reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sapphire Radeon X800XL - vyplatí se 512MB karta?

16.6.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Sapphire Radeon X800XL - vyplatí se 512MB karta?
Do ruky se nám dostala první grafická karta s 512MB paměti a tak jsme se na ni samozřejmě důkladně podívali. Jedná se o Radeon X800XL od společnosti Sapphire, jehož výkon by mnozí očekávali vysoko nad současnou 256MB verzí. Je tomu ale skutečně tak? Podívejme se na kartu detailně...
Do redakce nám byla od Sapphiru zapůjčena vůbec první grafická karta s 512MB grafické paměti. Z pohledu recenzenta mi přijde takováto kapacita v běžném používání prakticky nepoužitelná. Ovšem z pohledu laika je půl giga paměti velmi zajímavá nabídka, protože z vlastní zkušenosti vím, že mnozí na dotaz, jakou mají grafickou kartu, odpovídají "šedesát čtyřku" nebo "sto dvacet osmičku". Ovšem je jistá hranice, kterou již nemá smysl s velikostí paměti překračovat.

Ještě je zajímavé zmínit, že již na letošním CeBITu (konec března) se objevilo několik vzorků GeForce 6800 Ultra s 512MB paměti a i tyto karty se postupně začínají dostávat na trh. Příkladem může být MSI, což je jediný výrobce, u kterého jsem tuto kartu zaznamenal v běžném prodeji. Její cena je samozřejmě šílená - pohybuje se kolem 25 tisíc Kč vč. DPH.



Foto GeForce 6800 Ultra s 512MB paměti

ATi již před několika měsíci demonstrovalo použití 512MB Radeonu X800XT a poznámkou, že podobná grafická karta se nebude pravděpodobně prodávat. Ale nakonec se zjevně marketingové oddělení rozhodlo jinak a vypustilo tyto modely na trh. Ale nikoliv top model jako nVidia, ale běžnější hi-end, konkrétně Radeon X800XL. Zatímco u nVidie se cena vyšplhala o více než 7 tisíc nad standardní model, ATi prodává "bonusových" 256MB paměti za cca 3-4 tisíce Kč.

Radeon X800XL - trefa do černého



Oproti rodině grafických čipů GeForce 6 se ATi příliš neprosadilo. To je fakt, se kterým se musela sama společnost smířit a který byl poslední dobou velmi aktuální. Prodejnost nové X-řady v low-endu a mainstreamu poklesla, podobně tomu je mezi kartami nejdražšími, kde se prosadila nejen GeForce 6800GT, ale do povědomí se dostalo i SLI.




Ovšem stále je zde jeden segment, ve kterém kanadský výrobce vede. Tím je nižší hi-end reprezentovaný jádrem R430, tedy grafické karty Radeon X800 a X800XL. Díky 0,11mikronovému výrobnímu procesu si mohlo ATi dovolit snížení cen, a tak tyto karty se stejným výkonem jako konkurenční nVidie začaly prodávat o několik stovek až tisíc levněji. Poměr cena/výkon je zde velmi dobrý.

Architektura a specifikace R430



Fyzicky obsahuje R430 celkem 6 vertex pipelines a 16 pixel pipelines, z toho jsou u Radeonu X800XL aktivní všechny, u Radeonu X800 pak "jen" 12 pixel jednotek (jedna čtveřice je hardwarově vypnutá). Paměťová sběrnice je 256-bitová a používá paměti typu GDDR3, což znamená velmi solidní výkon. Frekvence jádra Radeon X800XL je 400MHz, frekvence pamětí pak odpovídá 490MHz.

Radeon X800XL samozřejmě disponuje technologiemi, které jsou vlastní celé sérii "X". Jedná se např. o SmartShader HD (zajišťuje podporu specifikace DirectX 9.0b SM2), SmoothVision HD (správa anti-aliasingu a anizotropního filtrování), HyperZ HD (stará se o kompresní algoritmy pro Z-buffer a barvy), F-Buffer (povoluje "nekonečnou" délku kódu pixel shaderu) atd.

Zde je tabulka srovnávající parametry s konkurenčními kartami:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X800 Pro
ATi Radeon X800XL
nVidia GeForce 6800
nVidia GeForce 6800GT
Grafické jádro
R420
R430
NV41
NV40
Výrobní proces
130nm
110nm
130nm
130nm
Počet tranzistorů
160 milionů
160 milionů
?
222 milionů
Frekvence jádra
475MHz
400MHz
325MHz
350MHz
Frekvence paměti
450MHz (900MHz DDR)
490MHz (980MHz DDR)
300MHz (600MHz DDR)
500MHz (1GHz DDR)
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit DDR
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
28,8 GB/s
31,4 GB/s
19,2 GB/s
32,0 GB/s
Pixel fillrate
5,7 Gpixel/s
6,4 Gpixel/s
3,9 Gpixel/s
5,6 Gpixel/s
Pixel pipeline
12
16
12
16
Vertex shadery
6
6
5
6
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c SM3
Způsob FSAA
6x RGMS
4xRGMS+2xSS
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0


Ještě než se podíváme na samotnou grafickou kartu, rád bych se trochu podrobněji podíval na význam 512MB paměti.
reklama