Test dvou GeForce 6800GT: MSI vs. Gigabyte
11.11.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Tak se nám do redakce dostala jedna z nejlákavějších nabídek současného grafického trhu, GeForce 6800GT, a na potvoru hned od dvou výrobců - MSI a Gigabyte. Zatímco MSI se drží klasického designu a obsahuje obrovský bundle, Gigabyte sáhl k netradičnímu chlazení a přibalil DOOM 3. A jejich výkon?
Kapitoly článku:
Šestá generace grafických čipů se společnosti nVidia velmi podařila. Nejen, že se jí podařilo setřást nepěknou pověst vybudovanou sérií GeForce FX, ale dokonce předčila ATi na jejich posvátné půdě - výkonu v DirectX 9.0. Konkurenční boj Radeon X800 vs. GeForce 6800 se nyní přiklání spíše k druhé zmíněné grafice, ačkoliv i nové Radeony mají samozřejmě co nabídnout. V dnešní recenzi se ale podíváme na dvojici GeForce 6800GT - jednu od MSI a druhou od Gigabyte.
Hrátky s pipeline
Pokud jste četli moje preview na GeForce 6800, víte jistě, jak je to s organizací pipeline u nové šestkové řady GPU GeForce (a prakticky stejně u Radeonu X800). Jádro NV40 obsahuje celkem 6 vertex pipeline a 16 pixel pipeline. Protože se jedná o novou výrobu, kde je navíc čip velmi velký (přes 220 milionů tranzistorů), není samozřejmě úspěšnost výroby 100%. Proto sáhla nVidia k tradičnímu "ořezávání".
Šestnáct pixel pipeline je rozděleno do 4 čtveřic, tzv. quad-pipelines. Pokud se nepodaří rozběhnout všechny pipeline na nominální frekvenci, sáhne nVidia k jednoduchému kroku - deaktivuje danou čtveřici pixel pipeline, čip lehce podtaktuje a prodá ho jako nižší verzi. Podobný postup může počkat i vertex pipeline, které lze ale samozřejmě vypínat po jedné.
V tabulce vidíte jednotlivé verze NV40, jak je lze nyní najít i na trhu:
To by ale nebylo samo sebou, kdyby chytré hlavy nevymysleli způsob, jak tyto vypnuté pipeline znovu aktivovat. Netrvalo to dlouho a Alexej Nikolajčuk, autor známé utility RivaTuner, objevil softwarovou cestu k zapnutí pipelines grafických čipů GeForce 6800LE a 6800. Více se můžete dozvědět v tomto článku.
PCI Express u nás v nedohlednu
U nedávno zveřejněného megatestu grafických karet pro PCI Express jsem si všiml několika velmi rozhořčených hlasů, které kritizovaly absenci jakékoliv karty s jádrem NV40. Ovšem po NV40 pro PCIe jako by se zem slehla. Zatím jsem takovou kartu viděl jen v prototypu na Invexu, ale v běžném prodeji zatím nejsou, přestože má nVidia HSI můstek již dávno hotov. Nezbývá tedy, než čekat.
Specifikace GeForce 6800GT a spol.
Krátce se ještě podívejme na specifikace hi-endového grafického čipu nVidie, NV40. Ten je vyroben 0,13mikronovým procesem a obsahuje celkem 222 milionů tranzistorů. Oproti 160 milionům u Radeonu X800 je to mnoho, ale nárůst je dán hlavně podporou Shader Modelu 3.0. Jak již bylo řečeno, plná verze NV40 obsahuje 6 vertex pipeline a 16 pixel pipeline (organizované do quad-pipelines). Paměťová sběrnice je 256-bitová a je určena pro paměti GDDR3.
Pokud bych měl hovořit konkrétně o GeForce 6800GT, tak tento čip běží na 350MHz, což mu zajišťuje maximální teoretický fillrate 5,6 Gpixel/s, resp. 5,6 Gtexel/s. Paměti GDDR3 na 500MHz (1GHZ efektivně) pro změnu zajišťují propustnost 32,0 GB/s. Zde jsou kompletní specifikace v tabulce:
Pokud Vás zajímají podrobnosti z architektury GeForce 6800, doporučuji TOTO velmi detailní preview, kde se dozvíte vše potřebné. Nyní se ale již podívejme na samotné grafické karty MSI a Gigabyte.
Hrátky s pipeline
Pokud jste četli moje preview na GeForce 6800, víte jistě, jak je to s organizací pipeline u nové šestkové řady GPU GeForce (a prakticky stejně u Radeonu X800). Jádro NV40 obsahuje celkem 6 vertex pipeline a 16 pixel pipeline. Protože se jedná o novou výrobu, kde je navíc čip velmi velký (přes 220 milionů tranzistorů), není samozřejmě úspěšnost výroby 100%. Proto sáhla nVidia k tradičnímu "ořezávání".
Šestnáct pixel pipeline je rozděleno do 4 čtveřic, tzv. quad-pipelines. Pokud se nepodaří rozběhnout všechny pipeline na nominální frekvenci, sáhne nVidia k jednoduchému kroku - deaktivuje danou čtveřici pixel pipeline, čip lehce podtaktuje a prodá ho jako nižší verzi. Podobný postup může počkat i vertex pipeline, které lze ale samozřejmě vypínat po jedné.
