reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
29.3.2010, Martin Kuchař, srovnávací test
Podívejme se nyní na vyhodnocení testu WiFi routerů, které jsme otestovali v rámci příchodu standardu 802.11N. Který dostane nejvíce bodů za rychlost a který za výbavu? Jak dopadlo jejich vzájemné porovnání? Posuďte sami.
Win3kh | 15.5.201121:49
Divim se ze Vam jako vitez vysla Tenda 311, pouzivali jsme ji v siti a z deseti testovacich routeru zustal bez probemu jen jeden. Neustale se kousaly. Nevim co na to reknou ostatni ale Tendu bych rozhodne nevolil. Kdyz levny router co aspon neco umi tak TP­-Link W340G nebo 543.
Odpovědět0  0
Jirka123456 | 12.6.20101:23
Udelal jsem chybu a naposledy v zivote koupil neco, co je levny. Ten router funguje dobre tak na vzdalenost jednoho pokoje, dale uz je spojeni silene nestabilni, porad vypadava a je nesmirne pomale. Upozornuju, ze mam nejnovejsi firmaware a site z okoli chytam uplne v klidu. U tehle bezdratovych zarizeni bych rozhodne zavadel i testy stability na nejakou provozni vzdalenost, testy v ramci jednoho pokoje jsou k nicemu.
Odpovědět0  0
sneca | 8.3.201113:33
nesouhlasil bych s tebou mám tendu w311r+ a jsem s ní nadmíru spokojeny mam dokonce i jeji dvojce od traceru w311r coz jsou uplně shodné přístroje jen se liší ceno, tracer je ještě levnější, a sílu signálu mám vynikající a pokrývá mi to byt o výměře 100m2 a bez výpadku. Buď jsi narazil na vadný kousek nebo máš ve zdech moc železa, které ruší signál, nebo třetí možnost špatná wifi v zařízení se kterým se na tendu připojuješ...
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 8.3.201113:46
Nerad bych Ti bral iluze, ale těch kdo nemá dobré zkušenosti se značkou Tenda nás bude jistě víc. Já osobně jsem snad horší routery neviděl z obecného hlediska. Další routery se kterými jsem nebyl spokojen jsou značky SWEEX a Zyxel, který měl naprosto otřesný ­(ne­)dosah Wifi. Naopak s kterými značkami jsem většinou spokojen byl jsou ASUS, EDIMAX, TP­-LINK, D­-Link a Belkin. Samozřejmě může mít každý jiné zkušenosti. Já jen konstatuji své zkušenosti z praxe.
Odpovědět0  0
V1LCZ3CH™ | 17.4.201123:05
ZyXel??! To je Wi­-Fi router? To bych to mohl od toho modemu foukat a mel bych lepsi signal!! Sice mam doma docela pevne zdi a sadrokartonove pricky ale tento router je naprosto k nicemu, byl za snizenou cenu u O2. Ani upgrade FW z officialnich stranek nepomohl, co hur, modem zamrzl do stavu kdy v sobe nemel zadny FW a musel sem ho dat na opravu ­( zarucni ­). Dostal sem Huawei ve stejne cene a proste super. Ze stejneho mista o 2 patra vis sem mel misto nestabilniho 100kbps internetu stabilni 850kbps. Coz je o neco mene nez primo z LANu modemu ­( 1250kbps ­). A pak sem dostal z5 ZyXel a vsechno slo zase do sracek. Nalada na PC uplne v _ . Zady den 5x chodit restartovat NO DOPRDELE! Nepreju nikomu. Chtelo by to neco lepsiho a klidne kolem 3000,­- s podporou 800.11n a na delsi vzdalenost..
