Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung S27A850D: velikán za rozumnou cenu

3.5.2012, Pavel Kovač, recenze: specifikace produktu
Samsung S27A850D: velikán za rozumnou cenu
Dnes se podíváme na jeden větší monitor s úhlopříčkou 27" a rozlišením 2560x1440. Obrazovka S-PLS od Samsungu je velmi zajímavá a poskytuje velmi podobné vlastnosti jako e-IPS. Má však oproti ní 8bitové barvy. V této recenzi vám také přinášíme jednu novinku!

Odezva


První, co je třeba udělat před testováním a vlastně i uvedením monitoru do ostrého provozu, je nastavení "Response Time". Při zkoušení a sledování odezvy na osciloskopu jsem došel k jasnému závěru. Odezva je nejlepší v režimu "Fast". Režim "Normal" totiž zcela zamezí přepětí na pixelech a tím výrazně prodlouží odezvu. Naopak režim "Fastest" přidá překmit prakticky do všech odezev a to nevidíme rádi. A ani naše metodika nemá překmit ráda a postihuje jej sankcemi.








Všimněte si, že odezva rise se pohybuje kolem 8,8 ms (průměr) a odezva fall kolem 8,3. Při první pohledu na tabulku však vypadá, že odezva rise je výrazněji delší, to je však způsobeno většími rozdíly v jednotlivých odezvách. V sedmi ze všech měřených odezvev se vyskytuje překmit přesahující 10% hranici, a tak se musí chtě nechtě započítat. Při běžném používání si však překmitu až tolik nevšimnete a rozhodně vám nebude vadit.



Podívejme se na konkrétní průběhy. První pod lupu se dostane odezva 0-175-0. Zde je krásně vidět slušně zvládnuté přepětí na pixelech, které se dostatečně brzy vypne a nedochází k překmitu. Hodnoty rise jsou 11,2 ms a fall 6,9 ms.




0-175-0 (20 ms na dílek)


I u odezvy 50-200-50 je tomu velmi podobně. Nikde žádný překmit. Je zde prakticky shodný a vlastně i ideální průběh.




50-200-50 (20 ms na dílek)


Inputlag


Pro měření inputlagu používáme starý CRT monitor a dvě optické sondy. Tím máme přesnější měření než v případě měření pomocí fotografování. Takto změřený inputlag dosahoval hodnoty 34 ms.




Inputlag při rozlišení 2560x1440 (20 ms na dílek)


Ale protože spousta lidí nebude u her používat plné rozlišení, zaměřil jsem se i na menší rozlišení. Při 1280x1024 již dosahoval inputlag slušných 10 ms. Elektronika tedy opravdu obraz zpracovává dle náročnosti a jakmile jej má zpracovaný, jde do samotného panelu. U některých LCD monitorů toto neplatí a inputlag je všude stejný.




Inputlag při rozlišení 1280x1024 (20 ms na dílek)


Sledování videa


Monitor má poměr stran 16:9, což je poměr stran určený hlavně pro sledování filmů. Pokud do monitoru pustíte kvalitní signál (tím mám na mysli hlavně full HD), dostanete obvykle slušný obraz. Drobné průsvity na okrajích však mohou jinak slušný zážitek trochu zkazit. Při sledování videa byste jistě často také ocenili lepší podání černé barvy. Černá zkrátka moc černá není. A to není dobré znamení.







Prosvítání obrazu je bohužel u levných monitorů častý problém


Nemile mě překvapilo horší resp. světlejší podání černé barvy. Vzhledem k technologii (podobné k IPS) jsem čekal hodnoty lehce nižší. Bohužel průměrný jas černé barvy 0,39 cd/m2 patří k podprůměru.





Hraní her


Při hraní her dokážete ocenit vysoké rozlišení. S ním samozřejmě souvisí i vyšší nároky na výkon grafické karty. Přece jen grafická karta musí počítat 1,8x více bodů než v případě 1920x1080 a 1,6x oproti 1920x1200. Pokud se zaměříme na jedno z nejrozšířenějších rozlišení 1680x1050, je to už 2,1x více bodů.

Pokud se oprostíme od problematiky potřeby vyššího výkonu grafické karty, dostáváme se ke kvalitám monitoru pro hraní her. To patří už k nadstandardu. Odezva je velmi slušná a překmitu si všimnete opravdu jen při podrobném pohledu. Při běžném hraní si jej nemáte šanci všimnout. Škoda jen toho průměrného inputlagu.