Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
16.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze
![Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji](navstevnost-a-redakce/1/img/website-800.jpg)
Do ruky se nám dostala úplná novinka na trhu grafických karet, Sapphire Radeon X1900GT s 256MB paměti. Základem této karty, jejíž cena se bude pohybovat pod 8000 Kč, je high-endové jádro R580 osekané na 36 pixel shaderů. Dokáže se s tímto teoretickým výkonem prosadit proti GeForce 7900GT či Radeonu X1800XT?
Kapitoly článku:
- Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
- Sapphire Radeon X1900GT 256MB
- Testovací sestava a metodika
- Testy - syntetické benchmarky
- Testy - fillrate, pixel a vertex shadery
- Testy - Far Cry, Battlefield 2
- Testy - Serious Sam 2, F.E.A.R.
- Testy - NFS: Most Wanted, Oblivion
- Testy - Chronicles of Riddick, Quake 4
- Tváří v tvář: Radeon X1900GT vs. GeForce 7900GT
- Přetaktování, teploty a hluk
- Závěr
Testovací sestava
K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Tento procesor sice již není to nejlepší, co lze na trhu sehnat, což je vidět i na některých testech, ve kterých je grafika limitována (např. Far Cry či Battlefield 2 v nastavení bez zapnutého FSAA):
Testovací sestava | |
Základní deska | MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI) |
Procesor | Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2) |
Paměti | 2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5) |
Grafická karta | Sapphire Radeon X850XT (16x1, 520/540, 256-bit, 256MB) |
Sapphire Radeon X1800GTO (12x1, 500/500, 256-bit, 256MB) | |
Sapphire Radeon X1800XT (16x1, 625/700, 256-bit, 512MB) | |
Sapphire Radeon X1900GT (12x3, 575/600, 256-bit, 256MB) | |
Sapphire Radeon X1900XT (16x3, 625/725, 256-bit, 512MB) | |
Leadtek GeForce 6800GS (12x1, 425/500, 256-bit, 256MB) | |
MSI GeForce 7600GT (12x1, 550/700, 128-bit, 256MB) | |
ASUS GeForce 7900GT (24x1, 450/660, 256-bit, 256MB) | |
Pevný disk | Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min) |
Zdroj | Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W) |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c |
Ovladače | 84.21_forceware_winxp2k_english_whql |
6-4_xp-2k_dd_ccc_wdm_enu_30895 |
V tabulce vidíte i hlavní parametry karet, které se účastnily testu. Jen co se týče grafů, rád bych zdůraznil, že tmavou oranžovou jsou v nich zaneseny karty ATi, zatímco zelená patří nVidii. Tmavou modrou jsem vyznačil testovaný Radeon X1900GT.
Byly použity poslední ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.
ATi Catalyst 6.4
- Catalyst A.I.: Standard*
- Mipmap Detail Level: Quality
- Wait for Vertical Refresh: Always Off
- Smartshader Effects: None
nVidia ForceWare 84.21
- Výkonnost systému: Kvalita
- Vertikální synchronizace: Vyp.
- Nutit mipmapy: žádná
- Konformní uchycení textury: Zap.
- Trilineární optimalizace: Zap.
- Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
- Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
- Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
- Antialiasing s průhledností: Vyp.
- Trojité vyrovnávaní: Vyp.
- Negativní odklon LOD: Povolit
Syntetické a herní testy
Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:
Použité testy | |
- syntetické | 3DMark03 (patch 3.6.0) |
3DMark05 (patch 1.2.0) | |
3DMark06 (patch 1.0.2) | |
AquaMark3 | |
- DirectX | Far Cry (patch 1.32, Research) |
Battlefield 2 (Gulf of Oman) | |
Serious Sam 2 (Branchester) | |
F.E.A.R. (default) | |
Need For Speed: Most Wanted | |
The Elder Scrolls IV: Oblivion | |
- OpenGL | Quake 4 (guru5) |
The Chronicles of Riddick (panoptical02) |
Několika slovy se zmíním o metodice testování. Teoretické testy, tedy 3DMark03, 3DMark05 a 3DMark06 jsou jasné. I verze, která se dá stáhnout ze stránek FutureMarku zdarma, obsahuje přímočarou metodu získání základního skóre a právě to je samozřejmě zaneseno do grafů. AquaMark3 je na tom naprosto stejně.
Hry Far Cry, Chronicles of Riddick a Quake 4 byly testovány přes utilitu Bench'emAll, která nabízí celou řadu nastavení včetně snadného výběru testovací mapy (použity byly Research, Panoptical, resp. guru5). Přímo z menu byl testován F.E.A.R. a na ostatní testy byly použity různé utility (Serious Sam 2 ze serveru Guru3D, k otestování Battlefield 2 posloužilo demo od Dušana Šimonoviče a NFS Most Wanted jsme testovali přes FRAPS).
Nově jsem zařadili test ve hře The Elder Scrolls IV: Oblivion, která je momentálně graficky nejpropracovanější hrou vůbec. Nastavení jsme nezvolili naprosto maximální jako u ostatních titulů, ale některé detaily byly staženy (např. Tree Fade, Grass Distance, Exterior Shadows na 50% a Self Shadows a Shadows on Grass vypnuty). Testováno bylo ve dvou různých prostorách - "Dungeon" značí kamenné chodby a haly podzemí, zatímco "Woods" jsou lesní plochy. Jak uvidíte, výsledky se hodně různí.
![](recenze-test-radeonu-x1900gt-nova-generace-ati-levneji/14062/img/body-0.1E6C.jpg)
Protože Oblivion neobsahuje žádný oficiální benchmark, bylo nutné ho testovat ručně přes Fraps. Každé měření jsem prováděl 3x a výsledek zprůměroval, takže odchylka by měla být jen minimální. Testované úseky jsou asi 25-30-sekundové a vybraná místa poměrně graficky náročná. Více již v testech samotných.a