reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung 214T - poloprofi jednadvacítka

15.3.2007, Pavel Kovač, recenze
Samsung 214T - poloprofi jednadvacítka
Pokud hledáte velký LCD panel s klasickým poměrem stran, tak prakticky jediná volba pro vás je velikost 21". Dnes testovaný panel je vyroben technologií S-PVA s dobou odezvy 8ms, kontrastem 900:1 a pozorovacími úhly 178° v obou směrech. Monitor láká hlavně možností šestiose seřizovat barvy.

Pozorovací úhly


S-PVA, asi tolik by stačilo na popsání pozorovacích úhlů. Ano, je to skutečně tak, pozorovací úhly jsou plně v rukou samotné výrobní technologie a jediné, co je může opticky (jde pouze o to jak lidské oko vnímá jas atd.) zlepšit, je povrch obrazovky. Pokud je totiž obrazovka lesklá a výrazně jasnější, tak se i pozorovací úhly jeví o něco lepší, ale ve skutečnosti jsou třeba úplně stejné. Samsung zvolil klasickou matnou obrazovku, která je výhodná hlavně pro grafiky.


Čelní pohled na testovací obrazec (Pro zvětšení klikněte)


Pohled pod úhlem 45° (Pro zvětšení klikněte)

Pětačtyřicetistupňový pohled pro monitor není žádný problém a barvy zůstávají prakticky nezměněny. Snad jen bílá barva lehce žloutne, ale i to je typické pro S-PVA (TN panely žloutnou ještě daleko víc).


Pohled z pravé strany (Pro zvětšení klikněte)

V extrémním úhlu jsou vidět trošku odlesky, ale barvy jsou prakticky stejné. Jas s kontrastem samozřejmě klesne (kontrast je při těchto extrémních úhlech obvykle 5:1 apod), ale s tím se zkrátka musí počítat.


Pohled pod úhlem 45° zespoda (Pro zvětšení klikněte)


Pohled zespoda (Pro zvětšení klikněte)

Osmidoménová VA matice si zachovává pozorovací úhly stejné v obou směrech. Myslím, že dalšího komentáře není ani třeba.


Barevné podání


S-PVA matice a dobrá elektronika udělá své. Panel má samozřejmě 8bitové barvy, což jej předurčuje i pro práci s grafikou a navíc díky šestiosým barvám si můžete barvy zkalibrovat k obrazu svému. Panel tak míří do vyššího segmentu trhu grafiků. Při zobrazení jednoduchého bílo-černého přechodu není nikde vidět žádné proužkování, ani barevný posun do žluté či modré. Zkrátka bílá je bílá a černá je černá.


Bílo-černý přechod (ilustrační foto)

Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (2,1MB), malý výřez (0,5MB).

Duhový přechod vykazuje stejné vlastnosti jako bílo-černý. Panel sice nemá rozšířený gamut jako například HP LP3065, ale i tak patří jeho rozsah barev k nadprůměru. V přechodu nejsou vidět žádné ostré hrany a podobné neduhy. Zkrátka vše je tak, jak má být. Dokonce i po kalibraci barev neztrácí monitor na gamutu tolik, kolik bych očekával.


Duhový přechod (ilustrační foto)


Nezmenšené fotografie jsou k dispozici zde: velký výřez (4,6MB), malý výřez (0,7MB).

Při zobrazení posledního testovacího obrazce (reálné fotografie), jsem byl více než překvapen kvalitou žluté a červené barvy. Okvětní lístky obou květů jsou prokresleny výtečně a chvílemi chcete květ utrhnout a dát si ho do vázy. Trošku problém je s fotografií ranní rosy na trávě. Zde je velice dobře vidět nižší hloubka obrazu způsobená horším podáním černé barvy. Zkrátka pozadí stébla není černé, ale lehce zešedlé. Celkově jsou však barvy na vysoké úrovni a nebojím se doporučit monitor i poloprofesionálním grafikům.


Zobrazení fotografie (ilustrační foto)

Nezmenšená fotografie je k dispozici zde (3,4MB).


Zobrazení šedé na černé a šedé na bílé


Rozlišení tmavých tónů je sice pouze průměrné (3/0), ale stále to není nic tragického. Rozlišení světlých tónů je naprosto perfektní 254/255.


Podsvícení


Trošku zklamaný jsem byl z podsvícení, celá pravá strana monitoru je trošku tmavší než zbytek obrazovky. Při běžné práci si toho nevšimnete, ale jakmile začnete upravovat fotky, uvidíte rozdíl. Je sice pravda, že většina grafiků používá Photoshop, který má zrovna v této části paletky s vrstvami, historií atd., ale občas zkrátka tyto paletky schováte a upravujete fotku, právě v tomto případě může nastat trošičku problém, ale dá se na něj zvyknout.






Ve výsledku je podsvícení pouze průměrné, 56,3% plochy zabírá podsvícení s intenzitou 85-100%. Naštěstí monitor nedostane postih za výrazně tmavší podsvícení, protože nepřesahuje podsvícení s 65% jasem plochu 3%.
reklama