíváme, jak si vedou varianty Radeonů série HD4800 s rozdílnou pamětí, což v našem případě znamená porovnání mezi 512MB a 1GB variantou téže grafické karty. Vyplatí se tedy připlácet?
Tuky-martin-69 | 29.1.200923:54
chcem si kupit novy PC a rozhodujem sa medzi grafikou SAPPHIRE ATI RADEON HD4870 TOXIC 1GB alebo nejaku ASUS GeForce 9800..pls poradteee..dakujem
Odpovědět0  0
Kiwwiaq | 31.1.200921:23
Ja by som siel do ATI HD4870. Toxic je asi pretaktovana verzia, takze by mohla ist o co to rychlejsie, ako povodna verzia. Ak je NVidia 9800 povodna 8800 s upravami, nic touto kartou neziskas. Ba si viac nez dost pohorsis.
Odpovědět0  0
uzgorod (2) | 17.11.200823:31
Zdravím. Mám 21­" monitor a nevím jestly využiji 1GB ­( pouzivam rozliseni 1600x1200­)Porad to resim. Neni lepsi do budoucna 1GB, ale zase naco kdyz neci aspon v nejblizsi dobe novy monitor.
Jaky je vas nazor?
Odpovědět0  0
jindra22 | 18.10.200816:22
O Radeonu 4870 uvažuju a rovněž 24­" LCD bych chtěl. Proto jsem potřeboval vědět, jestli 1 GB varianta grafiky má smysl. Testy v nízkém rozlišení jsou pro mě k ničemu. Tady je nulovej rozdíl, někdy dokonce o 1 PFS méně u větší paměti. Takže stejně asi vezmu 1 GB verzi kvůli novým hrám a vysokému rozlišení. Nekupuju grafiku časteji, než za cca 2,5­-3 roky a tak má smysl přemýšlet do budoucna. Kdo ji mění po roce, tak s klidem může teď koupit 512 MB verzi.
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 20.10.200811:00
Pokud kupujes co dva tri roky, tak jdi do GTX280 nebo X2. Rozdil mezi GTX280 a 1GB radkem je cca 2000. Ver mi, ze se to vyplati.
Odpovědět0  0
jindra22 | 20.10.200815:48
Nakonec jsem vzal 4870 s 512 MB od Gainwardu, leží mě tady ještě nerozbalená, s trafem Corsair HX520 a 4 GB pamětma. Jinak X2 je přímotop, není mě takový řešení sympatický a do nVidie bych asi nešel, zásadně kupuju ATI.
Odpovědět0  0
Kiwwiaq | 20.10.200819:09
No, neviem, ci prave toto riesenie je najlepsie. 4870 nie je o vela vykonnejsia ako 4850. Ak si vsimnes, uz po jemnom pretaktovani dostanes identicke karty ­(vykonovo­). Ten zdroj je 520W ? Myslim, ze kludne mohol stacit aj kvalitny 400W zdroj. Enermax Liberty bezproblemov utiahne c2d e6320 1800@2800, pretaktovanu ATI 4850, 4GB RAM, 3 HDD a este stale teoreticky ostava okolo 100W nevyuzitych ­(samozrejme pri plnej zatazi­). Hold, drzim teda palce, nech Ti to funguje tak ako ocakavas.
Odpovědět0  0
Kiwwiaq | 20.10.200819:11
doplnim: do buducna odporucam pre Ati karty firmu Sapphire, podla osobnej skusenosti mozem povedat, ze karty od Sapphiru vydrzia snad vsetko.
Odpovědět0  0
jindra22 | 20.10.200820:53
No 4870 je rozhodně větší dělo než 4850, o tom snad není pochyb. Přetaktování moc neřeším, to je jen bonus a víc to pak topí a žere. Ale ta Gainward má vzadu přepínač a má dva biosy, takže umí HW přepínat mezi vyššíma a základníma taktama. Co se mě líbí, tak má dobrou pasivní část chladiče s heatpipes a s výměnou vrtulí tak nějak počítám. Za chvíli ji budu poprvé zkoušet. Zdroj beru vždy radši předimenzovanej a tento byl pečlivě vybranej. Před chvílí jsem ho nainstaloval a není vůbec slyšet, je to velkej rozdíl proti Fortronu 450 W, ten dost hučí.
Odpovědět0  0
Kiwwiaq | 20.10.200821:52
specifikacia:
http:­/­/www.hothardware.com­/articleimages­/Item1172­/specs.png
zlomok testov:
http:­/­/www.hothardware.com­/articleimages­/Item1172­/et.png
http:­/­/www.hothardware.com­/articleimages­/Item1172­/ut3.png
http:­/­/www.hothardware.com­/articleimages­/Item1172­/cry.png

