reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
18.8.2018, Milan Šurkala, aktualita
V příštím desetiletí se očekává odklon od Li-Ion baterií k pevným, tzv. solid-state lithiovým bateriím, které jsou mnohem stabilnější. Je však potřeba vyřešit některé jejich problémy. A to se daří, zvyšuje se hustota i rychlost nabíjení.
Mr.Lolendo (259) | 20.8.20188:37
A v čem to bude lepší než Li­-Pol? Ty mají také pevné dielektrikum. Více nabíjecích cyklů..., ale jsou dražší na výrobu než Li­-Ion.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1265) | 19.8.201813:31
Jako je fajn nějaký pokrok,ale dle mě cesta přes použití li­-ion baterii nevede,výroba jich ekologická moc není a je zapotřebí drahý mateiál ktáreho není nadbytek,a oslavujeme dojezd atd. specifikace které uměly prototypy už před 50 lety
Odpovědět1  0
hobitt (64) | 23.8.201819:14
Ehm a který že prototyp před 50 lety ujel 350km reálně po dálnici?
Pochybuji že by jste takový našel. Před 50 lety si o takovém dojezdu mohli auta nechat zdát.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1265) | 24.8.201811:22
není to 350 ale 240 http:­/­/oldconceptcars.com­/1930­-2004­/amc­-concept­-electron­-1977­/ a které auto realně dnes dojede 350km? ehm realně né to co píšou že dojede z kopce!!!
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1595) | 19.8.20187:20
"Stejně velká baterie by tak zajistila dvojnásobně tak velkou výdrž.­"

Skutečnost: Výrobci budou používat poloviční baterie.
Odpovědět2  1
kuban (123) | 19.8.201812:05
přesně tak, protože váha baterie ­(na kapacitu­) zůstane stejná ­- navíc B řidičák je jenom do 3,5t

taky se asi nebudou dělat čtvrtkilový telefony ­(doufám­) ­- takže výdrž zůstane stejná
Odpovědět0  0
Cemada (1210) | 20.8.20187:26
No doufám, že se čtvrtkilové mobily dělat budou. Ona totiž ta váha není vůbec na škodu. Sám jej má ­(Oukitel K10000, 317g­), člověk si na to za chvilku zvykne. No a mít ten mobil s dvojnásobnou kapacitou ­(tedy 20 000 mAh­) a reálnou výdrží 12­-14 dní ­(nový­), tak je to super.
Ale každý ať si koupí co chce. Pokud někdo chce mobil s hmotností 100­-120g a výdrží max. 2 dny...jeho volba. Každý má jiné priority.
Odpovědět2  0
kuban (123) | 20.8.201810:25
tak jo, půlkilový telefony pro někoho, kdo to ocení ­- já to teda nebudu, leda by byl satelitní Iridium ­(s hodně levným tarifem na všechno­) nebo fungoval telepaticky ... k tomu 100g pro někoho jinýho ;­) s nejmíň dvoudenní výdrží

můj tip ­- nebude ani jedno ;)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4561) | 19.8.201813:46
Tomu přeci snad sám nevěříš. Podívej se, jak se např. smartphony vyvinuly za posledních 10 let. Máš snad pocit, že by výrobci používali menší baterie, když jim to umožní technologie zvyšující hustotu? Vždyť když si projdu 5­-10 let staré telefony, které jsem testoval mezi lety 2008 a 2013, tak jejich průměrná kapacita baterie činí zhruba 1400 mAh. Dnes má telefon v průměru tak odhadem 3200 mAh. Opravdu jsem si nevšiml, že by snad začali používat menší baterie, je tomu naopak.
Odpovědět1  2
kuban (123) | 19.8.201817:28
nikdo netvrdí, že se poměr kapacita­/hmotnost nezvětšil behem posledních 10ti let ­(navíc, telefony za posledních 10 let značně nabraly na váze, dřív byla třeba 90­-110g, dnes je 150­-160g norma­)

jenže tady se mluví čistě o zmenšení objemu, nikoli poměru kapacita­/hmotnost
bude to zabírat míň místa .... kdyby to mělo i míň vážit ­(neřku­-li skoro polovinu­), tak by se tím chlubili na prvním místě ­- a ne nikde ­(nebo se tím někde chlubí?­)

