reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
20.2.2007, Jan Vítek, recenze
Již je tomu dlouho, co jsme se formou srovnávacího testu podívali na pevné disky, tak to nyní napravujeme recenzí, v níž se utkají 320GB zástupci značek Seagate, Maxtor, Western Digital, Samsung, a Hitachi s rozhraním Serial ATA 3Gb/s. Pojďme na to.
shapet (38) | 28.2.20078:09
All capacities of the Western Digital Caviar RE2 Serial ATA hard drives ­(models WDxxxxYR and WDxxxxYS­) support Native Command Queuing ­(NCQ­).
The 400GB and 500GB WD Caviar SE16 hard drives ­(models WD4000KS and WD5000KS­) support Native Command Queuing ­(NCQ­).
The 160GB WD Caviar SE hard drive ­(model WD1600AAJS­) supports Native Command Queuing ­(NCQ­).
The 150GB Western Digital Raptors ­(models WD1500ADFD and WD1500AHFD­) support Native Command Queuing ­(NCQ­).
The 74GB Western Digital Raptor ­(model WD740GD­) hard drive supports Tag Command Queuing ­(TCQ­). This drive does not support Native Command Queuing ­(NCQ­).
All other Western Digital Serial ATA hard drives ­(WD360GD, WDxxxxJD, WDxxxxKD, and WDxxxxSD­) do not support any Queuing method, TCQ and NCQ.
-­- Support www.westerndigital.com ­--
Odpovědět0  0
Enigman | 26.2.200721:46
Velmi mě mrzí, že nebyl testován Western Digital WD3200AAKS, tj. verze s 16MB cache a 160GB plotnami.
Odpovědět0  0
PetrL75 (4) | 5.4.200722:01
Nevíte jaký je rozdíl mezi Western Digital Caviar SE WD3200AAKS a SE16 WD3200KS? Podle parametrů obchodů vypadají stejně. Na stránkách výrobce jsem verzi AAKS nenašel.
Odpovědět0  0
DELCOP (9) | 24.2.20079:40
Nevite, jak je to s tim hot­-plugem? Vim, ze to funguje pro datovy kabel, ale funguje to i pro napajeni?
Jinak mam WD 250KS a uz 2x se mi podarilo vyhodit zdroj kvuli tomu, ze jsem se ho pokusil pripojit pres klasicke napajeni za chodu. Pri druhem pokusu se dokonce ozvala rana, vylitla jiskra a smrdelo to jako spalene vlasy. Mel jsem infarktove okamziky, ze jsem prisel o vsechna data, ale disk se pote znovu rozjel, jako by se nic nestalo. Proto jsem si tim overil, ze funkce pro prekonani nahleho soku v napajeni opravdu funguje. Mozna mi v tom pomohl i kvalitni zdrj od Fortronu. Buh vi, jak by to dopadlo, kdybych mel nejake EC apod...
Odpovědět0  0
RaStr (26) | 25.2.200723:06
Hot­-swap je i SATA napajeni. Jinak by to samozrejme postradalo smysl. Ovsem je tu jeden drobny zadrhel, pro korektni fungovani je zapotrebi, aby na SATA napajecim konektoru bylo pritomno i 3.3V napajeni, ktere chybi treba u napajecich redukci a mozna i nekterych levnych zdroju. Nicmene vetsina HDD si s tim poradi i tak. Takze nejvetsim problemem zustava samotne rozpojeni, konektor je treba vytahnout spravnym smerem, nesmi se s nim nijak vyklat, nebo tahnout k jedne strane, atp.
Odpovědět0  0
mayday | 21.2.200718:20
