Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB

Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB
, , recenze
Dnešní recenze grafických karet má hned několik privilegií. Za prvé v ní soupeří dvě nejvýkonnější sólové grafické karty od ATi a nVidie, které byly doposud vydány. Dále jsou to karty velmi špatně dostupné a za jejich cenu by šlo postavit celé kancelářské PC. V tomto článku jsme se podrobně podívali na jejich výkon.
reklama
Ultra high-end, jak mnohé zahraniční weby označují nejvyšší segment trhu grafických karet, je pro dva hlavní výrobce GPU jedním z klíčových segmentů. Je samozřejmé, že se karty, jejichž cena běžně překračuje 15 tisíc Kč neprodávají jako na běžícím páse, ale jejich význam je takový, že pomáhají budovat značku. Stačí totiž, když se mezi lidmi rozkřikne, že ATi vydalo super-duper grafiku, která je ve všem nejrychlejší, a tato informace rozhodně ovlivní rozvažování o koupi nové, byť mainstreamové karty.

Toto je přesně důvod, proč jsou oficiálně vydávány různé limitované edice, multi-GPU systémy jako je SLI a CrossFire a podobné v praxi velmi málo použitelné výdobytky. U těchto karet se pak stává běžnou záležitostí testovat výkon v nastavení 2048x1536 se zapnutým 4x FSAA a 16x AF, přičemž jsou ale některé nové hry stále plus minus plynulé.




Ultra high-end jako přesýpací hodiny



Od vypuštění nových generací grafických karet se toho v high-endu událo opravdu hodně. Vezměme si jako počátek stručné rekapitulace vypuštění GeForce 6800GT/Ultra zhruba před rokem a půl. Tato nová architektura nVidie trochu nenápadně, ale v konečném důsledku výrazně utnula vedoucí úlohu ATi ve vyšších segmentech trhu a Radeony X800XT se již toliko neprosadily.

Menší osvěžení z pohledu ATi přineslo nové jádro R480 (resp. R481 pro AGP) a na něm založený Radeon X850XT a XT PE. Tyto karty již velice směle konkurovaly řadě GeForce 6800 Ultra, která se navíc postupně přestala vyrábět, ale z druhé strany narazily na jiný problém - SLI a spolupráci dvou GeForce v jednom systému.

Ovšem klíčové je dění v nejnovější generaci GPU. Dvaadvacátého června letošního roku přišla nVidia s řadou GeForce 7800GTX, na kterou ATi nemělo mnoho týdnů pádnou odpověď. Protože se vypuštění nové revoluční R520 kvůli problémům s výrobním procesem a dalším úpravám čipu odsouvalo, stanula GeForce 7800GTX svým hrubým výkonem 24 pixel pipelines na slušnou dobu na vrcholu, který ještě podtrhla vypuštěním o něco slabší GeForce 7800GT. U ani jedné z nich se ale žádné převratné změny v architektuře nekonaly, vše bylo zaměřeno hlavně na výkon masivního paralelismu a zvýšení frekvencí.




Až 5. října letošního roku ATi vypustila svou novou generaci GPU, ale zato s řádnou parádou. Nyní má totiž (alespoň papírově) pokryt kompletně celý trh od low-endového Radeonu X1300 až po high-end v podobě dnes testovaného Radeonu X1800XT. Architektura byla významně pozměněna, o čemž jsem podrobně psal v technologickém preview, na které můžete najít odkaz o pár řádků níže. ATi kvůli deficitu 50% pixel shaderů oproti GeForce 7 vsadilo také na velmi vysoké frekvence, ale také na novou architekturu paměťového řadiče, na změny v uspořádání pipeline atd.

Jako odpověď na high-endový Radeon X1800XT 512MB byla v pondělí představena GeForce 7800GTX 512MB od nVidie, které se ovšem neliší jen frekvencemi. Podrobnosti se dozvíte dále.

Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB papírově



Mohl bych sice v této recenzi věnovat prostor klidně několika stran na srovnání architektur a specifikací obou testovaných modelů, ale raději vás odkážu na technologická preview a zbytek (hlavně co se týče nové nVidie) popíši v pár odstavcích. Zde jsou klíčové články:

A nyní již k samotnému srovnání. Radeon X1800XT je postaven na 90nm jádru R520 s 320 miliony tranzistory a je momentálně největším sériově vyráběným GPU vůbec. Interní architektura se v mnohém podobá dřívější R420, ale také se v mnohém liší. Vertex engine zůstal prakticky stejný, ale část zpracovávající pixely a textury je prakticky překopána, takže obsahuje oddělené pixel shadery a texturovací jednotky, obojí po 16 "kusech". To se zdá oproti GeForce 7 málo, ale Radeon to dohání frekvencemi - po vyřešení problémů s výtěžností se totiž podařilo zvýšit frekvenci jádra na 625MHz.

Co se týče pamětí, tak ty jsou připojeny přes nový paměťový řadič s interní 512-bitovou kruhovou sběrnicí (podrobněji v odkazovaném preview) a u top modelu Radeonu X1800XT je obsaženo celkem 512MB paměti v osmi 512Mbit čipech. Jedná se o 1,26ns GDDR3 s frekvencí 750MHz a připojeny jsou klasicky sběrnicí o 256-bitové šířce (nově ale každý na diskrétním 32-bitovém kanálu). Co se týče nových technologií, tak důležitá je podpora Shader Modelu 3.0, nového adaptivního FSAA a high-quality AF atd.




