Sapphire Nitro R9 Fury 4G: spotřeba pod drobnohledem
18.2.2016, Pavel Šantrůček, recenze
Proč je spotřeba grafické karty Sapphire Nitro R9 Fury 4G proti konkurenci tak vysoká? Nešlo by s tím něco udělat? Takové otázky jsme si kladli samozřejmě také a rovnou jsme se jali spotřebu této grafické karty testovat trochu více do hloubky.
Kapitoly článku:
Předně je třeba říci, že Sapphire Nitro R9 Fury 4G je opravdu pozoruhodnou grafickou kartou a po jejím masivním zlevnění na hranici 15 000 Kč by mohla být atraktivní volbou pro mnoho z vás. Výkon této grafické karty je velmi blízký GeForce GTX 980 a pokud ji nebudete honit do vysokých frekvencí, pak také její spotřeba bude plně srovnatelná.
Samozřejmě na dorovnání výkonu výše taktovaných OC edicí GTX 980 bude grafická karta Sapphire Nitro R9 Fury 4G vyšší frekvence potřebovat také. Výkonnostně se jim pak dorovná, jen ta spotřeba již nebude tak příznivá a atraktivní. Ostatními provozními vlastnostmi, jako je teplota či hlučnost, však bude stále pro tyto OC edice GeForce GTX 980 více jak rovnocenným soupeřem.
Na závěr si dovolím jednu úvahu. Je vůbec potřebné Radeon R9 Fury hnát do tak vysokých frekvencí kolem 1050 MHz, kdy následně dosahovaná spotřeba může odradit mnoho potencionálních kupců? Nebylo by lepší takty této grafické karty továrně nastavit mnohem konzervativněji třeba na 950 MHz, kdy je výkon a spotřeba v rovnováze a plně srovnatelná s konkurenční GTX 980? Proč se pak následně také nepochlubit vysokou rezervou pro případné přetaktování náročnými uživateli, kteří vysokou spotřebu zas až tolik neřeší?
Myslíme, že si to společnost AMD jistě uvědomuje. Svědčí o tom třeba zvolené velmi nízké takty u grafické karty Radeon R9 Nano, nebo zvěsti o nízkých frekvencí chystané dvoučipové grafické karty Radeon R9 Fury X2, speciálně určené pro virtuální realitu.
A úplně na závěr je tu ještě jedna věc. Pokud si porovnáte velikost grafických čipů GM204 a Fiji, kdy Fiji je oproti GM204 daleko větším čipem s vyšším množstvím tranzistorů, náklady na výrobu tohoto čipu musejí být zcela jistě daleko vyšší, nežli v případě GM204.
Připočítáme-li na grafické kartě Fury osazené paměti typu HBM a celkově vyšší potenciál pro hraní počítačových her ve vyšším rozlišení a VR, nezbývá nic jiného, nežli si položit otázku „neprodělává na tom AMD své kalhoty?“. Odpověď je však tentokrát celkem prostá - možná ano, možná ne. V každém případě nás potencionální spotřebitele to zajímat vůbec nemusí, je to věcí především společnosti AMD. Prostě zde platí staré přísloví „Hloupý kdo nabízí“, tentokrát ale s dovětkem „hloupější kdo nekoupí“.
Samozřejmě na dorovnání výkonu výše taktovaných OC edicí GTX 980 bude grafická karta Sapphire Nitro R9 Fury 4G vyšší frekvence potřebovat také. Výkonnostně se jim pak dorovná, jen ta spotřeba již nebude tak příznivá a atraktivní. Ostatními provozními vlastnostmi, jako je teplota či hlučnost, však bude stále pro tyto OC edice GeForce GTX 980 více jak rovnocenným soupeřem.
Na závěr si dovolím jednu úvahu. Je vůbec potřebné Radeon R9 Fury hnát do tak vysokých frekvencí kolem 1050 MHz, kdy následně dosahovaná spotřeba může odradit mnoho potencionálních kupců? Nebylo by lepší takty této grafické karty továrně nastavit mnohem konzervativněji třeba na 950 MHz, kdy je výkon a spotřeba v rovnováze a plně srovnatelná s konkurenční GTX 980? Proč se pak následně také nepochlubit vysokou rezervou pro případné přetaktování náročnými uživateli, kteří vysokou spotřebu zas až tolik neřeší?
Myslíme, že si to společnost AMD jistě uvědomuje. Svědčí o tom třeba zvolené velmi nízké takty u grafické karty Radeon R9 Nano, nebo zvěsti o nízkých frekvencí chystané dvoučipové grafické karty Radeon R9 Fury X2, speciálně určené pro virtuální realitu.
A úplně na závěr je tu ještě jedna věc. Pokud si porovnáte velikost grafických čipů GM204 a Fiji, kdy Fiji je oproti GM204 daleko větším čipem s vyšším množstvím tranzistorů, náklady na výrobu tohoto čipu musejí být zcela jistě daleko vyšší, nežli v případě GM204.
Připočítáme-li na grafické kartě Fury osazené paměti typu HBM a celkově vyšší potenciál pro hraní počítačových her ve vyšším rozlišení a VR, nezbývá nic jiného, nežli si položit otázku „neprodělává na tom AMD své kalhoty?“. Odpověď je však tentokrát celkem prostá - možná ano, možná ne. V každém případě nás potencionální spotřebitele to zajímat vůbec nemusí, je to věcí především společnosti AMD. Prostě zde platí staré přísloví „Hloupý kdo nabízí“, tentokrát ale s dovětkem „hloupější kdo nekoupí“.