Skoda ze sa nada nejakym sposobom overit spolahlivost a zivotnost diskov... ...celkovo sa mi zda, ze vyrobcovia neradi zverejnuju podobne statistiky... ...mohol to urobit aspon Google, ked uz tolke roky sleduje take kvantum diskov a robi si statistiku poruchovosti... ...ked uz nic ine, mohli zverejnit ­"umrtnost­" diskov do troch rokov podla jednotlivych znaciek...
Odpovědět0  0
sirt2 | 21.2.20078:48
Nejde mi zadat ­"Sledovat diskusi mailem­" aniz bych napsal do diskuse prispevek ­(­-to je prave tento­).
Zkuste to prosim opravit ­- aby se diskuse nezaneradila podobnymi ­"nulovymi­" prispevky ­- diky.
Tip: Mozna je to ­"opomenuti­" jak jste zavadeli ­"KONTROLNI KOD­".
Podle me na operaci ­"CHCI SLEDOVAT DISKUSI­" NENI TREBA KONTROLNI KOD ZADAVAT ­- je to zbytecne ­(pri teto operaci IMHO SPAM nehrozi­). Musim jeste rict, ze me osobne opisovani­/lusteni nejakeho kodu docela pije krev. Jeste jednou diky za opravu.
A abych nezapomnel ­- diky za testy.
Odpovědět0  0
weber235 | 20.2.200717:51
Tak k tomu testu viz Marvi: 320GB nebo 2x160GB Raid bych se taky přimlouval, s použitím RAIDu na základovce. Pokud by byl RAID ­"zvlášť­" musel by mít o dost větší výkon, aby se vyplatilo ho koupit.
Odpovědět0  0
Logout (91) | 20.2.200719:14
Ahoj,
počítejte s tím, že RAID 0 má skoro 2xvětší pravděpodobnost selhání, není zajištěna kompatibilita při změně řadiče ­(tzn. při výměně desky­) atd... Pokud neděláte s videem nebo profigrafikou,
tak IMHO nvýhody převyšujou to, že máte rychlejší kontinuální čtení. Pro výkon Windows a běžných aplikací je nejdůležitější rychlé vyhledávání ­(viz úspěch disků s rychlejšíma otáčkama, menšíma plotnama a menší hustotou dat jako Raptor­).
Matyáš
Odpovědět0  0
Marvi (12) | 21.2.200711:46
Větší pravděpodobnosti selhání jsem si vědom a dokážu s tím žít :­-­). Rychlost Oknous mě žíly netrhá jde mi o rychlejší náběh programů a her o rychlejší načítaní videa a map ve hrách tedy kontinuální čtení což je přesně to co RAID_0 umí nejlíp. Raptor by byl dobrý jen kdyby byl levnější a tišší
Odpovědět0  0
Jeffo (22) | 20.2.200717:21
1.tabulka,chyba udaj o aam, dalej pri Seagate Barracuda 7200.10 je namiesto 1,5Gbit uvedene len 1 Gbit ­(prepinanie modu...Inak predstavenie diskov bolopekne, tesim sa na samotne testy :)
Odpovědět0  0
Marvi (12) | 20.2.200717:18
Na test disků jsem se těšil jak malé děcko. Před měsícem mi odešel HD a teď funguju na záložního stařečka. Doufal jsem že dostanu odpověď na otázku zda 320GB nebo připlatit a použít 2x160GB v RAID_0. Nebylo by možné otestovat alespoň jeden pár 160ek v RAID pro srovnání. Myslím že nejdem jediný koho by výsledek zajímal.
Odpovědět0  0
Moongo | 20.2.200716:12
"co jsem jej boční stranou přiložil k prázdné skříni, ozvalo se nechvalně známé drnčení bočnic, jak se silné vibrace šířily konstrukcí­"

