reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

28.4.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
Konečně se do redakce dostaly grafiky s jádrem ATi R430 vybavené můstkem Rialto. To znamená, že možnosti poslední generace grafických karet ATi naleznou své uplatnění i na platformě AGP 8x a postaví se proti kouskům jako je GeForce 6600GT a 6800.V recenzi se podíváme, jak se Radeony X800(XL) AGP podařily Sapphiru a HIS.
Výsledky testů

Dostáváme se k naměřeným výsledkům obou grafických karet. Použité ovladače pro nVidii jsou oficiální ForceWare 71.84, pro ATi pak nejnovější Catalyst 5.4 s Catalyst Control Center. Základní deska obsahovala poslední update BIOSu a ovladačů čipsetu. Testovací sestava je následující:

Testovací sestava
Základní deska
FIC P4-865PE MAX (čipset i865PE + ICH5)
Procesor
Intel Pentium 4 3,0GHz (Northwood, 200MHz FSB, s478)
Paměti
2x 256MB OCZ DDR400 (400MHz, 2-3-3-6)
Grafická karta
ASUS eXtreme N6600GT (GeForce 6600GT, 128MB, 500/450)
MSI NX6800-TD128 (GeForce 6800, 128MB, 325/350)
MSI NX6800GT-TD256 (GeForce 6800GT, 256MB, 350/500)
Sapphire Hybrid X800 (Radeon X800, 256MB, 392/350)
ASUS AX800PRO (Radeon X800Pro, 256MB, 475/450)
HIS Excalibur X800XL (Radeon X800XL, 256MB, 400/500)
ASUS AX800XT (Radeon X800XT, 256MB, 520/560)
Pevný disk
Maxtor D740X 6L040J2 (UltraDMA/133, 40GB, 7200 ot./min)
Zdroj
Fortron FSP350-60PN(PF) (ATX12V v1.0, 350W)
Operační systém
Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
Ovladače
nVidia ForceWare 71.84 WHQL (oficiální)
ATi Catalyst 5.4 s Catalyst Control Center (oficiální)

Pro testování jsme ve většině případů použili software Bench'emAll, který dokáže spustit většinou současných herních testů v libovolném rozlišení a s různou úrovní detailů. Call of Duty se nejlépe měří s utilitou CoDbench. Kromě UT2004 a Call of Duty uvádím výsledky bez FSAA, které jsou pro srovnání praktičtější (drží si přijatelný framerate).

Grafy jsou opět dvojí - klasické sloupcové, kde jsou karty seřazeny podle rozlišení a výkonu, a navíc spojnicové. Pokud se nad spojnicovým grafem chvilku zastavíte, uvidíte vzájemné rozdíly mezi kartami ještě jasněji, než v případě běžných grafů.

Snímky za sekundu, které jsou hlavním artiklem grafů, jsou hlavním parametrem pro testování. V našem případě to znamená, kolik průměrně za celou dobu nahraného dema dokáže grafická karta vykreslit snímků každou sekundu a tedy i jak je hra plynulá. Použitá timedema by měla představovat průměrnou náročnost celé hry, takže naměřené výsledky reprezentují i hratelnost.

Snímky za sekundu
Hratelnost
< 30 fps
omezená hratelnost, trhání
30-40 fps
jakž takž hratelné
40-60 fps
dobrá hratelnost
> 60 fps
ideální rychlost, plynulost

Ideální tedy je, když rychlost překročí 60 snímků za sekundu, a podle toho byste měli nastavovat i detaily a rozlišení her. Pokud máte nějakou extrémně výkonnou grafickou kartu od ATi, která i při zapnutém FSAA dává výsledky přes 100 fps, doporučuji zapnout Temporal AA, který za oběť poloviční rychlosti zdvojnásobí úroveň vyhlazování.

Syntetické testy - 3DMark03 a 05





V 3DMarku03 se Radeon X800 umísťuje těsně před GeForce 6600GT, což není nijak slavný výsledek a GeForce 6800 s 12 pipeline je na tom podstatně lépe. Naproti tomu Radeon X800XL překonává slušných 10 tisíc bodů. V testu Mother Nature se ukazuje výkon karet v DirectX 9, kde si Radeony vedou evidentně o něco lépe.



Výsledek v novější verzi 3DMarku předchozí graf jen potvrzuje a pořadí se prakticky nemění. Krásně je vidět odstupňování karet podle počtu pipelines - GF6600GT má osm, další tři karty po 12 a nejvýkonnější karty obsahují 16 renderovacích jednotek. Zde jsou ještě výsledky dílčích testů:



Žádné překvapení se nekoná.

Syntetické testy - shadery a fillrate



V testu vertex shaderu, který má za úkol pracovat s geometrií scény, se vždy umisťovaly lépe grafiky s jádrem Radeon a ani nové Radeony nejsou výjimkou. V 3DMarku05 se v testu "jednoduchého" vertex shaderu projevují hlavně frekvence, zatímco "komplexní" test ukazuje vyrovnanost X800 a X800XL kvůli stejnému počtu vertex pipeline.



Pixel shader, jenž má za úkol operace s pixely (jejich barvou a dalšími vlastnostmi), je naopak spíše doménou nVidie, což dokazují i slabší výkony grafické karty Sapphire.



Poslední graf ze sorty teoretických testů je Fillrate z 3DMarku05. Ten vyjadřuje, kolik pixelů dokáže karta vykreslit během jedné sekundy. Zatímco v singletexturingu se oběma Radeonům daří, v multitexturingu zaostávají za ostatními testovanými modely. Závislost je zde hlavně na frekvencích jádra.


Zprávy Google - zde můžete nastavit sledování magazínu Svět hardware.
reklama
reklama