RivaTuner a aktivace pipeline na GeForce 6800
1.10.2004, Zdeněk Kabát, návod
Ruský autor programu RivaTuner pro tuning grafických karet Alexej Nikolajčuk dokázal obejít všechny restrikce jak v hardwaru, tak BIOSu, a přišel na způsob, jak softwarově aktivovat všechny pipeline GeForce 6800. Nový RivaTuner verze RC15.2 nyní umožňuje upgrade na GeForce 6800 Ultra zcela zdarma!
Už vypuštění Radeonu 9500 předznamenalo v grafickém světě velkou výzvu - u některých verzí tohoto čipu (konkrétně Radeon 9500 non-Pro) bylo možné aktivovat všech 8 renderovacích pipeline, čímž se radikálně zvýšil grafický výkon čipu a ten se stal mezi overclockery velmi oblíbeným.
Na jaře letošního roku byly vypuštěny dva grafické čipy nové generace - ATi Radeon X800 a nVidia GeForce 6800 - oba v několika variantách. Organizace pixel pipeline do čtyř tzv. quad-pipelines (celkem 16 jednotek) znamenala jediné - čipy, které se 100% nepodaří, budou degradovány na nižší verzi s menším počtem pipeline, a to jednoduchým zásahem, vypnutím jedné nebo dvou quad-pipelines.
Aby toho nebylo málo, nVidia se rozhodla ještě k jednomu tahu. Z šestice vertex pipeline (viz diagram) vypnula u některých modelů jednu či dvě jednotky, čímž opět o něco zvýšila výtěžnost výroby - relativně nepovedené NV40 se totiž mohly prodávat jako GeForce 6800LE nebo GeForce 6800 a bylo po problému.
V tuto chvíli nám vstupují do hry overclockeři a jejich "Co kdyby to šlo nějak obejít?". A taky že jde. Co se týče Radeonu X800, tak tam existují dvě cesty - buď drsná cesta škrábání a lakování spojů přímo na čipu (viz postup v článku Martina Štěpánka) anebo flashování BIOSu u Radeonu X800Pro VIVO (viz recenze Sapphire Toxic). Na GeForce 6800 byla také možná aktivace pipeline naflashováním jiného BIOSu, ale nyní se objevila mnohem efektivnější metoda.
RivaTuner vstupuje do hry
Server Digit-Life zveřejnil na svých stránkách postup od autora ladícího softwaru RivaTuner Alexeje Nikolajčuka, který bude obsažen v jeho budoucích verzích. Tento ruský programátor zjistil, že po naflashování BIOSu grafické karty ASUS V9999GE na GeForce 6800 Ultra byly všechny pipeline aktivní a žádná skutečná hardwarová blokace tedy neexistovala.
Po dlouhém testování a různých pokusech s grafickým čipem nakonec dospěl Alexej ke kýženému výsledku - bez jakékoliv úpravy BIOSu bylo je možné zapínat a vypínat pipeline GeForce 6800 dle libosti. Následující postup je vyzkoušen na ASUS V9999GE (screenshoty převzaty z Digit-Life, viz zdroj):
Klasická GeForce 6800 s 12 pixel pipeline a 5 vertex pipeline. V Low-level system tweaks je ale k dispozici možnost NVStrap…
… a tlačítko Allow enabling hardware masked units. Tradičně následuje upozornění:
Poté můžete v detailní konfiguraci nastavit, které quad-pipelines a vertex pipeline budou aktivní a které ne (označeny jsou i od výrobce vypnuté jednotky):
A zde vidíte stav po restartu systému:
Jak vidíte, celý postup v RivaTuneru bez problému fungoval, což je vynikající. Ovšem nVidia samozřejmě nevypíná pipeline, které neprošly testem, pro nic za nic. Po následujících testech, které autor provedl, se ukázaly "lehké" artefakty:
Takže vidíte, že pipeline, které neprošly testy, jsou opravdu defektní. Pro funkční zobrazení bylo nutné odinstalovat NVStrap, pak bylo vše opět v pořádku (nejde tedy o žádnou nevratnou změnu).
Při prvním testování se podobný výsledek dostavil téměř u všech grafických karet a Alexej Nikolajčuk se rozhodl s vypuštěním nového RivaTuneru počkat. Avšak v další fázi beta-testingu se již kolem 70-80% čipů chovalo zcela bezchybně, a proto změnil autor a server Digit-Life postoj. Již příští týden by se měl objevit RivaTuner 15.2, který umožní tuto softwarovou manipulaci s pipeline.
Chcete tedy z GeForce 6800 dostat výkon Ultra verze? Nový RivaTuner to umožní, takže možná budete mít štěstí. Co na to říkáte?