Pondělní novinka v podobě GeForce 7800GTX 512MB se od svého původního vzoru hodně liší. Společné rysy jsou jasné - jádro G70 vyráběné 110nm technologií s 302 miliony tranzistory, 24 klasických pixel pipelines, 8 vertex shaderů, 256-bitová paměťová sběrnice apod. Zásadní rozdíly jsou ale ve frekvencích. Jak se ukázalo, původních 430MHz totiž není zdaleka horní limit 110nm procesu TSMC a nová GeForce 7800GTX tak běží na vysokých 550MHz.

Paměti jsou na tom ještě lépe. Jsou totiž použity nové 1,1ns GDDR3, což pomohlo vyhnat frekvenci na 850MHz (1,7GHz efektivně) a propustnost tak vylétla na 54,4 GB/s. G70 dále podporuje Shader Model 3.0, transparentní FSAA, UltraShadow II, PureVideo a další technologie, o kterých se více dozvíte v technologickém článku.

Zde je srovnání obou čipů s dalšími dvěma v přehledné tabulce:


Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X1800XL
ATi Radeon X1800XT
nVidia GeForce 7800 GTX
nVidia GeForce 7800 GTX 512MB
Grafické jádro
R520
G70
Výrobní proces
90nm TSMC (UMC?)
110nm TSMC
Počet tranzistorů
320 milionů
302 milionů
Frekvence jádra
500MHz
625MHz
430MHz
550MHz
Frekvence paměti
500MHz (1,0GHz DDR)
750MHz (1,5GHz DDR)
600MHz (1,2GHz DDR)
850MHz (1,7GHz DDR)
Velikost paměti
256MB
256/512MB
256MB
512MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
32,0 GB/s
48,0 GB/s
38,4 GB/s
54,4 GB/s
Pixel fillrate
8,0 Gpixel/s
10,0 Gpixel/s
6,9 Gpixel/s
8,8 Gpixel/s
Texel fillrate
8,0 Gpixel/s
10,0 Gpixel/s
10,3 Gpixel/s
13,2 Gpixel/s
Počet pixel shaderů
16*
24
Počet TMU
16*
24
Počet ROP/RBE
16
16
Vertex shadery
8
8
Podpora DirectX
9.0c SM3.0
9.0c SM3.0
Přesnost pixel pipelines
FP32
FP32
Způsob FSAA
2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 4.0
Možnost Multi-GPU
CrossFire
SLI
Komprese textur
DXTC, S3TC, 3Dc+
DXTC, S3TC
Další technologie
Avivo, F-Buffer, 512-bit ring bus
UltraShadow II
Integrované výstupy
2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out
2x 400MHz RAMDAC
Rozhraní
PCIe x16
PCIe x16
Cena
$449
$499/$599
$499
$649


Nyní se pojďme podívat na obě referenční grafiky.
reklama
Nejnovější články
BioWare zkusili několikrát oživit Knights of the Old Republic, proč neměli úspěch? BioWare zkusili několikrát oživit Knights of the Old Republic, proč neměli úspěch?
Studio BioWare se prý hned několikrát pokusilo oživit slavnou herní sérii Knights of the Old Republic, která padla za oběť i tomu, jak EA nakládali a nakládají s licencí na hry s tématikou Star Wars. Tento příběh nyní opět ožívá. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Orange Pi 3 zaútočí na Raspberry Pi 3 Orange Pi 3 zaútočí na Raspberry Pi 3
Konkurence pro počítače Raspberry Pi už je dost, ale další na výběr snad neuškodí. Nyní přichází model Orange Pi 3, který už dle svého názvu chce oslovit zákazníky, kteří by jinak mohli sáhnout po modelu Raspberry Pi 3. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Fortnite se stává oblíbeným způsobem praní špinavých peněz Fortnite se stává oblíbeným způsobem praní špinavých peněz
Praní špinavých peněz přes herní a jiné podobné digitální platformy není ničím až tak novým. S rostoucí popularitou hry Fortnite se ale právě ta stává jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak vyčistit kradené peníze.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Autoři malwaru natěžili na počítačích obětí Monero za 57 mil. USD Autoři malwaru natěžili na počítačích obětí Monero za 57 mil. USD
Monero je nejoblíbenější kryptoměnou, pokud jde o cryptojacking, tedy jejich těžbu pomocí malwaru na napadených počítačích obětí, A jde o dosti výnosný byznys. Jedna studie totiž tvrdí, že si takto útočníci přišli na 57 milionů USD.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
GDPR udeřilo na Google, čeká jej pokuta 50 milionů EUR GDPR udeřilo na Google, čeká jej pokuta 50 milionů EUR
Google už opět vyhrává závod v rekordních pokutách. Francie mu za porušení nařízení GDPR napařila takovou pokutu, že dosavadní rekord za porušení nařízení GDPR překonala více než 100násobně.
Včera, aktualita, Milan Šurkala