Byli takto zkoušeny všechny HDD nebo jenom Samsung aby nebyl až tak příliš dobrý :­-­)? O jakou skříň se jednalo?
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 20.2.200718:16
Samozrejme ze vsechny. A jak strasne moc chci srazit a znevyhodnit disk Samsung, to uvidite zitra...

Skrin Gigabyte Aurora.
Odpovědět0  0
Moongo | 20.2.200721:00
Už se těším :­-­).
Odpovědět0  0
freon (24) | 20.2.200715:45
Podle me je nesmysl posuzovat schopnost disku rozvybrovat skrin a donutit ji rezonovat. Tato vlastnost je podminena vlastni rezonancni frekvenci skrine. Pokud je skrin ­"naladena­" na treba 100hz a disk se klepe frekvenci treba 38hz skrin se od nej nerozklepe, ale pokud disk vibruje na 100hz nebo 50hz ­(obecne pokud rezonancni frekvence skrine je stejna, nebo nasobek frekvence kterou se klepe disk­) skrin se rozklepe snim.
Odpovědět0  0
Weber235 | 20.2.200714:09
Primlouval bych se k nějakému testu rychlosti HDD při zpracování videa ale ne DivX, to se snad při současných cenách DVD snad ani nepoužívá. Nevím, zda jsou syntetické testy při běžném použití dost vypovídající. Podle mého názoru je při zpracování videa a hraní her největší brzdou celého PC právě HDD. A určitě zde bude důležitý právě výběr správné, běžně používané aplikace testující ­"rychlost­". Jelikož PC používám jako DVD rekordér ­(a určitě nejsem sám­), tak prakticky denně používám programy na zpracování videa ­(Womble Wizard, Project X, DVDLab Pro­) a v těchto aplikacích se pomalost dnešních HDD nejvíce projevuje. A pokud nedojde ke zrychlení min. o jeden řád, tak nastupující HD formát videa jejich pomalost ještě více se prohloubí.
Odpovědět0  0
zixi3 | 20.2.200713:02
tie seagate su nejake zvlastne, ja mam doma ata 100 160GB 7200.10 a disk vobec nepiska ale seek ma velmi hlucny, aj vibracie su dost silne, no tuto sata 7200.10 zase piska a prilis hlucny seek a vibracie, to je teda bordel
Odpovědět0  0
guzii (375) | 20.2.200711:45
Prvně chválím článek ­- i pro mě přichází v pravou chvíli. Mám v plánu pořídit 4x320tky do RAID 5, tak se budu snad kladně inspirovat.

Dále bych chtěl říci amen za řadou 7200.7, z níž doposud vlastním 2x80GB disky a jde opravdu o nejtišší disky, které jsem kdy měl. V době nouze jsem dal 250tku 7200.9 a za sestavu jsem se styděl.

Mno a k WD bych dodal, že jsem dal několik kousků z předchozí řady a je to tak 14 dní, co jsem dal dvě 320tky do nových sestav a jsou řekl bych 2x tak hlučnější, ale stále jsou velmi tiché.
Odpovědět0  0
CW | 20.2.200711:44
Zpráva Google zveřejněná na konferenci FAST­'07 obsahuje překvapivé závěry ohledně závislosti životnosti ­(poruchovosti­) disku na teplotě ­- doporučuji přečíst ­[1­]. Výsledky jsou ze vzorku více nez 100 000 běžných disků kapacit 80 ­- 400 GB, údaje z časového období 12­/2005 ­- 8­/2006.

[1­] http:­/­/labs.google.com­/papers­/disk_failures.pdf
Odpovědět0  0
assasin-cz | 20.2.200710:11
mam v pocitaci dva nove disky Seagate,jeden PATA,druhy SATA,oba jsou konstrukci stejne a oba 250GB,a faktem je,ze jsou to nejhlucnejsi komponenty pocitace...mam 120mm vetrak outtake,3x80mm intake,boxovany chladic intel na PD 945 a zdroj Fortron,a kdyz jsou disky vypnute,je naprosto neslysny...oba disky jsou nejvetsim tvurcem hluku,a dokonce i hodne velkych vibraci,vsechno mam v hlinikovem casu Aspire X­-Qpack...do jineho pocitace jsem montoval novy Seagate 160GB PATA,take konstrukci stejny jako uz zminene dva 250GB,a ten konkretni byl daleko mene hlucny,i vetraky delali vetsi kraval ­(zduraznuji,vsechny disky jsou NOVE,max dva mesice stare­)...tim padem si myslim ze hlasitost disku zalezi kus od kusu....
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 20.2.200710:37
Tak predne je siroce zname, ze se PATA a SATA verze zvlaste firmy Seagate vydavanym hlukem dost lisi ­(alespon tomu tak bylo jeste nedavno­], takze nelze srovnavat ani tyto, velikostne obdobne disky, natoz disky s rozdilnymi kapacitami.