linky su z prveho linku v google ...

Jediny rozdiel je v pouzitych pamatiach, ak kartu pretaktujes, preskocis povodny takt 4870 a dosiahnes lepsi vysledok za mensi peniaz. Nie je to rozhodne vecsie delo, ale rozhodne vecsi marketingovy tah. Co sa tyka chladenia, racej by som tam videl Accelero S1 s turbomodulom, uz som tu o tom pisal. Fortron povazujem za mainstream zdroje. Mas rad predimenzovan zdroje ? 400W Enermax znesie dva dvojjadrove procesory + dvoj procesorovu grafiku a 15 hdd naraz alebo jeden stvorjadrovi procesor s crosfire zapojenim grafickych kariet a 18 hdd. Myslis ze 520W zdoj niekedy vycerpas ? Osobne si myslim, ze ak zdroj neodpalis po roku, 15­/7 a 80% zatazi v priemere, neodpalis ho ani po dvoch alebo troch. Chladenie teda mozes vymenit za Noctua NF­-P12­-1300 na 1100 otackach. Podobnym riesenim teda docielis rovnaky ­(ak nie vyssi­) vykon za menej penazi pri nizsich prevadzkovych teplotach.
Odpovědět0  0
bobo00756 | 13.10.200821:59
Testovat 1GB VRAM na hrach ktere jsou optimalizovane na 256­-512 MB VRAM je tragicke. Prave, ze jedine vetsi rozliseni by ukazalo vyhodu..Protoze by VRAM byla zabrana renderovacima targetama. Tzn tehle test je fajn , ale ma nulovou vypovidaci hodnotu. 1 GB VRAM bude standart pro rok 2009
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 14.10.20080:26
A o cem tam ten clanek asi byl?...nekdy me zarazi ceho si nasledne ctenari nevsimou:)
Odpovědět0  0
MadMaxII (55) | 13.10.200813:14
Testy to nejsou spatne, nicmene bych je obohatil o jedno specifikum, a tim jsou mass onlinovky. Rada z nich ­(predevsim MMORPG jako napr. LineAge2 a dalsi ve kterych jsou ruznoroda povolani­) dnes umoznuji­/vyzaduji provozovani spusteni jedne hry­/klienta nekolikrat zaroven a obcasnym prepinanim mezi nimi a musim ze sve zkusenosti rici ze je neskutecny rozdil mezi 256Mb a 512Mb, takze ocekavam se zvysujicim se rozlisenim ­"+­-­" to same mezi 512Mb a 1024Mb...:o­) Jakmile totiz pojedou 2­-4 klienti v 1900*1200 tak rozdil mezi 512Mb a 1Gb by mohl byt propastny, slo by to overit?:o­) Mimochodem celkem zajimavy server: http:­/­/www.l2­-eternal.com/
Odpovědět0  0
dd@dd.dd | 7.10.200817:52
Dobry den, test neni uplne spatny, ale rad bych videl jeste jeden test ­- na Oblivion s aplikovanym Quarl­'s Texture pack 3. Texture pack nahrazuje standardni textury za textury s 2x ­- 4x vetsim rozlisenim a v mnoha mistech pak hra alokuje i 750 MB GRAM na textury. Nemusim rikat, ze pak hra vypada o hodne lepe.

