Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test zvukových karet: Creative vs. Hercules

3.5.2005, Jan Vítek, recenze
Test zvukových karet: Creative vs. Hercules
Na trhu herních zvukových karet v Česku jsou dnes u renomovaných prodejců k dispozici prakticky jen výrobky dvou firem – Hercules a Creative. Analogie by se tedy dala hledat u AMD a Intelu, kde Creative svým zázemím a tradiční minulostí výrobce zvukových karet připomíná Intel a Hercules vpádem do tohoto segmentu trhu a invencí zase AMD.
Na trhu herních zvukových karet v Česku vypadá jsou dnes u renomovaných prodejců k dispozici prakticky jen výrobky dvou firem – Hercules a Creative. Analogie by se tedy dala hledat u AMD a Intelu, kde Creative svým zázemím a tradiční minulostí výrobce zvukových karet připomíná Intel a Hercules vpádem do tohoto segmentu trhu a invencí zase AMD.

Tím ovšem nechci říci, že Creative se nedostává invence, avšak Hercules v poslední se době nebezpečně přibližuje k patám tohoto giganta. A právě proto, že se rozdíly karet jednotlivých výrobců začínají smazávat, je nutné si nejdříve dobře promyslet, jakou kartu si pořídíme, vždyť zvuková karta není něco, co se kupuje každou chvíli.

Při výběru zvukové karty, jako skoro každé komponenty, je nutné se nejdříve zamyslet, na co ji budeme používat a co od ní budeme očekávat. Rozlišoval bych zde dva hlavní cíle a sice kvalitu reprodukce a funkce ve hrách. Dnešní karty jsou schopné pro uživatele PC nabídnout uspokojivý kompromis snad po všech stránkách a je cílem tohoto testu ukázat, která karta se hodí pro který účel.



Obr. 1 – loga Hercules a Sound Blaster

V herním segmentu je pravidlem, že připlácením se zvyšuje spíše počet a kvalita herních funkcí, kdežto kvalita reprodukce zůstává obdobná a je to tak v pořádku. V profesionálním segmentu jdou nějaké funkce pro hry stranou a záměr je vytvořit co nejvěrohodnější zvuk. Výrobky, které jsme měli k dispozici, inklinovaly k oběma těmto směrům a tak výsledek testu ukáže ten pravý model i pro vybíravého člověka se specifickými požadavky.

Vzali jsme si na otestování čtyři zvukové karty z momentální nabídky:
  • Creative Audigy 2 ZS
  • Creative Live! 24
  • Hercules Fortissimo 4
  • Audiotrak MAYA EX5

Pro srovnání kvality výstupu reprodukované hudby jsme ještě do testu zahrnuli on-board kodek VIA VT1617A (Vinyl Audio) a starý dobrý Sound Blaster 128 PCI.

Karty se postupně testovaly na softwaru RightMark Audio Analyzer (verze 5.3), zátěž CPU se měřila pomocí RightMark 3DSound 1.24 a jako poslední byl na řadě subjektivní test kvality reprodukované hudby.

RightMark Audio Analyzer

Jedná se o volně stažitelný software specializovaný na testy zvukových karet. Testované vlastnosti karet jsou:
  • Frequency response – frekvenční odezva, aneb jak silný signál dává karta na výstup při vybuzení na konkrétní frekvenci, udává se v dB
  • Noise level - odstup signálu od slyšitelného šumu, měří ve s dB(A)
  • Dynamic range - dynamický rozsah karty – oblast výstupu omezená na jedné straně nesilnějším nezkresleným signálem a na druhé nejslabším nezkresleným signálem (pro porovnání, symfonický orchestr disponuje rozsahem okolo 110dB(A), audio kazeta jen 65dB(A))
  • THD – Total Harmonic Distortion – celkové harmonické zkreslení zvuku, které vzniká přenosem signálu v PC, měřeno na jedné harmonické frekvenci
  • IMD - Inter-Modulation Distortion – zkreslení vzniklé vzájemnou modulací signálů
  • Stereo crosstalk – měří míru ovlivnění jednoho signálu druhým, jednotka dB



Obr. 2 – logo RightMarku

A jaký je rozdíl mezi dB a dBA? Decibel (dB), jednotka, která se používá v akustice a elektronice a měří intenzitu hluku. Zatímco dBA – decibels adjusted je jednotka, která bere v potaz nedokonalost lidského ucha, jenž lépe zachytává zvuky vysokých frekvencí na rozdíl od nízkých frekvencí. Tuto vlastnost se snaží kompenzovat tzv. A filtr, přes který se některá měření RightMarku provádějí.


Obr. 3 - Křivka A filtru


V testu jsme pro všechny karty použili výchozího nastavení 16bit, 44100Hz.


RightMark 3DSound

3DSound měří, jaké mají zvuková zařízení nároky na čas procesoru. Testuje se celkem ve třech cyklech, a sice:
  • DirectSound 2D
  • DirectSound 3D
  • DirectSound 3D EAX2
U 3D testů se program snaží emulovat prostředí 3D her pomocí náhodně přehrávaných zvuků, které mění polohu svého zdroje vůči posluchateli. Vzorkovací frekvence byla nastavena stejně jako u Audio Analyzeru na 44100Hz a počet bufferů na 16, bylo tedy použito výchozího nastavení.


Test reprodukce hudby

K testu jsme použili všechna zvuková zařízení, co byla k dispozici. Jako technické zázemí nám posloužily skladby v bezztrátovém kodeku FLAC (pro zvědavé to byly skladby Bjork – Army of Me, Jan Garbarek – In Praise of Dreams a Koop – Soul for Sahib). K poslechu byla vybrána sluchátka Sennheiser HD-497 a počítač v sestavě AMD Thoroughbred 1800MHz (9x200), 512 RAM, Abit NF7 a zdroj Chieftec 360W PFC.

Nyní už ale k samotným kartám. Nejdříve si probereme nabídku Creative.