reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.1.2006, Jan Vítek, recenze
Minule jsme nakousli srovnávací test 80mm ventilátorů a proto jej dnes zakončíme představením zbývajících sedmi modelů a konečným porovnáním všech osmnácti ventilátorů z hlediska jejich hlučnosti. Tím ale tento seriál nekončí a v dalších článcích se můžete těšit na ventilátory o průměru 92mm a 120mm.
Kositch_ | 1.3.200614:06
To vrceni akasy­(amber series­) mohu potvrdit, mam tiche pc a porad jsem si rikal, ze to neni ono, dnes jsem zkusil zastavit ty dve udajne ­"super tiche­" akasy a hle pocitac je OPRAVDE tichy, takze uz mam objednane 2 overene Arctic Fan Pro 2 L ­- jez mam v pc jeden a je nesrovnatelne tizsi nez AKASA, kterou mam jak v vertikalni tak i horizontalni poloze a musim souhlasit ze v horiz. je velice HLUCNA i pri jejich 1800rpm.
Odpovědět0  0
Tipi (7) | 18.1.200610:23
Mám jednu poznámku­(skúsenosť­) k vrčaniu motorčekov. Toto vrčanie začína byť obzvlášť nepríjemné pri nízkych otáčkach ­(pod 1200­) keď už aerodynamický hluk takmer zaniká. Osobne ma tento „grrrrrrrrrrr“ zvuk veľmi rozčuľuje. U niektorých tipov vent. je veľmi výrazný­(Titan D9TB­). Pritom na odstránenie tohto zvuku stačí tak málo... Dva kondenzátory 2,2uF­/16V paralelne k cievkam a vrčanie sa takmer eliminuje. Najzarážajúcejšie je, že 80% vent. čo som takto upravil mal DPS navrhnuté tak, že tam pre ne bolo miesto. Len ich výrobca jednoducho neosadil ­(teda česť výnimkám...­). Markantný rozdiel nastal pri už spomínanom D9TB, ale aj u tých najtichších vent. bez kondenzátorov sa po pripojení hluk výrazne zníži. Problém môže nastať pri rozoberaní, lebo niektoré ventilátory majú veľmi kvalitne prilepený motorček k základni. A treba dávať pozor na ložiská, či už sú klzné alebo guličkové, aby sa neznečistili lebo v tom prípade zas výrazne narastie hluk práve z ložisiek. Ale trochou zručnosti sa to dá zvládnuť.
Odpovědět0  0
kutilman (3) | 28.6.200711:03
Zdravím,jako asi jediného člověka ­(alespoň co jsem tu četl­) vás napadlo velmi jednoduché ale logické řešení a to doplnit výrobcem neosazené kondezátory. Co se týká snížení hlučnosti ­(bzučení nebo vrčení,cívek­)­-věřím že jste tento MOD provedl a ověřil skutečné účinky.Pro mě elektro laika však vyvstává otázka jak to funguje a jestli není nějaký dobrý ­(jiný než finanční­)důvod proč tyto asi halířové součástky výrobce u některých fanů osazuje a jinde ne,a zda­-li to nesouvislosí s tipem ventilátoru, konkrétně s 2,nebo 3­-kontaktním připojením a následně s řízenou regulací otáček, kde by tato úprava mohla? způsobovat nějaké problémy.Obecně je mi kondenzátor a jeho funkce vyhlazování a akumulace energije jasná,méně už přímý asi pozitivní vliv na vinutí a hlučnost větráčku ale především možný negativní na systém řízení otáček ze základní desky.Pokud máte odbornější znalosti ze slabopr.el. a jistotu že je tohle řešení ­(košer­) tak děkuji za dobrý nápad. Jinak co se týká samotné operace, asi bych na to u některých natvrdo lepených ventilátorů šel ­(od zadu­) a míslo na tištěném spoji pro připájení kondíků bych si zajistil opatrným odvrtáním ze zadní strany obvykle pod samolepkou,která to pak opět zamaskuje.Při použití menší hrotové pájky a troše šikovnosti by potřebný otvor nemusel být velký.
Odpovědět0  0
qwe | 15.1.200619:04
testovat novej vetrak 5 minut je uplne na nic protoze po par tydnech v provozu az se lozisko zajede ty vetraky budou hucet uplne jinak
Odpovědět0  0
WiFi | 15.1.200616:43
Mohli by ste dat aj odkaz na stiahnutie nahravok ak je na nich vobec nieco pocut :­).
Odpovědět0  0
. | 14.1.200621:41
Tady je pár odkazů na testu 120mm ventilátorů:
http:­/­/www.madshrimps.be­/?action=getarticle&articID=391
http:­/­/www.caseumbau.de­/index.php?page=test329­/test329
http:­/­/www.liquidluxx.de­/cgi­-bin­/ubb­/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=000048
http:­/­/tekgems.com­/reviews­/yate­-loon­-120­-12­-25mm­-roundup.htm