Odpovědět0  0
David ko | 30.7.201116:49
Stalo se mi to samé s upgradováním firmware u Zyxel 660. Protože nezvládal víc než jednu wifinu se šifrováním WPA2 ­(dočetl jsem se, že nový firmware umí­), zkoušel jsem upgradovat firmware ­(přesně podle instrukcí na stránkách O2 a operátorky na technické podpoře ­- upozorňuji, že byla velmi erudovaná!­), ale celý modem zamrzl. Odnesl jsem jej tedy na reklamaci, dali mi ovšem jako náhradu stejný modem. Takže zase nic. A slečna v prodejně bohužel ani nevěděla, jak se napíše firmware. Ovšem problém zůstal. Zyxel zkrátka nezvládá více wifin.
Odpovědět0  0
maker666 | 5.5.201014:31
Nedávno jsem si koupil tento router, vítěz testu na jiném podobném serveru a skutečně při vyšším zatížení sítě dochází k celkovému výpadku sítě, kdy se router samovolně restartuje ­(nebo to alespoň tak vypadá­). Tenda už vydala kvůli tomu jeden opravdný firmware, nicméně pokrok zatím nepřinesl. Takže otázka stability je opravdu na místě a je zásadnější, než jsem si i já sám myslel.
Odpovědět0  0
Michal30xx | 5.5.201019:38
to je prave ten paradox kde tento router ma proklamovany rychly procesor tusim 400MHz a tym aj rychly bandwidth ­(priepustnost­) a kde sa v testoch ukazal ze vie routovat az okolo 100Mbits no ale ked nestiha stabilne ani mojich 30Mbits tak vyrobca niekde nieco zvoral...
Odpovědět0  0
Honza34864 | 2.5.201021:31
Také mám špatné zkušenosti s takovými levnými routery co se týče hlavně stabiliry.Pokud se do nich nahraje open source firmware DD­-WRT je to hned o něčem jiném.Ne jen že pak mají mnohem více funkcí ,tak hlavně stabilita je perfektní.Nyní ho používám na routeru Linksys wrt54g , Asus 500gp, Edimax BR­-6574n ­(Gbit porty ,802.11n­) a naprostá spokojenost.
Všem doporučuji pokud mají problém se stabilitu routeru kouknout zda jim na něm nepoběží DD­-WRT ­(http:­/­/www.dd­-wrt.com­/site­/support­/router­-database)
Odpovědět0  0
Emil85 | 28.6.201020:21
Ahoj Honzo.
Opravdu mohu bez obav nahrat firmware do Edimax BR­-6574n, popripade vratit original.firmvare od Edimaxu?

Ve WIFI siti jsou tri notebooky + 1 AP s WDS na BR­-6574.
Edimax je nastaven na mixed mode G+N. Napred to fungovalo OK, ted v posledni dobe je to hodne nestabilni.

Dle tveho odkazu na www.dd­-wrt.com se nabízí verze
"V24 preSP2 ­[Beta­] Built:14311­". Pro upgrade jsi pouzil FTP nebo WEB image. Dekuji. Emil.
Odpovědět0  0
michal22547 | 9.4.201022:51
proste stabilita to je najdolezitejsi udaj pri routery ja som ich tiez par vystrieadal ale neviem no proste kazdy som musel aj tak sem tam restartovat trebars aj tu spominany d­-link 625 ktory neni v teste co ma stal 100EUR tak pri mojej linke 30­/30 Mbits proste zatuhaval pokial sa zatazila linka. Dakujem uz ziadny router vzivote nekupim su to vsetko hracicky co sa predavaju s nazvom router. A tie ich super ficurinky ako usb nech si strcia za klobuk bestak je to vsetko nepouzitelne prepustnost trebars z USB pripojneeho disku na ine PC v sieti je tak 1­-2 MB­/s ale hlavne ze je dolezite v teste ze je router 1Gb­/s ked nezvlada rychlejsi prenos cez USB.
A riesenie?
