Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB
16.11.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Dnešní recenze grafických karet má hned několik privilegií. Za prvé v ní soupeří dvě nejvýkonnější sólové grafické karty od ATi a nVidie, které byly doposud vydány. Dále jsou to karty velmi špatně dostupné a za jejich cenu by šlo postavit celé kancelářské PC. V tomto článku jsme se podrobně podívali na jejich výkon.
Kapitoly článku:
- Souboj titánů: Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB
- ATi Radeon X1800XT 512MB
- nVidia GeForce 7800GTX 512MB
- Testovací sestava a metodika
- Syntetické benchmarky
- Testy shaderů, fillrate, ShaderMark
- Half-Life 2, Far Cry
- Battlefield 2, Painkiller: BOOH
- TRAOD, Splinter Cell, Counter-Strike
- NFS Underground 2, Pacific Fighters
- Doom 3, Chronicles of Riddick
- Tváří v tvář: X1800XT vs. 7800GTX
- Shrnutí a závěr
Ultra high-end, jak mnohé zahraniční weby označují nejvyšší segment trhu grafických karet, je pro dva hlavní výrobce GPU jedním z klíčových segmentů. Je samozřejmé, že se karty, jejichž cena běžně překračuje 15 tisíc Kč neprodávají jako na běžícím páse, ale jejich význam je takový, že pomáhají budovat značku. Stačí totiž, když se mezi lidmi rozkřikne, že ATi vydalo super-duper grafiku, která je ve všem nejrychlejší, a tato informace rozhodně ovlivní rozvažování o koupi nové, byť mainstreamové karty.
Toto je přesně důvod, proč jsou oficiálně vydávány různé limitované edice, multi-GPU systémy jako je SLI a CrossFire a podobné v praxi velmi málo použitelné výdobytky. U těchto karet se pak stává běžnou záležitostí testovat výkon v nastavení 2048x1536 se zapnutým 4x FSAA a 16x AF, přičemž jsou ale některé nové hry stále plus minus plynulé.
Od vypuštění nových generací grafických karet se toho v high-endu událo opravdu hodně. Vezměme si jako počátek stručné rekapitulace vypuštění GeForce 6800GT/Ultra zhruba před rokem a půl. Tato nová architektura nVidie trochu nenápadně, ale v konečném důsledku výrazně utnula vedoucí úlohu ATi ve vyšších segmentech trhu a Radeony X800XT se již toliko neprosadily.
Menší osvěžení z pohledu ATi přineslo nové jádro R480 (resp. R481 pro AGP) a na něm založený Radeon X850XT a XT PE. Tyto karty již velice směle konkurovaly řadě GeForce 6800 Ultra, která se navíc postupně přestala vyrábět, ale z druhé strany narazily na jiný problém - SLI a spolupráci dvou GeForce v jednom systému.
Ovšem klíčové je dění v nejnovější generaci GPU. Dvaadvacátého června letošního roku přišla nVidia s řadou GeForce 7800GTX, na kterou ATi nemělo mnoho týdnů pádnou odpověď. Protože se vypuštění nové revoluční R520 kvůli problémům s výrobním procesem a dalším úpravám čipu odsouvalo, stanula GeForce 7800GTX svým hrubým výkonem 24 pixel pipelines na slušnou dobu na vrcholu, který ještě podtrhla vypuštěním o něco slabší GeForce 7800GT. U ani jedné z nich se ale žádné převratné změny v architektuře nekonaly, vše bylo zaměřeno hlavně na výkon masivního paralelismu a zvýšení frekvencí.
Až 5. října letošního roku ATi vypustila svou novou generaci GPU, ale zato s řádnou parádou. Nyní má totiž (alespoň papírově) pokryt kompletně celý trh od low-endového Radeonu X1300 až po high-end v podobě dnes testovaného Radeonu X1800XT. Architektura byla významně pozměněna, o čemž jsem podrobně psal v technologickém preview, na které můžete najít odkaz o pár řádků níže. ATi kvůli deficitu 50% pixel shaderů oproti GeForce 7 vsadilo také na velmi vysoké frekvence, ale také na novou architekturu paměťového řadiče, na změny v uspořádání pipeline atd.
Jako odpověď na high-endový Radeon X1800XT 512MB byla v pondělí představena GeForce 7800GTX 512MB od nVidie, které se ovšem neliší jen frekvencemi. Podrobnosti se dozvíte dále.
Mohl bych sice v této recenzi věnovat prostor klidně několika stran na srovnání architektur a specifikací obou testovaných modelů, ale raději vás odkážu na technologická preview a zbytek (hlavně co se týče nové nVidie) popíši v pár odstavcích. Zde jsou klíčové články:
A nyní již k samotnému srovnání. Radeon X1800XT je postaven na 90nm jádru R520 s 320 miliony tranzistory a je momentálně největším sériově vyráběným GPU vůbec. Interní architektura se v mnohém podobá dřívější R420, ale také se v mnohém liší. Vertex engine zůstal prakticky stejný, ale část zpracovávající pixely a textury je prakticky překopána, takže obsahuje oddělené pixel shadery a texturovací jednotky, obojí po 16 "kusech". To se zdá oproti GeForce 7 málo, ale Radeon to dohání frekvencemi - po vyřešení problémů s výtěžností se totiž podařilo zvýšit frekvenci jádra na 625MHz.
Co se týče pamětí, tak ty jsou připojeny přes nový paměťový řadič s interní 512-bitovou kruhovou sběrnicí (podrobněji v odkazovaném preview) a u top modelu Radeonu X1800XT je obsaženo celkem 512MB paměti v osmi 512Mbit čipech. Jedná se o 1,26ns GDDR3 s frekvencí 750MHz a připojeny jsou klasicky sběrnicí o 256-bitové šířce (nově ale každý na diskrétním 32-bitovém kanálu). Co se týče nových technologií, tak důležitá je podpora Shader Modelu 3.0, nového adaptivního FSAA a high-quality AF atd.
Pondělní novinka v podobě GeForce 7800GTX 512MB se od svého původního vzoru hodně liší. Společné rysy jsou jasné - jádro G70 vyráběné 110nm technologií s 302 miliony tranzistory, 24 klasických pixel pipelines, 8 vertex shaderů, 256-bitová paměťová sběrnice apod. Zásadní rozdíly jsou ale ve frekvencích. Jak se ukázalo, původních 430MHz totiž není zdaleka horní limit 110nm procesu TSMC a nová GeForce 7800GTX tak běží na vysokých 550MHz.
Paměti jsou na tom ještě lépe. Jsou totiž použity nové 1,1ns GDDR3, což pomohlo vyhnat frekvenci na 850MHz (1,7GHz efektivně) a propustnost tak vylétla na 54,4 GB/s. G70 dále podporuje Shader Model 3.0, transparentní FSAA, UltraShadow II, PureVideo a další technologie, o kterých se více dozvíte v technologickém článku.
Zde je srovnání obou čipů s dalšími dvěma v přehledné tabulce:
Nyní se pojďme podívat na obě referenční grafiky.
Toto je přesně důvod, proč jsou oficiálně vydávány různé limitované edice, multi-GPU systémy jako je SLI a CrossFire a podobné v praxi velmi málo použitelné výdobytky. U těchto karet se pak stává běžnou záležitostí testovat výkon v nastavení 2048x1536 se zapnutým 4x FSAA a 16x AF, přičemž jsou ale některé nové hry stále plus minus plynulé.
Ultra high-end jako přesýpací hodiny
Od vypuštění nových generací grafických karet se toho v high-endu událo opravdu hodně. Vezměme si jako počátek stručné rekapitulace vypuštění GeForce 6800GT/Ultra zhruba před rokem a půl. Tato nová architektura nVidie trochu nenápadně, ale v konečném důsledku výrazně utnula vedoucí úlohu ATi ve vyšších segmentech trhu a Radeony X800XT se již toliko neprosadily.
Menší osvěžení z pohledu ATi přineslo nové jádro R480 (resp. R481 pro AGP) a na něm založený Radeon X850XT a XT PE. Tyto karty již velice směle konkurovaly řadě GeForce 6800 Ultra, která se navíc postupně přestala vyrábět, ale z druhé strany narazily na jiný problém - SLI a spolupráci dvou GeForce v jednom systému.
Ovšem klíčové je dění v nejnovější generaci GPU. Dvaadvacátého června letošního roku přišla nVidia s řadou GeForce 7800GTX, na kterou ATi nemělo mnoho týdnů pádnou odpověď. Protože se vypuštění nové revoluční R520 kvůli problémům s výrobním procesem a dalším úpravám čipu odsouvalo, stanula GeForce 7800GTX svým hrubým výkonem 24 pixel pipelines na slušnou dobu na vrcholu, který ještě podtrhla vypuštěním o něco slabší GeForce 7800GT. U ani jedné z nich se ale žádné převratné změny v architektuře nekonaly, vše bylo zaměřeno hlavně na výkon masivního paralelismu a zvýšení frekvencí.
Až 5. října letošního roku ATi vypustila svou novou generaci GPU, ale zato s řádnou parádou. Nyní má totiž (alespoň papírově) pokryt kompletně celý trh od low-endového Radeonu X1300 až po high-end v podobě dnes testovaného Radeonu X1800XT. Architektura byla významně pozměněna, o čemž jsem podrobně psal v technologickém preview, na které můžete najít odkaz o pár řádků níže. ATi kvůli deficitu 50% pixel shaderů oproti GeForce 7 vsadilo také na velmi vysoké frekvence, ale také na novou architekturu paměťového řadiče, na změny v uspořádání pipeline atd.
Jako odpověď na high-endový Radeon X1800XT 512MB byla v pondělí představena GeForce 7800GTX 512MB od nVidie, které se ovšem neliší jen frekvencemi. Podrobnosti se dozvíte dále.
