Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
, Zdeněk Kabát, recenze

Do ruky se nám dostala úplná novinka na trhu grafických karet, Sapphire Radeon X1900GT s 256MB paměti. Základem této karty, jejíž cena se bude pohybovat pod 8000 Kč, je high-endové jádro R580 osekané na 36 pixel shaderů. Dokáže se s tímto teoretickým výkonem prosadit proti GeForce 7900GT či Radeonu X1800XT?
Kapitoly článku:
- Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
- Sapphire Radeon X1900GT 256MB
- Testovací sestava a metodika
- Testy - syntetické benchmarky
- Testy - fillrate, pixel a vertex shadery
- Testy - Far Cry, Battlefield 2
- Testy - Serious Sam 2, F.E.A.R.
- Testy - NFS: Most Wanted, Oblivion
- Testy - Chronicles of Riddick, Quake 4
- Tváří v tvář: Radeon X1900GT vs. GeForce 7900GT
- Přetaktování, teploty a hluk
- Závěr
Horní hranicí mainstreamu to poslední dobou hodně víří. Vydání GeForce 7600GT a Radeonu X1800GTO přineslo na trh dvě karty za cenu kolem 5000-6500 Kč, o něco dražší je pak další novinka GeForce 7900GT, která momentálně má za konkurenci stále levnější Radeon X1800XT s 256MB paměti.
Protože je mainstream pravděpodobně nejvýdělečnějším segmentem výrobců grafických karet (karty jsou k dostání za přijatelné ceny, a tak se prodávají v největších množstvích), rozhodlo se ATi přidat další kousek, který je nástupcem Radeonu X1800XL a postupně by měl nahradit i Radeon X1800XT 256MB. Jestli na to svým výkonem má uvidíte v následující recenzi.
Článek popisující architekturu Radeonů série X1900 jsem napsal přibližně před 4 měsíci, ale zde se pokusím jen stručně shrnout, co obsahuje. Jak víte, původní Radeonu série X1800 je postavena na jádře R520, které přineslo velmi radikální změny do architektury pixel shaderů a celého výpočetního jádra. Šlo hlavně o změnu konceptu, kdy byl přidán tzv. Ultra-Threading Dispatch Processor a odděleny pixel shadery od texturovacích jednotek. Více se dozvíte v popisu architektury Radeonů X1000.
Jaké změny přinesla R580? Tak největší změnou je právě využití oné flexibility pixel shader enginu, a to tím způsobem, že při zachování 16 texturovacích jednotek (TMU) bylo implementováno celkem 48 pixel shaderů ve dvanácti quadech, což je jen vyústěním trendu zvyšováním náročnosti aplikací právě v oblasti aritmetických operací s pixely, zatímco texturování jde lehce stranou (ale je nepostradatelné). Dále byla zefektivněna práce s shadow mapami (look-up textury pro generování stínů) díky technologii Fetch4.
V tomto článku nás ale hlavně zajímá, jaké změny přináší nový Radeon X1900GT. Tak nejde o nic jiného než o deaktivaci některých částí čipu, jako to můžeme vídat pravidelně od dob R300 a Radeonu 9700/9500. Konkrétně u X1900GT jsou vypnuty 3 pixel shader quady, což znamená aktivních 36 pixel shaderů. Co je ale ještě zajímavější je fakt, že zřejmě zůstalo všech 16 TMU, tedy přesně to, co lze od flexibility R580 očekávat. Ovšem pravda je bohužel taková, že jednu čtveřici TMU nelze z pixel shaderů adresovat, a tak zůstává nevyužita (viz test fillrate).
Jak bylo řečeno, základem X1900GT je jádro R580, což je opravdové monstrum. Zatímco nVidia při přechodu z jádra G70 na G71 ubrala tranzistory a zůstalo jich 278 milionů (o 24M méně), ATi při přechodu R520->R580 tranzistory přidalo na šílených 384 milionů, tedy o více než 100 milionů více než má G71! Projevuje se to samozřejmě na spotřebě a vyzářeném teplu, o čemž se ještě zmíním.
Frekvence Radeonu X1900GT jsou 575/600MHz, což je s GeForce 7900GT srovnatelné (450/660), jen je tu ideálnější poměr jádro/paměti. Ve srovnání s Radeonem X1800XL, jenž bude nyní GT na jeho místě zastupovat, přidala novinka na frekvenci. Co se týče papírových parametrů typu propustnost pamětí a pixel/texel fillrate na tom není X1900GT úplně ideálně, protože ubyla čtvrtina RBE (Render Back-Ends), které se starají o renderování pixelů. To je asi největší nevýhoda, protože svým způsobem "zabíjí" ponechání všech 16 texturovacích jednotek.
Další parametry zůstávají stejné jako u předchozích karet série X1800/X1900. Je to podpora Pixel a Vertex Shaderů verze 3.0, 32-bitová přesnost výpočtů v celé pipeline, Temporal a Adaptive FSAA atd. Dobré je také zmínit, že díky konstrukci RBE podporuje ATi všechny způsoby HDR v kombinaci s FSAA, což nVidia u nejběžnější implementace HDR nezvládá (umí sice Bloom efekt, ale ten není dynamický). Více v tabulce:
Nyní se již můžeme podívat na testovaný Sapphire Radeon X1900GT.
Protože je mainstream pravděpodobně nejvýdělečnějším segmentem výrobců grafických karet (karty jsou k dostání za přijatelné ceny, a tak se prodávají v největších množstvích), rozhodlo se ATi přidat další kousek, který je nástupcem Radeonu X1800XL a postupně by měl nahradit i Radeon X1800XT 256MB. Jestli na to svým výkonem má uvidíte v následující recenzi.
