Výkon 31 grafických karet, část II. - mainstream (do 7000Kč)
19.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Druhý díl našeho megatestu bude pravděpodobně zajímat nejvíce lidí. Zahrnuje totiž grafické karty v rozmezí ceny od 3000 do 7000Kč a poměr cena/výkon zde bývá suverénně nejlepší. Mezi testovanými kartami najdete jak GeForce 6600GT a 6800, tak Radeon X800, X800GT a GTO a pro srovnání také X1300Pro, který bude otestován tentokrát proti výkonnějším kartám.
Kapitoly článku:
- Výkon 31 grafických karet, část II. - mainstream (do 7000Kč)
- Grafické karty ATi
- Grafické karty nVidia
- Testovací sestava a metodika
- Syntetické benchmarky
- Testy fillrate, vertex a pixel shadery
- Half-Life 2
- Far Cry
- Battlefield 2, Painkiller: BOOH
- Counter-Strike Source, TRAOD
- UT2004, Serious Sam SE
- Splinter Cell, NFSU2
- Doom 3
- Chronicles of Riddick, Pacific Fighters
- Shrnutí výsledků a průměrný výkon
- Poměr cena/výkon a vyhodnocení
Poté, co jsme se podrobně podívali na výkon grafických karet do 3000Kč, se můžeme vrhnout na "hlavní proud" trhu, tedy segment mezi třemi a sedmi tisíci korunami. Zde již nebudu nijak uměle měnit náročnost tak, že bych snižoval detaily v hrách nebo podtaktovával procesor jako u levných karet, ale vhodím mainstreamové modely přímo do jámy lvové.
Odkazy na další části srovnání:
Pokud si myslíte, že tímto nadpisem Vám chci pojem mainstream vysvětlit, tak to není přesné. Sám totiž nevím, kam mainstream zařadit, což byl můj hlavní zádrhel při zařazování Radeonu X1300Pro do megatestu. Dohodněme se, že tam patří grafické karty mezi 3000Kč a 7000Kč, což je asi nejběžnější interval, ve kterém si lidé nové grafiky pořizují. Ve výsledku pak toto rozmezí ještě rozdělím na menší pro lepší orientaci a vyhlášení dílčích vítězů.
"Hlavní proud" je v češtině trochu podivně znějící překlad, nicméně poměrně výstižný. Na spodním okraji mainstreamu se totiž nachází karty, se kterými už si jakž takž nějakou hru zahrajete, horní okraj je pro změnu tou nejzazší hranicí, ve které si běžní uživatelé vybírají svůj grafický upgrade.
Společným znakem této kategorie je také počet pipelines, který až na jedinou výjimku v podobě Radeonu X1300Pro buď 8, nebo 12. Právě proto mi zařazení X1300Pro činilo takové potíž - 4 pipelines by sice patřily do low-endu, ale nová architektura a hlavně cena $149 posílá RV515 nekompromisně do mainstreamu, kde se bude s ostatními kartami bít hlava nehlava.
Pokud se o grafiku alespoň trochu zajímáte, nemohlo vám uniknout, že ATi i nVidia používají u hi-endových čipů klasickou metodu pro prodej defektních čipů, kterou bych nazval vypínáním pipelines. Je to jednoduché - největší část GPU zabírají ve většině případů renderovací jednotky, jichž je u hi-endu 16, rozdělených do čtveřic. Když se na čipu vyskytne chyba, je velká pravděpodobnost, že to bude právě uprostřed pixel pipelines, a tak se jich celý blok vypne.
Schéma pipeline Radeonu X700Pro
Touto metodou lze získat čipy s 8 nebo 12 pipelines, u kterých ale dalších 8, resp. 4 leží ladem. V některých případech jdou aktivovat bez viditelných obrazových artefaktů, v jiných mají uživatelé smůlu. Z testovaných modelů se deaktivace pipelines týká Radeonů X800GT, X800GTO a X800 a GeForce 6800LE (GeForce 6800 už je vyráběna s jádrem NV41, které má právě 12 pipelines). Odemykat jde s jistotou jen 6800LE, ale často bohužel neúspěšně.
Mainstream je co se týče novinek v poslední době nejživější, a to hlavně u ATi Technologies. Tato firma vypustila hned dvě nové grafické karty, a to ve dvou konfiguracích každou. Obě tyto karty staví na starších jádrech, která byla použita už u Radeonů X800Pro/XT, X800/XL a X850Pro/XT. První z nich je Radeon X800GT se 128MB DDR1 nebo 256MB GDDR3 a druhým Radeon X800GTO ve stejných verzích. Detailně se na ně podíváme v popisech karet na dalších stranách.