Aku tu pisal pinc bud nejaky mikrotik alebo ja mam spraveny router na lacnom embded pc kde je minilinux distribucia monowall na CF karte mam viac pc v sieti bez prblemu zatazujem naplno a dolezity parameter: Uptime 19 days, 23:28
Odpovědět0  0
cajoch99 | 3.4.201018:37
Jsem majitelem tohoto routeru, který ve výše zmíněném testu s přehledem prohrál....je to nejlepší domácí router, se kterým jsem měl tu čest, nezakoktá se při jakémkoli šifrování, konkurentní připojení 4 PC bez potíží, zapnuto filtrování MAC tad atd...nejvíc na něm cením, že je rocksolid...úplně stabilní, nikdy mi to nespadlo, to už spíš spadne modem od PC....router se nehřeje ani při zatížení....no prostě super...jestli si někdo myslí že Tenda za 600 ­(skoro pětina ceny D Linku­) bude mít stejně kvalitní HW....no nevím teda...já bych si router za 25 € nekoupil, není možný aby byl kvalitně HW provedený...:­-(
Odpovědět0  0
631275 (287) | 2.11.201014:32
Souhlas... Rocksolid. Za ty roky co ho mám nevytuhnul ani jednou. A to mám stařičký firmware. Bohužel je to u DLinku asi anomálie, ostatní produkty bych nedoporučil.
Odpovědět0  0
pinc (2) | 29.3.201021:25
Vystřídal jsem spoustu sqělých výrobků, které si hrály na router, ale žádný nefungoval stabilně jako pc se slackware.
První vlaštovkou byl Mikrotik 433. Postupně jsem nahradil na naší wifi všechny router­-pc. Ke klientům dáváme Ubiqui, který také může pracovat jako stabilní router, který není třeba každý druhý den resetovat.
Doporučuji po několikaleté zkušenosti, vyzkoušejte.
Josef Pinc
PS: Budeme navyšovat linku, co myslíte že bude nový router?

Odpovědět0  0
Ota Mareš | 23.9.20109:51
Dobrý den,stále hledám na internetu stabilní router za přijatelnou cenu.Můžete mi poradit,jaký bych si podle Vás měl pořídit.Děkuji předem.
Odpovědět0  0
xsmij09 (40) | 29.3.201020:49
Asus WL500W jsem odepsal pri vyberu prave diky absenci 1Gbit portu. V testu mi chybi porovnani utlumu za zdmi atd. Kdyz clovek kopiruje 1080p MPEG o velikosti mnoha GB porizeny na domaci kamere, pak Gbit je nezbytnosti. Ja jsem nakonec sahl domu pro DIR­-655 a nemam vyznamejsich vyhrad. Po koupi pred vice nez rokem jsem bezel jen na b­/g a s novym NTB frcim v n­-ku.
Odpovědět0  0
steve j | 29.3.201017:16
S routerem Asus WL­-500W mám špatné skušenosti. Loni ke konci roku jsem jej koupil a musel jsem ho vyměnit za WL­-500gP. Wi­-fi má mizerný dosah a stabilitu. To platí hlavně pro wi­-fi G, ale také pro N. Vůbec nejhorší byla kombinace wifi N+G ­(režim kompatibility­) ­- stabilita příšerná, dosah maximálně poloviční vůči WL­-500gP.
Odpovědět0  0
Zaki | 29.3.201011:23
Bohužel ani v minulém, ani v tomto srovnání jsem se nedočetl, zda tato vybraná AP podporují protokol RADIUS, který pro firmy může být mnohem zajímavější a důležitější, než jen WPA­(2­)­-PSK. Teď už vím, že Tenda W311R+ ho neumí.
Odpovědět0  0
gameguru (8) | 29.3.201010:41
Tento článek je na pytel stejně jako ony jednotlivé recenze routrů na které se odkazuje. Psal jsem to tady ­(na svethardware.cz­) už mnohokrát, že místo routrů testujete jenom jejich AP. Pro laika je to stejně o ničem, a kdo se v tom orientuje se tady nic nedoví.
Odpovědět0  0
Martin Kuchař (28) | 29.3.201010:43
tak zkuste navrhnout objektivní metodiku ­- budeme jenom rádi... je potřeba se ale udržet v normální hladině a neuvažovat s nákupem zařízení za desítky tisíc
Odpovědět0  0
Miloš_ | 29.3.201011:33
Zajímavá výzva…
Myslím, že je asi nesmysl hodnotit způsobem kdo je vítěz. Každý má jiná kritéria.
