reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test 14x GeForce 7600GS: popis karet, část I.

12.6.2006, Zdeněk Kabát, recenze
Test 14x GeForce 7600GS: popis karet, část I.
Jedna z nejzajímavějších nabídek mezi současnými levnými kartami je rozhodně GeForce 7600GS. Postavena na jádře G73, tato karta nabízí za cenu kolem 4000 Kč poměrně slušný výkon a prakticky každý čip jde alespoň o 20% přetaktovat. V dnešní první části srovnávacího testu GeForce 7600GS se podíváme na podrobný popis první poloviny recenzovaných modelů.
Stejně jako kdysi jsme nabídli velké srovnání grafických karet s čipy GeForce 6600, pokoušíme se i nyní porovnat co nejvíce karet levné střední kategorie od nVidie, v tomto případě jde samozřejmě o GeForce 7600GS. Zdánlivá "nevýhoda" nVidie, viděno z pohledu zákazníka, je totiž počet výrobců grafických karet s jejími čipy. ATi je omezeno na méně značek a kolikrát je možné vybírat jen podle ceny. Tak tedy GeForce 7600GS.

Poznámka: Co najdete v této první části?
  • Popisy jednotlivých karet (7 karet ze 14)
  • Seznam software a příslušenství
  • Podrobné výpisy z diagnostiky
  • Výsledky přetaktování + teploty

V druhé části zítra najdete dalších sedm testovaných karet a co pozítří? Samozřejmě testy výkonu, srovnání testů přetaktovaných karet a porovnání karet v jednotlivých aspektech od chlazení, hlučnosti, frekvencí až po srovnání dodávaného softwaru a her.

PCI Express? Aktuálnější než bývalo...



Některé snahy ATi a nVidie o prodej levnějších karet a novými čipy troskotají na tom, že spoustu lidí uvažujících právě o levné kartě dosud nemá novou platformu se sběrnicí PCI Express. Na to myslela v počátcích nové platformy spíše nVidie se svými GeForce 6600 a 6600GT, zatímco ATi se téměř bezhlavě vrhlo na nový Radeon X700Pro a můstek Rialto, umožňující práci karty na AGP, přišel relativně pozdě.

Ovšem trend je nyní takový, že dokud to žádá trh, AGP karty budou dodávány. U ATi je jejich výběr zúžený na Radeon X700Pro, X800GTO a X1600Pro (počítám jen mainstream), nVidia v tuto chvíli nabízí GeForce 6600, 6600GT a 6800XT. V plánech do budoucna to již u ATi na nic nového nevypadá, u nVidie se šeptá právě o GeForce 7600GS pro AGP, takže i příznivcům starší platformy by se mohla tato recenze jednou hodit.



Ovšem spíš bych se ptal, proč již na PCI Express nepřejít? Důvod bývá většinou právě v tom, že hráči, kteří mají do kapsy hlouběji, raději vymění grafickou kartu dejme tomu do 5000 Kč, než by si pořizovali novou základní desku i s procesorem. Nicméně PCI Express má několik výhod. Je to např. více energie skrz samotnou sběrnici (až 70W) a také možnost zapojení do SLI, na které jsou GeForce 7600GS svým konektorem připraveny.

Ale pár měsíců v odstupu od minulého testu mohu říct, že nyní se již rozhodně prodává více grafických karet pro PCIe než pro AGP, přestože v žebříčcích stále hodně vysoko trůní GeForce 6600GT a Radeon X1600Pro s původní sběrnicí.

GeForce 7600GS - představte se, prosím!



Úvodem by ještě bylo vhodné seznámit vás s GeForce 7600GS jako takovou. Poměrně podrobný úvod jsem sice psal v samostatné recenzi této karty, ale opakování je matka moudrosti, i když dnes spíše stručně. Tak tedy - GeForce 7600GS je typickou kartou nižšího mainstreamu v tom ohledu, že byla odvozena od dražšího bratříčka (7600GT), v našem případě ale nikoliv deaktivací jistého počtu pipelines, ale snížením frekvence a podle všeho i voltáže jádra a také použitím pomalejších pamětí DDR2.



Jádro použité pro 7600GS je G73 a je tedy odvozené z nové architektury G70, jejímž průkopníkem byla GeForce 7800GTX. Přesto není architektura nijak rapidně rozdílná oproti GeForce 6600GT. G73 je 90nm čip vyráběný o TSMC a obsahuje kolem 177 milionů tranzistorů na 126 čtverečních milimetrech. Největší změna ve struktuře pipeline je ta, že v pixel pipeline je funkčnost druhé shader jednotky rozšířena z instrukce MUL na MAD, což znamená pro tuto ALU dvojnásobný výkon v operacích s desetinnou čárkou.

