reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
5.3.2007, Petr Papež, recenze
V testu nižšího mainstreamu porazil ASUS Radeon X1650XT ve většině testů své oponenty a v poměru cena/výkon nenašel konkurenci. Velká spotřeba, vysoká hlučnost a vydávané teplo ale odsunuly tuto kartu z medailových pozic. Napraví jí další výrobci reputaci?
traget | 14.7.200714:50
asi to uz nebude uplne aktualni ale reklamoval sem x1600 a dostal sem Sapphire x1650XT ultimate a sem sni velmi spokojen, co potesi ze je pasivne chlazena a jde velmi dobre pretaktovat, dostal sem se na stabilni hodnoty 668 MHz GPU a neuveritelných 1620 MHz pameti :­) je docela znatelny i narust vykonu.
Odpovědět0  0
Truhlik2 | 10.3.200711:11
Nez dat za neco takoveho 3.5­-4k, tak si radeji prihodim par stovek na 7900GS ­(cca 4000kc­) a nebo za 4500kc x1950Pro. Pomer cena­/vykon pro x1650XT moc dobre nevychazi.
Odpovědět0  0
Jindy | 11.3.200711:59
No já například potřeboval pasivně chlazenou kartu a nic lepšího než x1650xt jsem nenašel. Byl tuším ohlášen x1950pro pasivně chlazený, ale ještě není.
Odpovědět0  0
Crazy Horse (18) | 6.3.20078:35
velmi sa mi paci ze uz uvadzate aj spotrebu. to je udaj ktory v mnohych recenziach a porovnavaniach chyba. uz dlho cakam kedy to zacne niekto merat.
velmi by sa mi pacil clanok ktory by v spotrebe porovnaval rozne karty. nie len jednu radu ako teraz. v ati povedzme od X800­(pripadne aj starsie ak su este na skladoch­) po X1900, a k tomu samozrejme ekvivalent od nvidie. a keby k tomu bolo este porovnanie nejakych starsich ako GF4 titanium alebo radeon 8500. nech vieme kolko to zerie elektriny.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.3.20078:46
Ano, tady se připojím. Velmi dobrý námět na jednu recenzi. Z každé řady karet na trhu jeden vzorek, nejlépe vše od jednoho výrobce, a změřit spotřebu na jedné sestavě. Případně mohou padat v úvahu sestavy dvě ­(AGP­/PCI­-E­).A pokud bude i AGP, zkusil bych zařadit jen tak z plezíru dvě tři historické karty, aby bylo vidět časový vývoj i na delší ose.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.3.20079:00
Z historických bych osobně volil např. Matrox G400, GeForce2MX a GeForce4Ti4200 či Radeon 8500. Všechno to byly ve své době velmi slušné a hojně používané karty.
Odpovědět0  0
Jindy | 6.3.200712:56
No v době Voodoo 2 bys volil jedině Voodoo 2, protože nic lepšího nebylo. S pozdějšího byla výrazně dobrá karta třeba Riva TNT 2 Ultra 32 MB, kterou jsem měl, stejně jako Voodoo 2 a byla skvělá.
Odpovědět0  0
Jindy | 6.3.200712:56
oprava ­- ­"Z pozdějšího..."
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.3.200714:34
Jistě, nemám nic proti. Jen jsem dal do placu tipy na pát karet které jsem měl před nějakou dobou v oblibě a nebyl jsem zdaleka sám. Klidně přidávejte další rozumné návrhy, bude alespoň z čeho vybírat.
Odpovědět0  0
pegy (258) | 5.3.200722:20
Velmi pekny test, taky som uz davno nevidel, jedine co mi este chyba k dokonalosti su ovladace vo verzii 7.2 ale v dobe testu, este asi neboli k dispozicii, nuz da sa povedat, ze konecne AMD­/ATi ma schopnu konkurenciu k 7600 GT..., PS Dakedy bola firma Sapphire jednou z najlepsich, v poslednom vase sa im nedari na prvych prieckach, mozno je to koli tomu, ze musia tlacit cenu dolu.... Ja som jej verny, lebo za starych cias ­(X1900 GT­) mali najlepsi pomer cena vykon....