První bude asi zjistit, které parametry zajímají většinu lidí. Já se domnívám, že lidé si domů kupují WiFi, aby se mohli po bytě, případně domě pohybovat i s Internetem. Nemám v okolí nikoho, kdo by chtěl přes Wifi denně kopírovat terrabajty dat. Většina lidí chce Internet, office, případně pouštět multimedia. To znamená opravdu plynulý datový tok cca 15­-25Mbps a to alespoň na 3 zařízeních současně. NAS a dva notebooky. Většina lidí se pohybuje 5­-15m od AP a dvě zdi.
Vím, že někdo potřebuje víc a někdo míň, ale domnívám se, že z těchto informací už si dokáže odvodit potřebné informace skoro každý.
Ale firmy zase budou chtít hodně lidí a pokročilé zabezpečení…
Když tak nad tím přemýšlím, ten test by měl definovat někdo z praxe. Nejlépe několik lidí co prodávají a instalují AP v domácnostech a firmách. Tedy pokud by to mělo mít nějakou vypovídající schopnost.
Možná je ten hlavní problém výše uvedeného testu, právě v tom, že hodnocení definoval někdo, kdo s reálným provozem u lidí nemám moc zkušeností... :­-­)
Tím myslím i sebe.
Miloš
Odpovědět0  0
majatrabi | 29.3.201016:16
Tak takový test by se libil i mi. A troufnu si říct že i dalsím 80% uživatelům.
Odpovědět0  0
JUWARE (489) | 3.4.20100:33
Připojuji se. Tento test byl tak nějak řečeno o všem a o ničem. Sčítají se v něm jablka a hrušky a člověk z toho chytrý taky není.
Osobně by se mi líbil test, jak zde popisoval Miloš_.
S tím, že by se prostě vzaly nějaké kritéria, podle kterých by se routery vybraly. Například v určené cenové kategorii, nebo podle zaměření. Pak uvést jednoduchou tabulku základních a nejpodstatnějších hodnot a který je ­"nejlepší­", aby si každý určil sám podle toho který parametr mu bude nejsympatičtější a to včetně ceny.
Odpovědět0  0
Noxik | 29.3.201015:01
No minimalne 2 PC pripojene pres LAN a 2 notebooky pres wifi, soucasne kopirovani dat mezi hardisky PC a ping na noteboocich.
Odpovědět0  0
dj.kure (86) | 29.3.201010:20
Pánové, nechci být jen zápornou osobou, ale musím říct, že toto srovnání mi neřeklo vůbec, ale vůbec nic ! Kde je třeba nějaký výpis rychlostí, nebo síly signálu, nebo stability, nebo jak moc se routery zahřívají při zatížení, případně které z nich mají gigabitové porty atp. Nemusí to být ani výpis, ale celkově srovnání. Je sice hezké, že odkazujete na jiné články, ale o tím už to není zdaleka tak zajímavé.
Odpovědět0  0
Martin Kuchař (28) | 29.3.201010:45
bohužel pokud se Vám nechce prolistovat odkazy ­(už to, že jsou uvedeny je snad maximum, co pro normální čtenáře můžeme udělat­), tak je to Váš problém ­- nebudu do článku kopírovat celé kapitoly s testy ­- zde je srovnání, vyhodnocení a kdo chce znát detailní výsledky, má k dispozici samotné recenze

v jednotlivých recenzích je výpis konstrukce, portů, rychlostí atd atd...
Odpovědět0  0
Jirisedy | 30.8.201021:36
Dobrý den pane Kuchař.
Píši poněkud se zpožděním,ale chce to čas nejdřív otestovat než se zeptám.
Takže. Váš kompletní test všech wifi n routerů mě velmi zaujal a dopomohl mě v rozhodnutí při výběru routeru do 2+1 bytu o cca 60 m2. Zvolil jsem samozřejmě Tenda W311R+ a musím podotknout že s primární funkcí routeru,tedy přístup na internet z NTB přes Wifi jsem maximálně spokojen. Ještě jsem router maličko vylepšil výměnou antény za 7dB model taky od Tendy.