Těším se na test 120tek doufám že bude ještě lepší než tento.
Zejména by mě zajímaly SilenX iXtrema PRO 120mm ­(1200rpm­) – 720Kč a Revoltec AirGuard.­- 130Kč
Odpovědět0  0
... | 13.1.200618:52
pekny test. mozno by ste mohli to nasnimane ­"ticho­" odstranovat z nasnimanych ventakov cez noise reduction ­(profil sumu z celeho ­"ticha­"). je to dost jednoduche a rychle a vysledok by mal o dost vyssiu vypovedaciu schopnost.
tak ci onak, dobry pristup k testu
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 13.1.200619:02
on byl spis problem ve zvukove karte a ruseni, ktere nachytala uvnitr skrine, protoze to poradne nezmizelo ani kdyz jsem odpojil mikrofon
Odpovědět0  0
... | 13.1.200619:10
nevadi, ono ta nahravka ­"ticha­" ma uz v sebe vsetko a odstranenim ostane viacmenej len hluk ventilatora. samozrejme ze sa to celkom nevycisti, pripadne tam vzniknu nejake nepatrne hvizdy, ale to uz na grafe vadit nebude
Odpovědět0  0
L@m@ | 13.1.200618:11
dobry clanek!!!
pan Orel: GlobeFan a Minebea­-Panaflo snad v cesku ani neprodávej :­-­)
muj dotaz: chci si dat do skrine 2x 80mm jeden dozadu a jeden dopredu, zadny podsviceni, keramicky loziska­(kamos tvrdi ze jsou lepsi nez kluzny a jaky jiny jeste funguji­) jeden kus tak do tech do 250. Vyřadil jsem znacku Primecooler...Muj adept:
Arctic Cooling 80mm Arctic Fan ­- 3 TC, ale
SE PTAM JSOU TAM VUBEC NEJAKY ROZDILY VE ZNACKACH a na co se jeste krom hlucnosti, vydrze, prutoku divat??? Diky za navedení na správnou vlnu
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 13.1.200618:20
GlobeFan se u nás prodává jedině v rámci různých komponet jako např. počítačové zdroje. Ale ty mají kuličková ložiska a nejsou nic moc. Naopak modely s kluznými mají velice tichý chod motorku a i velmi dlouhou životnost ­- jeden jsem kdysi měl, když je tady ještě prodával Mironet.
Pokud jde o Panaflo, je to značka větráků od Panasonicu, primárně určených pro industriální použití ­(např. chlazení lékařských přístrojů­). To jsou také velmi tiché typy a s dlouhou výdrží.

