reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
9.12.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Původně jsem chtěl chladič Thermaltake Tower112 zařadit do včerejšího testu s ostatními velkými chladiči, ale vzhledem k unikátnosti tohoto řešení nakonec přichází na řadu sólová recenze. V testu se podíváme na tento masivní chladič podrobně a najdete v ní mnoho grafů s různými kombinacemi větráků.
KH | 5.1.200515:55
Nenechte se mýlit názorem autora článku, nejlepší vzduchový chladič je CoolerMaster KHC­-V81! Viz srovnávací test na http:­/­/www.pcmoddingmy.com­/content.php?review.154.3 Já ho mám a chladí na 34°C­/48°C při okolní teplotě 20°C v otevřeném case. Northwood 3.4 GHz, MSI NEO 2 865G PS, fw.3.A, 1x 80 mm větrák na 2500 ot.­/min.
Odpovědět0  0
kriznik | 24.8.200511:03
34­/48 dosahnes v otevrenem case i s BOX chladicem....

jedina opravdu realna hodnota je pri zavrenem CASE, jinak si muzes rozhazet pc po stole a budes mit teplotu nizsi..
Odpovědět0  0
RoboV | 27.12.200421:36
Mam podobny chladic ­/Silent Tower ­- to je to iste, iba ma hlinikove rebra + pribaleny 92mm ventilator­/, bezi na Bartone 2600+@2300 ­- cca 3170+, voltaz 1.8V. Zaklad je velmi dobry, ale ventilaciu vyrobca dost odflakol, pouzity vetrak nie je velmi vhodny ­- ma maly tlak. Takze po odstraneni hlinikoveho oplechovania isla teplota asi o 4 stupne nizsie, po oddialeni 92 mm vetraka o 10mm od rebier o dalsie 3 stupne. Pri pouziti 80mm vetraku je to jedno. Povodne som pouzil iba pevny vodic na upevnenie vetraku na chladici, neskor som spravil kratky 25mm plastovy usmerovac, ktory zaroven drzi vetrak cca 10mm od rebier. Teraz ma v idle rezime 52oC, okolie 33oC, vetrak bezi na 60%, pri plnej zatazi 56oC, okolie 32oC, vetrak bezi na 75%. Podmienkou je pouzit odsavaci vetrak zo skrine, pouzil som Akasa s maximalnymi otackami 2500. Oba vetraky bezia paralelne na jednom regulatore, moja doska ­/Asus V880­/ ich viac nema... Inak ventilator je lepsi na chladici Arctic Cooling Freezer, pasiv zase na Thermaltake.
Odpovědět0  0
zdenek-hbr | 20.12.20049:09
ta zakladna chladice asi nebude vysoustruzena.... :­-)
Odpovědět0  0
drk2 | 20.12.200412:41
No pokud zakladnou myslel jen tu stycnou plochu co se priklada na procesor tak ta soustruzena klidne byt muze.. :0­) No a ty zbyvajici detaily uz pak vyfrezuje, pripadne diry vyvrta nekde jinde :0)
Odpovědět0  0
urov@du.cz | 15.12.200411:35
Tak nevim , vlastnim P4 3,4 Mhz nasockeetu 775 na desce od ASUSU a tento chladic. Nejprve jsem mel klasicke pridavne 80 mm vetraky ­(2x­) od AC a teplota byla 42­/59. Zakoupil jsem od AKASA ­(2x­) 120mm a redukci a teplota je obdobna. Rad bych vedel ten figl jak dostat CPU na uvedene hodnnoty v recenzi. Obdobne teploty jsou i se zalmanem 7000 CU.Proste je to topidlo.
