reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
8.9.2015, Pavel Šantrůček, recenze
Windows 10 nepřinášejí pro hráče pouze nové DirectX 12, ale také novou verzi WDDM (Windows Display Driver Model). Zatímco na hry využívající DX12 si budeme muset ještě nějakou tu chvilku počkat, z výhod WDDM 2.0 můžeme u současných her těžit už nyní.
Mintaka (3) | 1.10.201510:28
Za článek děkuji, mám však výhrady k samotnému principu popisované funkce.

Pokud se program chová tak jak je popisováno v modelovém případě, tedy že si načte celou texturu pro celou zeměkouli i když se hráč pohybuje jen na zlomku povrchu, pak to považuji za hrubou chybu návrhu a implementace dané aplikace­/hry.

Taková věc by měla být rešena a optimalizována v kódu programu­/hry a ne na úrovni OS.
Nemusí jít nutně o to, aby si každá hra vytvářela svůj vlastní management načítání textur, tohle přeci může řešit samostatná knihovna jako součást herního engine.

Přenesení této funkčnosti někam do OS může mít celou řadu nežádoucích efektů. Např:
- i ti, kteří správnému managementu věnovali ve své aplikaci pozornost to začnou odkládat na vedlejší kolej
- znesnadnění laděním programu
- zhoršení přenositelnosti na jiné OS
- nekompatibilty v rámci různých variant Win10
...

Že Wn10 takovou funkci vůbec řeší, může být důsledkem toho:
- že současní vývojáři her jsou opravdu negramoti a takové věci neřeší
- že se MS snaží vylepšit funkčnost Win10, něčím co bude vypadat zajímavě a tady našel vhodnou skulinu
- že se jedná o VendorLock a zanesení záměrné nekompatibilty

Zajímalo by mě, jaký názor na tuto funkčnost mají znalí a zkušení herní vývojáři.
Odpovědět1  0
VashCZ (8) | 2.10.20151:27
Taky by mě zajímalo co si o tom myslejí zkušenější vývojáři... ještě aby sem občas zabrousili :­-D.

Každopádně já jako laik to vidím přesně obráceně. A nemyslím, že bych byl Microsoft fan nebo nějaký ­"konzumní sluníčkář­"

Nevím do jaké míry by to museli narozdíl ode dneška optimalizovat, ale když si kupříkaldu řeknou... Hele dáme že v jednu chvíli to bude zabírat 2GB paměti a o proces výměny dat v pamětech tak trochu odflinkneme. ... to by mě nevadilo, proč by to měli psát oni nebo se o to starat engine, když to může udělat api nebo os, zbude víc času na samotnou aplikaci.

Ostatní protiargumenty chápu, ale mám pocit že je to jako by jste říkal: ­"Proč vůbec ten Edison vynalezl žárovku, mohli jsme být dneska o 30 let pozadu a tak by nám nehrozil karpální tunel ze sezení u PC.­" On ji prostě vynalezl a lidi ji chtěli používat, tak ji používali. Vývojáři budou mít paměť navíc k dispozici, ale nemusí ji využít, pokud to fakt dobře optimalizují :­-­).

No mám takovej pocit že se bavím s Linuxákem, takže asi moc nepřesvědčím, ale doufám, že alespoň berete v úvahu co myslím.
Jediné co se chci zeptat je ­"- že se jedná o VendorLock a zanesení záměrné nekompatibilty­" . Kde by mohlo dojít k nekompatibilitě?
Odpovědět0  0
Mintaka (3) | 2.10.20159:33
To ale není o tom, bránit se žárovce. Optimalizace načítání textur je tu desítky let a je to naprosto v pořádku.
V duchu toho přirovnání to je, jako by vám radnice města nainstalovala do každé místnosti v bytě neustále svítící žárovku ­"zdarma­". To je přeci výhodné ne?. Něco to ale stát bude, ­(viz. předchozí příspěvek­).

VendorLock a nekompatibilnosti. To jde v ruku v ruce.
Pokud se tedy vývojáři na optimalizaci vykašlou a nechají to na OS, bude snadnější, nebo těžší portovat takovou hru na jinou platformu?

Jsou tu nějaké vrstvy systému jádro OS, ovladače, ... můj názor je, že tohle by se mělo řešit na jiné vrstvě než v OS.





