Sapphire Nitro R9 380X 4G: nový král mainstreamu?
18.12.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Zjevně hlavním posláním dlouho očekávaného Radeonu R9 380X bylo vypořádat se s konkurencí v segmentu mainstreamových grafických karet. O tom, jestli se mu to povedlo a jak se vypořádal se silným sokem v podání GTX 960 4 GB, je dnešní článek.
Kapitoly článku:
- Grafický čip Antigua
- Sapphire Nitro R9 380X 4G
- AMD Radeon Software Crimson
- Jak budeme testovat
- Syntetické testy
- Metro Last Light
- Crysis 3
- Battlefield 4
- Thief
- Middle Earth: Shadow of Mordor
- Alien: Isolation
- Far Cry 4
- Dying Light
- Grand Theft Auto V
- The Witcher 3: Wild Hunt
- Teplota, hlučnost a spotřeba
- Přetaktování
- Závěr
Grafický čip Antigua
Situace na poli grafických karet byla do současnosti poněkud zvláštní. Jak u společnosti Nvidia, tak také AMD, byly výkonnostní rozdíly mezi mainstreamem a highendem opravdu značné, takže se jen čekalo, která z těchto dvou společností tuto mezeru nějakou grafickou kartou alespoň trochu zaplní.
Zatímco společnost Nvidia, která v případě grafických karet GTX 960, postavených na grafickém čipu GM206, již na tomto čipu žádnou výkonnější variantu grafické karty postavit nemůže a bude se muset v tomto segmentu spolehnout na ještě více „oříznutý“ grafický čip GM204, společnost AMD konečně splácí svůj dluh a po opravdu dlouhé době vydává očekávanou grafickou kartu R9 380X postavenou na „plnohodnotném“ grafickém čipu Antigua (Tonga).
Uvozovky u slůvka „plnohodnotném“ jsou zde opravdu na místě, protože dle vyjádření AMD jsou v tomto grafickém čipu opět některé funkční bloky vypnuty. O tom však později a nyní se pojďme raději podívat na blokové schéma grafického čipu Antigua/Tonga.
Pokud se na blokové schéma podíváte podrobněji, ihned zjistíte, že jediným rozdílem mezi dříve vydanou grafickou kartou R9 380 a nově vydaným Radeonem R9 380X jsou pouhopouhé 4 jednotky CU (Compute Unit), obsahující každá 64 SP (Stream Processor) a 4 TMU (Texture Mapping Unit). Žádné navýšení počtu RBE (Render Back-end), ani rozšíření paměťové sběrnice se u tohoto čipu nekoná a otazníky nad „plnohodností“ tohoto čipu tak nadále zůstávají.
Raja Koduri (SVP & Chief Architect AMD) potvrdil, že Antigua skutečně fyzicky 384bitovou paměťovou sběrnici obsahuje, ale z důvodu nákladů na výrobu grafických karet je využívána pouze její část. My k tomu můžeme jen dodat, že pokud Antigua skutečně obsahuje 384bitovou sběrnici se 6 řadiči pamětí, pak by měla obsahovat také příslušně větší L2 cache. Skutečný počet RBE jednotek sice potvrzen nebyl, ale my se přikláníme k tomu, že jejich počet je opravdu „pouze“ 8 RBE (32 ROP).
Suma sumárum, grafická karta R9 380X tak, v jaké konfiguraci byla na trh vydána, disponuje o 256 SP a 16 TMU jednotkami více, než její předchozí a „oříznutá“ varianta R9 380. Teoretický výkonnostní nárůst tedy můžeme očekávat někde kolem hranice 12 %, s největší pravděpodobností však díky nelineárnímu škálování výkonu spíše o něco méně.
Specifikace | ||
AMD Radeon R9 380X | AMD Radeon R9 380 | |
GPU | Antigua | Antigua |
Počet SE | 4 | 4 |
Počet CU | 32 | 28 |
Stream procesorů | 2048 | 1792 |
Texturovacích jednotek | 128 | 112 |
ROPs | 32 | 32 |
Frekvence čipu | 970 MHz | 970 MHz |
Frekvence VRAM | 5.7 Gbps GDDR5 | 5.5 Gbps GDDR5 |
Šířka sběrnice VRAM | 256-bit | 256-bit |
TDP | 190 W | 190 W |
Výrobní proces | TSMC 28nm | TSMC 28nm |
Samozřejmě všechny ostatní funkcionality jako TrueAudio (zvukový 3D čip), XDMA (bezmůstkový Crossfire), FreeSync, podpora HSA (Heterogeneous System Architecture) a 16-bit (FP i INT) instrukční sady zůstaly beze změny. Temnější stránkou tohoto čipu pak zůstává opětovná absence podpory HDMI 2.0.
Bude toto vše ale stačit na jednoznačné uchvácení výkonnostního trůnu mainstreamových grafických karet?