reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung S27A950D: 3D designovka pro hráče

15.5.2012, Pavel Kovač, recenze: specifikace produktu
Samsung S27A950D: 3D designovka pro hráče
Samsung dorazil na trh s jedním designově pěkně zvládnutým monitorem. Láká na aktivní 3D technologii, 120 Hz, 2ms odezvu a přesné barevné podání. Je to vůbec možné? Povedlo se skloubit všechny tyto vlastnosti do jednoho produktu?

Odezva


Samsung S27A950D slibuje odezvu 2 ms. Takto krátká odezva bývá udávána pouze u TN panelů. Na základě měření jsme si však zvykli, že odezva mnohdy není až o tolik kratší než u některých IPS/VA panelů. Dnes testovaný monitor však ukázal, že technologie TN (pokud se dobře zvládne) dokáže vyloudit opravdu slušnou odezvu. Panel neobsahoval ani v jedné měřené odezvě překmit (při nastavení v OSD na Fast, které bylo nejlepší). Průměrná odezva rise pak činí 5,54 ms a fall 3,53 ms. To jsou hodnoty téměř poloviční oproti nejlepším IPS panelům.





Jediný problém TN monitorů je fakt, že některé odezvy jsou výrazně delší než jiné. V tomto případě to však problém není, protože i nejdelší odezva je velmi krátká, a tak jsou vlastně ony kratší pouze bonusem. Jen se musíme smířit s faktem, že odezva bude v každé hře trochu jiná.



Odezva má naprosto ideální průběh. Nikde žádný překmit. Lehce se zde projevují schody, ale vzhledem k tomu, že se velmi rychle monitor "vzpamatuje" (nejspíš dáno 120 Hz), schod se prakticky neprojeví. Je vidět, že jedna technologie může pomoci i druhé. Skvělé.




0-175-0 (20 ms na dílek)




50-200-50 (20 ms na dílek)


Inputlag


A protože jde o 120Hz monitor určený hlavně pro hry a video, lze očekávat velmi nízký inputlag. Při měření jsem z několika hodnot vybral tu střední. Průměrný inputlag byl kolem 1,8 ms. To je prakticky nepostřehnutelná doba a pro hraní her se tedy více než hodí.




Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


Sledování videa je na lesklém monitoru vždy odlišný zážitek. Oproti matné obrazovce poskytuje o něco hlubší černou (i přesto, že jas černé není adekvátně nízký). Díky velmi rychlé odezvě se obraz nikterak nerozpadá, a to ani v tmavých tónech. Tmavé tóny mají jediný problém, kterým jsou odlesky. Pokud se díváte např. na horor, je potřeba se dívat opravdu v noci. Ve dne toho moc neuvidíte. Také nepříjemný je fakt, že na levé straně se objevuje výrazný průsvit.







Prosvítání obrazu je bohužel u levných monitorů problém





Hraní her


U hraní her v tomto případě platí prakticky to co u sledování videa. Zde si ve větší míře užijete 3D brýle. Ty jsou však aktivní a s tím souvisí i jistá větší zátěž oka. Při hraní si asi nikde nevšimnete žádné dlouhé odezvy, žádného překmitu a ani inputlag není prakticky postřehnutelný. Zde je tedy jasné zaměření monitoru pro hráče a těm poskytne perfektní zážitek.




Problém aktivního 3D


Základní problém je fakt, že brýle jsou LCD. A pokud u LCD měříme odezvu... tak už jistě tušíte, kde je ten problém. Ano, hlavní problém je právě v odezvě a postupném zakrývání jednoho a druhého oka. Zkrátka si přidáváte další blikání. Spojte si blikání LED podsvícení či CCFL s blikáním LCD 3D brýlí. Pokud nejsou frekvence zcela perfektně sladěny, tak se blikání může občas i znásobit. Proto se nedoporučuje používat aktivní 3D brýle delší dobu, jelikož to je pro oko velmi stresující a zatěžující.




Odezva 3D brýlí (5 ms na dílek)


Přiložené brýle mají odezvu rise 1,9 ms. To je sice velmi krátká doba, ale musíme s ní zkrátka počítat. Pokud má tedy někde panel odezvu kratší než 1,9 ms, tak ji degradují brýle. Je pravda, že u měřených odezev by tato situace nastala pouze jednou. Docela zajímavý je fakt, že brýle na okamžik propustí víc světla (ona špička na konci horní hrany). Do oka vám tak každý frame vrhne o cca 18 % světla víc. I to může způsobovat větší únavu. Podobná situace panuje i v zavřeném stavu. Zde však ztmavnutí oku tolik vadit nebude.
reklama