Odpovědět0  0
free_man | 15.12.200412:32
Ten figl spociva v tom ze priscete nebo odectete 15 stupnu a pak mate ty teploty ktere jsou v recenzi :­) lol
Odpovědět0  0
kriznik | 24.8.20051:06
klidek, na ty hodnoty se nikdy nedostanes... protoze autor ­(sice mu dekuji za pekny clanek­), ale spadl z visne ;­)
mam tenhle chladic, defakto na zaklade tehle recenze a teplota procesoru je tak 40­/64 ­(P4 3.0 LGA775­), mam na nem jeden 80mm vetrak a vetrak v case na zadni strane

vcelku rad bych mel recenzovanych 30­/40 nebo jak to tam je :­) ovsem... autor zapomnel, ze drtiva vetsina lidi ma comp v CASE a ne rozhozenej na stole, tzn. ze ­"pokojova­" teplota v case je takovejch 45 stupnu, pak uz ty hodnoty +­/­- sedi .... mozna mel autor pripocitat +25 stupnu ;)
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 24.8.20058:37
Chladiče na procesory testujeme mimo case, aby byly jasnější rozdíly mezi nimi. V zahřáté skříni většinou nemají šanci ukázat, co zvládnou a kolikrát tam několik chladičů dopadne velmi podobně, ač se jejich schopnosti liší. Takže úkolem těchto recenzí není ukázat, jaká bude teplota ­(což ani pořádně nejde, protože každý má jinou skříň, počet větráků a procesor­), ale najít co nejlepší chladič v porovnání s ostatními.
Odpovědět0  0
kriznik | 24.8.200511:01
chapu smysl testu, ale hodnoverna informace to pro mne neni... a jak sam uvadite, nektere chladice testujete ­"v parnem lete­" nektere kdyz je chladno, takze ani tohle srovnani neni nic moc rikajici... spravny test by mel probihat v nejake klimatizovane mistnosti a krom toho co se tyce CASE, nemyslim si ze by byl problem to umistovat do nejakeho rozsireneho case s normalnim poctem vetraku ­(zadni stena, predni stena­), protoze pak by byly hodnoty mnohem realnejsi... ono pokud tedy chladic v case nedopadne nijak zavratne, je na snade otazka, proc ho menit....
Odpovědět0  0
Tomas_512 | 12.12.200416:12
ta redukcia sa kupuje osobitne alebo sa dodava ku chladici ci ku vetrakom???
Odpovědět0  0
Tommy_512 | 12.12.200416:13
mam na mysli tu 12x12 CM FAN na 9.25x9.25 CM FAN
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 12.12.200416:39
Je to uvedeno v článku, redukce i větráky se prodávají zvlášť.
Odpovědět0  0
free_man | 10.12.20048:41
Pricitat k namerenym teplotam 15 stupnu, to je jako sahnout si na celo a rict aha mam 37,5 tj zvysenou teplotu. tak si radsi kupte merak na mereni teploty a NEpricitejte k hodnotam nejake stupne, cele mereni je pak zalozeno na tom, prictu li 5, 10, 15 nebo 20 stupnu, je to pak mereni? ne, jenom odhad ktery muze udelat kazdy i bez toho aby to mohl odzkouset. jinak chladic je to hezkej, a sem rad ze vim ze existuje...
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 10.12.20048:52
No, rád bych věděl, jak byste postupoval vy, kdybyste měl doma 5 chladičů a desku se špatným senzorem ­- běžel byste někam pro teplotní čidlo, které by stejně nebylo schopné ukázat teplotu v jádře? Nejdůležitější je snad vzájemně porovnat jednotlivé chladič a nelpět na nějakých přesných teplotách. Navíc provozní podmínky jsou v reálnu jiné ­- chladič je ve skříni a deska je horizontálně.