Před tím, než na SilentPCReview začali používat větráky Nexus ­/ Yate Loon, používali pro testy právě GlobeFan nebo Panaflo.
Odpovědět0  0
Handam | 13.1.200619:03
Arctic Cooling 80mm Arctic Fan ­- 3 TC je dobrá volba, ale není možné jej namontovat jako nasávací ventilátor. Tudíž dopředu budete muset dát jiný. :)
Odpovědět0  0
wector (38) | 14.1.200612:51
Ale jde to, stačí koupit v instalatérství vhodnou PVC trubku, popř. alespoň 5,5­-6 cm dlouhý šroubky ­( + na každej 3 matky ­). Ná to přidělal přes šroubky a pohoda.
Odpovědět0  0
Fikus Kukis | 14.1.200614:09
No akurat mu to nebude tahat vzduch zvonka, ale bude iba cirkulovat ten isty okolo neho. On totiz taha vzduch aj z bokov.
S tou rurkou by to mozno slo, ale myslim ze sa tym zvysi hluk.
Odpovědět0  0
hasprik | 28.6.200616:45
Asi mi to tak nepali, ale v cem je problem, dat ho i dopredu?
Odpovědět0  0
wikina (115) | 15.1.200622:46
keramicke lozisko znamena pouze, ze hridel ventilatoru neni ocelova, ale keramicka, jinak je to normalni kluzne lozisko. Mel jsem kdysi varku VGA s timhle loziskem od SAPHIRRE R9600 a zadrely se vsechny do jednoho. Prvni po tydnu ;)
Odpovědět0  0
Richit | 15.1.200622:49
presne tak..., je nezmysel mysliet si, že by niekto vyrabal keramicke gulickove lozisko :­)­)­) to by ten ventilator nestal 150Kc ale 1500Kc !!!
Odpovědět0  0
nekdo | 13.1.200617:08
Ono by bylo nejlepsi vzdycky dopredu informovat ctenare, co se bude testovat a ctenari by v ankete urcili ktere produkty by to meli byt a pak se je pokusit ziskat od prodejcu a otestovat.
Servus Svata
Odpovědět0  0
-Alan- | 13.1.200615:35
Super, dík aspoň za takový test. Sluchátka jako nouzovka stačí, ale když už bylo k dispozici tolik větráčků ­(až mě to překvapilo­), tak by možná bylo dobré hodit na web dopředu info a někdo by mikrofon třeba půjčil.
Jo a Arctic bez LED stojí okolo 100Kč s daní, má termoregulaci a za ty peníze se dá použít na kde co a v případě potřeby jich dát víc. Zajímal by mě i ten jejich model ­"bez rámečku­" podobný tomu co je na procáky. Ale jako systémový je asi lepší typ, co tu byl v testu.
Odpovědět0  0
Petr (^|^) | 13.1.200615:34
Ale to uz nehrane roli vydrz ventilatoru?
to ze je to barevne a svitito ­- sakra to jsme jak indiani aby nam davali zrcatka a koralky??!

rozmer, prutok, hlucnost a vydrz jsou preci zakladem do ktereho se vsechno ostatni promita! ­- jak otacky, tak dilenske zpracovani atd...

Petr.
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 13.1.200615:46
Vsak ja bych take byl rad, kdyby misto osvetleni pomoci LED se vyrobci starali o lepsi kvalitu, ale jak to dopada vidime vsichni.
Odpovědět0  0
eraser (344) | 13.1.200614:21
Už pri prvej časti testu som vedel, že AC bude najlešou voľbou. Cena, hlučnosť, resp. tichosť, výkon... jedinečný pomer.
Odpovědět0  0
mastermind (217) | 13.1.200612:51
Velice pěkný test, jen víc takových! Souhlasím, že by se mohly objevit v testu i další značky, ale chápu náročnost už tak poměrně obsáhlého testu.
Odpovědět0  0
MartinMars (19) | 13.1.200612:15
Zdravím

Díky za tento testí a už se těším na 92 a 120 mm

Jinak Arctic cooling samozřejmě vyhrál, protože za tu cenu a kvalitu prostě není jiný adept na vítěze. Moje PC má pouze arctica a je nádherně tiché.

Jinak musím souhlasit, že v testu mohli být použity další ventilátory, ale zas na druhou stranu byla by to kupa práce navíc a my máme alespoň šanci, že snad někdy příště ;)
Odpovědět0  0
Fikus Kukis | 13.1.200611:23
Myslim ze ta podlozka pod ventilatorom nebol az taky dobry napad. Mam skusenosti, ze ked vetrak drzim v ruke, tak ho takmer nepocut, ale pri akomkolvek kontakte so skrinou sa zacnu prenasat vibracie a dost to pocut. Tu sa prejavuje hlavne nevyvazeny rotor. Ale inak super test, som rad ze to vyhral Arctic Cooling. ;­-)
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 13.1.200611:58
Tou podlozkou je minena matrace postele ;­) A jestli se projevovaly vibrace, tak tim lepe a prispelo to k lepsim vysledkum dobre vyvazenych ventilatoru.
Odpovědět0  0
Fikus Kukis | 13.1.200613:33
Myslel som to prave naopak ­(nejasne som to napisal­), tie vibracie by sa prejavovali bez tej podlozky, podlozka ich prave utlmi.
Odpovědět0  0
Albi #11 | 13.1.200610:50
Vyber ­- pocet ventilatoru v testu je slusny, ale nejsou tam zastoupeny znacky ktere by bylo slusne s ostatnimi porovnat. Kdyz se podivam na stranky JSComputers tak maji i Aerocool, Thermaltake i Coolermaster. Ale bylo by fajn kdyby se do testu zaradili i dalsi znacky, at uz kvalitnich vyrobcu ­- Nexus nebo masove prodavanych ­- Primecooler nebo u nas hure dostupnych ­- Spire. Test prece neni jen o tom co doda jeden dodavatel, ale o tom aby redakce zapatrala na trhu a sama si vyzadala produkty k testu...