V počtu shaderů obecně GeForce 7600GS převyšuje minulou generaci, což je de facto zásadní hybatel výkonu. Obsahuje 5 vertex shaderů, 12 pixel shaderů a 8 ROPs (Raster Outputs), zatímco 6600GT byla v konfiguraci 3/8/4. Poměr PS:ROP se tedy zlepšil z 2:1 na 3:2 a také se zdvojnásobil fillrate vztažen na frekvenci. GeForce 7600GS obsahuje 128-bitovou sběrnici, nejčastěji používá paměti DDR2 (existují asi 3 karty s GDDR3), a to o velikosti 256MB nebo zřídka 512MB paměti. Na rozdíl ve výkonu 256 vs. 512 se také podíváme.

Zde je tabulka, ve které si můžete všechny klíčové parametry prohlédnout a srovnat sami:

Ikona Odkaz na databázi
Radeon X1600Pro
Radeon X1600XT
GeForce 7600GS
GeForce 6600GT
Grafické jádro
RV530
G73
NV43
Výrobní proces
90nm
90nm
110nm
Počet tranzistorů
157 milionů
177 milionů
146 milionů
Frekvence jádra
500MHz
590MHz
400MHz
500MHz
Frekvence paměti
390MHz (780MHz DDR)
690MHz (1,38GHz DDR)
400MHz (800MHz DDR)
500MHz (1,0GHz DDR)
Velikost paměti
128/256MB
128/256MB
256/512MB
128/256MB
Paměťová sběrnice
128-bit DDR
128-bit GDDR3
128-bit DDR2
128-bit GDDR3
Propustnost pamětí
12,5 GB/s
22,08 GB/s
12,8 GB/s
16,0 GB/s
Pixel fillrate
2,0 Gpixel/s
2,36 Gpixel/s
3,2 Gpixel/s
2,0 Gpixel/s
Pixel shadery
12
12
8
Počet TMU
4
12
8
Vertex shadery
5
5
3
Počet ROP/RBE
4
8
4
Podpora DirectX
9.0c SM3
9.0c SM3
Způsob FSAA
2x/4x RGMS, 6x sparse sample MSAA, Temporal AA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS + 2xOGSS), Transparent AA
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0


Než se vrhneme na samotné popisy karet, tak něco o přetaktování…

Jak jsme karty přetaktovali?



Ve chvíli, kdy začaly do redakce přicházet první karty na test, ještě nebyla k dispozici aktuální verze RivaTuneru, která by podporovala ovladače ForceWare 84.21. To znamenalo, že přetaktování skrz drivery nebylo možné (jen přímo v ovladačích, což je trochu nemotorné), a tak jsem původně sáhl k PowerStripu, ale poté k šikovnějšímu SysToolu. Ovšem když se pak RivaTuner 2.0 RC16 objevil, použil jsem tento program a natípal v něm dále použité screenshoty.

RivaTuner má v této nové verzi jednu nepříjemnou vlastnost, tedy spíše již nevlastnost. V menu Power User již chybí možnost DisableInternalClockTest, což dokázalo vypnout kontrolu frekvencí ve ForceWare. Předpokládám, že Alexej Nikolajčuk odstranil tuto volbu z důvodu, že ji nebylo možné na novou verzi ovladačů použít. Stále přetrvává možnost DisableClockTest v menu OverclockingGlobal, ale musím říct, že vyšší frekvence, než prošly skrz ForceWare, nešlo stejně z 90% použít.



Pro kontrolu artefaktů vzniklých přehnanými frekvencemi se osvědčil 3DMark06 a test Firefly Forest a Canyon Flight, ale pro přetaktování jádra více než u jakékoliv jiné grafické karty i 3DMark03 a Game Test 1 (letecká bitva). Při příliš vysoké frekvenci jádra se totiž stává, že na několik sekund vytuhne, což je spolehlivý ukazatel přehnaného overclockingu. U pamětí jsem ponechal vizuální kontrolu v Canyon Flight. Dosažené frekvence společně s teplotním grafem najdete u jednotlivých karet (teploty odečítány po 7.5 minutách zátěže v 3DMarku06).
reklama