Tam bych taky videl prinos takoveho mnozstvi pameti ­- ne v nejakem zvyseni rychlosti ­(ono, zadny duvod zrych;lit hry vice ram neprinasi­), ale v moznosti mit ve hre mnohem detailnejsi textury ­- pak vse ve hre vypada mnohem lepe a realneji.

Mohl by autor recenze provest jeste tento test a doplnit jej do clanku?
Odpovědět0  0
Jan Novack | 7.10.200811:36
Nejlepší variantou je asi zakoupení 1 GB verze od Gigabytu a to nikoliv kvůli velikosti paměti, ale kvůli pasivnímu chlazení.
Karta navíc stojí o pár set Kč více, než standardní 4850­-512MB s aktivním chladičem. Cenu recenzovaného Sapphiru je přestřelená min o 25%...
Odpovědět0  0
Millisx (4) | 7.10.200811:58
A já zase nesouhlasím ani s tímto. Tu kartu jsem testoval, teplota v zátěži lezla přes 90°C a to doma nechci. Mám otestováno. Zvolil jsem 4850 od ASUS s Glacial chladičem a plná zátěž do 70°C a i když je to aktiv, tak je tichá, skutečně­(měl jsem předtím accelero X2 a není znát slyšitelný rozdíl­). Cena 3660 s DPH.
Odpovědět0  0
Jan Novack | 8.10.200813:12
Závisí hodně na proudění vzduchu uvnitř skříně. Pasivní Radeon 4850 navíc nechávám zespoda ofukovat 8 cm pomaloběžným ventilátorem AC, který mám položený na dně skříně. Teploty nepřejdou přes 80 stupňů v maximální dlouhodobé zátěži. Dělal jsem to tak vždy u pasivně chlazených karet, naposledy u GF8800GT­-512 s namontovaným AC Accelero S1 rev. 2 a nikdy žádné problémy. Kdybych měl jistotu tichého aktivního přímo z výroby, jak tomu bylo u Radeonů HD3850, tak beru samozřejmě levnější aktivní 512MB verzi HD4850.
Odpovědět0  0
Kiwwiaq | 10.10.20089:50
Chlapci, chlapci, ako to robite ? Ja mam Sapphire 4850 512MB, na tom accelero s1 r2 a na tom namontovany turbomodul, so znizenymi otackami na polovicu ­(cca 1000­/min­). Karta je aj pri maximalnej, niekolkohodinovej zatazi nepocutelna a teploty sa pohybuju v okoli 50° ­(50° maximalne 60°­) a to aj na pamatiach, aj na gpu. Niekde musite robit chybu. Zo zaciatku, s povodnym chladicom som taktiez mal cez 80°, karta dokonca tuhla, ked sa pamate zohriali nad 100°. Accelero s1 r2 + turbomodul je lacne, dovolim si tvrdit najefektivnejsie riesenie chladenia.