Mimochodem, vsadím se, že by mnohem více lidí nadávalo, kdybych použil původní neupravené teploty. Přeci jen napsat, že 140W Pentium 4 XE má při plné zátěži tepltotu 25 °C by bylo hodně odvážné :)
Odpovědět0  0
[aMd]Mica | 10.12.200414:35
ja som to vedel, ze Intel pred koncom roka vytiahne nejake eso z rukava. 140W Pentium s novym jadrom pri pretaktovani a plnom zatazeni ma izbovu teplotu 25C :­)­))
Odpovědět0  0
free_man | 10.12.200416:03
ano, spatny senzor na desce je problem. Ale jak jste poukazal, mam li 5 chladicu a to co namerim sou divna cisla, tak jak vlastne pak urcit ktery z chladicu je nejlepsi? idealni by byla nejaka refernci deska s funkcnim senzorem ­( ja vim, tu jste nemel­).
btw citace : nebylo schopné ukázat teplotu v jádře? tak ted nevim, jestli je spatne cidlo na desce, nebo v jadre???ano mate pravdu, externim cidlem opravdu replotu vjadre nezmerim, to neumim.... jinak nevim, ale jak pisete, je nejdulezitejsi POROVNAVAT ruzne chladice, ale bez hodnot, z kterych u porovnani vyjdete to proste nejde, tj porovnani je spatne. Nemuzete preci rici ze krivka se kterou teplotni cislo spatne merilo je linearni ­(teda pokud jste to nezmeril­). Neodsuzuji vasi praci, jen poukazuji na drobne musky, ktere by to chtelo casem vylepsit...
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 11.12.20048:23
"to co namerim sou divna cisla­" ­- to není úplně pravda, kdyby totiž čidlo házelo ­"divné­" hodnoty, nebyl by průběh křivek takový, jak se přesně u chladiče s heatpipes očekává. Je prostě evidentní, že teploty jsou jen o nějaký stupeň menší, než ve skutečnosti.
"je spatne cidlo na desce, nebo v jadre???­" ­- samotné čidlo je samozřejmě součástí procesoru, ALE teploty jsou snímány přes senzor na desce a tento senzor právě hlásil příliš nízké teploty.
Ale ještě jednou bych chtěl říct, že to porovnání je spravedlivé, protože čidlo měřilo správně, jen senzor odčítal nižší hodnoty. Absolutní rozdíly mezi idle a burn teplotami jsou tedy přesně takové, jaké by byly v případě jiné základní desky. Úprava +15 °C by měla ukázat nejpravděpodobnější skutečné teploty.
Odpovědět0  0
maxp84 | 9.12.200417:29
misto moment sily si tam dejte ohybovy moment = sila * rameno :)
Odpovědět0  0
xzombie | 10.12.20040:31
No tak podle me je zbytecne rozebirat takove malickosti ­(navic si myslim, ze moment sily neni zadna chyba­), ale kdyz uz chces rypat, tak to napis s integralem, jelikoz hmotnost je rozlozena spojite a sila tak nepusobi v jednom bode
Odpovědět0  0
maxp84 | 10.12.200414:22
pravda,omlouvam se drobek jsem se unahlil :(
Odpovědět0  0
xmates (20) | 11.12.200412:43
A v kolika bodech by jako mnela pusobit kdyz je to chyceny na jedny strane existuje snad neco jako moment setrvacnosti ne?