Odpovědět0  0
VashCZ (8) | 2.10.201510:29
OK

Ale s tím že to něco bude stát se počítá odjakživa.
Od tý doby co vymysleli auto pro mainstream, tak lidi nemaj tak silný nohy a maj hemeroidy. Auto je špatné, ti chudí jsou diskriminovaní!

Tak právě na nekompatibilitu a vendor lock vidím to s tou žárovkou. Proč by se ostatní OS nemohli naučit také virtual graphic memory management?
Zjednodušovadla tady byly v pravěku kdy se každé naučil každý člen tlupy. Pak ve starověku a středověku už to bylo jen pro ty kteří se na školu byli schopní dostat. V novověku už byli lidi, kteří něco používali a přitom neměli páru jak to může fungovat. Je to čím dál těžší a těžší... ale to je jediný důvod proč to nepoužívat, že se budeme bát vývoje.
Odpovědět0  0
Mintaka (3) | 2.10.201511:19
Zjednodušování je fajn, ale mám problém si představit, že to obecný kód na vrstvě OS zvládne lépe než by to obsloužili vývojáři přímo ve hře nebo herní engine.

Dle testu ta funkce opravdu přináší pozitivní efekt, což mi přijde smutné a beru to jako projev problému na straně vývojářů her.

Jestli se to ujme a bude to běžně využíváno se neodvažuji odhadovat.
I proto by mě zajímal názor zkušených vývojářů her.

Abychom se v tom neztratili. Nebavím se o celém WDDM 2.0, řeším funkci pro optimalizaci načítání textur, popsanou v ukázkovém příkladu v článku.

Odpovědět0  0
P<Ç>r@zy (18) | 11.9.20152:20
... i toto funguje asi jen na papíře. Od instalace W10 mi celkem pravidelně přetéká 2GB 750 Ti, černá obrazovka a padá systém... podobný problém s 8GB RAM, po 2­-8h provozu RAM samovolně přetéká, systém padá, v lepší případě BSOD, v horším zásekem a hard resetem.
Odpovědět1  1
Tralallák (26) | 9.9.201511:47
Díky za tento článok ­- veľmi zaujímavé a chválim.

Ja osobne som zostal troška ­(ne­)uspokojený nakoľko mám 4GB GTX 960 ­-tku a preto by ma zaujímala ďalšia premenná v teste a to MSI GTX 960 Gaming 4G ­(Win10 s Driverom 353.62­) pričom by bolo zaujímavé sledovať či by takto 4GB GTX 960 tka ­(Win10 s Driverom 353.62­) rovnako odskočila od 4GB GTX 960 ­-tky ­(Win8.1 s Driverom 353.06­) v hrách ako Dying Light 1920x1080 ­(Využití VRAM Windows 8.1: 3,7 GB­) a Middle Earth: Shadow of Mordor 1920x1080 ­(Využití VRAM Windows 8.1: 4.7 GB­).

Ale i tak ešte raz díky za veľmi podnetný článok.
Odpovědět0  0
danno (335) | 9.9.201510:01
toto je jeden vynikajuci technologicky clanok a zrozumitelny aj pre tych, co prave neprogramuju graficky software. V poslednom case svethardware prevzal vedenie v oblasti tychto popularno vzdelavacich tem, zatial co konkurencia ide cestou hernych recenzii. Velka pochvala, len tak dalej, nepolavujte a chodte do hlbky.
Odpovědět0  0
Pavel Šantrůček (43) | 9.9.201510:10
Mnohokráte děkujeme :)
Odpovědět0  0
VashCZ (8) | 8.9.201523:08
Díky za článek. Původně jsem zvažoval přechod na W10 až po tři čtvrtě roce, ale jestli vyjde nějaká parádní hra, tak to jistě urychlím.
Jen škoda že ani u jedné hry není 4G VRAM W8 i W10, aby jsme na vlastní bulvy viděli, že v tom není rozdíl a virtual memory management je prospěšný pouze při nedostatku VRAM.
Odpovědět0  0
Pavel Šantrůček (43) | 9.9.201510:17
4 GB VRAM je už opravdu dost, takže se to asi mnoho neprojeví, ale proč ne, vyzkoušet to samozřejmě můžeme. Jen podotýkám, že tento memory management pro starší hry ­(DX11­/10­) je pouze jakýsi vedlejší produkt toho, co teprve přijde ve hrách s plnou podporou DX12.
Odpovědět0  0
VashCZ (8) | 11.9.201519:25
Bohužel tu nemáte edit příspěvků, takže už jsem nemohl dopsat.
Mám GTX 760. DX 12 mě samozřejmě zajímá, ale bohužel další rok nebo dva jde mimo mě :­-­). Kartu nebudu měnit po dvou letech jen proto, že si NVIDIA nedala záležet na ovladačích pro Zaklínače a že na ní nefungují DX 12. I když obojí je to pěknej opruz :­-­/.
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (259) | 8.9.201522:20
Fakt parádní test. Právě hned po upgradu na desítky jsem si všiml že grafika má vyhrazeno více virtuální pamětí. v 8.1 to je jen dvojnásobek. V 10 to je trojnásobek.