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 5.3.200722:30
Sapphire X1650XT není špatná karta, jen má ­"sprasený­" chladič. To nemá co dělat s konkurencí. Když ho mohli vyrobit z mědi a ještě k tomu heatpipe, tak to levné asi nebylo. Chladič má prostě špatný design.
-­-­-
Catalyst 7.2 nebyly na začátku testu k dispozici. Navíc by došlo ke zkreslení výsledků, protože srovnávané ATIny z minulého testu také běží na verzi 7.1.
Odpovědět0  0
pegy (258) | 5.3.200723:03
Nuz pravda, aj ked par skresleni vysledkov tu bolo ­( karta ASUS z minuleho testu, His nemoznost merat teplotu aj ked vysledok bol jasny­), koniec koncou je to dobre, ze nedoslo k dalsim skresleniam vysledkov ;)
Odpovědět0  0
Jindy | 5.3.200722:47
Hmm, tak jestli x1900 gt jsou pro tebe ­"staré časy­", tak co je potom např. 3Dfx s Voodoo 1&2?
Odpovědět0  0
pegy (258) | 5.3.200723:01
No mam ju uz skoro pol roka, a pri HW to je dlaha doba, dnes nam uz klopu na dvere DX10 karty, vyvoj ide takym tempom, ze karty stracaju na cene zo dna na den a nie z tyzdna na tyzden.... Samozrejme, ze je to pomerne blizko oproti tym Vooodoo kartam a spol... Zalezi ako sa na trh s HW pozeras ;)
Odpovědět0  0
Ladik 452 | 7.3.20070:48
Che, asi tak před Rokem, a třemi, měsíci, jsem si koupil, Grafickou Kartu NVIDIA GeForce FX5200 se 128­-Bit. sběrnicí, a se 128 MegaBajty Operační paměti, na Frekvenci 333 MHz ­(Efektivně­), a s procesorem, téhle Grafické Karty NVIDIA GeForce FX5200 se 128­-Bit. sběrnicí, na frekvenci 250 MHz, a stála, mě, tahle, Grafická Karta NVIDIA GeForce FX5200 se 128­-Bit. sběrnicí, asi tak 1500 Kč vč. DPH, no a od té doby, opravdu, moc, nezlevnila, s trochou nadsázky, by se dalo, říct, že ­"vůbec­", takže, ono, to zase s tím, zlevňováním, Grafických Karet, není zase až tak, horké, jak by se mohlo, na první pohled, zdát, prostě, no!
Odpovědět0  0
FikusKukis | 7.3.20078:21
Samzorejme že tak stará karta už nezlacnie, ale keď to bola novinka tak tiež stála viac.
PS: Daj sa liečiť, tie čiarky a velké písmená sú fakt strašné.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.3.20076:18
Ono to s tím zastaráváním zase tak strašné. Pokud počítač nepoužíváte zrovna na hry nebo HDTV vystačíte i dnes k plné spokojenosti s poměrně historickou kartou jako třeba Matrox G400 z roku 1999.
Odpovědět0  0
pegy (258) | 6.3.20079:36
Ako som uz pisal, zalezi ako sa na to pozerate.... Samozrejme ze na hudbu a video, mi staci aj celeron s 512 MB pameti a integrovanou grafikou...Vsak co dviha vykon PC? OS nejaky SW???? Samozrejme ze su to hry.... Takze pre gemblerov je zastaravanie komponentov obzvlast rychle.... Vsak co dnes zahrate v rozumnych detailoch na 9200 alebo FX 5600????
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.3.200711:26
Potřeba výkonu roste samozřejmě podle používaných aplikací.Operačního systému v první řadě a všech dalších nainstalovaných následně.Pokud budu s WinAmpem v pozadí vyřizovat korespondenci, brouzdat po webu, komunikovat po ICQ, sem tam si amatérsky upravím nějakou fotku z kapesního digitálu, přehraju DVD nebo film v DivX, pak nepotřebuju na dnešní dobu opravdu nic mimořádného.A právě na tohle je přitom využívána většina běžných PC.Nároky rostou v domácích podmínkách opravdu pouze u her a velmi okrajově při přehrávání HDTV ­(k tomu ale zatím není běžně moc přístup­).