takže hurá, dokážou zvětšit hustotu baterie, stejně vážící auto dojede stejně daleko ­(mimochodem nevšimnul jsem si, že by byl problém s tím, kam baterie v autě nacpat ­- víc by se jich tam vešlo i teď .... ale ono už to teď váží přes 2t, ne?)
Odpovědět1  0
thegrid (256) | 18.8.201823:54
No nevim nabit zakovou teslu za par minut co by to muselo byt za proud. Dost velka zatez na sit pokud by se auta rozsirily.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4561) | 19.8.20180:26
A proč by se to mělo nabíjet ze sítě? V případě takových rychlonabíječek se bude počítat s velkými bateriemi v čerpačkách.
Odpovědět2  2
Pavel Matějka (1595) | 19.8.20187:19
Což znamená další snižování už tak mizerné energetické účinnosti a další rány životnímu prostředí.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4561) | 19.8.20187:53
Ale ty baterie zase nemusí sloužit ke 100 % všech nabití, ale k vykrývání špiček.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 19.8.20188:20
Ale stejně se budou muset v síti dělat úpravy. Větší kapacita baterie, větší dojezd, potřebuje víc na nabití. Když na benzínce vezme 100 elektromobilů průměrně 100 KWh, bude muset přípojkou ze sítě dorazit nějakých 11000 KWh za 24 hodin. Pochybuji, že mají dráty, co utáhnou permanentní průtok 0.5 MW. Minimálně budou muset vyměnit kabel od trafačky k benzínce, a patrně posílit i to trafo. Ve městě ne, ale někde v tramtárii rozhodně ano.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4561) | 19.8.20189:05
0,5 MW ­(500 kW­) by nebyl není zas takový problém ­(tím se bude za pár let nabíjet jeden EV, to bude teprve ­"sranda­"). Vždyť jeden panelák máš hned dimenzování na nějakých 100­-150 kW ­(blok pěti paneláků máš hned 500­-750 kW­). Za další, některá EV se budou nabíjet i mimo čerpačky ­(pomalu v práci, doma, v obchoďácích,...­), takže se ta zátěž rozmělní i na jiné zdroje, nemluvě o tom, že při dnešním solárním boomu se dá čekat, že další menší část energie se bude brát i z jiných zdrojů ­(nové budovy si mohou brát tuto energii na nabíjení EV např. i z toho soláru­). Jasně, budou to jednotky procent, ale jde o to, že těmito malými krůčky ­(procento sem, procento tam­) bude nutnost jezdit k rychlonabíječkám znatelně méně častá než je tomu v případě benzinu a nafty.

Jinak řečeno, pokud by sis např. při návštěvě obchoďáku dnes mohl pomaličku dolít třeba 3­-5 litrů benzinu, doma v garáži nebo na parkovišti bys měl přípojku, která ti tam za noc dolije třeba 2 litry, jak často bys potřeboval na benzinku? Já dle záznamů o mém tankování asi jednou za 3 roky.