Jak zde bylo zmíněno. Streaming se používá masivně ve hrách kvůli minulé generaci konzol které měli málo paměti. Což je problém. PC dávno má a mělo dostatek paměti aby se streaming nemusel děla. Nebo jo ale v mnohem menší míře. UE3, IdTech 5 a spousta dalších enginu je založena na streamování. Což na PC je zbytečné a žere to zbytečně systémové prostředky. Nejvíce sběrnice. Současné konzole to téže nepotřebují.

Takže dokud se nevymýtí enginy se streamováním tak tahle fičura nám moc nepomůže ba i spíše uškodí někde.

Docela bych byl rád kdyby někdo udělal test FCAT.
Odpovědět0  0
Pavel Šantrůček (43) | 9.9.201510:31
FCAT bych chtěl taky :­)
Nicméně ono se již od něj při testování single GPU hodně upouští a myslím, že FRAPS je dostačujícím nástrojem. Pro testování SLI­/CF by se pak FCAT opravdu hodil. Nevím ale, jestli s DX12 a SFR ­(Split Frame Rendering­) nebude FCAT také už zbytečný. Uvidíme.
Odpovědět0  0
The Edge (94) | 8.9.201517:02
Wow tak toto je neskutočná paráda ! Zrovna nedávno som vymenil grafickú kartu. Len malý upgrade z GTX 670 na 770. Hneď po tom upgrade som bol sklamaný, že 770tka čo som kúpil má len 2GB VRAM. Po tom čo som si prečítal tento článok som hneď išiel testovať a vážne je to SUPER !

V GTA V som musel mať najnižšie rozlíšenie textúr, pretože s vyšším už mi to prekračovalo 2GB a hra sa sekala. Teraz mám všetko na Very High a hra stále šlape na 50­-60+ FPS a plynule ! Smekám...
Odpovědět0  0
X-COM (73) | 8.9.201513:16
Velmi dobrý článek.
Odpovědět1  0
Hnizdo (433) | 8.9.201512:36
Jenom poznamenám k tomu SoM. SoM ukazuje kde je limit teto ­"nove­" spravy pameti. Uz to tu je, v soucasnych grafickych enginech se tomu rika streaming, ktery vznikl na konzolich ze stejneho duvodu ­- nedostatku videopameti. Jenze fungovat to bude jen a pouze tehdy, jak je v clanku naznaceno, kdyz se aktualni scena, tedy to co momentalne vidime, plus nejaka rezerva pro pohyb, vejde do vram cela. SoM pouziva tak velke textury ­(at uz opravnene nebo ne­), ze se proste nevejde do male vram ­(2GB­) ani ta zakladni scena. Pak uz tomu nic nepomuze.
Muzete zkusit otestovat stejnou metodikou karty se 4GB pro 4K, stane se to same. U relativne nenarocnych titulu to bude fungovat, a zrejme lepe nez na win8. U tech nejnarocnejsich opet narazime. Virtualni pamet urcite pomuze, ale neni to nahrada vram, ani priblizne.
Odpovědět0  0
Pavel Šantrůček (43) | 9.9.201510:24
Texture streaming ­- pravda. Vyzkoušet chování 4 GB VRAM ve 4K, proč ne, uvidíme jak se to bude chovat.
Odpovědět0  0
Aleš Ulrych (6) | 8.9.20158:05
Zdravím,
taktéž musím pochválit tento článek. Nyní už 4GB na Fury kartách nevypadá tak zle, jako na začátku, když většina hlásila, že to je pro dnešní hry málo. :)
Odpovědět4  1
Pitris (17) | 8.9.20157:51
Zdravím a děkuji za článek, konečně po dlouhé době skvěle rozebraná nějaká technologie s vysvětlením a následným ověřením pomocí měření. Jak vidno tak Win 10 nejsou jen změnou designu jak mnozí na netu píšou. Bohužel se mi zdá, že to je dnešní všeobecná móda nezkoumat věci více do hloubky ale hned mít ke všemu názor bez hlubších znalostí problematiky.
Odpovědět5  0
Pavel Matějka (1569) | 8.9.20159:18
Dnes je v módě věřit konspiračním teoriím včetně té o šmírování ve W10. Za vlastnosti OS se vydává především vzhled. Řekl bych, že míra průměrné inteligence vlivem masmédií a poklesem kvality výuky padá hodně rychle. A to se týká jak redaktorů mnohých médií, tak čtenářstva.