Odpovědět0  0
Ladik 459 | 6.3.200712:16
Ale, je k Filmům, v rozlišení, asi tak 1280x720, tedy v rozlišení Blu­-Ray, přístup, a jsou dokonce, i s Českým zvukem, no tak, více, viz. tady: http:­/­/www.hd.ic.cz­/news_cats.php?cat_id=9 , tak si to, užijte, prostě, no!
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.3.200712:38
Díky!:­-­) PS: Zkus příště trochu krotit čárky, velý písmena a tak vůbec, mnohem líp se to pak čte. FAKT!!!:­)­))
Odpovědět0  0
Ladik 452 | 7.3.20070:50
Jo, jo, jasně, v pohodě, no pokusím, se prostě, no!
Odpovědět0  0
Jindy | 6.3.200712:52
No s tvrzením, že ti na hudbu stačí Celeron, bych byl opatrný. Já například hudbu dělám­/skládám a tak ti můžu rovnou říct, že na to ti nestačí ani to nejdražší čtyřjádro. Programy jako Cubase nebo FL Studio 7 umí využít několikajádrové procesory, ale nejvíc pochopitelně výkon žerou VST pluginy. Stačí si například pustit takový Wizooverb W2 v několika instancích a i moje e6600 hrubě nestíhá. Ale oproti tomu co jsem měl předtím ­(P4 2.4 GHz­), je to nárůst výkonu minimálně dvojnásobný. No a s těmi hrami ­- jasně, nové hry na 5600 nedáš...ale nové, neznamená vždy zábavnější. Já si například stáhnul Super Mario All­-Stars pro SNES a pařim to přes emulátor a na to ti stačí v podstatě jakákoliv grafika. A ty hry na SNES, hlavně ten Mario, mě teda většinou baví víc než ty nové, co teď vychází. Ale samozřejmě, že někdy dostanu chuť si dát něco s ultra super grafikou, jako třeba ten Test Drive Unlimited a kvůli takovým skvělým hrám, které nabízejí neuvěřitelně realistický a příjemný zážitek, se určitě vyplatí koupit si celý nový počítač. Například když vyšlo Far Cry, tak jsem zjistil, že na mé staré grafice to prostě jde špatně, tak jsem si za osmičku koupil novou, abych si to mohl pořádně a naplno vychutnat.
Odpovědět0  0
pegy (258) | 6.3.200713:16
Je jasne, ze ked clovek napise ze na hudbu, tak mysli na pocuvanie hudby a nie na robenie, je jasne, ze ked clovek napise, na video alebo dvd, tak je to myslene na pozeranie.... ;)
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.3.200714:29
Tak tak...
Odpovědět0  0
Jindy | 6.3.200716:31
No pro mě to tedy s tím ­"na hudbu­" vyznívá právě naopak. Ale to je každého věc...
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 7.3.20076:10
Profesionální deformace:­)­))
Odpovědět0  0
snajprik (1558) | 6.3.20077:06
Plný súhlas, včera som rozbehával 7 ročne PC, pre sestru chce niečo písať ­(semestralku­) tak som jej niečo vyskladal zo starých komponentoch duron 850MHz, 256Mram a s integrovanou grafikou, nahodil som naň XP Prof. A v pohode a dokonca som na ňom spustil aj film skúsil som aj Stronghold a žiadny problém bez sekania. Pravdu povediac výrobcovia grafik ­( a aj zvyšných komponentov­) náš presviedčajú že ta naša grafika je slabá a že treba niečo lepšie aj keď to vôbec nieje pravda keď si niekto mysli že ATI 1900 je slaba tak čo je potom 7 ročná integrovaná grafika :)
Odpovědět0  0
puko hasita | 5.3.200721:42
dík moc za tento test už sem byl připravený si objednat sapphire x1650xt. Ale nakonec díky tomuto testu sem si právě objednal ještě levnější a přitom evidentně lepší PowerColor X1650XT
Odpovědět0  0
mira1234 | 5.3.200713:21
Vlastním onu MSI RX1650XT. Naměřená teplota 72 stupňů v klidu se mi zdá dost vysoká. Mě čidlo v klidu hlásí 50°C a při zátěži se dostane tak na 57°C. Mám obyčejný middletower s jedním 92 mm vyfukovacím a jedním 80mm nasávacím větrákem ­(+12cm ve zdroji­). Čím to?
