>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
Test 19x GeForce 7600GT: testy, srovnání a ocenění
5.4.2007, Petr Papež, recenze
Dnes se představí 19 karet s čipy nVidia GeForce 7600GT a také v porovnání s ostatními, stále ještě aktuálními kartami. Pojďme se tedy podívat, jaké varianty nabízí Asus, BFG, Biostar, Club3D, Foxconn, Gainward, Galaxy, Gigabyte, Leadtek, MSI a Point of View
Kapitoly článku:
- Test 19x GeForce 7600GT: testy, srovnání a ocenění
- 3DMark05/06, X3: Reunion
- FarCry, Quake IV, Call of Duty 2
- F.E.A.R: EP, TC's R6: Vegas, Battlefield 2142
- Need for Speed: Carbon, TES4: Oblivion
- DMOMAM, Company of Heroes
- Výkon, přetaktování, spotřeba
- Chlazení, Kvalita osazených kondenzátorů
- Příslušenství, speciality, cena, poměr cena/bod
- Závěr a ocenění
Testované karty
- ASUS EN7600GT/2DHT
- ASUS EN7600GT/HTDI
- ASUS EN7600GT/SILENT - pasivní chlazení
- BFG GeForce 7600GT OC
- Biostar GeForce 7600GT Overclocking Edition
- Club3D 7600GT
- Foxconn GeForce 7600GT
- Gainward 7852-Bliss GeForce 7600GT
- Gainward 8200-Bliss 7600GT Golden Sample
- Gainward 7982-Bliss 7600GT SilentFX - pasivní chlazení
- Galaxy GeForce 7600GT
- Gigabyte GV-NX76T256D-RH - pasivní chlazení
- Gigabyte GV-NX76T256DB-RH
- Leadtek WinFast PX7600GT TDH
- Leadtek WinFast PX7600GT TDH Extreme
- Leadtek WinFast PX7600GT TDH HP - pasivní chlazení
- MSI NX7600GT Diamond Plus
- MSI NX7600GT-T2D256EZ - pasivní chlazení
- Point of View GeForce 7600GT
V této části testu se zaměříme na zhodnocení odlišností jednotlivých karet. Nejdříve si projdeme metodiku hodnocení.
Metodika hodnocení
- Chlazení: dělí se na dvě části a to dosažené teploty a hlučnost chladiče
- Přetaktování: dvě části, přetaktování grafického jádra a pamětí
- Příslušenství: „standardizované příslušenství“ jako je software, hry, kabeláž a manuály
- Speciality a zvláštnosti: vlastnosti karet, které nejsou zcela běžné - speciální příslušenství, použité rychlejší/pomalejší paměťové čipy, konektory DVI-I apod.
Metodika udělování bodů hodnocení | |||
Chlazení | 0 - 13 | 0 - 5 | teploty |
0 - 8 | hlučnost | ||
Přetaktování | 0 - 8 | 0 - 3 | přetaktování jádra |
0 - 5 | přetaktování pamětí | ||
Příslušenství | 0 - 7 | 0 - 2 | dodávaný software |
0 - 2 | dodávané plné hry | ||
0 - 2 | dodávané video příslušenství | ||
0 - 1 | český manuál | ||
Speciality, zvláštnosti | ? | 0 až +3 nadstandartní frekvence, +2 druhý DVI konektor. Zohledňují se další výhody karet jako je nižší spotřeba; použité paměťové čipy; příslušenství, které se vymyká běžnému obsahu krabice apod. | |
Maximální počet bodů bez specialit | 28 |
Oblast | Body | Důvod udělení | |
Chlazení | teploty | 0 | chladič není schopný grafickou kartu uchladit |
1 | chladič kartu uchladí, ale teploty jsou nebezpečně vysoké | ||
2 | chladič kartu uchladí při vysokých teplotách | ||
3 - 5 | chladič kartu uchladí bez větších problémů | ||
hlučnost | 0 | práce s počítačem je téměř nemožná | |
1 - 7 | dle hlučnosti karty | ||
8 | pasivně chlazená karta | ||
Příslušenství | dodávaný SW | 0 | CD s ovladači nebo nic |
1 | CD s ovladači a utilitami | ||
2 | plná verze SW; velké množství SW | ||
dodávané hry | 0 | žádná | |
1 | 1 kvalitní hra; 2 nepříliš kvalitní hry (freeware apod.); množství demoverzí | ||
2 | < 1 kvalitní hra; <2 nepříliš kvalitní hry (freeware apod.) |
Metodika hodnocení má maximální bodové ohodnocení 28. K maximu se dále mohou přičítat/odečítat body za speciality a zvláštnosti. Druhá tabulka objasňuje distribuci bodů ve „spornějších“ oblastech.
Testy
Než se vrhneme na samotný souboj karet, uděláme si obrázek o výkonu samotné NVIDIA GeForce 7600GT. Testy jsou převzaty z minulých recenzí a jsou doplněny o výkon přetaktované GeForce 7600GT.