Jinak k tomu šmírování je hezký článek tady:
http:­/­/www.root.cz­/clanky­/windows­-10­-analyza­-probihajici­-komunikace­/
A v diskusi pod ním mnoho příkladů poklesu inteligence.
Odpovědět7  1
Puppy8 (158) | 8.9.20159:56
To je dnes jasný trend :­-­/ Ve ­"vnitřnostech­" Windows 10 je plno zajímavých věcí ­(třeba Windows 10 Isolated User Mode­), což ale platilo i o Windows 8.1. Bohužel UX designeři Microsoftu asi žijí na jiné planetě, takže to celé shodí právě strašné UI.

V každé další verzi udělají obrat o 180 stupňů a zahodí i to dobré. Například Windows 8.1 ­"Metro­" rozhraní je vynikající na malých tabletech, protože na displeji nepřekáží žádné lišty a taskbary ­(pomocí gest se vysouvají lišty s tlačítky, chová se to zcela logicky­) a využije se tak ideálně plocha malého displeje. A podívejte se na ten paskvil kterému říkají režim tabletu ve Windows 10, přeplácané tlačítky co nejdou schovat všude možně, dokonce ještě nemají ani prohlížeč na celou obrazovku. Zřejmě proto, aby to bylo stejně nepoužitelné jak ostatní platformy a nebylo ­"složité­".
Odpovědět1  1
Pavel Matějka (1569) | 8.9.201511:07
Problém je v tom, že se Microsoft snaží prodat ­- takže se také snaží přizpůsobit prostředí požadavkům uživatelů. No a protože všichni idioti tvrdí, že se s 8 ­(8.1­) nedá vůbec pracovat ­(což je totální kravina­), tak holt se snaží něco vrátit směrem k sedmičkám. Podle toho to dopadá.
Odpovědět5  4
Rafan (336) | 8.9.201512:45
V tom případě jsem idiot, protože jsem prohlásil že Win 8 a 8.1 mi nesmí do baráku. Ve Win 10 jsem dlaždice osekal na naprosté minimum a pak jsem byl teprve spokojen. No spokojen kdo navrhoval UI nastavování systému tak tomu bych dal facku. Připadá mi že se MS chová jak supermarkety, ty také neustále mění umístění výrobků v regálech, aby lidi donutily v rámci jeho hledání prolézt celý kšeft ­(což mne dohání k šílenství­). Tyto přístupy rál Mínósova labyrintu si neváží času svých zákazníků, byť kapitalizmus hlásá čas jsou peníze. Jinak samozřejmě výše popsané vylepšení vítám. Jen si říkám pro to trvalo tak dlouho.
Odpovědět2  1
Pavel Matějka (1569) | 8.9.201515:33
No vidíte. Já si na obrazovce start nechal jen to, co používám, rozdělil a srovnal si to do několika logických skupin, ty jsem si pojmenoval ­(Kancelář, Správa, Hry, Multimédia...­), důležitějším programům jsem dal větší dlaždičky, než těm ostatním ­- a dělalo se mi s tím mnohem líp, než se sedmičkami, které mám hned vedle.

Jasné, když se tím někdo nechce zabývat, jeho věc ­- a jeho chyba.
Odpovědět4  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.