Převzato z PCInpact.com
nVidia pro změnu představila GeForce 6800XT, kolem které ale nebyl vyvolán zdaleka takový rozruch jako u výše uvedených. Má se jednat právě o konkurenci Radeonu X800GT a příliš se neliší od 6800LE. S 8 pixel pipelines a frekvencemi 325/350MHz je tato karta určena převážně výrobcům sestav, takže těžko říct, zda se nám jako taková vůbec dostane do ruky.
No a pak tu máme samozřejmě novou generaci ATi zastoupenou Radeonem X1300Pro, který je odvozen od hi-endové R520, ale na rozdíl od ní obsahuje velmi redukovaný počet výpočetních jednotek. Detaily byste našli ve včerejším článku o low-endu, zde budou zmíněné jen stručně.
Na dalších stranách se již podíváme na jednotlivé testované modely a dále samozřejmě jejich výkon.
Odkazy na další části srovnání:
- Výkon 31 grafických karet, část I. - low-end (do 3000Kč)
- Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI
Co je vůbec ten mainstream?
Pokud si myslíte, že tímto nadpisem Vám chci pojem mainstream vysvětlit, tak to není přesné. Sám totiž nevím, kam mainstream zařadit, což byl můj hlavní zádrhel při zařazování Radeonu X1300Pro do megatestu. Dohodněme se, že tam patří grafické karty mezi 3000Kč a 7000Kč, což je asi nejběžnější interval, ve kterém si lidé nové grafiky pořizují. Ve výsledku pak toto rozmezí ještě rozdělím na menší pro lepší orientaci a vyhlášení dílčích vítězů.
"Hlavní proud" je v češtině trochu podivně znějící překlad, nicméně poměrně výstižný. Na spodním okraji mainstreamu se totiž nachází karty, se kterými už si jakž takž nějakou hru zahrajete, horní okraj je pro změnu tou nejzazší hranicí, ve které si běžní uživatelé vybírají svůj grafický upgrade.
Společným znakem této kategorie je také počet pipelines, který až na jedinou výjimku v podobě Radeonu X1300Pro buď 8, nebo 12. Právě proto mi zařazení X1300Pro činilo takové potíž - 4 pipelines by sice patřily do low-endu, ale nová architektura a hlavně cena $149 posílá RV515 nekompromisně do mainstreamu, kde se bude s ostatními kartami bít hlava nehlava.
Vypínání pipelines žádnou výjimkou
Pokud se o grafiku alespoň trochu zajímáte, nemohlo vám uniknout, že ATi i nVidia používají u hi-endových čipů klasickou metodu pro prodej defektních čipů, kterou bych nazval vypínáním pipelines. Je to jednoduché - největší část GPU zabírají ve většině případů renderovací jednotky, jichž je u hi-endu 16, rozdělených do čtveřic. Když se na čipu vyskytne chyba, je velká pravděpodobnost, že to bude právě uprostřed pixel pipelines, a tak se jich celý blok vypne.
Schéma pipeline Radeonu X700Pro
Touto metodou lze získat čipy s 8 nebo 12 pipelines, u kterých ale dalších 8, resp. 4 leží ladem. V některých případech jdou aktivovat bez viditelných obrazových artefaktů, v jiných mají uživatelé smůlu. Z testovaných modelů se deaktivace pipelines týká Radeonů X800GT, X800GTO a X800 a GeForce 6800LE (GeForce 6800 už je vyráběna s jádrem NV41, které má právě 12 pipelines). Odemykat jde s jistotou jen 6800LE, ale často bohužel neúspěšně.
Novinky v mainstreamu
Mainstream je co se týče novinek v poslední době nejživější, a to hlavně u ATi Technologies. Tato firma vypustila hned dvě nové grafické karty, a to ve dvou konfiguracích každou. Obě tyto karty staví na starších jádrech, která byla použita už u Radeonů X800Pro/XT, X800/XL a X850Pro/XT. První z nich je Radeon X800GT se 128MB DDR1 nebo 256MB GDDR3 a druhým Radeon X800GTO ve stejných verzích. Detailně se na ně podíváme v popisech karet na dalších stranách.
Převzato z PCInpact.com
nVidia pro změnu představila GeForce 6800XT, kolem které ale nebyl vyvolán zdaleka takový rozruch jako u výše uvedených. Má se jednat právě o konkurenci Radeonu X800GT a příliš se neliší od 6800LE. S 8 pixel pipelines a frekvencemi 325/350MHz je tato karta určena převážně výrobcům sestav, takže těžko říct, zda se nám jako taková vůbec dostane do ruky.
No a pak tu máme samozřejmě novou generaci ATi zastoupenou Radeonem X1300Pro, který je odvozen od hi-endové R520, ale na rozdíl od ní obsahuje velmi redukovaný počet výpočetních jednotek. Detaily byste našli ve včerejším článku o low-endu, zde budou zmíněné jen stručně.
Na dalších stranách se již podíváme na jednotlivé testované modely a dále samozřejmě jejich výkon.