Testovací sestava
Ačkoliv je testovací sestava špičkou ve světě osobních počítačů, její výkon je dnes dostupný širokému okruhu zájemců. To vše díky fenomenálnímu přetaktování procesorů Core 2 Duo. Procesoru s frekvencí 2,93GHz sekundují 2GB paměti Corsair zapojené v dvoukanálovém režimu. Vše je usazené v základní desce MSI P965 Platinum s čipsetem Intel 965P. Sestavu napájí 600W zdroj CoolerMaster iGreen s vynikající účinností.
Do operačního systému Windows XP bylo nutné doinstalovat ovladače obou výrobců. Pro grafické karty ATi jsme použili nejnovější ovladače Catalyst 7.1. Grafické karty nVidia poháněly ovladače ForceWare 93.71. S nastavením kvality textur, Catalyst A.I. atp. se nehýbalo. Nastavení je tedy přesně takové, jaké si ho nastaví ovladače po nainstalování.
Testovací sestava | |
Procesor | Core 2 Extreme X6800 2.93GHz, 4MB L2 cache |
Operační paměť RAM | Corsair TWIN2X2048-6400PRO |
Grafická karta | Asus EAX1650PRO Gamer Edition 256MB 600/1400 ASUS EAX1650XT 256MB 575/1350 Gainward 7852-Bliss 7600GT 560/1400 Gainward 8019-BLISS 7600GS 256MB 400/800 Gainward 8217-Bliss 7600GS Golden Sample 500/1200 Galaxy GF7600GS 512MB 400/600 HIS X1650XT IceQ Turbo Dual 6401540 Leadtek WinFast PX7300GT TDH Extreme 256MB DDR3 520/1400 Galaxy GF7600GT PCI-E 256MB DDR3 128bit HDTV/DualDVI 630/1600 (7600GT OC) |
Zdroj | CoolerMaster iGreen Power 600W |
Pevný disk | Western Digital WD2500SD-01KCB0 250GB |
Vypalovací mechanika | Gigabyte GO-D1600E-B-RH |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 |
Testovací metodika
Seznam testovaných her a benchmarků je shrnut v tabulce. Jak je vidět, oproti dřívějším testům přežil jediný zástupce OpenGL, Quake IV. Všechny ostatní hry fungují pod API od firmy Microsoft DirectX 3D. Syntetické testy 3Dmark jsou zastoupeny ve dvou provedeních od Futuremarku, jednom starším (3Dmark05) a druhém novějším (3Dmark06). Zatímco 3Dmark05 podporuje pouze Shader Model 2, novější verze obsahuje podporu i pro karty se shadery verze 3 (SM3 obsahují všechny dnes testované karty).
Způsob testování výkonu je u každé hry jiný. Dvě hry, F.E.A.R: EP a Company of Heroes, mají vestavěný svůj vlastní testovací nástroj, který ukazuje nejen průměrný počet snímků za sekundu, ale i nejnižší a nejvyšší počet vykreslených snímků. Videodemo hry X3:Reunion je volně ke stažení na internetu, v 231MB velkém *.exe souboru dostanete i nástroj na měření výkonu grafických karet.Výkon ve hře Quake IV lze snadno změřit pomocí utility z Guru3D.com. Call of Duty 2 a Battlefield 2142 obsahují potřebné nástroje k nahrání vlastního timedema. Nahrané timedemo jde následně v příslušné hře přehrát. Měření FPS se provádí skrz utilitu FRAPS. Ta se také používá k měření všech zbylých her, které neumí nahrát vlastní timedemo, ani nemají vlastní benchmark. Z her jsme vybrali náročné scény a změřili počet vykreslených snímků FPS. Všechny tyto testy proběhly třikrát a výsledky se poté zaokrouhlily.
API | Aplikace | Způsob testování |
DirectX | X3: Reunion | vlastní benchmark X3 Rolling Demo (zdarma ke stažení) |
FarCry | utilita Benchemall | |
Battlefield 2142 | timedemo v mapě Sidi Power Plant, měření FPS pomocí FRAPS | |
F.E.A.R: Extraction Point | vlastní vestavěný benchmark | |
Need for Speed: Carbon | měření FPS pomocí FRAPS | |
The Elder Scrolls 4: Oblivion | měření FPS pomocí FRAPS | |
Company of Heroes | vlastní vestavěný benchmark | |
Call of Duty 2 | timedemo v mapě DDay, měření FPS pomocí konzole | |
Dark Messiah of Might and Magic | měření FPS pomocí FRAPS | |
Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas | měření FPS pomocí FRAPS | |
OpenGL | Quake IV | HOC benchmark |
Syntetické | 3DMark05 | benchmark |
3DMark06 |
V testech se zapnutým vyhlazováním hran (Anti-Aliasing, AA) a anizotropním filtrováním (AF) jsme upřednostňovali vlastní nastavení hry. Pokud měla karta problémy, či AA nebo AF nešlo nastavit, změna nastavení proběhla v ovladačích.