Sapphire Radeon X800XL - vyplatí se 512MB karta?
16.6.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Do ruky se nám dostala první grafická karta s 512MB paměti a tak jsme se na ni samozřejmě důkladně podívali. Jedná se o Radeon X800XL od společnosti Sapphire, jehož výkon by mnozí očekávali vysoko nad současnou 256MB verzí. Je tomu ale skutečně tak? Podívejme se na kartu detailně...
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon X800XL - vyplatí se 512MB karta?
- Co přináší 512MB grafické paměti?
- Sapphire Hybrid Radeon X800XL 512MB
- Teoretické testy - 3DMarky
- OpenGL - Doom 3
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - Unreal Tournament 2004
- Přetaktování, hluk a závěr
Do redakce nám byla od Sapphiru zapůjčena vůbec první grafická karta s 512MB grafické paměti. Z pohledu recenzenta mi přijde takováto kapacita v běžném používání prakticky nepoužitelná. Ovšem z pohledu laika je půl giga paměti velmi zajímavá nabídka, protože z vlastní zkušenosti vím, že mnozí na dotaz, jakou mají grafickou kartu, odpovídají "šedesát čtyřku" nebo "sto dvacet osmičku". Ovšem je jistá hranice, kterou již nemá smysl s velikostí paměti překračovat.
Ještě je zajímavé zmínit, že již na letošním CeBITu (konec března) se objevilo několik vzorků GeForce 6800 Ultra s 512MB paměti a i tyto karty se postupně začínají dostávat na trh. Příkladem může být MSI, což je jediný výrobce, u kterého jsem tuto kartu zaznamenal v běžném prodeji. Její cena je samozřejmě šílená - pohybuje se kolem 25 tisíc Kč vč. DPH.
ATi již před několika měsíci demonstrovalo použití 512MB Radeonu X800XT a poznámkou, že podobná grafická karta se nebude pravděpodobně prodávat. Ale nakonec se zjevně marketingové oddělení rozhodlo jinak a vypustilo tyto modely na trh. Ale nikoliv top model jako nVidia, ale běžnější hi-end, konkrétně Radeon X800XL. Zatímco u nVidie se cena vyšplhala o více než 7 tisíc nad standardní model, ATi prodává "bonusových" 256MB paměti za cca 3-4 tisíce Kč.
Oproti rodině grafických čipů GeForce 6 se ATi příliš neprosadilo. To je fakt, se kterým se musela sama společnost smířit a který byl poslední dobou velmi aktuální. Prodejnost nové X-řady v low-endu a mainstreamu poklesla, podobně tomu je mezi kartami nejdražšími, kde se prosadila nejen GeForce 6800GT, ale do povědomí se dostalo i SLI.
Ovšem stále je zde jeden segment, ve kterém kanadský výrobce vede. Tím je nižší hi-end reprezentovaný jádrem R430, tedy grafické karty Radeon X800 a X800XL. Díky 0,11mikronovému výrobnímu procesu si mohlo ATi dovolit snížení cen, a tak tyto karty se stejným výkonem jako konkurenční nVidie začaly prodávat o několik stovek až tisíc levněji. Poměr cena/výkon je zde velmi dobrý.
Fyzicky obsahuje R430 celkem 6 vertex pipelines a 16 pixel pipelines, z toho jsou u Radeonu X800XL aktivní všechny, u Radeonu X800 pak "jen" 12 pixel jednotek (jedna čtveřice je hardwarově vypnutá). Paměťová sběrnice je 256-bitová a používá paměti typu GDDR3, což znamená velmi solidní výkon. Frekvence jádra Radeon X800XL je 400MHz, frekvence pamětí pak odpovídá 490MHz.
Radeon X800XL samozřejmě disponuje technologiemi, které jsou vlastní celé sérii "X". Jedná se např. o SmartShader HD (zajišťuje podporu specifikace DirectX 9.0b SM2), SmoothVision HD (správa anti-aliasingu a anizotropního filtrování), HyperZ HD (stará se o kompresní algoritmy pro Z-buffer a barvy), F-Buffer (povoluje "nekonečnou" délku kódu pixel shaderu) atd.
