Sapphire Radeon X800GTO2 - zakuklený X850XT
11.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Do ruky se nám dostala jedna z nejzajímavějších grafických karet vyššího mainstreamu - Radeon X800GTO2 Limited Edition od Sapphire. V recenzi naleznete nejen postup odemknutí 16 pipelines, ale i podrobné grafy výkonu, v nichž odemčený a přetaktovaný X800GTO2 překonává i karty o X tisíc Kč dražší.
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon X800GTO2 - zakuklený X850XT
- Sapphire Radeon X800GTO2 Limited Edition
- Přetaktování a odemykání pipelines
- Testovací sestava a metody
- Syntetické testy
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Battlefield 2
- Direct3D - Painkiller: BOOH
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Chronicles of Riddick
- Vliv pipelines a přetaktování na výkon
- Závěr
Radeon X800GTO - menší přehled
Grafický mainstream, kam bych s trochou tolerance zařadil grafické karty s cenou mezi 3000 a 7000Kč, připomíná v poslední době labyrint. Původní Radeony X800SE, X800Pro a X800XT nahradilo ATi novými X800, X800XL a sérií X850, ale to už je také minulostí. Nyní totiž ATi vypustilo Radeony X800GT a X800GTO, které jsou takovou směskou "zbylých" čipů. To ovšem neznamená, že jich je nedostatek.
Pozn.: Pro kompletní přehled série X800, kde jsou rozebrány specifikace, výhody a nevýhody jednotlivých modelů, naleznete v článku Radeony série X800 - přehled karet.
Nyní se budeme zabývat Radeony X800GTO, jejichž cena se pohybuje mezi 5500 a 7000Kč, takže patří na vyšší hranici mainstreamu. Jedná se o karty, které mohou obsahovat jádro R423, R480 nebo R430 - v prvních dvou případech slibují velmi dobrý overclocking (z 400MHz na 500-600MHz), v případě posledním jsou pak možnosti přetaktování omezené (do 460MHz). Radeon X800GTO obsahuje 12 pixel pipelines, 256-bitovou sběrnici a 128MB nebo 256MB paměti. Když se budeme zabývat společností Sapphire, jejíž portfolium je ze všech výrobců nejširší, obsahuje řada X800GTO tyto modely:
- Radeon X800GTO 128MB (256-bit DDR1, 400/350, TRIXX 520/380)
- Radeon X800GTO Ultimate 256MB (256-bit GDDR3, 400/490, TRIXX 520/500) + recenze
- Radeon X800GTO FireBlade Edition 256MB (256-bit GDDR3 1,6ns, 400/490, TRIXX 550/540)
- Radeon X800GTO2 Limited Edition 256MB (256-bit GDDR3 1,6ns, 400/490, jádro R480 + možnost flashnutí BIOSu na 16x1)
Frekvence, které jsem uvedl u slovíčka TRIXX, znamenají maximální možnosti přetaktování pomocí softwaru Sapphire TRIXX, jenž je pro automatický overclocking přímo naprogramován a nemůže kartu "odpálit". Tyto frekvence jsou také důvodem, proč není GTO na stejné úrovni jako Radeon X800. Je u něj totiž velká šance přetaktování, zatímco X800 obsahuje vždy jádro R430.
Radeon X1600 je zatím představen jen papírově
Hodně lidí v poslední době váhá mezi koupí Radeonu X800GTO a čekáním na nový mainstream v podobě Radeonu X1600XT. Podle úvodních recenzí ale musím říct, že toto čekání se nevyplatí. Je možné, že za výkon může stávající nedoladěná verze ovladačů (přeci jen se jedná o zcela novou architekturu vycházející z R580), ale X1600XT se ani přes vysoké frekvence a 12 pixel shaderů neprosazuje. Pokud ovšem hledíte do budoucna, určitě oceníte vlastnosti jako plnou podporu Shader Modelu 3.0 bez kompromisů (chybí jen vertex texturing), hardwarovou akceleraci MPEG-4/AVC (H.264) pomocí technologie Avivo a další novinky. Více o nové architektuře se můžete dočíst zde. K Radeonu X1600XT je ale potřeba říct, že oficiálně má být k dispozici až 30. listopadu, u nás určitě o něco později.
