SpaceX prý postaví svou BFR v Los Angeles ve zbrusu novém zařízení
22.3.2018, Jan Vítek, aktualita
Nedávno jsme přinesli informaci, že společnost SpaceX chce už přibližně za rok poprvé otestovat svou raketu BFR. Je tak už na čase, aby ta byla ve výstavbě, a to dle všeho v Los Angeles, z čehož ale prý nemají radost někteří členové Kongresu.
SpaceX Big Falcon Rocket tak bude v případě této firmy hlavní téma pro příští rok. Letos jsme mohli pozorovat start první rakety Falcon Heavy, ovšem BFR bude něco zcela jiného a nového. Pokud bychom použili terminologii Intelu, pak Falcon Heavy je "pouze" slepenec třech raket Falocn 9, ovšem BFR bude zcela nová raketa se zcela novými motory Raptor. Těch bude celkem 31 a každý z nich slibuje asi dvojnásobný až trojnásobný tah motorů Merlin 1D.
Raketa BFR už bude plně srovnatelná se samotným Saturn V, který dle specifikací dokázal vynést na nízkou orbitu 140 tun nákladu. BFR má ve specifikacích ještě o 10 tun více a na cestu Země - Mars má kapacitu 50 tun. Pro srovnání, Falcon Heavy dokáže na nízkou orbitu vynést necelých 64 tun a k Marsu vyslat rovněž necelých 17 tun.
Společnost SpaceX se přitom dle dostupných informací rozhodla, že raketu BFR postaví v Los Angeles, což je poněkud daleko od Mysu Canaveral, odkud její rakety obvykle startují. Nesmíme zapomenout ale také na Vandenbergovu základnu amerických vzdušných sil, která je umístěna u západního pobřeží USA.
Základem těchto informací je dokument od Port of Los Angeles ohledně environmentální studie pro dceřinou společnost firmy SpaceX, WW Marine Composites. Ta chce využít přístaviště 240 o ploše asi 18 akrů pro vývoj a výrobu prototypů a prvních generací vesmírných plavidel, která jsou příliš velká na to, aby mohla být dopravována po silnici, takže bude třeba využít lodní dopravu. Stejně tak má jít o základnu pro Space Exploration Technologies, za čímž lze vidět autonomní plovoucí plošiny firmy SpaceX pro přistávání prvních stupňů raket.
Spolupráce SpaceX s NASA je přitom obecně viděna jako oboustranně výhodná, ovšem ne každý člen amerického Kongresu je prý pokrokem soukromých společností potěšen. Konkrétně se mluví i kongresmanovi Mo Brooksovi, který prosazuje návrh zákona ALSTAR (American Leadership in Space Technology and Advanced Rocketry). Dle ALSTAR by se mělo alabamské Marshall Space Flight Center stát hlavním a nepostradatelným centrem pro raketové technologie NASA, kde se bude odehrávat vývoj nových technologií.
Někteří v tom vidí snahu prosazovat vládní vesmírný program za každou cenu a distanc od spolupráce se SpaceX a dalšími soukromými společnostmi na vývoji nových raketových technologií. Program Space Launch System (SLS) se přitom potýká se zpožděním a také je extrémně nákladný i proto, že Kongres při schválení rozpočtu přesně specifikoval, jaké technologie (často ještě vycházející ze 70. let), výrobní zařízení a smluvní dodavatele má NASA využít. A pokud by měla společnost SpaceX v příštím roce úspěšně otestovat raketu, která dokáže přímo ohrozit SLS, můžeme očekávat, že napětí mezi ní a Kongresem či vládou ještě vzroste.
Dříve vysmívaná SpaceX se prostě a jednoduše změnila v hrozbu pro vládní vesmírné agentury, které dříve vůbec nevěřily v její úspěch a nyní jen koukají, jak jim SpaceX proběhla mezi nohama a ony se jí marně snaží chytit za límec. Stačí se přitom podívat na plán startů raket SLS - první na konci příštího roku, druhý až v roce 2022 a pak po jednom v letech 2024, 2025 a 2026. V případě BFR je samozřejmě i první start v příštím roce značně nejistý, ale s ohledem na plán startů SLS se dá říci, že BFR by měly startovat daleko častěji.