Zde je tabulka srovnávající parametry s konkurenčními kartami:
Ještě než se podíváme na samotnou grafickou kartu, rád bych se trochu podrobněji podíval na význam 512MB paměti.
Ještě je zajímavé zmínit, že již na letošním CeBITu (konec března) se objevilo několik vzorků GeForce 6800 Ultra s 512MB paměti a i tyto karty se postupně začínají dostávat na trh. Příkladem může být MSI, což je jediný výrobce, u kterého jsem tuto kartu zaznamenal v běžném prodeji. Její cena je samozřejmě šílená - pohybuje se kolem 25 tisíc Kč vč. DPH.
ATi již před několika měsíci demonstrovalo použití 512MB Radeonu X800XT a poznámkou, že podobná grafická karta se nebude pravděpodobně prodávat. Ale nakonec se zjevně marketingové oddělení rozhodlo jinak a vypustilo tyto modely na trh. Ale nikoliv top model jako nVidia, ale běžnější hi-end, konkrétně Radeon X800XL. Zatímco u nVidie se cena vyšplhala o více než 7 tisíc nad standardní model, ATi prodává "bonusových" 256MB paměti za cca 3-4 tisíce Kč.
Radeon X800XL - trefa do černého
Oproti rodině grafických čipů GeForce 6 se ATi příliš neprosadilo. To je fakt, se kterým se musela sama společnost smířit a který byl poslední dobou velmi aktuální. Prodejnost nové X-řady v low-endu a mainstreamu poklesla, podobně tomu je mezi kartami nejdražšími, kde se prosadila nejen GeForce 6800GT, ale do povědomí se dostalo i SLI.
Ovšem stále je zde jeden segment, ve kterém kanadský výrobce vede. Tím je nižší hi-end reprezentovaný jádrem R430, tedy grafické karty Radeon X800 a X800XL. Díky 0,11mikronovému výrobnímu procesu si mohlo ATi dovolit snížení cen, a tak tyto karty se stejným výkonem jako konkurenční nVidie začaly prodávat o několik stovek až tisíc levněji. Poměr cena/výkon je zde velmi dobrý.
Architektura a specifikace R430
Fyzicky obsahuje R430 celkem 6 vertex pipelines a 16 pixel pipelines, z toho jsou u Radeonu X800XL aktivní všechny, u Radeonu X800 pak "jen" 12 pixel jednotek (jedna čtveřice je hardwarově vypnutá). Paměťová sběrnice je 256-bitová a používá paměti typu GDDR3, což znamená velmi solidní výkon. Frekvence jádra Radeon X800XL je 400MHz, frekvence pamětí pak odpovídá 490MHz.
Radeon X800XL samozřejmě disponuje technologiemi, které jsou vlastní celé sérii "X". Jedná se např. o SmartShader HD (zajišťuje podporu specifikace DirectX 9.0b SM2), SmoothVision HD (správa anti-aliasingu a anizotropního filtrování), HyperZ HD (stará se o kompresní algoritmy pro Z-buffer a barvy), F-Buffer (povoluje "nekonečnou" délku kódu pixel shaderu) atd.
Zde je tabulka srovnávající parametry s konkurenčními kartami:
ATi Radeon X800 Pro | ATi Radeon X800XL | nVidia GeForce 6800 | nVidia GeForce 6800GT | |
Grafické jádro | R420 | R430 | NV41 | NV40 |
Výrobní proces | 130nm | 110nm | 130nm | 130nm |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 160 milionů | ? | 222 milionů |
Frekvence jádra | 475MHz | 400MHz | 325MHz | 350MHz |
Frekvence paměti | 450MHz (900MHz DDR) | 490MHz (980MHz DDR) | 300MHz (600MHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit DDR | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 28,8 GB/s | 31,4 GB/s | 19,2 GB/s | 32,0 GB/s |
Pixel fillrate | 5,7 Gpixel/s | 6,4 Gpixel/s | 3,9 Gpixel/s | 5,6 Gpixel/s |
Pixel pipeline | 12 | 16 | 12 | 16 |
Vertex shadery | 6 | 6 | 5 | 6 |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | ||
Způsob FSAA | 6x RGMS | 4xRGMS+2xSS | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Ještě než se podíváme na samotnou grafickou kartu, rád bych se trochu podrobněji podíval na význam 512MB paměti.