Povodne chladenie karty:
http:­/­/www.czechcomputer.cz­/czc­/products.nsf­/v­/2E15464FF225C016C1257496006E07CF­/$file­/57866v.jpg
Odpovědět0  0
Jan Novack | 10.10.200814:41
A jak jsi vyřešil chlazení napájecích obvodů? Namontoval jsi tam nějaký pasiv nebo spoléháš na ofuk ze strany turbo modulu?
Předpokládám, že ten defaultní aktivní chladič na Sapphiru byl hlučný a neregulovatelný, když má větrák pouze dvoužilové napájení.
Odpovědět0  0
Kiwwiaq | 12.10.200813:09
Ak si vsimnes, na lavej strane karty je pasiv od vyrobcu, umiestneny na regulatoroch napatia. Kedze tato karta je kratsia ako povodna, jeden ventilator som umiestnil tak, aby vzduch tlacil primarne na regulatory, druhy som umiestnil tak, aby ofukoval zbytok pamati. Zaroven som sa snazil o to, aby bol vzduch co najrovnomernejsie umiestneny vramci celej karty. Vznikne tak ulozenie ventilatorov po diagonale.
Odpovědět0  0
Waa | 12.10.200822:43
No ja mam Gainward 4850 512MB Golden sample, ma nereferencne dvojslotove chladenie ­(take iste ako gainward dava na nvidiu 9600GT­). Karta je od vyroby pretaktovana na 700MHz jadro a 1100MHz pamate, teplota idle je 40 a v plnom loade nepresahuje cez 63 stupnov. A to sa pri tom vetrak na chladici toci neustale len v rozmedzi 50% ­- 60%. Mozem vrelo odporucit.
Odpovědět0  0
Millisx (4) | 7.10.200811:17
Nemyslím si zase, že test je o ničem. OK, všude se testuje v brutálních rozlišeních a spoustu lidí zajímá, která karta je skutečně výkonnější. Ale jsou i lidém kteří mají 19­", nebo 22­", což je dneska zřejmě nejprodávanější úhlopříčka, a je zajímá, jestli při koupi zaplatit 3600 nebo 5000 za stejný výkon při takovém rozlišení. A pro takové rozlišení dnes téměř testy nenajdete, takže díky za ně. Sám mám S­-IPS 19­", a kvůli typu matrice rozhodně ještě nějakou dobu mít budu a jsem rád, že jsem koupil jednu z nejlevnějších 4850. Výkon ­"bohovský­" . Test má svůj smysl a najde si čtenáře ;­-)
Odpovědět0  0
George_gray (35) | 7.10.200811:28
Přesně tak, souhlas.

S­-IPS se rozhodně nezbavuj. 4850 ti stačí bohatě.
Odpovědět0  0
Veyron (56) | 7.10.200822:30
Ja bych bral, keď už tak, tak 4870...tie ramky si myslím, že spravia určitý rozdiel, no ale tak ak chcete čo najviac ušetriť tak 4850 je to najlepšie ;­) ...len Ja sa trochu vymykám z bežných užívateľov a kúpil som Asus 4870x2 a nejak mi nevydali peniaze na nové LCD, takže mám ešte stále svoje päť ročné 17­" :D
Odpovědět0  0
meeee (38) | 7.10.20088:14
Chystám upgrade, 4870 je jedním z kandidátů, tak jsem rád že jedna otázka kolem ní je zodpovězena.
Odpovědět0  0
RulezZzOr (4) | 7.10.200810:13
mrkni na guru3d.com tam jsou rozdily mezi 512 a 1024 daleko vyssi :x
Odpovědět0  0
meeee (38) | 7.10.200815:14
"Poznámka: Nenechte se zmást testy některých renomovaných zahraničních serverů, kde naměřili okolo 10% nárůst výkonu ­(Age of Conan, GRID, Crysis, Zaklínač­) u nově testované verze s 1GB paměti. Redaktoři totiž opomněli, že nové Catalysty 8.9 přinesly v některých hrách podstatný nárůst výkonu a smělě využili výsledků naměřených na Catalystech 8.8 a starších pro 512MB verze.­"

Na guru3d použili dokonce jakýsi ­"ATI Catalyst Press Sample_vista32­-64_HD4870­-1gig_8­-531 driver­" ­- velmi důvěryhodný driver.
Odpovědět0  0
ptipi (139) | 7.10.20082:21
Nevím, ale ­"dokazovat­" na v průměru jeden rok starých hrách, v poměrně nízkých rozlišeních, když navíc polovina her je multiplatformních ­(konzole moc paměti nemají­), že se 1GB po dobu života karty nevyužije, je ... nevhodné.
Všechny ­(snad až na AoC­) jsou z doby, kdy více jak 512MB neměla skoro žádná karta. Dnes už mívají více i mainstream karty, takže narozdíl od toho, co bylo ještě půl roku nazpět, si vývojáři už můžou začít dovolovat využít více než jen 512MB.