Odpovědět0  0
[aMd]Mica | 9.12.200414:25
ten 11­-ty obrazok je skutocne COOL :­)­)­) z tej perspektivy to vyzera, ze je ten chladic skoro tak velky ako MB. s tym by sa dali strasit aj male deti hehe :­)­)­)­) ked si to porovnam s waterblokmi tak je to neporovnatelne. imho pokial nedokazu udrzat spotrebu CPU pod 150W tak uz nema ani zmysel rozmyslat a konstruovat nove vzduchove chladice. 1,2kg je vela, radsej mohli zakladnu s heatpipe urobit z medi a rebra potom z hliniku, alebo len zakladnu pasivu z medi aby to bolo lahsie. bohuzial s takymito velkymi chladicmi su len same problemy ci uz pri instalacii alebo manipulacii s case. ked si pozeram na webe tych vodnikov, myslim, ze v buducom PC budem riesit chladenie prave pomocou jedneho takeho. myslim, ze uz je ten spravny cas :­)­)­)
Odpovědět0  0
m.vaclavik@sh.cvut.cz | 10.12.200411:30
Myslis tohle? [odkaz, pro zobrazení se přihlaste] :­-)
Odpovědět0  0
[aMd]Mican | 10.12.200414:28
no vidis...vaha 480g to uz je lepsie ako 1200g :­)­)­))
Odpovědět0  0
Marcelino222 | 9.12.200414:09
Hmm, ja napr. diery na doske mam okolo socketuA ­(Abit NF7­-S ver.2­), tak isto aj moj kamos a pod, takze pre mna su skor ojedinele dosky bez dier, ale to bude asi tym ze moji kamosi nekupuju hocico a vacsinou su to ­"pretaktovavaci­" ... ;­-)
Odpovědět0  0
Petr Jelen | 9.12.200413:49
Tenhle chladič je sice na socket A, ale podle všech možných fotek co jsem viděl, by museli být v desce kolem patice díry, protože se na spodní stranu dává nějáká podložka, aby to neviselo na patici, kterou by to asi vyrvalo. A takovou desku jsem teda ještě neviděl!!! Detailních fotek je na netu dost, ale všude to rvou na Athlon64 nebo na ­"výtopnu­" Pentium 4, ale o socketu A se jen zmiňujou. Nemáte někdo zkušenosti. Možná by věděl autor článku, přecejenom ho viděl zblízka.
Odpovědět0  0
jejpi (1) | 12.12.200420:41
Ja 112­-tkou xladim bartona 2500, na kazdej socket A doske mas v okoli socketu 4 diery cez ktore ten xladic uxytis. je to celkom fuska, podarilo sa to az na druhy krat, treba to naozaj na fest utiahnut. Vyskytol sa jeden problem, pravdepodobne ta penova podlozka nedostatocne izoluje to spodne kovove H­-cko, ked som totiz pritiahol matky ­"nadoraz­" nenabehla mi masina ­( zeby skratovane piny na spodnej strane socketu?­) Nastastie ale v baleni bola aj pevnejsia podlozka z nejakej umelej hmoty a s tou to uz funguje ako ma.
Odpovědět0  0
MACochistA (1) | 14.12.200423:00
Hele ja mam dneska uz prastarickou desku Abit Kt7A­-raid .... a na ni ty 4 diry mam i kdyz na to co mi tam bezi za procesor zadny nepotrebuju :­-)
Odpovědět0  0
RoboV | 27.12.200421:11
Bez problemov, bezim s podobnym ­/Thermaltake Silent Tower ­- to je to iste, ale ma hlinikove rebra­/ na bartone 2600+@2300, napatie 1.8V. Podmienkou su diery okolo patice, nie kazda doska ich ale ma.
Odpovědět0  0
AK-47 | 9.12.200413:09
Zdravim a chci se jen zeptat, ta deska s tim odehnutym kondenzatorem stale funguje ? Jako asi bych mel strach odchylit ten kondak....A hlavne z druhe strany to nevadi chladici northbridge ? Ja tam treba u Asus A7V880 mam pasiv jako poleno...
Odpovědět0  0
Moas | 9.12.20047:38
"překážejícím tranzistorům­"
Mne se zda ze tam vadi spis kondenzatory, ale to je detail :­)
Tise jsem doufal, ze v clanku najdu neco o tom, ktere procesory bych s timhle zebrakem mohl chladit pasivne :(
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 9.12.20047:47
Stane se, když se člověk soustředí na důležité věci :­)
ad pasivní ­- to je trochu složité, protože Tower112 není na pasivní chlazení vůbec konstruován. Má příliš blízko u sebe žebra a bez proudícího vzduchu se v něm bude teplo spíše kumulovat, než z něj uvolňovat ­(v případě hliníku by na tom byl pasiv o něco lépe­). Nicméně Thermaltake nabízí i čistě pasivní řešení v podobě chladiče Fanless103.
