"Toxický" Radeon X700 Pro vs. "extrémní" GeForce 6600GT

"Toxický" Radeon X700 Pro vs. "extrémní" GeForce 6600GT
, , recenze
V následující recenzi se podíváme na dva zástupce grafického mainstreamu, kteří se ovšem standardním grafickým kartám trochu vymykají. Testovali jsme totiž Sapphire Toxic X700 Pro s masivním, ale tichým chlazením a ASUS eXtreme N6600GT, což je pro změnu GeForce 6600GT od nVidie. Jak dopadly ve vzájemném střetu?
reklama
Současný grafický mainstream je pro uživatele poměrně zákeřný. Některé obchody se snaží kupujícím stále nutit Radeon 9800 Pro jako skvělý poměr cena/výkon, ačkoliv tato skutečnost je věcí již dávno minulou. Nová generace grafických karet způsobila to, že dnešní karty středního proudu mají všechny 8 pipeline a 128-bitovou sběrnici, ovšem architektonicky předčily dřívější jedničky v tomto segmentu.

Zatím jsem mluvil obecně, ovšem nesmíme zapomínat na to, že dnes máme pro grafiku dvě platformy. AGP ještě není věcí minulou, ale novinku zde představila jen nVidia - GeForce 6600GT s HSI můstkem. ATi, jejíž můstek Rialto pro Radeon X700 stále není hotový, kontruje jen se zastaralým Radeonem 9800 Pro, který již dnes nemá nárok, ačkoliv jeho výkon je poměrně dobrý (např. v Half-Life 2).


Obr. 1 - Tajemný HSI můstek u GeForce 6600GT

Přejděme ale ke sběrnici PCI Express, jíž se týká i dnešní recenze. Zde mělo ATi náskok, protože jeho Radeon X700Pro a X700XT byly na trhu dříve než řešení od nVidia (s jeho prodejem to ovšem bylo o něco horší). Ovšem jakmile se objevila derivace NV40 od nVidie, bylo vymalováno - GeForce 6600 a 6600GT jsou v poměru cena/výkon stále nepřekonané. Tomu má učinit přítrž chystané zlevnění karet ATi, mj. Radeonu X800 s jádrem R430.

Radeon X700 Pro - 110nm od ATi

Grafický čip Radeon X700 Pro je odvozen od jádra R423 (Radeon X800) a podporuje tedy nativně sběrnici PCIe. Čip je vyráběn 110nm procesem a obsahuje celkem 120 milionů tranzistorů. Zmenšená výrobní technologie znamená levnější výrobu, menší spotřebu a méně tepla, tedy i nižší nároky na chlazení. Není tedy divu, že se již objevily i verze s pasivním chlazením.



Obr. 2 - Tři verze Radeonu X700

Architektura Radeonu X700 Pro obsahuje 6 vertex shaderů a 8 pixel pipeline, což znamená ve srovnání s konkurencí hlavně vyšší geometrický výkon. Na 128-bitové paměťové sběrnici jsou usazeny paměti typu GDDR3. Co se týče mikroarchitektury, podporovány jsou technologie SmartShader HD (DirectX 9.0 Shader Model 2.0), SmoothVision HD (6x RGMS, 16x AF), VideoShader, komprese 3Dc a další. Detailní preview naleznete ZDE.

GeForce 6600GT - rychlá bestie

Stejně jako řešení od ATi, i GeForce 6600GT obsahuje nativní podporu pro PCI Express a není tedy třeba žádné redukce. Jádro NV43 tohoto čipu je postaveno také 110nm technologií, ale obsahuje rovnou 146 milionů tranzistorů. Těch 26 milionů navíc je spotřebováno hlavně na logiku potřebnou pro podporu Shader Modelu 3.0, který GeForce 6600GT samozřejmě podporuje.