Potom se nemuzete divit, ze v takove skrini, jakou je X­-Qpack, se vam siri vibrace ­- ta skrin ma k solidni pevnosti daleko.

A nakonec je uplne jasne, ze novy 160GB disk od Seagate bude vydavat mensi vibrace nez 250 GB disky, protoze ma s nejvetsi pravdepodobnosti pouze jednu plotnu a to je citelny rozdil.
Odpovědět0  0
assasin-cz | 20.2.200712:41
ano,souhlasim,mate pravdu,ale nic to nemeni na tom,ze i nektere nove disky prekracuji hluk,ktery by mely vydavat,a to i stejne modely ­(to jsem se taky presvedcil,ze 250GB WD SATA rve vic,nez 250GB WD SATA stejne stara­)...vim,ze moje skrin neni skalopevna,presto me hlucnosti disku znepokojuje,a je to kus od kusu
Odpovědět0  0
ovitek | 20.2.200714:48
To je zajimave. Nedavnou jsem po dlouhem rozhodovani koupil 7200.10 PATA 250GB 16MB. Neslysim absolutne nic. I kdyz mam ucho temer u disku. Asi opravdu zalezi na tom, jaxe jim to podari vyrobit­(nebo spatne slysim, ale to si nemyslim­). Jen ty hodnoty ze SMARTU me pijou krev...
Odpovědět0  0
jirik123x | 20.2.200720:18
ja jsem zase tedko po pul roce vymenil 7200.10 SATA 250GB 8MB za western 2500YS SATA 16MB ­(raid edition­) a konecne muzu rict ze mam tichy pocitac. ten seagate vydaval takove slabe kovove piskani a seek mel taky docela hlucny. western ma seek taky slysitelny ale otaceni ploten neni slyset vubec.
Odpovědět0  0
Atron2 | 20.2.200710:11
Uvítal bych nějaké tipy na to, jak usadit do skříně disk tak, aby se vibrace disku nepřenášely dál a přitom tohle řešení disk nepřehřívalo. Ve skříni jsou napevno kolejničky pro disk, ale když tam disk ­(myslím že je to Seagate 7200.9­) dám, tak se klepe celá skříň. Takže třeba něco do 3.5­' pozice?
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 20.2.200710:30
V prvni rade to chce kvalitni skrin, ktera nebude nachylna k rezonovani a az pote muzeme resit zalezitosti se ztisovanim samotnych disku. Pote do 3,5­" pozice neexistuje nic, protoze tam se budou bocni strany vzdy dotykat sachty a prenaset vibrace.

Take bych nedoporucoval zadne produkty, ktere maji omezovat sireni vibraci tim, ze disk pripoji pres gumove sloupky. Tyto sloupky jsou stejne tuhe, takze vibrace skoro neomezi a navic zhorsi chlazeni disku. Kdyz uz ztisovat, tak bych doporucil Silentmaxx HDD Silencer. Za ten si ale priplatite, ale existuji take podobne boxy od jinych vyrobcu ­(Scythe, Innovatek ­- ten i s moznosti vyuzit vodni chlazeni, ale u nich nevim, jak si stoji, takze je doporucit nemuzu.