V tabulce vidíte jednotlivé verze NV40, jak je lze nyní najít i na trhu:
Grafická karta | pixel pipeline | vertex pipeline | Velikost a typ pamětí | Frekvence GPU | Frekvence paměti |
GeForce 6800 Ultra | 16 | 6 | 256MB GDDR3 | 400MHz | 1100MHz |
GeForce 6800 GT | 16 | 6 | 256MB GDDR3 | 350MHz | 1000MHz |
GeForce 6800 | 12 | 5 | 128MB DDR | 325MHz | 700MHz |
GeForce 6800 LE | 8 | 4 | 128MB DDR | 320MHz | 700MHz |
Tab. 1 - Jednotlivé verze GeForce 6800
To by ale nebylo samo sebou, kdyby chytré hlavy nevymysleli způsob, jak tyto vypnuté pipeline znovu aktivovat. Netrvalo to dlouho a Alexej Nikolajčuk, autor známé utility RivaTuner, objevil softwarovou cestu k zapnutí pipelines grafických čipů GeForce 6800LE a 6800. Více se můžete dozvědět v tomto článku.
PCI Express u nás v nedohlednu
U nedávno zveřejněného megatestu grafických karet pro PCI Express jsem si všiml několika velmi rozhořčených hlasů, které kritizovaly absenci jakékoliv karty s jádrem NV40. Ovšem po NV40 pro PCIe jako by se zem slehla. Zatím jsem takovou kartu viděl jen v prototypu na Invexu, ale v běžném prodeji zatím nejsou, přestože má nVidia HSI můstek již dávno hotov. Nezbývá tedy, než čekat.
Specifikace GeForce 6800GT a spol.
Krátce se ještě podívejme na specifikace hi-endového grafického čipu nVidie, NV40. Ten je vyroben 0,13mikronovým procesem a obsahuje celkem 222 milionů tranzistorů. Oproti 160 milionům u Radeonu X800 je to mnoho, ale nárůst je dán hlavně podporou Shader Modelu 3.0. Jak již bylo řečeno, plná verze NV40 obsahuje 6 vertex pipeline a 16 pixel pipeline (organizované do quad-pipelines). Paměťová sběrnice je 256-bitová a je určena pro paměti GDDR3.
Pokud bych měl hovořit konkrétně o GeForce 6800GT, tak tento čip běží na 350MHz, což mu zajišťuje maximální teoretický fillrate 5,6 Gpixel/s, resp. 5,6 Gtexel/s. Paměti GDDR3 na 500MHz (1GHZ efektivně) pro změnu zajišťují propustnost 32,0 GB/s. Zde jsou kompletní specifikace v tabulce:
ATi Radeon X800 XT | nVidia GeForce 6800GT | nVidia GeForce 6800 Ultra | |
Grafické jádro | R420 | NV40 | NV40 |
Výrobní proces | 0,13 mikronu | 0,13 mikronu | 0,13 mikronu |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 222 milionů | 222 milionů |
Frekvence jádra | 500MHz | 350MHz | 400MHz |
Frekvence paměti | 500MHz (1GHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) | 550MHz (1,1GHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 32 GB/s | 32 GB/s | 35,2 GB/s |
Pixel fillrate (singletexturing) | 8,0 Gpixel/s | 5,6 Gpixel/s | 6,4 Gpixel/s |
Texel fillrate (multitexturing) | 8,0 Gtexel/s | 5,6 Gtexel/s | 6,4 Gtexel/s |
Výkon při FSAA | cca 50 miliard AA vzorků/sek. | cca 45 miliard AA vzorků/sek. | cca 51,2 miliardy AA vzorků/sek. |
Transformace trojúhelníků | 750 MT/sek. | 525 MT/sek. | 600 MT/sek. |
Počet pixel pipeline | 16 | 16x1 / 32x0* | 16x1 / 32x0* |
Počet TMU | 16 | 16 | 16 |
Podpora DirectX | 9.0b | 9.0c | 9.0c |
Pixel shader | 2.0+ | 3.0 | 3.0 |
Pixel instrukce | 1536 | nekonečno | nekonečno |
Vertex enginy | 6 | 6 | 6 |
Vertex shader | 2.0+ | 3.0 | 3.0 |
Způsob FSAA | 6x RGMS | 4xRGMS+2xSS | 4xRGMS+2xSS |
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | LMA III |
Barevná komprese | 6:1 | ? | ? |
Z-komprese | 8:1 (48:1 při 6x FSAA) | ? | ? |
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 | IntelliSample 3.0 |
Tab. 2 - Specifikace hi-endových grafických čipů
* - Při absenci barevné složky daného bodu dokáže GeForce 6800 vyrenderovat díky zdvojeným ROP až 32 pixelů za takt. Podrobnost viz odkaz níže.
* - Při absenci barevné složky daného bodu dokáže GeForce 6800 vyrenderovat díky zdvojeným ROP až 32 pixelů za takt. Podrobnost viz odkaz níže.
Pokud Vás zajímají podrobnosti z architektury GeForce 6800, doporučuji TOTO velmi detailní preview, kde se dozvíte vše potřebné. Nyní se ale již podívejme na samotné grafické karty MSI a Gigabyte.