Update! Nová verze RivaTuneru s nástrojem NVStrap 1.6 je již k dispozici ke stažení: RivaTuner 2.0 RC15.2 (1,34MB)
Zdroj: Digit-Life
Na jaře letošního roku byly vypuštěny dva grafické čipy nové generace - ATi Radeon X800 a nVidia GeForce 6800 - oba v několika variantách. Organizace pixel pipeline do čtyř tzv. quad-pipelines (celkem 16 jednotek) znamenala jediné - čipy, které se 100% nepodaří, budou degradovány na nižší verzi s menším počtem pipeline, a to jednoduchým zásahem, vypnutím jedné nebo dvou quad-pipelines.
Aby toho nebylo málo, nVidia se rozhodla ještě k jednomu tahu. Z šestice vertex pipeline (viz diagram) vypnula u některých modelů jednu či dvě jednotky, čímž opět o něco zvýšila výtěžnost výroby - relativně nepovedené NV40 se totiž mohly prodávat jako GeForce 6800LE nebo GeForce 6800 a bylo po problému.
V tuto chvíli nám vstupují do hry overclockeři a jejich "Co kdyby to šlo nějak obejít?". A taky že jde. Co se týče Radeonu X800, tak tam existují dvě cesty - buď drsná cesta škrábání a lakování spojů přímo na čipu (viz postup v článku Martina Štěpánka) anebo flashování BIOSu u Radeonu X800Pro VIVO (viz recenze Sapphire Toxic). Na GeForce 6800 byla také možná aktivace pipeline naflashováním jiného BIOSu, ale nyní se objevila mnohem efektivnější metoda.
Grafická karta | pixel pipeline | vertex pipeline | Velikost a typ pamětí | Frekvence GPU | Frekvence paměti |
GeForce 6800 Ultra | 16 | 6 | 256MB GDDR3 | 400MHz | 1100MHz |
GeForce 6800 GT | 16 | 6 | 256MB GDDR3 | 350MHz | 1000MHz |
GeForce 6800 | 12 | 5 | 128MB DDR | 325MHz | 700MHz |
GeForce 6800 LE | 8 | 4 | 128MB DDR | 320MHz | 700MHz |
Tab. 1 - Jednotlivé verze GeForce 6800
RivaTuner vstupuje do hry
Server Digit-Life zveřejnil na svých stránkách postup od autora ladícího softwaru RivaTuner Alexeje Nikolajčuka, který bude obsažen v jeho budoucích verzích. Tento ruský programátor zjistil, že po naflashování BIOSu grafické karty ASUS V9999GE na GeForce 6800 Ultra byly všechny pipeline aktivní a žádná skutečná hardwarová blokace tedy neexistovala.
Po dlouhém testování a různých pokusech s grafickým čipem nakonec dospěl Alexej ke kýženému výsledku - bez jakékoliv úpravy BIOSu bylo je možné zapínat a vypínat pipeline GeForce 6800 dle libosti. Následující postup je vyzkoušen na ASUS V9999GE (screenshoty převzaty z Digit-Life, viz zdroj):
Klasická GeForce 6800 s 12 pixel pipeline a 5 vertex pipeline. V Low-level system tweaks je ale k dispozici možnost NVStrap…
… a tlačítko Allow enabling hardware masked units. Tradičně následuje upozornění:
Poté můžete v detailní konfiguraci nastavit, které quad-pipelines a vertex pipeline budou aktivní a které ne (označeny jsou i od výrobce vypnuté jednotky):
A zde vidíte stav po restartu systému:
Jak vidíte, celý postup v RivaTuneru bez problému fungoval, což je vynikající. Ovšem nVidia samozřejmě nevypíná pipeline, které neprošly testem, pro nic za nic. Po následujících testech, které autor provedl, se ukázaly "lehké" artefakty:
Takže vidíte, že pipeline, které neprošly testy, jsou opravdu defektní. Pro funkční zobrazení bylo nutné odinstalovat NVStrap, pak bylo vše opět v pořádku (nejde tedy o žádnou nevratnou změnu).
Při prvním testování se podobný výsledek dostavil téměř u všech grafických karet a Alexej Nikolajčuk se rozhodl s vypuštěním nového RivaTuneru počkat. Avšak v další fázi beta-testingu se již kolem 70-80% čipů chovalo zcela bezchybně, a proto změnil autor a server Digit-Life postoj. Již příští týden by se měl objevit RivaTuner 15.2, který umožní tuto softwarovou manipulaci s pipeline.
Chcete tedy z GeForce 6800 dostat výkon Ultra verze? Nový RivaTuner to umožní, takže možná budete mít štěstí. Co na to říkáte?
Update! Nová verze RivaTuneru s nástrojem NVStrap 1.6 je již k dispozici ke stažení: RivaTuner 2.0 RC15.2 (1,34MB)
Zdroj: Digit-Life