Pak uz zbyva reseni ­'zbastli si sam­' :)
Odpovědět0  0
snajprik (1563) | 20.2.200710:37
Keby už konečne začali robiť vodotesne disky, to by tie problemy sa dali jednoducho vyriešiť :)
Odpovědět0  0
Miko (230) | 20.2.200712:28
já mám TT Armor ­(ne hliník, ale tu těžkou 17kg príma obludu­) a můžu říct, že v ní recenzovaný typ WD3200 vibrace zdá se nevytváří a v porovnání s WD1600 nebo ještě starším WD 40GB je nádherně tichoučký :o)
Odpovědět0  0
makakova hlava (26) | 20.2.200715:04
Skus toto:
http:­/­/4um.ocguru.cz­/showthread.php?t=57727&highlight=prisavky

Pripadne to este podloz niecim. Mam tak 7200.10 co je neprijemne hlucny kus a vibracie nulove. Mam hlinikovu skrinu a rozvibruje sa velmi lahko.
Odpovědět0  0
Atron2 | 21.2.200715:07
To vypada docela zajimave, jinak diky vsem.
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 20.2.200717:56
Kos na disky zavesit na gumu a vibracie su prec. Akurat seek pocut, ale tiez menej.
Odpovědět0  0
pleva (67) | 20.2.200710:08
Je škoda, že v testu nebylo více kusů disků od jednoho. Mám různou zkušenost s HDD Hitachi, kdy mám 4*250G a 1*500G a jeden kus je hlučný a vibruje 1kus hlučně seekuje a 3 jsou OK. I ostatní výrobci mají velkou variabilitu a je škoda, že při měřeních hlučnosti hodně záleží na tom daném kuse. Pak může zvítězit náhodně dobrý kus špatného výrobce ­(nemyslím tím výkon, ten se liší kus od kusu o 0,5­-2% a to stabilně.

U grafik,, zvukovek nebo MB tohle odpadá :­-(
Odpovědět0  0
tomasjerry (211) | 20.2.20079:44
Chcem vas pochvalit, uvod sa mi strasne paci.
Odpovědět0  0
Mlk (3) | 20.2.20079:08
Jen k tomu úvodu a počítání a oklik Bytů vlastně přicházíme.... Ono sice fakticky 1 TB by měl být 1024 GB, ale on i tne jeden GB je 1024 MB atd., takže nakonec z toho vychází, že 1 TB by měl být 1 099 511 627 776 B, takže přicházíme o téměř už 100 GB na 1 TB. Kolik to asi je při aktuálních cenách za 1 GB.... Ale i tak už na to jsme zvyklí ;­-­) :­-)
Odpovědět0  0
amoondre (88) | 20.2.200710:27
problem je v tom ze oni beru 1TB = 1000GB, 1GB = 1000MB, 1MB=1000KB. Vo vysledku 1TB = 1000000MB = 976GB, takze prichadzame o 48GB
Odpovědět0  0
RaStr (26) | 20.2.200713:46
2 amoondre­) Pocitate to nejak blbe. Vyrobci HDD ustavicne pocitaji kapacity disku v jednotkach SI, tj. 1TB je dle nich 10^12 bytu. V pocitacove branzi se vsak pouzivaji mocniny dvou a ne deseti a proto se ustalilo, ze jeden kB ­(spravneji pak oznacovany jako kiB­) je 1024 bytu. Z toho se pak odvozuji dalsi nasobky a to jako mocniny velikosti kiB, cili 1MiB ma 1024^2 bytu, 1GiB ma 1024^3 bytu a jeden TiB tedy analogicky ma mit 1024^4, resp. 2^40, resp. 1099511627776 bytu. Rozdil mezi 1TB a 1TiB je tedy celych 99511627776 bytu, cili zhruba 93GiB. Pokud zapocitam nejaky prostor zabrany pro potreby souboroveho systemu ­(jedno zda FAT32, NTFS, ci EXT3­), tak realna velikost volneho mista indikovana v OS po zformatovani takoveho disku bude ­"jen­" cca 900 GiB a to uz je celkem citelny rozdil!
Odpovědět0  0
lOl | 20.2.200717:43
a v tom tu prichádza spása menom SSD lebo tam sa kapacity uvádzajú v GiB
Odpovědět0  0
Johny_wasalsky | 20.2.20078:55
Uz pred rokem sem si kupoval Maxtor MaxLine III 300GB­/16MB a hluk vydavajici seekem presun hlavicek jsem zmirnil nastavenim Acoustic managera na 3­/4, rozdil je znatelny i pri tak male zmene nastaveni, neni uplne tichy ale vykon mu to nezebralo! takze vesina disku de takto prenastavit! nemusi se to davat na maximum staci to malinko omezit :­-­) a skroutani je tu, tam! vyrobci to nechavaji vypnute, skousel jsem to jeste na Samsungu a tam to bylo vypnuty :­-­(
Odpovědět0  0
davisi | 9.3.200715:09
Kde toho Acoustic managera seženu.Ze stránky výrobce mi nejde stáhnout a nikde jinde jsem ho nenašel a nebo také nešel stáhnout.Díky.Mimochodem mám Seagate ES 250 Giga a při seeku je hlasitý jako prase.
Odpovědět0  0
mastermind (217) | 20.2.20077:12
Velice chválím za test HDD! Opravdu se už dlouho žádný neobjevil a jak se ukazuje, tak skládat nové sestavy na základě zkušeností se staršími, byť tichými sériemi pevných disků je občas rána pod pás. Docela mě zajímá, proč se výrobci, když se jim jednou povede opravdu tichý disk, nesnaží jej pouze dál rozvíjet a očividně ­(uchoslyšně :­)­) střílí od boku s modelem novým.

