reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji

16.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze
Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
Do ruky se nám dostala úplná novinka na trhu grafických karet, Sapphire Radeon X1900GT s 256MB paměti. Základem této karty, jejíž cena se bude pohybovat pod 8000 Kč, je high-endové jádro R580 osekané na 36 pixel shaderů. Dokáže se s tímto teoretickým výkonem prosadit proti GeForce 7900GT či Radeonu X1800XT?
Horní hranicí mainstreamu to poslední dobou hodně víří. Vydání GeForce 7600GT a Radeonu X1800GTO přineslo na trh dvě karty za cenu kolem 5000-6500 Kč, o něco dražší je pak další novinka GeForce 7900GT, která momentálně má za konkurenci stále levnější Radeon X1800XT s 256MB paměti.

Protože je mainstream pravděpodobně nejvýdělečnějším segmentem výrobců grafických karet (karty jsou k dostání za přijatelné ceny, a tak se prodávají v největších množstvích), rozhodlo se ATi přidat další kousek, který je nástupcem Radeonu X1800XL a postupně by měl nahradit i Radeon X1800XT 256MB. Jestli na to svým výkonem má uvidíte v následující recenzi.

Architektura R520 vs. R580 a její modifikace



Článek popisující architekturu Radeonů série X1900 jsem napsal přibližně před 4 měsíci, ale zde se pokusím jen stručně shrnout, co obsahuje. Jak víte, původní Radeonu série X1800 je postavena na jádře R520, které přineslo velmi radikální změny do architektury pixel shaderů a celého výpočetního jádra. Šlo hlavně o změnu konceptu, kdy byl přidán tzv. Ultra-Threading Dispatch Processor a odděleny pixel shadery od texturovacích jednotek. Více se dozvíte v popisu architektury Radeonů X1000.




Jeden z demo screenshotů vydaných při uvedení R5xx

Jaké změny přinesla R580? Tak největší změnou je právě využití oné flexibility pixel shader enginu, a to tím způsobem, že při zachování 16 texturovacích jednotek (TMU) bylo implementováno celkem 48 pixel shaderů ve dvanácti quadech, což je jen vyústěním trendu zvyšováním náročnosti aplikací právě v oblasti aritmetických operací s pixely, zatímco texturování jde lehce stranou (ale je nepostradatelné). Dále byla zefektivněna práce s shadow mapami (look-up textury pro generování stínů) díky technologii Fetch4.

V tomto článku nás ale hlavně zajímá, jaké změny přináší nový Radeon X1900GT. Tak nejde o nic jiného než o deaktivaci některých částí čipu, jako to můžeme vídat pravidelně od dob R300 a Radeonu 9700/9500. Konkrétně u X1900GT jsou vypnuty 3 pixel shader quady, což znamená aktivních 36 pixel shaderů. Co je ale ještě zajímavější je fakt, že zřejmě zůstalo všech 16 TMU, tedy přesně to, co lze od flexibility R580 očekávat. Ovšem pravda je bohužel taková, že jednu čtveřici TMU nelze z pixel shaderů adresovat, a tak zůstává nevyužita (viz test fillrate).

Specifikace Radeonu X1900GT



Jak bylo řečeno, základem X1900GT je jádro R580, což je opravdové monstrum. Zatímco nVidia při přechodu z jádra G70 na G71 ubrala tranzistory a zůstalo jich 278 milionů (o 24M méně), ATi při přechodu R520->R580 tranzistory přidalo na šílených 384 milionů, tedy o více než 100 milionů více než má G71! Projevuje se to samozřejmě na spotřebě a vyzářeném teplu, o čemž se ještě zmíním.




Schéma čipu R580 v plném ražení, u X1900GT škrtněte 3 quady

Frekvence Radeonu X1900GT jsou 575/600MHz, což je s GeForce 7900GT srovnatelné (450/660), jen je tu ideálnější poměr jádro/paměti. Ve srovnání s Radeonem X1800XL, jenž bude nyní GT na jeho místě zastupovat, přidala novinka na frekvenci. Co se týče papírových parametrů typu propustnost pamětí a pixel/texel fillrate na tom není X1900GT úplně ideálně, protože ubyla čtvrtina RBE (Render Back-Ends), které se starají o renderování pixelů. To je asi největší nevýhoda, protože svým způsobem "zabíjí" ponechání všech 16 texturovacích jednotek.

Další parametry zůstávají stejné jako u předchozích karet série X1800/X1900. Je to podpora Pixel a Vertex Shaderů verze 3.0, 32-bitová přesnost výpočtů v celé pipeline, Temporal a Adaptive FSAA atd. Dobré je také zmínit, že díky konstrukci RBE podporuje ATi všechny způsoby HDR v kombinaci s FSAA, což nVidia u nejběžnější implementace HDR nezvládá (umí sice Bloom efekt, ale ten není dynamický). Více v tabulce:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X1800XL
ATi Radeon X1900GT
ATi Radeon X1900XT
nVidia GeForce 7900GT
Grafické jádro
R520
R580
G71
Výrobní proces
90nm TSMC (UMC?)
90nm TSMC
90nm TSMC
Počet tranzistorů
320 milionů
384 milionů
278 milionů
Frekvence jádra
500MHz
575MHz
625MHz
450MHz
Frekvence paměti
500MHz (1,0GHz DDR)
600MHz (1,2GHz DDR)
725MHz (1,5GHz DDR)
660MHz (1,32GHz DDR)
Velikost paměti
256MB
256MB
512MB
256MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
32,0 GB/s
38,4 GB/s
48,0 GB/s
42,2 GB/s
Pixel fillrate
8,0 Gpixel/s
6,9 Gpixel/s
10,0 Gpixel/s
7,2 Gpixel/s
Texel fillrate
8,0 Gtexel/s
6,9 Gtexel/s
10,0 Gtexel/s
10,8 Gtexel/s
Počet pixel shaderů
16
36
48
24
Počet TMU
16
16
16
24
Vertex shadery
8
8
8
8
Počet ROP/RBE
16
12
16
16
Podpora DirectX
9.0c SM3.0
9.0c SM3.0
Přesnost pixel pipelines
FP32
FP32
Způsob FSAA
2x/4x/6x sparce sample MSAA, Temporal AA, Adaptive AA
2x/4x RGMS, 8x (4xRGMS+2xSS), Transparent AA
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 4.0
Možnost Multi-GPU
CrossFire
SLI
Komprese textur
DXTC, S3TC, 3Dc+
DXTC, S3TC
Další technologie
Avivo, F-Buffer, 512-bit ring bus
UltraShadow II
Integrované výstupy
2x 400MHz RAMDAC, TMDS, TV-Out
2x 400MHz RAMDAC
Rozhraní
PCIe x16
PCIe x16

Nyní se již můžeme podívat na testovaný Sapphire Radeon X1900GT.
reklama