Rozhovor: CZC.cz chce být do dvou let v každém okrese
1.10.2012, redakce SHW, rozhovor
Internetový obchod CZC.cz vám určitě není potřeba představovat. S jeho generálním ředitelem Josefem Matějkou jsme si ale spíše než o e-shopu chtěli popovídat o „kamenných“ pobočkách, které zejména v posledních měsících přibývají jako houby po dešti.
Josef Matějka, generální ředitel internetového obchodu CZC.cz
Zkuste čtenářům vysvětlit, proč nakupovat právě v CZC.cz.
Rád bych zdůraznil hlavně tři věci, které by mohly být pro vaše čtenáře - naše zákazníky rozhodující.
Tou první je, že zůstáváme věrní tomu, co umíme a děláme – počítačům a elektronice – a že se nám zejména v posledních letech tato věrnost vyplácí. V době, kdy konkurence jde do širokospektrálního prodeje a nabízí notebooky hned vedle parfémů nebo oblečení, my jdeme naopak cestou specializace: chceme zákazníkovi poradit – a zároveň s produktem mu nabídnout služby, které možná bude potřebovat.
Druhou naší specialitou je, že jako jedni z mála nabízíme osobní odběr zdarma na všech našich pobočkách, ale současně i platbu kartou bez přirážky. Zní to samozřejmě? Zkuste se podívat na dodací podmínky mnohé konkurence!
Třetí neobvyklostí je to, že chceme být našemu zákazníkovi co nejblíž. Nejen při koupi - občas se nevyhneme reklamacím nebo třeba vratkám zboží. A myslím, že pro zákazníka je o hodně jednodušší zboží prostě přinést na pobočku v místě bydliště, než jej balit a odesílat…
Zmínil jste i počítače. Jak se daří jejich prodeji?
Kromě notebooků, jejichž prodeje strmě rostou, jsem spokojený i s odbytem desktopů. Asi jako jediní z velkých internetových prodejců nabízíme zcela zdarma sestavení počítačů „na míru“ – a zákazníci to oceňují.
Mnozí si všimli, že „kamenných“ poboček CZC.cz rychle přibývá.
Jen za poslední rok se počet poboček zdvojnásobil - a rychlost jejich otevírání se bude dále zvyšovat. Jde jednak o „vlastní“ provozovny, jednak o pobočky sítě CZC.cz partner, kdy spolupracujeme formou franšízy s významným regionálním prodejcem. Ten získá stabilního partnera - a zejména mnoho nových zákazníků.
Kolik má CZC.cz momentálně poboček a kolik z toho jsou partnerské obchody?
V současnosti máme po celé České republice 19 poboček a 5 z toho jsou obchody CZC.cz partner. Ale právě připravujeme další dvě až tři, které otevřeme do konce října.
Máte nějaký plán, kolik prodejen chcete zastřešit celkem?
Rádi bychom do dvou let partnerskými obchody pokryli všechny bývalé okresy. A už na konci letošního roku by mělo být v provozu celkem 15 poboček CZC.cz partner.
Podle čeho vybíráte města pro nové pobočky?
V současnosti je jedním z kritérií možnost zajistit veškerou logistiku a rychlou komunikaci s partnerem. Snažíme se však zaměřovat i na oblasti vzdálenější od našich skladů. Přibudou prodejny na Moravě i v jižních a východních Čechách.
Prodejny vybíráte sami, nebo se hlásí sami provozovatelé?
Zpočátku jsme obchodníky oslovovali výhradně sami, nyní se už ale díky informacím z našeho webu a z médií hlásí sami. I zákazníci nám mohou zasílat tipy na vhodné prodejny na email fransizy@czc.cz. Nechceme ale rozjezd poboček příliš uspěchat. Klademe důraz na kvalitu služeb a chceme mít jistotu, že vybraná prodejna bude tyto zásady dodržovat.
Jaké podmínky musí splňovat zájemci o zapojení partnerského programu?
Podrobná specifikace podmínek je na webu CZC.cz, ale úplným základem je samozřejmě podnikání v oblasti počítačů a elektroniky. Měl by to být také významný obchodník v daném okrese, který tam podniká už delší dobu. Typicky jednáme s někým ze tří nejlepších obchodníků regionu. A samozřejmě musí mít jeho provozovna i odpovídající prostory.
Co může přinést partnerství s CZC.cz samotným podnikatelům?
Partnerství se stabilní společností, která má téměř čtyřicetiprocentní meziroční nárůst obratu, přináší hned několik výhod. Jednak je tady snížené podnikatelské riziko díky ověřenému obchodnímu modelu, ale sílu má také samotná značka CZC.cz. Ta je podle našich pravidelných výzkumů silná a známá. Partneři CZC.cz tak získají zdarma reklamu, větší portfolio produktů a hlavně příliv zákazníků, kteří opravdu chtějí nakupovat.
Jsou s partnerstvím spojené nějaké změny v původním provozu prodejny?
Kromě nového vizuálu a služeb podobných jako ve vlastních pobočkách CZC.cz zpravidla po dohodě upravujeme otevírací dobu tak, aby vyhověla minimální doporučené, současně ale musí odpovídat i místním zvyklostem. Někde je běžné, že obchody mají otevřeno ještě v sedm či osm hodin večer, jinde se všechno zavírá už v pět hodin.
Jak kontrolujete prodejny CZC.cz partner po tom, co jsou uvedeny do provozu?
Provádíme kontroly ohlášené i namátkové. Ohlášené kontroly se týkají především formálních věcí, jako je sortiment prodejny nebo zda se používají naše aktuální materiály. Namátkové kontroly se zase týkají nabízených služeb. Ty provádíme formou mystery shoppingu.
Dá se shrnout, co je smyslem celého projektu CZC.cz partner?
V současnosti je CZC.cz stále ještě bráno primárně jako internetový obchod - a my se chceme více přiblížit zákazníkovi. Díky hustší síti poboček můžeme nakupujícím nabídnout více, než jen prodej za internetové ceny. Je to osobní poradenství, možnost dokoupení příslušenství hned na místě či příjem případných reklamací, po jejichž vyřízení zašleme zboží zákazníkovi na naše náklady až do domu. Věřím, že zákazníci blízkost CZC.cz ocení.
Na závěr děkujeme panu Matějkovi za zodpovězení všech otázek.
Redakce Světa hardware