Odpovědět0  0
Moas | 9.12.20047:52
Ha! Ale jeste jste ho nerecenzovali, co?
Odpovědět0  0
Moas | 9.12.20047:53
Ano, prislo mi nelogicke, ze by mohl chladit pasivne, ale na Czechcomputeru tvrdi, ze staci do 150W bez ventilatoru, coz me trochu znejistilo
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 9.12.20048:00
No, vzhledem k tomu, že jsem testoval na P4 XE 3,6GHz, který ani těch 150W nemá, tak se můžu jen smát. Bez ventiilátoru tento model uchladí málokterý procesor při plném zatížení.
Odpovědět0  0
Moas | 9.12.20049:03
Hm tak ted jsem se koukal na Czechcomputer a asi jsem si tech 150W vycucal z prstu, vyslovne to tam neni uvedene, nemuzu to najit...omlouvam se za dezinformace.
Nicmene tvrdi, ze lze ­"pasivne chladit Prescott 3.6GHz­", coz, jak rikate ­(a i ten chladic na to vypada­) je nesmysl...
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 9.12.20049:11
Prescott na 3,6GHz neuchladí pasivně nic... ­(tedy nic, co se vejde do klasického middletoweru :­). Tento procesor podle PRB 1 ma maximální spotřebu právě těch 150W a vidíte, jak si Tower112 s větráky poradil s ještě o něco chladnějším procesorem.
Odpovědět0  0
ljelinek | 9.12.20049:49
Možná jste ten údaj viděl přímo na homepage Thermaltake. Tak je u tohoto chladiče opravdu uvedeno, že stačí i na Prescott 3,6 GHz. Ovšem na té samé stránce je jen tak mimochodem, že je dobré mít hned za blokem pasivu zadní větrák casu. V tomto případě si myslím, že by TT 103 Prescotta uchladit mohl, ovšem bez toho větráku vzadu o tom tedy také pochybuji.
Jinak doporučuji na ten chladič mrknout, je to opravdu zajímavě řešeno a možná by stálo za to podrobit ten chladič testům a potvrdit nebo vyvrátit marketingový popis TT.
Odpovědět0  0
Bfree | 9.12.200412:27
no kdyz se po netu podivas na testy ­(http:­/­/www.vtr­-hardware.com­/articles­/a4907_2.html­) v tomto pripade slo o athlon 64 3200+ tak teploty v idle i budrn sou docela smutny... To P4 na 3.6 bych snad ani neskousel, snad mozna jen s tim zadnim ventilatorem v casu. Jenze to uz zas neni tech 0db.
Odpovědět0  0
Martin Stepanek | 9.12.200413:24
No, co se tyka pasivniho chlazeni, davaji to ve FOXu do svych sestav, ale je tam AMD64 3000+ pro 939 s jadrem Winchester, tedy s vyrobnim procesem 90nm. Takovy procak to uchladi.
Odpovědět0  0
Hon_za | 9.12.200417:59
Martine, kde jsi k s939 Winchester prisel? Ja vcera objednal model 3500+ a MB MSI nFroce a pry to bude ­'mozna­' do Vanoc ­- dodaci lhuty jsou pry tak 14dni.
Moc se tesim na to, jake to bude mit teploty apri plne zatezi.
Taky nechci delat rekluma, ale myslim ze chyba neni na strane chlazeni, ale na strane vyrobce CPU ­- proste Prescott neni nijak povedenej procesor...