Neříkám, že tomu tak určitě bude během roku­/dvou, kdy tyto karty budou morálně použitelné ­(i když tipuji že skoro určitě­). Jen že test i na půl roku starých hrách to nemůže postihnout.

PS:tady je zajímavý graf: http:­/­/www.anandtech.com­/video­/showdoc.aspx?i=3415&p=2
neříká nic přímo a ukazuje jen ultimátních 2560, ale sledujte výkonový náskok 1GB verze v závislosti na stáří hry. Je jen otázkou času kdy se to projeví i v nižších rozlišeních.
Odpovědět0  0
George_gray (35) | 7.10.20088:15
při rozlišení 2560 už nebude stíhat žádná karta a už vůbec nebude stíhat budoucí hry.
Odpovědět0  0
Pavel Boček (403) | 7.10.200810:05
Naprosto souhlasím, test poměrně k ničemu. Renomované servery jako Anandtech mají opět pravdu, neboť testují v rozlišení 1920×1200­-2560×1600 s velkými detaily a vyhlazováním. Zde rozdíl skutečně je a nezdá se mi, že by karty zrovna nestíhaly. Však se podívejte sami, http:­/­/www.anandtech.com­/video­/showdoc.aspx?i=3415&p=3 a dále nebo shrnutí v odkazu výše.
Odpovědět0  0
George_gray (35) | 7.10.200811:25
Ale co meleš...30 průměrných FPS není přece hratelné­(kromě Crysis­). Navíc v některých testech je 0xAA, jenom zapnutím na 2x jde FPS rapidně dolu a je to nehratelné. A to ještě netestovali STALKERa.
Navíc nelze brát v úvahu zahraniční testy, kde asi všichni hráči mají 24­" a 30­", když tam stále testují v těchto šílených rozlišeních.
Ty testy už moc nečtu, protože pro české hráče nemají žádnou vypovídající hodnotu.
Odpovědět0  0
memphisto | 7.10.200818:55
30 FPS se Vám zdá málo? vzhledem k tomu, že lidské oko vnímá už 25 FPS jako plynulý obraz ­(pohyb­)?
Odpovědět0  0
Gouranga (26) | 7.10.200819:35
oku staci snad jeste min, ale zkus si naky rychly hry s 25FPS a uvidis, ze to plynuly neni..
Odpovědět0  0
Petr Štefek (1098) | 8.10.200812:53
Moc nevis o cem mluvis
Odpovědět0  0
Guido (7) | 7.10.20082:15
Ma niekto problem s ati­-nami 48xx?? Mne sa pocas hrania hry nahodne zastavi, win mi hodi zakladne rozlisenie a vypise hlasku o errore ­"ATI2DVAG­". Potom mi ostava uz iba restart. Ako to riesit?? mam 4850, ovladace 8.9 a winXP. Skusal som aj preinstalovat win a nahodit starsie ovladace.
Odpovědět0  0
Dalimil Novotný (77) | 7.10.20087:59
To ti neporadím, ale zkus se zeptat tady na fóru.
Odpovědět0  0
Dalimil Novotný (77) | 7.10.20089:02
Trochu jsem googlil a tenhle problém se vyskytuje...
Nenašel jsem zatím žádné řešení. Spektrum možných příčin je široké ­(zdroj, MB,...­). Osobně bych zkusil odinstalovat a nainstalovat znova ovladače.
Odpovědět0  0
KKING (14) | 7.10.20088:44
S velkou pravdepodobnosti se ti prehriva, hlavne pokud nemas dobre vetranou skrin. Je vice nez doporucene koupit lepsi chlazeni. Napriklad Accelero S1.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.