Odpovědět0  0
Jindy | 5.3.200719:22
No já mám pasivní x1650xt a teplota v klidu je 59°C. Mám také od MSI a zjistil jsem, že pokud nainstaluji CCC od ATI, tak to ukazuje větší teplotu. Pokud použiji originální CCC od MSI, tak to ukazuje menší teploty, i při zatížení. Mám větrání řešené podobně jako ty. No karta zatím jede ve hrách úplně v pohodě. Gothic 3, Test Drive Unlimited, Oblivion, SC Double Agent ­- všechno jede na maximální detaily i rozlišení úplně v pohodě. 1650xt je skvělá karta, protože má jádro RV560, což je myslím novější než má x1950pro. Takže supr spokojenost. Jen ty vysoké teploty no...no prý je na ně tahle karta stavěná, takže se není čeho bát. Já mám každopádně záruku ještě 2 roky, tak uvidím, jestli se s ní do té doby něco nestane.
Odpovědět0  0
mira123 | 7.3.200719:45
já používám CCC od ATI ­(7.2­). Teď jsem měl odendanou bočnici a teplotu ukazuje v klidu 56°C. Zavřel jsem skříň a teplota je během chvilky na 51°C. Takže závěrem, tu jejich skříň bych mít doma nechtěl ;­-)
Odpovědět0  0
Jindy | 5.3.200712:52
Hoši já tedy nevím co si představujete pod pojmem ­"přístroj na měření otáček­", ale lepší než nic, je koupit nějaký kvalitnější mikrofón a nahrát na něj to co vydává ta karta. Potom stačí vzít wave editor, například Sound Forge a tam už si decibely v klidu změříte.
Odpovědět0  0
FikusKukis | 5.3.200710:15
Tak bohužial mám už mesiac túto kartu a musím iba potvrdiť, že ten chladič je fakt hrozný. Tie teplovodivé nálepky sa nedotýkajú čipov pametí a chladič je strašne hlučný. V idle mám nastavené otáčky na 25% a teplota je tak 55­-60°C, pri záťaži 40% otáčok a teplota sa drží do 75°C. Dá sa to prežiť, ale je to najhlučnejší komponent v mojom PC.
V článku autor píše: ­"Provedení je podobné volně prodejné řadě „Silencer“ od švýcarské firmy Arctic Cooling.­"
Je podobný alebo rovnaký? Myslíte že by sa dal použiť na moju Sapphire tento Silencer: [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
ASD_ | 5.3.200711:35
X1600 malo na PCB klucove komponenty rozmiestnene rovnako ako X700, takze tento: http:­/­/www.arctic­-cooling.com­/vga2.php?idx=36 tam v pohode zapasoval. Skus si podla nejakych obrazkov, alebo inych materialov zistit, ako je to s X1650XT­(PRO je samorejme X1600 takze tam problem nie je­). Problem este moze nastat u inych vyrobcov ako Sapphire lebo rozmietnuju niektore kondenzatory inak ako je ref.design.
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 5.3.200716:48
To je otázka... Arctic Cooling má na webu pouze jeden malý obrázek. Neoficiální zdoroje ­(jako CZC­) nebo recenze ­(na techpowerup­) ukazují, že stejný není. Silencer na kartě HIS je jakoby větší. Má totiž zezdola asi o půl cm nižší základnu. Chladič udělán trochu jinak. Žebra jsou snížena ­(= má větší žebra­) a je vyříznuté místo na konektory.
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Žlutě je zvýrazněn originální silencer ­(pravděpodobně­), to přečuhuje směrem dolů jsou prodloužená žebra.
Upozorňuji, že originál jsem v ruce neměl. Za následky neručím :­).
Odpovědět0  0
FikusKukis | 5.3.200718:21
Dik, nevyzera to velmi kompatibilne.
A este ako tak pozeram na tie diery, tak by som ho tam asi ani neuchytil. Asi investujem do VF700 alebo VF900 a budem mat ticho :­-­)
Odpovědět0  0
FikusKukis | 5.3.200710:05
Máte prehodené hodnotenie hlučnosti v druhej tabuľke.
0 ­- pasivně chlazená karta
8 ­- práce s počítačem je téměř nemožná
Odpovědět0  0
bzzz | 5.3.20079:03
Firma HIS má i pasivně chlazenou X1650XT v ceně kolem 3700,­-Kč.
Pokud bych měl dát přes 4 tisíce, tak raději šáhnu po některé X1950.
Ale nejrozumější nyní bude počkat na NV8300­/8600 nebo X2300­/2600.
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 5.3.200716:14
Karta byla, ale přišla nefunkční. Do 3D jsem se nedostal a teploty neumí sledovat.
Mohu Vám k ní řící pár informací. Samotné PCB je stejné jako u IceQ verze. Stejné osazené součástky. Paměti jsou chlazeny stejnými chladiči. S velkou pravděpodobností se bude jednat o tu samou kartu, tedy i se stejnými pamětmi. Stejně jako u IceQ není možné sledovat teploty. Pokud pasivní kartu, volil bych MSI. HIS má 20 hliníkových žeber, MSI přes 60. Žebra u MSI jsou vyvedena nahoru, HIS je má dole = horší chladící schopnosti. HIS má žebra sice širší, ale zase je nemá tak vysoká. Navíc má heatpipes vyvedené do stran, ale prostředek je vlažný.
Odpovědět0  0
speedsnail (149) | 5.3.20078:55
Škoda že ve srovnání výkonu neni x1950GT ­(cca 4400,­-­), doufám že brzo projde testem ať jsme v obraze.
Odpovědět0  0
Don pepee | 5.3.20077:22
Zdravim, dobra praca. len jednu chybicku som nasiel : v popise karty sapphire mate uvedene citujem ­"se frekvence zastavily poměrně brzy již na 614MHz u grafického jádra a 1498MHz u pamětí.­" no a u pameti by tam malo byt 1534, inak super :)
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 5.3.20078:06
Asi bylo už pozdě v noci. Ten samý odstavec začíná solicní hrubkou:­)­)­)Jinak vcelku solidní test. Jen trochu škoda, že ne vždy šlo skutečně objektivně srovnávat ­(Spotřeba Asus, teploty HIS a Asus­).Ale je fakt, že účinnost Arcticů je již léty ověřená a spotřeba karet v zátěži je v toleranci 5%, což není až tak bůhvíjaký rozdíl.Takže celkově hodnotím kladně.
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 5.3.200715:54
Oops, chybka se vloudila. Děkuji za upozornění.
Odpovědět0  0
cml11 (419) | 6.3.20076:07
OK, stane se.Já mám v příspěvku taky překlep.I když i­/y se obvykle jako překlep těžko vysvěluje;­-)
Odpovědět0  0
Ladik 453 | 6.3.200712:11
Jednou, večer, na stanici, bylo, to pozdě, v noci, potkal, jsem divnou ženskou, asi prodejnou, jela, tam, na Václavák, Turisty otravovat, se Zlatou kabelkou, městem, proplouvá, skvělá písnička, od skupiny, ­"Tři sestry­", prostě, no!
Odpovědět0  0
Petr Papež (215) | 5.3.200715:52
Opraveno. Maximální dosažená frekvence byla 1498MHz, nikoli 1534MHz. Namísto čtyřky jsem v grafu napsal šestku. Děkuji za upozornění.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.