Také doufám, že se objeví v testu:
- příkon jednotlivých disků
- teplota při delším zatížení

A na závěr pochvala za čtivý článek s jednou malou výtkou :­).

"...shodné, avšak zde nenajdeme řídicí čip od STMicroelectronics, avšak tento využívá...­"
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3360) | 20.2.20078:29
Zdravim, bohuzel, prikon nemam moznost zmerit...

stylisticka slatanina opravena
Odpovědět0  0
H()L()T4 (4) | 20.2.20078:55
Líp jste se mi do noty trefit nemohli. Nejdřív DDR2, teď HDD a už mi zbývá jen test reproduktorů, případně sluchátek a mám pro upgrade vybráno ;­-­) Děkuji za čtivé srovnání a budu se těšit na pokračování...
Odpovědět0  0
mmmmmm | 20.2.20075:19
aj v tomto teste chyba najlepsia kupa sucasnosti ... samsung 500GB za 3650sk bez dph !!!
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 20.2.20077:11
Ano, ale toto je test 320 GB diskov. :­-­)
Vidis v tom ten rozdiel?
Odpovědět0  0
mmmmmm | 20.2.200719:07
no vidim ... ale nepotesilo ma to ...
Odpovědět0  0
Mirek18256 | 20.2.20072:35
Doufám že v další části bude porovnána také provozní teplota disků, tj. na jakou teplotu se jednotlivé modely dostanou při normálním chodu v místě kde neproudí výrazně vzduch. Velmi mě potěšilo to že Seagate ES je prý tišší, nikde jsem nenašel konkrétní rozdíly mezi ES a neES verzí, pokud bude ES verze chladnější ­(neES je celkem topítko­), tak si pro něj běžím :)
Odpovědět0  0
Ghost_sk (25) | 20.2.20072:18
Dlho som sa tesil na takyto test, pretoze v poslednom case naozaj takmer vsetky periodika podobneho zamerania ako svh.cz zabudaju na disky a venuju sa hlavne grafikam a spol.
Som rad ze sa to tymto zmenilo.Skoda ze ten test neprisel o mesiac skor kedy som sa rozhodoval medzi SEGATOM 7200.10 a HITACHI T7K500.Zvolil som si HITACHI a zajtra uvidim ako dopadol ­(ja som spokojny­).Vdaka ze test a prajem vela dalsich dobrych clankov :­).
Ghost
Odpovědět0  0
MadCap (57) | 20.2.20076:05
Ale prisiel, len bol v casopise a nie na webe ;­) Computer 2­/07
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.