Ale aby nebylo jen u kritiky, tak test je slusny a da se z nej vyvodit co koupit a cemu se vyhnout. Jinak ceny mohli byt primo pod vyrobkem.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 13.1.200611:00
To bych mohl říct, že mně tu chybí vynikající ventilátory GlobeFan ­(kluzná ložiska­) a Minebea­-Panaflo ­(kapalinová ložiska­). Taky tu chybí Sunon Maglev. Ale sehnat všechno prostě nejde.
Odpovědět0  0
univerzal_shw1 (90) | 13.1.200612:32
Stacilo oslovit tez Abacus ­- minimalne Nexus a Spire bychom vam radi dodali.
Odpovědět0  0
Albi #11 | 13.1.200615:33
Tak urcite nejde vsechny, ale alespon ty nejznamejsi. Ty o tech co tu vypisujes ty jsem nikdy neslysel, natoz abych je videl. Vetsina tech nazvu je jako kdyby jsi mi chtel nadavat :­) Primecooler muze byt hlucny, jak kdo s nim ma zkusenosti... Me tam proste chyby Nexus, Thermaltake a Coolermaster
Odpovědět0  0
Fikus Kukis | 13.1.200611:14
Tak Primecooler testovat netreba, rovno ti poviem ze su asi najhlucnejsie co som kedy mal. Ale nejaky ten Nexus by tam byt mohol.
Odpovědět0  0
Glo | 13.1.200610:40
skoda ze se v testu neobjevil ventilator sunon s magnetickym loziskem. loziskoj e bezkontaktni a neprojevuje se u nej zadne cvakani ani zadny jiny zvuk. glo
Odpovědět0  0
pepazdepa | 13.1.200617:39
naprosty souhlas.. rad bych videl jeho recenzi kdykoliv a kdekoliv.. protoze uvazuji o koupi.. ale ani nevim kde sehnat
Odpovědět0  0
Fikus Kukis | 14.1.200614:02
Ventilatory Sunon zozenies napriklad v GME, kludne ti ho tam aj zapnu, ci je naozaj tichy ­(ak je na sklade­).

http:­/­/www.gme.cz­/index.php?action=detail&sklcis=625­-094&lk=&sk=&pict=&jaz=
Odpovědět0  0
wikina (115) | 15.1.200622:41
Hlavne by bylo super, kdyby to uz konecne byl prvni ventilator od SUNONu, ktery nebudu muset tolikrat vymenovat...popravde, jediny dobry lozisko, ktery SUNON kdy delal, bylo kluzny...naposledy to bylo nejaky to tušim RIFLE a to je hruza.
Odpovědět0  0
moongo | 7.3.200622:56
Taky si všimni že je produkce jak z Chiny tak z Taiwanu.
Jako u DVDček ty z Taiwanu jsou bez problémů.
Odpovědět0  0
Maxo | 13.1.200610:19
K meraniu hluku... Porovnavat hluk ventilatorov vzdy pri rovnakych otackach je pohodlne, ale omnoho vhodnejsie by bolo porovnanie hluku pri rovnakom precerpanom mnozstve vzduchu za jedntoky casu. Ved o to ide ­- aby fukal a nie aby sa tocil... Aj ked osobne si neviem predstavit ako by sa to meralo... Jedine ak vyrobca tento udaj poskytuje ­(m3­/minutu pri x rpm­) a nejako to prepocitavat...
Odpovědět0  0
Alekss | 13.1.20068:28
Jelikoz se delsi dobu zabyvam ztisovanim pc, musim konstatovat, ze 1500 rpm je jeste porad dost velky hluk. Ventilatory provozuji na <1000 rpm ­(presneji 800­) a zde se jiz opravdu projevuji jen loziska a cvakani civek. Zatim jsem jeste nenasel zadny uplne tichy ventilator ­(ale zadny take nebyl drazsi jak 200 Kc­), jen jsem zjistil, ze u ventilatoru bez sledovani otacek civky casteji necvakaji, nemusi to byt u vsech, ale mam dva takove, znacky YateLoon...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.