Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!
17.2.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Na nový Radeon X800XL jsem se opravdu těšil a poté, co jsem otestoval tuto grafickou kartu v podání Sapphiru, musím říct, že oprávněně. Za necelých 10 tisíc Kč dostanete grafický čip s 16 pixel pipeline, 256-bitovými paměťmi GDDR3 a velmi vysokým výkonem. Má nVidia nějakou adekvátní konkurenci?
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon X800XL - ideální herní grafika!
- Sapphire Hybrid Radeon X800XL detailně
- Syntetické testy - 3DMarky
- Syntetické testy - fillrate, pixel a vertex shader
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - Radeon X800XL vs. GeForce 6800(GT)
- Přetaktování a závěr
Když vybíráte grafickou kartu pro hry, je její výkon samozřejmě velmi důležitý, ale ještě před výběrem si je třeba ujasnit cenovou hranici, kterou by Váš nový miláček neměl překročit. Vybrat grafiku s ideálním poměrem cena/výkon je dnes umění - v low-endu je to Radeon 9550, v mainstreamu GeForce 6600 a v hi-endu? Ještě donedávna by to byla asi GeForce 6800 nebo 6800GT, ovšem nyní se na výkonném poli objevil nový hráč.
Obr. 1 - Logo nové rodiny Radeon X800
Mainstream nebo hi-end?
Hranice mezi mainstreamem (nebo-li středním proudem) a hi-endem je velmi tenká a několikrát se již stalo, že se tyto dvě oblasti prolnuly. Narážím především na "naboostované" karty typu GeForce FX 5700 Ultra nebo častěji osekané rychlíky jako Radeon 9800SE, GeForce FX 5900XT apod. Dnes jsou tyto karty nahrazeny novou generací, na kterou se podíváme dále.
Ve výkonném mainstreamu, jak by bylo asi nejlépe danou oblast nazvat, se na platformě PCI Express firmě ATi nezadařilo. Zatímco díky GeForce 6600GT kvetla nVidii v mainstreamu pšenka velmi rychle, Radeony série X700 se svým poměrem cena/výkon příliš neprosadily. Přestože se objevují výjimky, jako je Sapphire Toxic X700Pro testovaný v pondělí, celkově vydělala nVidia v tomto segmentu mnohem více.
Pověst ATi mají proto zachránit nové čipy s jádrem R430, což je hi-end, ale postavený na levném 110nm procesu, který dovolí srazit ceny níže. Radeon X800XL s cenou kolem 10 tisíc Kč se řadí cenově do nižšího hi-endu, ovšem výkonem je trochu jinde, jak uvidíte dále.
Obr. 2 - A logo horizontální...
Radeon X800XL - levný rychlík
Jádro R430, které je základem Radeonu X800 a X800XL, je založeno na architektuře R420 a jedná se tedy o starý dobrý hi-end. Ovšem oproti němu má "XL" jednu obrovskou výhodu - 0,11mikronový proces, který je dobře zvládnutý, a tak si ATi může díky výtěžnosti dovolit tlačit ceny dolů (stejná architektura zabírá méně křemíku). Kromě toho RX800XL méně hřeje a lze vytáhnout na vyšší frekvence.
Frekvence jádra je nižší než u původních Radeonů X800 a novinka tak běží na "pouhých" 400MHz. Zde mi to trochu připomíná situaci ohledně GeForce FX 5800 Ultra, která byla postavená na nezvládnutém 0,13mikronovém procesu a také si nemohla dovolit vyšší frekvenci než 400MHz. Ovšem u Radeonu X800XL to není na škodu, protože ten nahání výkon jinde. Mimo jiné ho podporují 256-bitové paměti GDDR3 na 500MHz.
Interní architektura zůstala stejná (16 pixel pipeline, 6 vertex pipeline) a technologie také - je podporován SmartShader HD s podporou Pixel a Vertex shaderů 2.0, SmoothVision HD pro 6x RGMS FSAA (vč. Sparse a Temporal AA) a 16x AF, HyperZ HD s kompresemi Z-bufferu a barevných informací a další. Více v tomto preview.