Sapphire Radeon X800GTO2 - "Limited" v pravém slova smyslu
Hodně lidí na Radeon X800GTO2 ("Radeon X800GTO na druhou", anglicky "GTO squared") čeká jako na smilování boží. Důvod je prostý, o této kartě se totiž ví, že vždy obsahuje jádro R480 a jeho 4 pixel pipelines jsou zablokované jen BIOSem. Stačí tedy nahrát BIOS jiný a máte prakticky plnohodnotný Radeon X850XT (viz třetí strana článku).
Ovšem k tomu ještě musím dodat jinou, a to pesimistickou zprávu - Radeon X800GTO2 totiž na Česko jednoduše nezbyl. Limitovaná série byla rozprodána ještě před tím, než se dostala do oficiálního ceníku Sapphire a mnoho těchto karet skončilo např. v Německu. Je tu tedy možnost objednat si kartu od západního souseda, nebo doufat, že se najde nějaký jiný dovozce (což se už několikrát stalo).
Technologie a specifikace
O specifikacích Radeonu X800GTO jsem zmiňoval již výše, ale zde bych je trochu rozšířil. Výrobní proces těchto čipů se liší v závislosti na použitém jádře - 130nm pro R423 a R480, 110nm pro R430. Z toho také vyplývá, že jádro R430 má nižší spotřebu než zbylá dvě. Ovšem také se liší možnosti přetaktování, což jsem již psal.
Radeon X800GTO2 je jen speciálním případem GTO, kde je použito vždy jádro R480 a to takovým způsobem, že lze bez problémů přeflashovat na X850XT. Ostatní specifikace zůstávají - 400/490MHz, 256-bit 256MB paměť GDDR3 a technologie SmoothVision HD, SmartShader HD, VideoShader HD, HyperZ HD, F-Buffer, 3Dc atd.
Ve srovnání s budoucím mainstreamem zastupovaným Radeonem X1600XT (RV530) je na tom ale X800GTO technologicky hůře. Postrádá např. podporu Pixel a Vertex shaderů 3.0, video akcelerace a filtrování Avivo či možnosti FSAA při zapnutém HDR. Zde jsou specifikace:
Radeon X1600XT | Radeon X800 | Radeon X800GTO2 | GeForce 6800 | |
Grafické jádro | RV530 | R430 | R480 | NV40 |
Výrobní proces | 90nm | 110nm | 130nm | 130nm |
Počet tranzistorů | 157 milionů | 160 milionů | 160 milionů | 222 milionů |
Frekvence jádra | 590MHz | 392MHz | 400MHz | 325MHz |
Frekvence paměti | 690MHz (1,38GHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) | 490MHz (980MHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) |
Velikost paměti | 128/256MB | 128MB | 256MB | 256MB |
Paměťová sběrnice | 128-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 22,08 GB/s | 22,4 GB/s | 31,4 GB/s | 22,4 GB/s |
Pixel fillrate | 2,36 Gpixel/s | 4,7 Gpixel/s | 4,8 Gpixel/s | 3,9 Gpixel/s |
Pixel shadery | 12 | 12 | 12 | 12 |
Počet TMU | 4 | 12 | 12 | 12 |
Vertex shadery | 5 | 6 | 6 | 6 |
Podpora DirectX | 9.0c SM3 | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | |
Způsob FSAA | 6x sparse sample MSAA | 6x sparse sample MSAA | 4xRGMS+2xSS | |
Úspora šířky pásma | HyperZ | HyperZ HD | LMA III | |
Barevná komprese | 6:1 | 6:1 | ? | |
Z-komprese | 8:1 (až 48:1) | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | |
Optimalizace obrazu | SmoothVision | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Nyní se již můžeme podívat na testovaný Sapphire Radeon X800GTO2 Limited Edition.