Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
28.4.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Konečně se do redakce dostaly grafiky s jádrem ATi R430 vybavené můstkem Rialto. To znamená, že možnosti poslední generace grafických karet ATi naleznou své uplatnění i na platformě AGP 8x a postaví se proti kouskům jako je GeForce 6600GT a 6800.V recenzi se podíváme, jak se Radeony X800(XL) AGP podařily Sapphiru a HIS.
Kapitoly článku:
- Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
- Radeony X800 pro AGP a Rialto detailně
- Sapphire a HIS - výbava, software a hry
- Teoretické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Wolfenstein ET, Call of Duty, Serious Sam SE
- Přetaktování a nárůst výkonu
- Závěr
Přetaktování a nárůst výkonu
Nebyla by to pořádná recenze novinky, kdyby chyběly testy přetaktování. Rád bych zopakoval, že Radeony X800 jsou jako jediné hi-endové GPU vyráběny 0,11mikronovým procesem, což by teoreticky mělo znamenat možnost vyššího taktování. Bohužel to tak docela není pravda - zatímco X800XT PE se běžně taktovala na 520MHz, X800XL se prodává na původní frekvenci 400MHz.
K přetaktování jsem použil program RivaTuner 2.0 RC 15.4, k testu nastavených hodnot hlavně 3DMark05, ale i hry jako je Far Cry nebo Half-Life 2. Po objevení artefaktů jsem okamžitě stáhl frekvenci o 10-20MHz dolů a pak ještě řádně prověřil delším testováním. Dosažené frekvence Radeonu X800 od Sapphire jsou následující:
Přetaktování Sapphiru je jednoduše excelentní. Procentuálně vyjádřeno se podařilo zvýšit frekvence o +17% pro jádro a neuvěřitelných +71% pro paměti, což jen potvrzuje kvalitu použitých 2,0ns GDDR3 od Samsungu. Nemohu sice tyto frekvence garantovat pro každou kartu, ale těch nominálních 500MHz téměř vždy.
Výkon po přetaktování také není zcela k zahození. Více následující tabulka:
Sapphire Hybrid X800 AGP | 392/350 | 460/600 | Nárůst |
3DMark03 | 7903 | 10240 | +29,6% |
3DMark05 | 3560 | 4620 | +29,8% |
Far Cry (cooler01) - 1024x768 | 41,6 | 52,9 | +27,2% |
Far Cry (cooler01) - 1280x1024 | 29,3 | 37,7 | +28,7% |
Far Cry (cooler01) - 1600x1200 | 19,7 | 26,1 | +32,5% |
Half-Life 2 (coast03) - 1024x768 | 78,8 | 79,0 | +0,3% |
Half-Life 2 (coast03) - 1280x1024 | 68,4 | 76,8 | +12,3% |
Half-Life 2 (coast03) - 1600x1200 | 55,9 | 66,7 | +19,3% |
UT2004 (Primeval) - 1024x768 | 34,2 | 37,6 | +9,9% |
UT2004 (Primeval) - 1280x1024 | 31,2 | 35,5 | +13,8% |
UT2004 (Primeval) - 1600x1200 | 26,7 | 32,3 | +21,0% |
Doom 3 (default) - 1024x768 | 34,2 | 46,4 | +35,7% |
Doom 3 (default) - 1280x1024 | 24,6 | 34,1 | +38,6% |
Doom 3 (default) - 1600x1200 | 14,8 | 20,1 | +35,8% |
PRŮMĚR | +23,9% |
Protože v některých hrách naráží grafika na limity testovací sestavy, je průměrný nárůst frekvencí "jen" +24%, když bych ale tyto limity odboural, pohyboval by se kolem +30%. To je velmi dobré a kartu to posouvá výkonnostně vysoko před GeForce 6800 (kterou ovšem lze také přetaktovat).
Dále se podívejme na přetaktování grafické karty HIS:
Rychlejší grafiku již tolik přetaktovat nelze. První důvod jsou pipelines - přeci jen méně je pro přetaktování lépe. Ale rozdíl je velmi malý, jen 8MHz. Paměti se také docela podařily a hodnota 580MHz je slušná. V procentech to tentokrát znamená +13%, resp. +16%. Tyto hodnoty bych bral jako standard pro X800XL.
Výkonnostně pak vypadá HIS Excalibur takto:
HIS Excalibur X800XL AGP | 400/500 | 452/580 | Nárůst |
3DMark03 | 10018 | 11042 | +10,2% |
3DMark05 | 4601 | 5037 | +9,5% |
Far Cry (cooler01) - 1024x768 | 55,5 | 57,6 | +3,8% |
Far Cry (cooler01) - 1280x1024 | 40,6 | 46,4 | +14,3% |
Far Cry (cooler01) - 1600x1200 | 27,1 | 30,6 | +12,9% |
Half-Life 2 (coast03) - 1024x768 | 81,6 | 80,2 | -1,7% |
Half-Life 2 (coast03) - 1280x1024 | 77,9 | 79,8 | +2,4% |
Half-Life 2 (coast03) - 1600x1200 | 64,7 | 70,8 | +9,4% |
UT2004 (Primeval) - 1024x768 | 38,6 | 38,7 | +0,3% |
UT2004 (Primeval) - 1280x1024 | 34,8 | 38,4 | +10,3% |
UT2004 (Primeval) - 1600x1200 | 32,2 | 37,1 | +15,2% |
Doom 3 (default) - 1024x768 | 50,6 | 54,1 | +6,9% |
Doom 3 (default) - 1280x1024 | 38,1 | 42,0 | +10,2% |
Doom 3 (default) - 1600x1200 | 21,9 | 23,2 | +5,9% |
PRŮMĚR | +7,8% |
Zde se nárůst výkonu pohybuje kolem průměrných 8%, což jde. Žádný zázrak se sice nekoná, ale to většinou ani u konkurenční GeForce 6800GT.