Tab. 1 - Srovnání specifikacích některých hi-endových čipů
Nyní se již pojďme podívat na grafickou kartu Sapphire Hybrid Radeon X800XL.
Obr. 1 - Logo nové rodiny Radeon X800
Mainstream nebo hi-end?
Hranice mezi mainstreamem (nebo-li středním proudem) a hi-endem je velmi tenká a několikrát se již stalo, že se tyto dvě oblasti prolnuly. Narážím především na "naboostované" karty typu GeForce FX 5700 Ultra nebo častěji osekané rychlíky jako Radeon 9800SE, GeForce FX 5900XT apod. Dnes jsou tyto karty nahrazeny novou generací, na kterou se podíváme dále.
Ve výkonném mainstreamu, jak by bylo asi nejlépe danou oblast nazvat, se na platformě PCI Express firmě ATi nezadařilo. Zatímco díky GeForce 6600GT kvetla nVidii v mainstreamu pšenka velmi rychle, Radeony série X700 se svým poměrem cena/výkon příliš neprosadily. Přestože se objevují výjimky, jako je Sapphire Toxic X700Pro testovaný v pondělí, celkově vydělala nVidia v tomto segmentu mnohem více.
Pověst ATi mají proto zachránit nové čipy s jádrem R430, což je hi-end, ale postavený na levném 110nm procesu, který dovolí srazit ceny níže. Radeon X800XL s cenou kolem 10 tisíc Kč se řadí cenově do nižšího hi-endu, ovšem výkonem je trochu jinde, jak uvidíte dále.
Obr. 2 - A logo horizontální...
Radeon X800XL - levný rychlík
Jádro R430, které je základem Radeonu X800 a X800XL, je založeno na architektuře R420 a jedná se tedy o starý dobrý hi-end. Ovšem oproti němu má "XL" jednu obrovskou výhodu - 0,11mikronový proces, který je dobře zvládnutý, a tak si ATi může díky výtěžnosti dovolit tlačit ceny dolů (stejná architektura zabírá méně křemíku). Kromě toho RX800XL méně hřeje a lze vytáhnout na vyšší frekvence.
Frekvence jádra je nižší než u původních Radeonů X800 a novinka tak běží na "pouhých" 400MHz. Zde mi to trochu připomíná situaci ohledně GeForce FX 5800 Ultra, která byla postavená na nezvládnutém 0,13mikronovém procesu a také si nemohla dovolit vyšší frekvenci než 400MHz. Ovšem u Radeonu X800XL to není na škodu, protože ten nahání výkon jinde. Mimo jiné ho podporují 256-bitové paměti GDDR3 na 500MHz.
Interní architektura zůstala stejná (16 pixel pipeline, 6 vertex pipeline) a technologie také - je podporován SmartShader HD s podporou Pixel a Vertex shaderů 2.0, SmoothVision HD pro 6x RGMS FSAA (vč. Sparse a Temporal AA) a 16x AF, HyperZ HD s kompresemi Z-bufferu a barevných informací a další. Více v tomto preview.
ATi Radeon X800 Pro | ATi Radeon X800XL | nVidia GeForce 6800 | nVidia GeForce 6800GT | |
Grafické jádro | R420 | R430 | NV41 | NV40 |
Výrobní proces | 130nm | 110nm | 130nm | 130nm |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 160 milionů | ? | 222 milionů |
Frekvence jádra | 475MHz | 400MHz | 325MHz | 350MHz |
Frekvence paměti | 450MHz (900MHz DDR) | 490MHz (980MHz DDR) | 300MHz (600MHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit DDR | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 28,8 GB/s | 31,4 GB/s | 19,2 GB/s | 32,0 GB/s |
Pixel fillrate | 5,7 Gpixel/s | 6,4 Gpixel/s | 3,9 Gpixel/s | 5,6 Gpixel/s |
Pixel pipeline | 12 | 16 | 12 | 16 |
Vertex shadery | 6 | 6 | 5 | 6 |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | ||
Způsob FSAA | 6x RGMS | 4xRGMS+2xSS | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Tab. 1 - Srovnání specifikacích některých hi-endových čipů
Nyní se již pojďme podívat na grafickou kartu Sapphire Hybrid Radeon X800XL.