Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB

16.4.2008, Pavel Boček, recenze
Srovnání 12 GeForce 8800 GTS 512 MB
GeForce 8800 GTS s jádrem G80 jsme srovnávali před půl rokem, nyní se podíváme na pokračovatele s jádrem G92. Představí se karty BFG, Gainward, Gigabyte, Leadtek, Point of View a Zotac; ASUS a MSI s referenční i s přetaktovanou verzí a představí se i TwinTech.

Testovací sestava


S nástupem nových procesorů Wolfdale je sice možné výkon testovací sestavy překonat, nicméně pro účely tohoto srovnávacího testu procesor Core 2 Extreme, přetaktovaný z 2,93 na 3,2 GHz, stále dostačuje. Základní deska MSI s čipovou sadou P965 je osazena 2 GB pamětí Corsair zapojenou v dvoukanálovém režimu. Sestavu napájí 600W zdroj Cooler Master iGreen s účinností přesahující 80 %.


Testovací sestava
ProcesorCore 2 Extreme X6800 2.93@3,2 GHz, 4MB L2 cache
Zákl. deskaMSI P965 Platinum
Operační paměť RAMCorsair TWIN2X2048-6400PRO (5-5-5-12)
ZdrojCoolerMaster iGreen Power 600W
Grafická kartaASUS EN8800GTS/HTDP/512M
Ikona Odkaz na databáziASUS EN8800GTS TOP/HTDP/512M
Ikona Odkaz na databáziBFG GeForce 8800 GTS OC 512MB PCIe 2.0
Ikona Odkaz na databáziGainward Bliss 8800 GTS 512MB TV Dual DVI
Ikona Odkaz na databáziGigabyte GV-NX88S512H-B
Ikona Odkaz na databáziInno 3D Geforce 8800 512MB
Ikona Odkaz na databáziLeadtek WinFast PX8800 GTS 512MB
Ikona Odkaz na databáziMSI NX8800GTS-T2D512E
Ikona Odkaz na databáziMSI NX8800GTS-T2D512E-OC
Ikona Odkaz na databáziPoint of View GeForce 8800 GTS 512
Ikona Odkaz na databáziTwintech NVIDIA GeForce 8800GTS 512MB DDR3 PCI-Express 2.0
Ikona Odkaz na databáziZOTAC GeForce 8800 GTS (G92)
Pevný diskWestern Digital WD2500SD-01KCB0 250GB
Vypalovací mechanikaGigabyte GO-D1600E-B-RH
Operační systémWindows XP Professional Service Pack 2
OvladačeNVIDIA GeForce řada 8 - ForceWare 169.21


Výkon


Jedna z nejdůležitějších částí celého testu je porovnání výkonu. To bylo provedeno na taktech nastavených z výroby a poté s maximálním možným přetaktováním, kdy se po dobu alespoň čtyř minut neobjevila chyba při hledání artefaktů v programu ATiTool; ventilátor karet byl přitom nastaven na 75 % otáček jako simulace lepšího chlazení (teplotně přibližně odpovídajícího Acceleru S1 bez ventilátoru).

První dva grafy tedy zobrazují výkon karet s originálními frekvencemi, druhé dva výkon karet po přetaktování.





Na prvních čtyřech místech jsou samozřejmě z výroby přetaktované karty, zajímavostí je pak Inno 3D, která ač na referenčních frekvencích, přesto dosahuje o něco lepších výsledků než ostatní karty. Možným vysvětlením je lepší časování video pamětí.




Výkon karet na jejich nejvyšších stabilních frekvencích (viz dále)

Překvapením je nováček v testu, karta TwinTech, která dosáhla nejvyšších taktů. Pro objektivnější porovnání by však bylo třeba otestovat alespoň tři karty od každého výrobce, mohlo se totiž pouze jednat o jeden lepší kousek; u TOP verze ASUSu je to ale očekávané, pro přetaktování z výroby jsou vybírány pouze lepší komponenty. Poměrně nízkých výsledků zde dosáhla Inno 3D, resp. Gigabyte, používající paměťové čipy Qimonda; nižší dosažené takty zde odpovídají tomu, že by mohly opravdu běžet na nižších latencích.


Přetaktování


Přetaktování jádra, pamětí i shaderů ovlivňuje teplota, proto byly frekvence zjišťovány při automatickém řízení otáček ventilátoru a poté s jeho nastavením na 75 % otáček. Frekvence byly zjišťovány zvlášť a poté na 75 % otáček bylo přetaktováno všechno, přičemž nejprve se taktovaly shadery, poté jádro a nakonec paměti. U karty Gigabyte však nešel ventilátor regulovat, takty tedy byly zjištěny pouze na původních otáčkách. Frekvence jsou uvedeny v MHz.



Přetaktované edice ASUS i MSI se kupodivu neumístily moc dobře.



Přetaktované verze ASUS i MSI se zde již napravily, poslední jsou karty Inno 3D a Gigabyte používající paměti Qimonda.



Odpadlíky jsou opět OC verze MSI a ASUS; zřejmě se jednalo o méně povedené kousky.


Zelená - frekvence jádra, Modrá - frekvence pamětí, Oranžová - frekvence shaderů



Zelená - frekvence jádra, Modrá - frekvence pamětí, Oranžová - frekvence shaderů

Nakonec zde máme graf porovnávající vliv zvýšení frekvence jádra, shaderů a pamětí na výkon. U GeForce založených na jádrech G80 mělo největší vliv přetaktování shaderů, dnes s jádry G92 se však situace obrací, není to ale překvapivé. Zatímco se totiž zvýšil výpočetní výkon jader, zúžila se paměťová sběrnice; to sice kompenzoval nárůst frekvencí videopamětí, ovšem spolu s tím se o něco zvýšily i latence. Celkově se tedy propustnost paměťového systému zmenšila za dalšího nárůstu požadavků na paměť.

Paměti tedy jádru už opravdu nestačí, což je vidět v grafu, kde výkon roste takřka lineárně se zvýšením jejich taktů. Pozoruhodné je kolísání výkonu při přetaktování jádra; to by mohla vysvětlovat změna poměru frekvencí a tedy nějaké zpoždění toku informací uvnitř jádra. Postup pro taktování je však jasný - nejprve zvýšit na maximum frekvenci pamětí, poté jádra a až nakonec shaderů. Je lepší ztratit 20 MHz na jádře a 40 MHz na Shaderech než 50 MHz (100 MHz DDR) na pamětech.
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.