Architektura R520 vs. R580 a její modifikace
Článek popisující architekturu Radeonů série X1900 jsem napsal přibližně před 4 měsíci, ale zde se pokusím jen stručně shrnout, co obsahuje. Jak víte, původní Radeonu série X1800 je postavena na jádře R520, které přineslo velmi radikální změny do architektury pixel shaderů a celého výpočetního jádra. Šlo hlavně o změnu konceptu, kdy byl přidán tzv. Ultra-Threading Dispatch Processor a odděleny pixel shadery od texturovacích jednotek. Více se dozvíte v popisu architektury Radeonů X1000.
Jaké změny přinesla R580? Tak největší změnou je právě využití oné flexibility pixel shader enginu, a to tím způsobem, že při zachování 16 texturovacích jednotek (TMU) bylo implementováno celkem 48 pixel shaderů ve dvanácti quadech, což je jen vyústěním trendu zvyšováním náročnosti aplikací právě v oblasti aritmetických operací s pixely, zatímco texturování jde lehce stranou (ale je nepostradatelné). Dále byla zefektivněna práce s shadow mapami (look-up textury pro generování stínů) díky technologii Fetch4.
V tomto článku nás ale hlavně zajímá, jaké změny přináší nový Radeon X1900GT. Tak nejde o nic jiného než o deaktivaci některých částí čipu, jako to můžeme vídat pravidelně od dob R300 a Radeonu 9700/9500. Konkrétně u X1900GT jsou vypnuty 3 pixel shader quady, což znamená aktivních 36 pixel shaderů. Co je ale ještě zajímavější je fakt, že zřejmě zůstalo všech 16 TMU, tedy přesně to, co lze od flexibility R580 očekávat. Ovšem pravda je bohužel taková, že jednu čtveřici TMU nelze z pixel shaderů adresovat, a tak zůstává nevyužita (viz test fillrate).
Specifikace Radeonu X1900GT
Jak bylo řečeno, základem X1900GT je jádro R580, což je opravdové monstrum. Zatímco nVidia při přechodu z jádra G70 na G71 ubrala tranzistory a zůstalo jich 278 milionů (o 24M méně), ATi při přechodu R520->R580 tranzistory přidalo na šílených 384 milionů, tedy o více než 100 milionů více než má G71! Projevuje se to samozřejmě na spotřebě a vyzářeném teplu, o čemž se ještě zmíním.
Frekvence Radeonu X1900GT jsou 575/600MHz, což je s GeForce 7900GT srovnatelné (450/660), jen je tu ideálnější poměr jádro/paměti. Ve srovnání s Radeonem X1800XL, jenž bude nyní GT na jeho místě zastupovat, přidala novinka na frekvenci. Co se týče papírových parametrů typu propustnost pamětí a pixel/texel fillrate na tom není X1900GT úplně ideálně, protože ubyla čtvrtina RBE (Render Back-Ends), které se starají o renderování pixelů. To je asi největší nevýhoda, protože svým způsobem "zabíjí" ponechání všech 16 texturovacích jednotek.
Další parametry zůstávají stejné jako u předchozích karet série X1800/X1900. Je to podpora Pixel a Vertex Shaderů verze 3.0, 32-bitová přesnost výpočtů v celé pipeline, Temporal a Adaptive FSAA atd. Dobré je také zmínit, že díky konstrukci RBE podporuje ATi všechny způsoby HDR v kombinaci s FSAA, což nVidia u nejběžnější implementace HDR nezvládá (umí sice Bloom efekt, ale ten není dynamický). Více v tabulce:
![]() | ATi Radeon X1800XL | ATi Radeon X1900GT | ATi Radeon X1900XT | nVidia GeForce 7900GT |
Grafické jádro | R520 | R580 | G71 | |
Výrobní proces | 90nm TSMC (UMC?) | 90nm TSMC | 90nm TSMC | |
Počet tranzistorů | 320 milionů | 384 milionů | 278 milionů | |
Frekvence jádra | 500MHz | 575MHz | 625MHz | 450MHz |
Frekvence paměti | 500MHz (1,0GHz DDR) | 600MHz (1,2GHz DDR) | 725MHz (1,5GHz DDR) | 660MHz (1,32GHz DDR) |
Velikost paměti | 256MB | 256MB | 512MB | 256MB |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 32,0 GB/s | 38,4 GB/s | 48,0 GB/s | 42,2 GB/s |
Pixel fillrate | 8,0 Gpixel/s | 6,9 Gpixel/s | 10,0 Gpixel/s | 7,2 Gpixel/s |
Texel fillrate | 8,0 Gtexel/s | 6,9 Gtexel/s | 10,0 Gtexel/s | 10,8 Gtexel/s |
Počet pixel shaderů | 16 | 36 | 48 | 24 |
Počet TMU | 16 | 16 | 16 | 24 |
Vertex shadery | 8 | 8 | 8 | 8 |
Počet ROP/RBE | 16 | 12 | 16 | 16 |
Podpora DirectX | 9.0c SM3.0 | 9.0c SM3.0 | ||
Přesnost pixel pipelines | FP32 | FP32 | ||
Způsob FSAA | 2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA | 2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 4.0 | ||
Možnost Multi-GPU | CrossFire | SLI | ||
Komprese textur | DXTC, S3TC, 3Dc+ | DXTC, S3TC | ||
Další technologie | Avivo, F-Buffer, 512-bit ring bus | UltraShadow II | ||
Integrované výstupy | 2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out | 2x 400MHz RAMDAC | ||
Rozhraní | PCIe x16 | PCIe x16 |
Nyní se již můžeme podívat na testovaný Sapphire Radeon X1900GT.