Jasně, dnes je něco takového nereálné, jenže doba EV, kdy budou tvořit většinu vozového parku, je ještě mnoho desítek let daleko. V ČR bych to odhadoval tak na roky 2065­-2070. Když si vezmeš, že náš vozový park je starý v průměru 14 let ­(auto se tedy v průměru odepisuje po 28 letech­), tak kdyby se dnes vydal zákaz spalovacích aut a mohla se prodávat jen EV, tato EV by se ode dneška prodávala ve stejných počtech jako spalovací auta ­(vzhledem k ceně i despektu vůči EV naprosto, ale naprosto nereálné­), tak bychom tu 100% elektromobilitu měli v roce 2018+28 = cca 2046. Do té doby projde elektrická síť mnohými úpravami tak či tak i bez elektromobilů. A to jsem vzal ­"worst case scenario­" s prodejem stovek tisíc EV ročně ­(v počtech dnešních prodejů­). Reálně 100% elektromobilita v ČR nehrozí dříve než cca 2065. Do té doby bude infrastruktura úplně někde jinde včetně těch možností nabíjet to mimo čerpačky.
Odpovědět1  0
odb (514) | 19.8.201818:44
500kw sa EV nebudu urcite nabijat. To by bolo prilis narocne, nakladne a myslim si, ze aj nepotrebne.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4561) | 19.8.201819:47
Opravdu? Z čeho pramení ta vaše jistota, že to tak určitě NEbude, když už to tak JE? :­-­) Potřebné to je, nikdo nechce stát na nabíjecí stanici hodinu, ale 5­-10 minut skousne. Většina významných automobilek v Evropě se spojila, aby vybudovala síť 350kW rychlonabíječek ­(má jich být po Evropě 400­), viz https:­/­/www.svetmobilne.cz­/evropsti­-vyrobci­-aut­-postavi­-sit­-350kw­-rychlonabijecek­-pro­-elektromobily­/4755 A nejde o hudbu vzdálené budoucnosti, první z nich byla otevřena minulý týden ve Švýcarsku, nepletu­-li se. A ta firma, která to dělá, v červnu představila i 475kW model ­(ten zatím ještě nikde nestojí­). Ano, není to 500 kW, ale snad se tu nebudeme přít o 5 %.
Odpovědět2  0
hobitt (64) | 23.8.201820:07
Přesně tak.
Tesař do kamene tohle.

Už pozoruji v komentářích jak se mění argumenty proti elektromobilům.
Drive to bylo hlavně dojezd a rychlost nabíjení.
Dnes se preorientovali na další hloupej argument, že to neunese naše síť.
A největší strana je zde nevěří ani lidem v v tom pracuji. Zde to potvrzuje clovek z ČEZu:
https:­/­/autobible.euro.cz­/rozhovor­-kvuli­-elektromobilum­-se­-nova­-elektrarna­-stavet­-nemusi­/

Ale vysvětlit se jim to nedá. Prostě hloupost se nedá porazit. Oni to pochopí až za několik let když už všichni okolo budou mít elektromobil a oni budou poslední co jim budou kouřit pod nos.
Odpovědět0  0
hobitt (64) | 23.8.201819:58
No tak s vaším prostorem by jste nepostradatelný ani chatu.Když hledáte problémy tam kde nejsou:
Malá ukázka jak to frčí na SC o 20stojanech:
https:­/­/youtu.be­/0OE4BnTh69c

20 x 135 kW = 2,7 GW!

A to je je ­"jen­" 20 stojanů. Jsou i nabíječky o 40 stojanech. Tj maximální výkon skoro 5,5 MW!
I kdyby ta výše uvedená už dávno fungující, stanice majitelka v průměru jen 1­/4 stojanů tak to máte 0,6 MW výkon.
A že by to byl problém vyrobit?Asi těžko.

Kdyby to nešlo nikdy by jste nepostavit továrny, obchodní centra, kancelářské budovy,tramvaje, trolejbusy a kdo ví co všechno.

Vás komentář je klasická ukázka vymýšlení jakehokoli argumentů, I kdyz je sebehloupejsi, proti elektromobilům.

Elektromobilu se nerozšíří přes noc. Ale je to pomalý process.
V současné době u nás těch našich ­"pár­" elektromobilu mají prakticky nulový vliv na spotřebu elektřiny v ČR.
A v dalších 10 letech to nebude jinak. I když bych si přál aby to tak nebylo.
Odpovědět0  0
hobitt (64) | 23.8.201819:22
A proč?za prvé rozšíření Elektro aut je pomalý process rozhodně se to nestane přes noc.
Za druhé dnes v ČR máme už 3 velké nabíječky s příkonem přes 1MW. A rozhodně to problém není
Kdyby to byl problém nikdy by jste vedle sebe nedostavil 3 obchodní centra jako například Billa, Lídl, Globus apod.

Ty mají příkon taky v MW a stavy se o 106...

Ale jak jde o elektromobil tak to najednou nejde? To je nějaká móda ne pořád vymyslet co nejhloupejsi argumenty proti elektromobilům.

A další přísad. Když město postaví novou linku například tramvaje,nebo trolejbusů tak k tomu taky potřebuje mraky elektřiny. A kde ji podle vás vezme když to neusnu naše síť?
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.