Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
16.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze
Do ruky se nám dostala úplná novinka na trhu grafických karet, Sapphire Radeon X1900GT s 256MB paměti. Základem této karty, jejíž cena se bude pohybovat pod 8000 Kč, je high-endové jádro R580 osekané na 36 pixel shaderů. Dokáže se s tímto teoretickým výkonem prosadit proti GeForce 7900GT či Radeonu X1800XT?
Kapitoly článku:
- Test Radeonu X1900GT: nová generace ATi levněji
- Sapphire Radeon X1900GT 256MB
- Testovací sestava a metodika
- Testy - syntetické benchmarky
- Testy - fillrate, pixel a vertex shadery
- Testy - Far Cry, Battlefield 2
- Testy - Serious Sam 2, F.E.A.R.
- Testy - NFS: Most Wanted, Oblivion
- Testy - Chronicles of Riddick, Quake 4
- Tváří v tvář: Radeon X1900GT vs. GeForce 7900GT
- Přetaktování, teploty a hluk
- Závěr
Zde uvádím ještě několik testů, které si můžete vyzkoušet v jednotlivých verzích 3DMarku a které uvádí výkon grafických karet v různých technologických aspektech.
Test fillrate ukazuje, že teoreticky na tom není X1900GT úplně ideálně. Důvod je ten, že umí využít jen 12 TMU z celkového počtu 16, což je znevýhodňuje oproti Radeonům X850XT, X1800XT i X1900XT. Nejlépe je na tom samozřejmě GeForce 7900GT s 24 texturovacími jednotkami.
Dále zde máme vertex shader, který se stará o veškeré operace s geometrií scény. "Simple" vertex shader testuje jednoduché transformace jako je rotace a translace bez žádného složitého skládání, což Radeonu X1900GT příliš nesedí. "Complex" je scéna s pohybujícím se trávníkem, kde je potřeba mnohem složitějších operací, což se odráží i na výkonu.
Pixel shader je dnes podstatně stěžejnější a důležitější, už jen proto byl tak radikálně zvýšen počet aritmetických jednotek v pixel shader enginu. Přesto to není na výkonu tolik znát a Radeon X1900GT je pomalejší než 7900GT v obou verzích 3DMarku.
A pro zajímavost ještě uvádím výsledky z Perlin Noise, což je test Shader Modelu 3.0. V tom jasně dominují oba Radeony s jádrem R580 a jejich výpočetní síla. Oproti nim je Radeon X1800XT se starší architekturou podstatně pomalejší, 7900GT dosahuje ještě výsledků poměrně slušných.
Test fillrate ukazuje, že teoreticky na tom není X1900GT úplně ideálně. Důvod je ten, že umí využít jen 12 TMU z celkového počtu 16, což je znevýhodňuje oproti Radeonům X850XT, X1800XT i X1900XT. Nejlépe je na tom samozřejmě GeForce 7900GT s 24 texturovacími jednotkami.
Dále zde máme vertex shader, který se stará o veškeré operace s geometrií scény. "Simple" vertex shader testuje jednoduché transformace jako je rotace a translace bez žádného složitého skládání, což Radeonu X1900GT příliš nesedí. "Complex" je scéna s pohybujícím se trávníkem, kde je potřeba mnohem složitějších operací, což se odráží i na výkonu.
Pixel shader je dnes podstatně stěžejnější a důležitější, už jen proto byl tak radikálně zvýšen počet aritmetických jednotek v pixel shader enginu. Přesto to není na výkonu tolik znát a Radeon X1900GT je pomalejší než 7900GT v obou verzích 3DMarku.
A pro zajímavost ještě uvádím výsledky z Perlin Noise, což je test Shader Modelu 3.0. V tom jasně dominují oba Radeony s jádrem R580 a jejich výpočetní síla. Oproti nim je Radeon X1800XT se starší architekturou podstatně pomalejší, 7900GT dosahuje ještě výsledků poměrně slušných.