Problém mám s přenosem dat mezi počítači zapojenými v síti, a to s přenosovou rychlostí,kdy k hodnotám dosažených v testu se ani z daleka nepřibližuji.
Mám kabelový internet 20­/2. Primární stolní pc mám na Windows XP a notebook připojovaný bezdrátově přes WIFI na Windows 7. Router jsem nainstaloval podle přiloženého návodu a internet mě perfektně funguje na obou strojích a to +­- v plné rychlosti připojení. Nic jsem jiného v nastavení neměnil. Při přenosu přes dom.síť dosahuji max +­-7Mb­/s.
Mohl by jste mě poradit co a jak nastavit aby jsem data mezi počítači mohl přenášet rychlostmi dosahovanými v testu a plně využít potenciál routeru?­(aspoň přibližně­) V této problematice jsem naprostá prvnička a kromě zprovoznění dle návodu, více nezvládnu neb tomu nerozumím.

Děkuji za případné odpovědi a pomoc
S pozdravem Jirisedy
Odpovědět0  0
Milopolon (1) | 30.8.201022:19
Dobrý den.
Sice není váš dotaz adresován mé osobě, ale možná bych Vám mohl být trochu užitečný.
Zkoušel jste připojit NTB kabelem, zda rychlost nějak změní? V jakém směru jste rychlost zkoušel? Z PC do NTB a nebo opačně?
Byť mám jen málo informací, dovolím si hrubý nástřel problému. Zdá se že problém by měl být ve WiFi. Mezi WiFi a Ethernetem by měl být jen switch a tam by k žádnému snížená rychlosti nemělo dojít. Má váš NTB WiFi 802.11n? Jak jste rychlost měřil?
Pokud má NTB jen 802.11g a rychlost je 7MBps, nikoli Vámi udávaných 7Mbps, tak by to odpovídalo. A vše je tak jak má být..
Miloš
Odpovědět0  0
aragorn (29) | 29.3.20109:36
este existuju D­-Link 825 alebo 855 ktore mi tu chybaju, je mi jasne ze sa nedaju otestovat vsetky naraz ale treba si na zaciatku urcit kriterium a potom vybrat produkty a porovnat ich a nie miesat APcka s­/bez USB, 1Gbps LAN portami, Dual Band.
Odpovědět0  0
x.point | 29.3.20109:30
Tento clanek bych cekal tak od nejakeho nakupniho radce na e­-shopu, ne jako recenzi na SHW...nejvetsi problem dnesnich wifi routeru pro domaci pouziti je stabilita a propustnost, dle recenze computeru jsem si koupil ten, ktery je na tom nejlepe a uprimne, 6 PC v siti a kazde 4 dny nasleduje restart, takze take spatne testovali
Odpovědět0  0
Miloš_ | 29.3.201010:10
Souhlasím s x.pointem a navíc. Já přecházel na 802.11n z důvodu většího dosahu a rychlosti.
Napadá vás někoho, že přejdete na nový router kvůli QOS?
Nemáte přátele pocit, že jste opomněli testovat parametry, které jsou neméně zajímavé. Například dosah a již zmiňovanou stabilitu?
Miloš
Odpovědět0  0
flexabedner | 29.3.201014:45
Hlavne stabilitu!!!
Nedavno jsem se setkal s wifirouterem SMC, ktery po zapnuti WPA2 a pri kopirovani dat mezi PC ­(lan­) a NB ­(wifi­) zatuhl, pomohlo jen tlacitko restart a posleze zapnuti aspon WEP.
Hodne lidi si chvali sve masinky, ale provozuji je tak jak je vybalili z krabice. Proto se ­"kvalita­" krabicky neprojevi. Po zapnuti WPA2, filtrovani MAC adres, skryti SSID ... a pripojeni vice klientu ­(lan i wifi­) se stava hodne pristroju nepouzitelnych.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.