Obr. 3 - GeForce 6600GT nabízejí zapojení do SLI
Klikněte pro zvětšení

Stejně jako Radeon obsahuje také GeForce celkem 8 pixel pipeline, ale jen polovinu geometrických jednotek - 3 vertex shadery. Paměti jsou 128-bitové GDDR3, jen jejich frekvence je o něco vyšší. GeForce 6600GT dále podporuje SLI pro zapojení dvou karet do systému a technologie CineFX 3.0 (podpora DX9 SM3), IntelliSample 3.0 (8x FSAA, 16x AF), LMA III či UltraShadow II. Kompletní preview naleznete ZDE.

Nakonec se podívejme na srovnání specifikací obou čipů:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon 9800 Pro
ATi Radeon X700 Pro
GeForce 6600GT
Grafické jádro
R350
RV410
NV43
Výrobní proces
0,15 mikronu
0,11 mikronu
0,11 mikronu
Počet tranzistorů
107 milionů
120 milionů
146 milionů
Frekvence jádra
380MHz
425MHz
500MHz
Frekvence paměti
340MHz (680MHz DDR)
432MHz (864MHz DDR)
500MHz (1GHz DDR)
Paměťová sběrnice
256-bit DDR
128-bit DDR3
128-bit DDR3
Propustnost pamětí
22,4 GB/s
13,8 GB/s
16 GB/s
Pixel fillrate
3,06 Gpixel/s
3,4 Gpixel/s
4,0 Gpixel/s
Počet pixel pipeline
8
8
8
Počet vertex pipeline
4
6
3
Podpora DirectX
9.0b
9.0b
9.0c
Shader Model
2.0
2.0
3.0
Způsob FSAA
6x RGMS
6x RGMS
4xRGMS+2xSS
Úspora šířky pásma
HyperZ III+
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
8:1
?
Z-komprese
4:1 (24:1 při 6x FSAA)
8:1 (48:1 při 6x FSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision 2.1
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0
Rozhraní
AGP
PCI-E
AGP/PCI-E
Tab. 1 - Specifikace testovaných GPU

Nyní se již můžeme vrhnout na obě testované karty - Sapphire Toxic Radeon X700Pro a ASUS eXtreme N6600GT.
reklama
Nejnovější články
Objevila se 87GB databáze uniklých hesel. Zjistěte, zda někdo zná to vaše Objevila se 87GB databáze uniklých hesel. Zjistěte, zda někdo zná to vaše
Každou chvíli dochází k nějakému bezpečnostnímu úniku a nyní se na Internetu objevila obrovská 87GB databáze e-mailů a přihlašovacích hesel. Chcete vědět, zda je mezi nimi i vaše heslo k některé službě?
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
G.Skill uvedl moduly Trident Z DDR4-3466 pro AMD G.Skill uvedl moduly Trident Z DDR4-3466 pro AMD
Výrobce pamětí G.Skill představil nové paměťové moduly Trident Z RGB DDR4-3466 ideální pro platformu AMD X399. Nabídne tedy vysokou frekvenci, RGB osvětlení a balení se čtyřmi moduly pro 4kanálové zapojení.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
USA vyšetřuje Huawei za krádež průmyslových tajemství od T-Mobile USA vyšetřuje Huawei za krádež průmyslových tajemství od T-Mobile
Huawei to opravdu nemá jednoduché. V USA jej totiž federální úřady vyšetřují v souvislostí s krádeží průmyslových tajemství z roku 2014. U civilního soudu byl za totéž přitom odsouzen už před dvěma lety.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
ECS SF110-A320 tenký desktop a HTPC s APU Ryzen ECS SF110-A320 tenký desktop a HTPC s APU Ryzen
Na CES 2019 se také objevil zajímavý počítač od firmy ECS, a sice model SF110-A320. Ten se řadí mezi PC formátu UCFF, čili ultra-compact form-factor a jako takový se bude hodit třeba na místo HTPC vybaveného APU Ryzen
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Asteroidy narážejí do Země více než dvakrát častěji než před 290 miliony lety Asteroidy narážejí do Země více než dvakrát častěji než před 290 miliony lety
Doba permu byla dle vědců studujících dopady asteroidů v minulosti mnohem klidnější než pozdější doba. Jak na to přišli? Jednoduše tím, že se podívali na povrch Měsíce, který tím odhaluje svou historii. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek