reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

SoundBlaster Audigy – zvuk jako hrom

6.2.2002, Tomáš Čupr, recenze
SoundBlaster Audigy – zvuk jako hrom
Zvuková karta SB Audigy konečně dorazila k nám do redakce a v tomto článku se s vámi podělím o dojmy z jejího používání.
Kapitoly článku:
To co uvidíte na první pohled je výše zmiňovaný konektor FireWire. Creative postřehla možnosti, které toto rozhraní nabízí a na Audigy integrovala řadič IEEE-1394. Pro USB sice naleznete na trhu více periferií, ale FireWire nabízí propustnost až 400 Mb/s. Pro zajištění kompatibility připojovaných periferií Creative otevřela certifikační program SB 1394. Pokud je někde nablízku další uživatel Audigy, není problém spojit vaše PC pomocí tohoto rozhraní a za pomoci speciálního softwaru emulovat síť a hrát např. hry. Je však jisté, že integrované FireWire zvyšuje cenu Audigy a otázkou tedy je zda se investice do něj vyplatí. Výrobci čipsetů již začínají integrovat IEEE-1394 do svých produktů a vekou konkurencí tomuto rozhraní bude i USB 2.0.

Dalším hodně diskutovaným tématem ne nové EAX - tedy přesněji EAX Advanced HD. Jedná se již o třetí generaci těchto efektů. V počítačových hrách, kde jistě najdou největší využití, přináší několik novinek:
  • Multi-Environment: Na rozdíl od SB Live!, která byla schopna zpracovat jeden EAX efekt v jedné chvíli, Audigy pracuje najednou až se čtyřmi. To činí zvuk velmi realistickým. Jste například schopni rozpoznat z které místnosti v domě přichází hovor, protože zvukové vlastnosti jednotlivých místností jsou odlišné.
  • Environment Panning: Tato funkce umožní rozpoznání směru a vzdálenosti zdroje zvuku a dokonce také jeho případný pohyb.
  • Environment Morphing: Funkce Environment Morphing zajistí plynulý přechod mezi prostředími. V případě rozdílných akustik jsme u Live! vnímali zvuky jednoho prostředí v akustice druhého. U Audigy je budete schopni rozlišit.
  • Environment reflections: Nejedná se v podstatě o nic nového. Tento efekt jsme již mohli slyšet u Aureal Vortex 2. Jedná se o odrážení zvuků od různých povrchů, takže v konečném efektu slyšíte nejenom zvuky samotné, ale i jejich odrazy. Zvuk zní pak velmi realisticky.
  • Environment Filtering: Simuluje šíření zvuku v otevřených a uzavřených prostředích, procházení předměty a překážkami.

V současné době jsem na trhu nenašel hru, která by rozšířené EAX podporovala. Přímo se zvukovou kartou je však dodáváno Goldmine demo, které velmi názorně ukazuje výše zmíněné efekty (kromě Environment filteringu).

Nejdůležitější u zvukových karet je však bezesporu kvalita přehrávaného zvuku. K testování jsem použil CD různých žánrů, MP3 s bitraty 96 kb/s, 128 kb/s a 192 kb/s, MIDI soubory a samply Dolby Digital z CD Audigy.

Musím říci, že kvalita přehrávaných CD byla skvělá, nicméně vylepšení, která byla provedena jsou hudebním laikem zřejmě nepostřehnutelná. Naopak výrazně se zlepšila kvalita přehrávání MP3. Play Center totiž obsahuje novou funkci Audio Clean-Up, která výrazně redukuje šum a ruchy v MP3, ovšem toto je opět téměř nepostřehnutelné u velmi kvalitních MP3(192 kb/s). Při přehrávání DVD byl zvuk opět skvělý, ale oproti řadě Live! nebyl rozdíl příliš znatelný.

Neodolal jsem a zvuk jsem vyzkoušel také v počítačových hrách. Zajímalo mě jak si v praxi povedou nové efekty a i když, jak výše řečeno, neexistuje žádna hra přímo tyto efekty podporující, zajímalo mě zda Audigy přispěje k pozvednutí klasického EAX. Pro tyto účely jsem použil hru Operace Flashpoint a nutno říci, že výsledek byl skvělý. Zvuk byl naprosto detailní a opravdu jsem byl schopen rozpoznat zvuk kulek které prolétaly kolem mne. Pozice zvuku byla též perfektní - helikoptéra byla slyšet opravdu tam kde se skutečně nacházela. Odzkoušel jsem i Maxe Paina a hru Serious Sam a výsledek byl podobný. Jsem tedy opravdu zvědav na hry podporující další generaci EAX.

Další skutečností, kterou je nutno zdůraznit je snížení zatížení procesoru. Live! byla v tomto směru opravdu problémem, ale Audigy byla v tomto směru podstatně vylepšena a zatížení jen málokdy přeskočilo hranici tři procent.
reklama