Radeon X1800XT vs. GeForce 7800GTX 512MB papírově
Mohl bych sice v této recenzi věnovat prostor klidně několika stran na srovnání architektur a specifikací obou testovaných modelů, ale raději vás odkážu na technologická preview a zbytek (hlavně co se týče nové nVidie) popíši v pár odstavcích. Zde jsou klíčové články:
- Technologie: nVidia GeForce 7800 GTX
- ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu
- Recenze Radeonu X1800XL: Vítej R520!
A nyní již k samotnému srovnání. Radeon X1800XT je postaven na 90nm jádru R520 s 320 miliony tranzistory a je momentálně největším sériově vyráběným GPU vůbec. Interní architektura se v mnohém podobá dřívější R420, ale také se v mnohém liší. Vertex engine zůstal prakticky stejný, ale část zpracovávající pixely a textury je prakticky překopána, takže obsahuje oddělené pixel shadery a texturovací jednotky, obojí po 16 "kusech". To se zdá oproti GeForce 7 málo, ale Radeon to dohání frekvencemi - po vyřešení problémů s výtěžností se totiž podařilo zvýšit frekvenci jádra na 625MHz.
Co se týče pamětí, tak ty jsou připojeny přes nový paměťový řadič s interní 512-bitovou kruhovou sběrnicí (podrobněji v odkazovaném preview) a u top modelu Radeonu X1800XT je obsaženo celkem 512MB paměti v osmi 512Mbit čipech. Jedná se o 1,26ns GDDR3 s frekvencí 750MHz a připojeny jsou klasicky sběrnicí o 256-bitové šířce (nově ale každý na diskrétním 32-bitovém kanálu). Co se týče nových technologií, tak důležitá je podpora Shader Modelu 3.0, nového adaptivního FSAA a high-quality AF atd.
Pondělní novinka v podobě GeForce 7800GTX 512MB se od svého původního vzoru hodně liší. Společné rysy jsou jasné - jádro G70 vyráběné 110nm technologií s 302 miliony tranzistory, 24 klasických pixel pipelines, 8 vertex shaderů, 256-bitová paměťová sběrnice apod. Zásadní rozdíly jsou ale ve frekvencích. Jak se ukázalo, původních 430MHz totiž není zdaleka horní limit 110nm procesu TSMC a nová GeForce 7800GTX tak běží na vysokých 550MHz.
Paměti jsou na tom ještě lépe. Jsou totiž použity nové 1,1ns GDDR3, což pomohlo vyhnat frekvenci na 850MHz (1,7GHz efektivně) a propustnost tak vylétla na 54,4 GB/s. G70 dále podporuje Shader Model 3.0, transparentní FSAA, UltraShadow II, PureVideo a další technologie, o kterých se více dozvíte v technologickém článku.
Zde je srovnání obou čipů s dalšími dvěma v přehledné tabulce:
ATi Radeon X1800XL | ATi Radeon X1800XT | nVidia GeForce 7800 GTX | nVidia GeForce 7800 GTX 512MB | |
Grafické jádro | R520 | G70 | ||
Výrobní proces | 90nm TSMC (UMC?) | 110nm TSMC | ||
Počet tranzistorů | 320 milionů | 302 milionů | ||
Frekvence jádra | 500MHz | 625MHz | 430MHz | 550MHz |
Frekvence paměti | 500MHz (1,0GHz DDR) | 750MHz (1,5GHz DDR) | 600MHz (1,2GHz DDR) | 850MHz (1,7GHz DDR) |
Velikost paměti | 256MB | 256/512MB | 256MB | 512MB |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 32,0 GB/s | 48,0 GB/s | 38,4 GB/s | 54,4 GB/s |
Pixel fillrate | 8,0 Gpixel/s | 10,0 Gpixel/s | 6,9 Gpixel/s | 8,8 Gpixel/s |
Texel fillrate | 8,0 Gpixel/s | 10,0 Gpixel/s | 10,3 Gpixel/s | 13,2 Gpixel/s |
Počet pixel shaderů | 16* | 24 | ||
Počet TMU | 16* | 24 | ||
Počet ROP/RBE | 16 | 16 | ||
Vertex shadery | 8 | 8 | ||
Podpora DirectX | 9.0c SM3.0 | 9.0c SM3.0 | ||
Přesnost pixel pipelines | FP32 | FP32 | ||
Způsob FSAA | 2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA | 2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 4.0 | ||
Možnost Multi-GPU | CrossFire | SLI | ||
Komprese textur | DXTC, S3TC, 3Dc+ | DXTC, S3TC | ||
Další technologie | Avivo, F-Buffer, 512-bit ring bus | UltraShadow II | ||
Integrované výstupy | 2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out | 2x 400MHz RAMDAC | ||
Rozhraní | PCIe x16 | PCIe x16 | ||
Cena | $449 | $499/$599 | $499 | $649 |
Nyní se pojďme podívat na obě referenční grafiky.