Odpovědět0  0
Bfree | 10.12.200415:10
souhlsim s tebou ze Prescott neni mox extra... ja sem normalni uzivatel zadny pretakt se vecinou nekona a mam skusenosti jak s AMD ­(2500+­) tak s INTELEM ­(celeron 300Mhz A, celeron D 2.8Ghz ­) dokonce kdysi davno sem mnel i ciryx. A pokud porovnam ten 2500+ s Celerem 2.8Ghz tak vydim jen jeden rozdil a tim je BOX chladic na tom Intelu... to je totiz vazne kataastrofa jeste tak pri tech 2200otackach se to s BOXem na AMD srovnat po strance hlucnosti da ale jakmile se ta ­"show­" rozjede k tem 3500 ­- 4200 otacek tak konci vsechna sranda :­( Je to totiz vazne rachot
Odpovědět0  0
marcelino222 | 9.12.20047:54
hmm, ale ovela horsie je, ze 103­-ka sa neda pouzit na Athlon XP ... :­-(
Odpovědět0  0
Jirka M. | 9.12.200414:28
JJ, Fanless103 mam uz nejaky patek a plna spokojenost, tj. nejvetsi zdroj hluk byl odstranen. Mam ho na Northwoodu 3.4GHz@3.7GHz, zadna vrtule na nem neni, akorat na zadku bedny jeden standardni pomalobezny vetrak to z nej defacto taha ven. Bedna nema perforovane bocnice, ale i tak to zatim stacilo na kazdou nejnovejsi­/nejnarocnejsi parbu s uzavrenou bednou. Fanless103 vypada IMHO lip jak Tower112, nevyzaduje dodatecne vetraky a vazi sotva polovinu recenzovaneho macika.
Odpovědět0  0
Jacek666@seznam.cz | 9.12.200418:59
Kdyz uz se tu rejpe do malickosti, skoro bych se vsadil, ze zakladna bude spis frezovana nez soustruzena :­-­))
Odpovědět0  0
marcelino222 | 9.12.20047:20
Hmm, tak najprv uvadzate rozmer pasivu 60x60x145 ­(toto je aj na domovskej stranke Tt­), a potom zmeriate pasiv nejakych vyse 80x80 ?!? ­- kolko ma vlastne ­"rebier­" ­- podla Tt by mal mat 59 ale ten otrasny Asus ich ma tusim len 39 ...
Nerozumiem potom aky je rozdiel medzi Tt102 a Tt SilentTower ­(oba su ako testovany Tt112, len s Al rebrami...)
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 9.12.20047:36
Specifikace jsem převzal přímo od Thermaltaku a v případě pasivu se jedná o rozměry v nejužších místech ­(na každé straně jsou měděná žebra vykrojená­). Žeber je opravdu 59, což je vskutku více než u ASUSu. Star Ice je totiž OEM TT, ale přesto je o něco odlišný ­(kromě počtu žeber i rozpětí heatpipes apod.­). Rozdíl mezi Tower102 a 112 je opravdu jen v použitém materiálu.

Zdeněk Kabát
autor
Odpovědět0  0
marcelino222 | 9.12.20047:42
Hmm, no dobre, ale aky je potom rozdiel medzi Tt102 a Tt Silent Tower ?
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 9.12.20047:53
To už je správná otázka. Asi to bude jenom v tom, že SilentTower obsahuje navíc větrák s fluidními ložisky. Jak tak ale koukám na stránky Thermaltake, tak tam jsou rozměry pro změnu 80x85mm... Nechápu postupy této firmy. Nicméně ve specifikacích v recenzi to opravím, předtím jsem se nad oficiálními údaji příliš nezamýšlel.
Odpovědět0  0
mayday | 9.12.20045:15
Je to monstrum... ...nechcem robit reklamu, ale dnes som montoval PC s AC Freezerom... ...tichy, vykonny, lahky... ... paradny pomer cena­/vykon­/hluk ... ...no ale ked niekto potrebuje maximum a nexce vodnika tak asi kupi TT... ...ale ja by som nemal nervy vesat na dosku 1,5Kg... ....a este by som rad videl priame porovnanie s Thermalright XP120... ...neda sa to nejako zariadit???
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.