Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

28.4.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
Konečně se do redakce dostaly grafiky s jádrem ATi R430 vybavené můstkem Rialto. To znamená, že možnosti poslední generace grafických karet ATi naleznou své uplatnění i na platformě AGP 8x a postaví se proti kouskům jako je GeForce 6600GT a 6800.V recenzi se podíváme, jak se Radeony X800(XL) AGP podařily Sapphiru a HIS.

Přetaktování a nárůst výkonu



Nebyla by to pořádná recenze novinky, kdyby chyběly testy přetaktování. Rád bych zopakoval, že Radeony X800 jsou jako jediné hi-endové GPU vyráběny 0,11mikronovým procesem, což by teoreticky mělo znamenat možnost vyššího taktování. Bohužel to tak docela není pravda - zatímco X800XT PE se běžně taktovala na 520MHz, X800XL se prodává na původní frekvenci 400MHz.

K přetaktování jsem použil program RivaTuner 2.0 RC 15.4, k testu nastavených hodnot hlavně 3DMark05, ale i hry jako je Far Cry nebo Half-Life 2. Po objevení artefaktů jsem okamžitě stáhl frekvenci o 10-20MHz dolů a pak ještě řádně prověřil delším testováním. Dosažené frekvence Radeonu X800 od Sapphire jsou následující:



Přetaktování Sapphiru je jednoduše excelentní. Procentuálně vyjádřeno se podařilo zvýšit frekvence o +17% pro jádro a neuvěřitelných +71% pro paměti, což jen potvrzuje kvalitu použitých 2,0ns GDDR3 od Samsungu. Nemohu sice tyto frekvence garantovat pro každou kartu, ale těch nominálních 500MHz téměř vždy.

Výkon po přetaktování také není zcela k zahození. Více následující tabulka:

Sapphire Hybrid X800 AGP
392/350
460/600
Nárůst
3DMark03
7903
10240
+29,6%
3DMark05
3560
4620
+29,8%
Far Cry (cooler01) - 1024x768
41,6
52,9
+27,2%
Far Cry (cooler01) - 1280x1024
29,3
37,7
+28,7%
Far Cry (cooler01) - 1600x1200
19,7
26,1
+32,5%
Half-Life 2 (coast03) - 1024x768
78,8
79,0
+0,3%
Half-Life 2 (coast03) - 1280x1024
68,4
76,8
+12,3%
Half-Life 2 (coast03) - 1600x1200
55,9
66,7
+19,3%
UT2004 (Primeval) - 1024x768
34,2
37,6
+9,9%
UT2004 (Primeval) - 1280x1024
31,2
35,5
+13,8%
UT2004 (Primeval) - 1600x1200
26,7
32,3
+21,0%
Doom 3 (default) - 1024x768
34,2
46,4
+35,7%
Doom 3 (default) - 1280x1024
24,6
34,1
+38,6%
Doom 3 (default) - 1600x1200
14,8
20,1
+35,8%
PRŮMĚRIkona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
+23,9%

Protože v některých hrách naráží grafika na limity testovací sestavy, je průměrný nárůst frekvencí "jen" +24%, když bych ale tyto limity odboural, pohyboval by se kolem +30%. To je velmi dobré a kartu to posouvá výkonnostně vysoko před GeForce 6800 (kterou ovšem lze také přetaktovat).

Dále se podívejme na přetaktování grafické karty HIS:



Rychlejší grafiku již tolik přetaktovat nelze. První důvod jsou pipelines - přeci jen méně je pro přetaktování lépe. Ale rozdíl je velmi malý, jen 8MHz. Paměti se také docela podařily a hodnota 580MHz je slušná. V procentech to tentokrát znamená +13%, resp. +16%. Tyto hodnoty bych bral jako standard pro X800XL.

Výkonnostně pak vypadá HIS Excalibur takto:

HIS Excalibur X800XL AGP
400/500
452/580
Nárůst
3DMark03
10018
11042
+10,2%
3DMark05
4601
5037
+9,5%
Far Cry (cooler01) - 1024x768
55,5
57,6
+3,8%
Far Cry (cooler01) - 1280x1024
40,6
46,4
+14,3%
Far Cry (cooler01) - 1600x1200
27,1
30,6
+12,9%
Half-Life 2 (coast03) - 1024x768
81,6
80,2
-1,7%
Half-Life 2 (coast03) - 1280x1024
77,9
79,8
+2,4%
Half-Life 2 (coast03) - 1600x1200
64,7
70,8
+9,4%
UT2004 (Primeval) - 1024x768
38,6
38,7
+0,3%
UT2004 (Primeval) - 1280x1024
34,8
38,4
+10,3%
UT2004 (Primeval) - 1600x1200
32,2
37,1
+15,2%
Doom 3 (default) - 1024x768
50,6
54,1
+6,9%
Doom 3 (default) - 1280x1024
38,1
42,0
+10,2%
Doom 3 (default) - 1600x1200
21,9
23,2
+5,9%
PRŮMĚRIkona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
+7,8%

Zde se nárůst výkonu pohybuje kolem průměrných 8%, což jde. Žádný zázrak se sice nekoná, ale to většinou ani u konkurenční GeForce 6800GT.